Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Hvilken Model S har du trykket "confirm" for?

Startet av Olemann, torsdag 03. april 2014, klokken 15:37

« forrige - neste »

Olemann

Til debatten om ladeplass og parkeringsplass og flyers;

Her er mitt humoristiske, naivistiske og ironiske, men ikke uten sting, innspill til Flyer for ego-parkerte el-biler som ikke  trenger strøm.....

Ingen copyright, så her er det fri bruk!

NB!  Se nytt vedlegg i post under 11. april, mykere og litt mindre ironisk, vil nok fungere mer etter hensikten :)

Ole

Olemann

Noen som har testet denne?

Jeg testet en gang og fikk en morsom og hyggelig dialog med eier.  Hun var jo helt enig med budskapet i teksten.......dog; formelt er det jo enda ikke forbudt å bruke ladeplassene som parkeringsplass, men de fleste vil nok erkjenne at det er kun ego/dovenskap som gjør at man bruker ladeplassen til parkering, og i alle fall ikke den klassiske gode, gamle elbil-kulturen der man tenkte felleskap.....Men som sagt annet sted, der er nok endel nye elbil-eiere som ikke har gått veien via Buddy og Reva, og slik sett ikke har denne felles kulturen i blodet :)
Mon tro om man må erkjenne at denne kulturen er en saga blott?  Og at elbil er blitt enda et virkemiddel for "meg først" .....

Sitat fra: Olemann på tirsdag 25. mars 2014, klokken 12:13
Til debatten om ladeplass og parkeringsplass og flyers;

Her er mitt humoristiske, naivistiske og ironiske, men ikke uten sting, innspill til Flyer for ego-parkerte el-biler som ikke  trenger strøm.....

Ingen copyright, så her er det fri bruk!

Se vedlegg.

Ole

svingen

Har ikke lagt ut noen "flyers" på biler enda,men må si att jeg iritert meg rimlig mye over dem som parker på elbil plasser uten og lade,ble ikke noe mindre iritert når jeg sendt mail til et kjøpe senter og spurte om dem kunne bytte skilt til "kun får synlig lading av elbil" da svarte dem att vil gjerne att elbiler parker her uansett om dem skal lade eller ikke slik att det blir fordelt,det her var ALna senteret....fant til slutt lader der etter kjørt litt rundt og brukt 20 meter skjøteleding,men ikke særlig imponerende......syns og att det starter og bli alt får få punkter 2 punkter på IKEA på furuset er ikke akuratt "flust" og slik er det flere og flere,dumt dem ikke kan setter opp flere og hvis det er kostaden det står på kan dem vel sette opp en parkerings boks og si 40 kr timen får og stå der og setter opp 20 plasser..... :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Omnilord

Sitat fra: svingen på søndag 06. april 2014, klokken 20:18
ble ikke noe mindre iritert når jeg sendt mail til et kjøpe senter og spurte om dem kunne bytte skilt til "kun får synlig lading av elbil" da svarte dem att vil gjerne att elbiler parker her uansett om dem skal lade eller ikke slik att det blir fordelt,det her var ALna senteret....
Imponerende - ALNA senter setter opp parkeringsplasser med lademulighet for elbil på egen regning og du blir irritert fordi deres mening om bruk ikke passer med din?
X Sig reservert

Olatho

En ting jeg savner i flyeren er info om at det normalt sett også er gratis å parkere på de vanlige plassene.

Jeg mistenker at mye av denne parkeringen (i alle fall der ladeplassene ikke er de mest attraktive plassene i å parkere på) skyldes at folk tror de må betale på de vanlige plassene, og at det kun er på elbil-plassene (ladeplassene) de kan stå gratis.

Så å tydeliggjøre det poenget tror jeg kan være lurt.

Thomas Parsli

Sitat fra: Omnilord på tirsdag 08. april 2014, klokken 14:58
Imponerende - ALNA senter setter opp parkeringsplasser med lademulighet for elbil på egen regning og du blir irritert fordi deres mening om bruk ikke passer med din?

Nei, de gjorde om eksisterende parkeringsplasser til ladeplasser.
Og jeg  tviler på at deres "mening" er at lade egoister skal parkere på ladeplassene mens de som trenger å lade handler andre steder hvor det er tilgjengelige ladeplasser.

Jeg er også imponert...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Omnilord

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 09. april 2014, klokken 15:59
Nei, de gjorde om eksisterende parkeringsplasser til ladeplasser.
Og jeg  tviler på at deres "mening" er at lade egoister skal parkere på ladeplassene mens de som trenger å lade handler andre steder hvor det er tilgjengelige ladeplasser.

Jeg er også imponert...

Thomas

Du er fortsatt på korstoget ditt ser jeg, herr Parsli, og har som vanlig vanskelig med å innfinne deg med hvordan virkeligheten er uten å verdiladde det hele. Det er vel ALNA senteret som disponerer og betaler for parkeringsområdet og i ovennevnte e-post gjorde de det ganske klart hva de mente om saken.

Er det vanskelig å forstå at ikke alle mener det samme som deg? Er det virkelig ikke innafor at de som eier, betaler og vedlikeholder plassene selv bestemmer hva de skal brukes til? Så må du gjerne påvirke de og overbevise de om at kanskje noe annet hadde vært (mye) lurere, men kanskje uten denne moraliseringen? Eller er det slik at du er representant for en objektiv moral som overstyrer alle andre - inkl. de som har betalt for "gildet"?
X Sig reservert

svingen

hmmmm,var ikke meningen og hente ut ALna her og jeg er selvfølgelig glad får att dem har ladepunkter :)
og er jo bra dem har satt opp det osv,men er bare så synd att man kommer på en slik plass så er det mange som bruker plassen uten og lade,har starta og reise på strøm storsenter i steden,der er det alltid ledige plasser og kun får dem som skal lade :) (står vel noe som kun får synlig lading av motorvogn)
så slipper jeg og være nervøs får om jeg kommer meg hjem pga lite strøm osv :)

Elbiler øker jo noe som er bra,men det blir nok vanskeligere og vanskeligere i fremtiden og finne plass og lade bortsett fra hjemme,hvis ikke kjøpe senter og butikker starter og innse att og gi par kr i strøm så vil man få flere kunder,lade 1 time på 16a koster ikke akuratt mange kr og legger jo somregel alltid igjen par hundre kr på senteret (kanskje i snitt 500 kr når jeg er der) så tror nok det er lønsomt,men koster og setter opp osv og :)

personlig skulle jeg gjerne betalt noen kr får og få strøm,alternativet er og kjøre bensinbil og det er mye dyrere og ikke så gøy/miljøvenlig :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Omnilord

#8
Sitat fra: svingen på onsdag 09. april 2014, klokken 22:25
...alltid ledige plasser og kun får dem som skal lade :)
Skal ikke se bort i fra at dette blir mer normen rundt omkring på kjøpesentre m.m. når det blir "nok" elbiler og ting har gått seg litt til.

Pr. i dag har nok mange av de som drifter disse stedene ikke tenkt så mye på detaljene og har ikke all verden erfaring med elbiler og deres behov. De ser kanskje litt på elbiler versus "fossile" biler og ikke tenker over at på mange måter er en elbil som ikke trenger å lade i samme bås som "fossile" biler - kun avhengig av parkering. De som derimot trenger å lade der og da har behov for egne dedikerte ladeplasser.
X Sig reservert

Thomas Parsli

Sitat fra: svingen på onsdag 09. april 2014, klokken 22:25
personlig skulle jeg gjerne betalt noen kr får og få strøm,alternativet er og kjøre bensinbil og det er mye dyrere og ikke så gøy/miljøvenlig :)

Jeg ville også foretrukket å betale (for å få lade), men dette er problematisk med dagens billettautomater (siden de gir deg "gratistiden" først).

Den enkleste løsningen er nok at man etablerer ladeplassene lengst mulig unna inngangspartiet så de ikke blir brukt som bekvemmelige parkeringsplasser.

Ladeplassene på gamle Smart Club Slepeden er et godt eksempel :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

svingen

skulle tro att det var mulig i 2014 og ha en knapp får spesial pris.
det er jo slik på gardemoen man betaler jo forskjellig pris ut fra hvor man parkerer,men koster kanskje mere enn det smaker og inføre slike ting.
er jo kjekt slik som det er oppe ved sognsvann der er det sikker 300 gratis parkeringsplasser og så er det en liten parkering plass hvor det er blant annet 2 lade punkter som koster 10 kr per time og parkere og står en lite parkeringsautomat.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Olemann

#11
Har tatt vekk noe av den småfrekke ironien, endret endel, og lastet opp på nytt.  Får desverre ikke lastet opp i word/doc format slik at de som ønsker kan endre den.

Mulig det er naivt å tro at folk endrer atferd, men uten å prøve skjer det i alle fall ikke mer enn om man ikke prøver...

Se vedlegg.

Mvh Ole



Thomas Parsli

Begynner å bli bra, Ole :)
Men nest siste setning er litt rotete og bør gjøres kortere eller mer konsis.

THomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Olemann

Fint.

Tar gjerne forslag til revidert tekst der.  Så retter jeg i pdf'en.

Vil ha med flg. poenger:

1. Det er "de andre" som har gitt deg som elbilist dine rettigheter.  (det er mao ikke selvsagt at du har dem).  Du har fått disse pga de positive sider for fellesskapet elbilen antas ha, ikke fordi samfunnet mener du trenger komme raskere fram enn andre.

2. Om alle oppfører seg som deg så er det mer sansynlig at vi alle mister disse rettighetene raskere enn om vi tenker litt lengre enn egen nesetipp og tar hensyn til fellesskapet/de andre.

Ole

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 11. april 2014, klokken 09:56
Begynner å bli bra, Ole :)
Men nest siste setning er litt rotete og bør gjøres kortere eller mer konsis.

THomas

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA