Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading i garasjen

Startet av stranger1891, torsdag 03. april 2014, klokken 14:21

« forrige - neste »

stranger1891

Hei,
Er det mulig å installere hurtiglading hjemme (eller semi hurtig) og hva det koster om det er mulig?

Thomas Parsli

10.000,- var vel litt optimistisk?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

MrUnderhill

Ved å kjøpe en type 2 ladestasjon (22kW) vil du fullade en Tesla på ca 4,5 time.

En type 2 stasjon vil koste rundt 10-15. Du ser type 2 ladere til lavere pris, men de fleste elektrikere vil ønske å selge deg denne boksen selv og da blir det ett påslag i forhold til utsalgspris. I tillegg kommer elektrikkerarbeid for å legge opp 400V 32Amper fra sikringsskap til ladestasjon, dette blir fort 10.000.

Dette forutsetter at du har 400V inn til hus/garasje, og kort vei fra sikringsskap til der du ønsker å sette opp ladestasjon.


Men trenger du så mye power? Å legge opp rød / blå industrikontakt vil koste deg rundt 10k (hvis ladepunktet er i nærheten av sikringsskapet). Blå industrikontakt gir det 7kW, og rød industrikontakt gir deg 11kW. Du plugger UMC (teslas lader) inn i denne industrikontakten og fullader bilen i løpet av en natt.


Car-El

10 laken!!!   Æ må ut med 30 tusen. Og da e det lagt opp til 400V 3~ 32A med en 16A stikk. INGEN Mode3 boks.

(Må vel si at det er 33 meter med kabel i alt dette og en undermåler.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Kennethh

Jeg har montert trafo og type 2 boks. Pris ca 20 000. Lader bilen på 4,5 timer.




Sharp

Hvor mye tillater softwaren at du lader på 32amp kurs nå?

Jeg fikk Saltoboks i dag, 230v 32amp, men når jeg starter lading vil den ikke gå høyere enn 13/32. Trodde jeg minst skulle fått 26amp.

Mr.Hansen

Sitat fra: Sharp på tirsdag 01. april 2014, klokken 18:07
Hvor mye tillater softwaren at du lader på 32amp kurs nå?

Jeg fikk Saltoboks i dag, 230v 32amp, men når jeg starter lading vil den ikke gå høyere enn 13/32. Trodde jeg minst skulle fått 26amp.

Du må få instalatøren til å laske den riktig, men for å få det til må du be dem til å søke elverket om å få enfase kurs over 20A. Da fikk jeg 28A enfase på IT anlegget mitt.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Sharp

Sitat fra: Mr.Hansen på tirsdag 01. april 2014, klokken 18:23
Du må få instalatøren til å laske den riktig, men for å få det til må du be dem til å søke elverket om å få enfase kurs over 20A. Da fikk jeg 28A enfase på IT anlegget mitt.

Elektrikeren skulle legg opp 32 amp sikring og 32 amp Salto-boks. På Salto-boksen står det 32 amp, men sikringen inni Salto-boksen står det 16 amp på. Her har vel noen gjort en feil?

Er sikringene utskiftbare i Salto-boksen, så man kan velge mellom 32 og 16 amp?

Sense

Jeg fikk min elektriker til å montere 32A 1-fas for blått adapter. Det fungerer som semihurtig. Med tjukk kabel fra sikringsskap og til garasjen 15 meter unna, så kostet det under 7000 kr. inkl. kabel, koblingsboks (ikke ladeboks), arbeid og moms.
Hadde litt problemer i starten da de 3 hovedsikringene ikke var belastet likt. Elektrikeren måtte komme tilbake og justere. Etter det har alt fungert fint.

Forstår ikke hvorfor så mange mener de trenger Salto-boks.

jkirkebo

Sitat fra: Sense på tirsdag 01. april 2014, klokken 22:56
Jeg fikk min elektriker til å montere 32A 1-fas for blått adapter. Det fungerer som semihurtig. Med tjukk kabel fra sikringsskap og til garasjen 15 meter unna, så kostet det under 7000 kr. inkl. kabel, koblingsboks (ikke ladeboks), arbeid og moms.
Hadde litt problemer i starten da de 3 hovedsikringene ikke var belastet likt. Elektrikeren måtte komme tilbake og justere. Etter det har alt fungert fint.

Forstår ikke hvorfor så mange mener de trenger Salto-boks.

Vel, mange av oss orker ikke å pakke opp og ned ladekabelen i ett sett. Jeg drar aldri avgårde uten, og vil derfor ha en fast løsning hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mr.Hansen

Det er vel noen av oss som ikke gidder det med at 12v batteriet blir tappa når bilen er ferdig ladet, som er tilfellet ved IT anlegg. Saltoboks fungerer som UMC fungere på et TN nett. Sett den til å glem alt annet.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

nofuelno

Sitat fra: Mr.Hansen på tirsdag 01. april 2014, klokken 23:45
Det er vel noen av oss som ikke gidder det med at 12v batteriet blir tappa når bilen er ferdig ladet, som er tilfellet ved IT anlegg. Saltoboks fungerer som UMC fungere på et TN nett. Sett den til å glem alt annet.

Gode ord for dagen !
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

OddB

Har ingen 12V-problemer eller andre ladeproblemer med blå kontakt. 
Lar UMC en stå fast i garasjen så lenge jeg ferdes i "nabolaget" ( dvs 10 mils radius).
Kunne ha ladet på jobben men gidder ikke styre med kabelen for å spare en femmer. Har Type 2 fast i bilen.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Veggen

#13
Enig med siste taler.
UMC henger fast i garasjen, tas kun med på langtur.
Gidder ikke styre med klattlading rundt omkring for å spare småpenger.
Halve poenget med den store batteripakka er jo å slippe å tenke på slikt.
Har forøvrig IT anlegg med kjent jordfeil uten å ha lade og 12V problemer. Har hatt bilen i et halvt år og har fremdeles original ladekabel, så det er slett ikke slik at alle har problemer med UMC som man lett får inntrykk av her.

El-Ing

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 01. april 2014, klokken 23:00
Vel, mange av oss orker ikke å pakke opp og ned ladekabelen i ett sett. Jeg drar aldri avgårde uten, og vil derfor ha en fast løsning hjemme.

Veldig enig, vil alltid ha UMC liggende i bilen. En boks på veggen koster ikke noe særlig mer enn en ekstra UMC, og en ekstra UMC er ikke akkurat lagervare hos Tesla for tiden. Elektriker for å trekke mer strøm til garasjen må de fleste ha uansett, om han skal sette opp en blå/rød kontakt eller en Salto-boks el.l. er samme jobben. Kombinert med diverse UMC- og 12v-problemer rapportert før nyttår, så er valget enkelt synes jeg.
Grå S85 mottatt 28.2.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA