Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ikke kappkjør med Porscher

Startet av tomrh, onsdag 02. april 2014, klokken 22:59

« forrige - neste »

tomrh

Jeg så nettopp et innslag på NRK Midtnytt der økende grad av elbilparkering settes i sammenheng med nedgang i omsetning i butikker i midtbyen i Trondheim. Det ble ikke sagt direkte, men antydet veldig sterkt. Kan det være noe hold i dette?

Ser at linkene til NRK Midtnytt er oppdatert t.o.m. 21. mars, så sendingen blir vel lagt ut om tre dager.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

#1
Sitat fra: tomrh på mandag 24. mars 2014, klokken 19:20
Jeg så nettopp et innslag på NRK Midtnytt der økende grad av elbilparkering settes i sammenheng med nedgang i omsetning i butikker i midtbyen i Trondheim. Det ble ikke sagt direkte, men antydet veldig sterkt. Kan det være noe hold i dette?

Ser at linkene til NRK Midtnytt er oppdatert t.o.m. 21. mars, så sendingen blir vel lagt ut om tre dager.

Ligger allerede ute:
http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-midtnytt/dktl99032414/24-03-2014#t=2m15s

(grunnen til at det ikke var noe etter 21. mars er at det ikke er noen distriktssendinger i helgen)

Var ellers et ganske dårlig innslag uten noe som helst av faktaopplysninger eller folk som ville uttale seg for/mot, men de som er imot elbil vil nok bruke det for alt det er verd.

Olatho

Personlig er jeg stor tilhenger av bilfrie bysentrum. Men om butikken vil lokke til seg elbiler kan de sikkert sponse en ladestolpe eller to i nærheten.

tomrh

#3
Sitat fra: emil på mandag 24. mars 2014, klokken 19:57
Var ellers et ganske dårlig innslag uten noe som helst av faktaopplysninger eller folk som ville uttale seg for/mot, men de som er imot elbil vil nok bruke det for alt det er verd.
Ja, det reagerte jeg også på. Et slag under beltestedet fordekt som et "nyhetsinnslag".

Hva er så alternativet? En P-plass okkupert av en fossil istedet for en elbil? Antar man da at elbil-eierne ikke bruker penger i midtbyen men at fossilbileierne gjør det? At elbil-eierne bare er ansatte som jobbpendler og som egentlig kunne reist kollektivt eller syklet? Man tenker ikke på at noen faktisk tar handleturen til midtbyen med elbil *nettopp* fordi de kan parkere gratis, alternativet hadde vært shoppingsentra i utkanten som f.eks. Lade Arena eller City Syd. Det er framveksten av alle shoppingsentra som jeg mener er den *egentlige* årsaken til at midtbyhandelen går tilbake, en selvfølgelighet. Det spørs om man ikke heller kan takke elbilinsentivene for at ikke handelssvikten er større enn den er?

Denne problemstillingen har sikkert allerede vært oppe i Oslo som har en mye lengre elbil-historikk. Hva har kommet fram?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Vi må nok leve med at elbilen er den nye syndebukken en stund framover. Har vært borti det samme selv her i Sykkylven; de 48 bilene som var registrert i kommunen "får skylda" for at bompengeperioden på sykkylvsbrua utvides med to år.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Olsleaf

Ikke bare var det handelen som klaget, men i tillegg sa en ansatt Trondheim parkering at de taper inntekter pga at el bil parkerer gratis. Trodde parkeringsavgift var en reguleringsavgift og ikke en inntekt >:(
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

timingbeltkiller

Sitat fra: Terolsen på onsdag 26. mars 2014, klokken 13:50
Ikke bare var det handelen som klaget, men i tillegg sa en ansatt Trondheim parkering at de taper inntekter pga at el bil parkerer gratis. Trodde parkeringsavgift var en reguleringsavgift og ikke en inntekt >:(
Reguleringsavgift sett fra stat og kommune sin side.
Inntekt for de private parkeringsselskapene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

På kjøpesentrene parkerer du gratis.
I sentrum finner du ikke engang betalingsplasser og risikerer ofte bot.
Dette er hovedforklaringen til at forretningene i sentrum taper i konkurransen.

Sentrum bør gi blaffen i forretningene og satse på boligblokker i stedet.
Selvsagt med kjellerparkering til alle leilighetene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

tomrh

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 26. mars 2014, klokken 16:52
På kjøpesentrene parkerer du gratis.
I sentrum finner du ikke engang betalingsplasser og risikerer ofte bot.
Dette er hovedforklaringen til at forretningene i sentrum taper i konkurransen.
Enig. Merker også at sentrum blir mer og mer tilpasset spesielle befolkningsgrupper som ungdom og pensjonister, dvs. de som reiser kollektivt. F.eks. på Merkursenteret i Trondheim er det jo omtrent bare ungdommer å se, og på caféene sitter det pensjonister og prater på dagtid. Derfor finner man sjeldnere det man er ute etter i sentrum. Enda en grunn mindre å dra dit.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mippen

Jeg handler mer i sentrum når jeg har elbil. De burde heller tilrettelegge bedre for miljøvennlig transport enn å lage syndebukker. Det er politikerne i byene som er synderne. I Bergen barberer de bort parkeringsplasser fordi de vil folk skal reise kollektivt. Kollektivsystemet funker bare for de som bor langs bybanen som bare dekker deler av Bergen sør, og de som bor et par km unna sentrum med buss. Bor selv 2 mil unna og bruker mellom 60 og 90 minutter til byen med buss. Jeg bor på en øy med 27000 innbyggere og mesteparten jobber i Bergen. Likevel går det ikke buss mer enn en gang i halvtimen i rushet og til vanlig er det minst 1 time mellom hver buss. På kveld og helg er det noen ganger flere timer mellom hver. Går også en båt som tar 7-10 minutter. Den går bare i rushtiden i uken.

Se for dere barnefamilier med urolige unger, masse handleposer osv som må stå på en fullstappet buss i over en time hver vei. Kjører man med bil bruker man mellom 15 og 20 minutter.
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Olsleaf

Sjønner fremdeles ikke argumentasjonen. Vil de ha fler fossil biler i sentrum? Er det ikke bedre at det byttes ut med utslippsfrie biler?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

tomrh

Var nedom sentrum i går ca. kl. 14 i et ærend i området Carl Johans gate/Jomfrugata/Fjordgata. Håpløst å få parkeringsplass! Og det var jammen meg ikke elbiler, det sto fossiler overalt som sild i tønne! En og annen Leaf innimellom, observerte vel en parkert Tesla også, men elbilene dominerte slett ikke slik man får inntrykk av i nyhetsartiklene. De har vel valgt å fotografere i et øyeblikk da det tilfeldigvis sto flere elbiler på samme sted. Til slutt fikk jeg lirket meg inn på en plass der jeg kunne dra full nytte av i-MiEV'ens korte lengde, en slik plass ville ingen andre kunne utnyttet uansett da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

HoeggenEL

LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Elmo

Er det sånn at tidbegrensningen for parkering ikke gjelder for elbiler i Trondheim ??

Eller har verken Adressa eller Politikeren forstått at elbiler må benytte parkering-skive :o
Sitat fra: Adressa
Og det andre er om gratisparkeringen går utover handelen i Midtbyen, altså om parkeringsplasser blir okkupert hele dagen, som gir negativ effekt for handelsnæringen.
Sitat fra: Adressa
Men det er på det rene at endring av makstid eller innføring av avgift for elbiler er alternativer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA