Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Li-Ion, onsdag 02. april 2014, klokken 22:31

« forrige - neste »

erot

Da har vi slått fast at alder ikke styrer preferanser  :)

Ang. dører: Har vært inni der og sett. Hull i indre stålplate er stort sett tettet (men ingen blygummi på stålet), og det ligger en god matte på innsiden av dørtrekket, så kanskje ikke dørene er så ille, men jeg tror det er mer snakk om lekkasjer enn for lite demping generelt. Kanskje Tesla lider litt under sin korte erfaring her, lyddemping er ikke alltid så lett.

Jeg kan jo også velge å se det på en mer ydmyk måte, at Tesla har fått til noe fantastisk på kort tid og at det kan ha gått fort i svingene. Om lyddemping hadde fått høyere prioritet hadde muligens noe annet vært dårligere. Min høyst subjektive mening er likevel at stillegående bil er viktig og bør prioriteres.

Bjørn

Sitat fra: erot på onsdag 26. mars 2014, klokken 22:30
Da har vi slått fast at alder ikke styrer preferanser  :)

Ang. dører: Har vært inni der og sett. Hull i indre stålplate er stort sett tettet (men ingen blygummi på stålet), og det ligger en god matte på innsiden av dørtrekket, så kanskje ikke dørene er så ille, men jeg tror det er mer snakk om lekkasjer enn for lite demping generelt. Kanskje Tesla lider litt under sin korte erfaring her, lyddemping er ikke alltid så lett.

Jeg kan jo også velge å se det på en mer ydmyk måte, at Tesla har fått til noe fantastisk på kort tid og at det kan ha gått fort i svingene. Om lyddemping hadde fått høyere prioritet hadde muligens noe annet vært dårligere. Min høyst subjektive mening er likevel at stillegående bil er viktig og bør prioriteres.

Var dørtrekkene festet m clips, som man bare drar rett ut.. eller slike som man må bruke clipstang på for ikke å ødelegge..? og/eller var det skjulte skruer.. isåfall hvor..? :) (må inni og se jeg og :P )

Øyvind.h

#107
Sitat fra: Quintilian på onsdag 26. mars 2014, klokken 22:07
Jeg er relativt ung (27...) og valgte bort 21" med bakgrunn i støy og kjørekomfort... H
Noe av samme begrunnelse her. Bikket akkurat 30 :) Kjørekomforten syntes jeg var OK med 21", men + understellet var for stivt for en familiebil. Standard S85 var mer enn stiv nok, og sitter som klister på veien selv med 19" Goodyear sommerpakken når jeg kjører alene :)
Live synes jeg ikke 19" er for smått på bilen, selv om 21" kler bilen vesentlig bedre. Støyen derimot synes jeg var for høy. Ikke så ille i forsetet, men i baksetet på motorvei var det grusomt. Der sitter datteren min, og hun skal få slippe å sitte i den grusomme dekkstøyen selv om dekkstøyen er OK foran.
En viktig ting som fikk begeret til å renne over var når jeg så den virkelige kosten for 21" felger og dekk. 28K pristillegg for overgang fra 19" til 21" er 7K tillegg per dekk/felg, noe som illustrerer hva det vil koste å bytte dekk/felg ved behov. Fikk tilbud om å kjøpe komplett 21" original felgpakke fra en danske for ca 30K, men takket lett nei (selv om jeg teoretisk kunne kjøpt dem og solgt dem dyrere i Oslo).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Hehe Øyvind, hadde inntrykk av at du var dobbelt så gammel ;)

Øyvind.h

#109
Sitat fra: Muffinman på torsdag 27. mars 2014, klokken 08:16
Hehe Øyvind, hadde inntrykk av at du var dobbelt så gammel ;)
Hehe. Ja jeg har kanskje andre preferanser enn smårips flest :)
Når jeg hentet bilen min i fjor sommer stod en fullspekket P85+ ved siden av med 21" felger. Han som skulle hente den var i hvert fall 65+.
Innrømmer jeg tenkte at det var litt snodig at mine preferanser for familiebilen Model S var mindre sportslige og mer komfortrettede enn hans :D (For øvrig ikke første gang jeg hører at alder overrasker)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Restusj

Om man skal kjøpe 21'' orginale felger med dekk i Tesla butikken i dag, hva er er utsalgsprisen? Noen som også har prisene på 19'' Cyclone med sommerdekk? (ikke pris ved bestilling av bil på nett!)
S85, 85kW, Grå, 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Park, Nappa-skinn, Vinterpakke, dobbeltlader,

Havebigfun

P+- settet koster eksempelvis ca 80K. Originalhjul er så dyre hos Tesla at det er svært mange gode 3. parts alternativ med felger/dekk av bedre kvalitet til lavere pris. Om du vil ha originale hjul er Finn.no eller kjøp/salg-tråden på elbilforumet et bedre alternativ. Da har det blitt solgt mange sett, P+ f. eks til ca halve prisen,omtrent 40K.

Muffinman

#112
Jeg VET at det er gode sjanser for mer snø. Og jeg vet også at jeg skal kjøre en del jobbturer som går litt i høyden. Likevel var det for fristende å slenge på 21" i dag når jeg likevels skulle av med hjulene for å lakkere rustne bremseskiver. Og som ventet, støyen uteble ikke. Den er det mer av fra ca. 30-40 km/t, og fra ca. 60 må man heve stemmen for å føre en samtale i bilen. Med R2 kunne man snakke dempet sammen i 80-90 til sammenligning. Det som er den gode nyheten er at fra 60-70 km/t stabiliserer støyen seg, og det virker nesten som den ikke blir verre. Jeg er ikke skuffet, for veiholdningen, grepet og styrefølelsen er knallbra. Litt sporing på veldig slitt asfalt, men det var forventet. Uansett litt kult å se svarte striper på asfalten i sladrespeilet under aks uten at antispinnlampen går bananas.

Det som derimot bekymrer meg en del er at forbruket går opp så mye som det gjør. På svært fin kjøring, tørr asfalt og fint lite behov for oppvarming lå jeg på ca. 240wh/km. Så høyt var jeg aldri i vinter engang...det betyr en teoretisk rekkevidde på 33 mil. Dekkene skal ha 42psi, jeg kjører med 46. Forhåpentligvis endrer det seg med innkjørte dekk på langtur.

Bjørn

Oi.. det var en heftig økning..!  :o Jeg har kjørt på rundtom 190-210 som gjennomsnitt på mine hakka8 pigg m 50 psi til nå..
Veeldig spent på hva mine 255/40-20 goodyear eagle F2 vil gi i forbruk..!

tstens

Hei ,har nå kjørt ca 15 mil på mine 21" m Continental dekk.Mitt forbruk på svingete veier og litt inspirert kjøring (fra Gardermoen til Brumunddal via Skreia og Gjøvik.Fikk et snitt på 196w/km trykket ligger på ca 45 psi.har Pirelli på vinter og da lå snittet på ca 220w/km.Riktignok litt kaldere i været.Godt fornøyd m det.Bråker noe mere ja...føler at hjulene er tyngre også og seff lavere profil.Virker glatte foreløpig.River seg lett løs  ;).
Trenger vel litt inkjøring tenker jeg.
Terje
P85,White

Jejl

Har kjørt ca en mnd på sommerdekkene nå, og vi synes egentlig ikke det var noe forskjell av betydning på støyen sammenlignet Pirellidekkene. Forbruket på bykjøring har ligget på 170-180 i snitt de siste dagene. Tviler på at forbruket hadde vært noe særlig lavere med vinterdekkene.Har ca 49 psi trykk i dekkene.

erot

Sitat fra: Bjørn på onsdag 26. mars 2014, klokken 23:26
Sitat fra: erot på onsdag 26. mars 2014, klokken 22:30
Da har vi slått fast at alder ikke styrer preferanser  :)

Ang. dører: Har vært inni der og sett. Hull i indre stålplate er stort sett tettet (men ingen blygummi på stålet), og det ligger en god matte på innsiden av dørtrekket, så kanskje ikke dørene er så ille, men jeg tror det er mer snakk om lekkasjer enn for lite demping generelt. Kanskje Tesla lider litt under sin korte erfaring her, lyddemping er ikke alltid så lett.

Jeg kan jo også velge å se det på en mer ydmyk måte, at Tesla har fått til noe fantastisk på kort tid og at det kan ha gått fort i svingene. Om lyddemping hadde fått høyere prioritet hadde muligens noe annet vært dårligere. Min høyst subjektive mening er likevel at stillegående bil er viktig og bør prioriteres.

Var dørtrekkene festet m clips, som man bare drar rett ut.. eller slike som man må bruke clipstang på for ikke å ødelegge..? og/eller var det skjulte skruer.. isåfall hvor..? :) (må inni og se jeg og :P )

Vipp ut deksel bak dørhåndtak, to skruer her, og vipp opp gummimatte i lomme, en skrue her. Resten er clips, dra rett ut. Dra kontrollert eller la kroppen stoppe bevegelsen tidlig, ellers røsker du av ledningene. Alle har plugg og er lette å ta av.

Bjørn


eadie

Goodyear Eagle på 19" støyer iallefall mere inn Pirelli Sottozero på 19". Dekktrykk 45 psi.
Nå er ikke Eagle dekkene innkjørt ennå, men det var heller ikke Sottozeroene. Kjørte 2 uker med Sottozero før jeg la om til Eagle sommerdekk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

RoadRunner

Sitat fra: eadie på søndag 30. mars 2014, klokken 14:07
Goodyear Eagle på 19" støyer iallefall
Etter 10.000 km på R2 vinterdekk la jeg om igår. Eagle støyer mer  :(. Og de er allerede innkjørt - 5000 km.
Men fantastisk å få kjøre bil som sitter fast på veien igjen 8)!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA