Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Li-Ion, onsdag 02. april 2014, klokken 22:31

« forrige - neste »

Li-Ion

La om til mine originale 21" felger på søndag, og hadde min første tur med disse i dag siden jeg fikk bilen i desember... Snakk om skuffelse: Dekkstøy ved 50-60 KM/t og oppover er værre en jeg kunne frykte...som å sitte i en Skoda fra 70-tallet i forhold til min 2009 Mercedes...som jeg bytta i fjor... Meget skuffet må jeg si.... tviler på at de kan fikse dette med en softwareoppdatering... :-/  Her burde Tesla tilby støydemping ettermontert....nesten uholdbart etter min mening.... for ikke å snakke om støyen når du kjører på grusvei...herregud....!

En annen ting er strømforbruket: Jeg har nå kjørt samme strekning frem og tilbake på jobb + litt små kjøring i hele vinter (bart føre stort sett) og har i snitt ligget på 230 - 250 mWh forbruk pr. dag. I dag med sommerdekk var denne 336 mWh...med ganske pen kjøring... :-\



Be afraid...

janmb

Hmm, det var da en rabiat stor forskjell. Selv vinterdekkene gjerne har en hel del mindre dimensjon pleier de jo å tross dette ha større rullemotstand enn sommerhjul - ikke langt mindre slik det virker som i ditt tilfelle.

Har ikke kjørt TMS på 21" sommerhjul annet enn en 10 minutters prøving i fjor, men synes den bilen var ekstremt stille - og tross mye negativt om støy synes jeg det var overraskende lite. Men så kommer jeg fra enn litt annen bakgrunn i den ekstremt motsatte enden også.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Muffinman

Jeg prøvekjørte bil med 21" før kjøp, så dette er jeg forberedt på. Forbruket du oppgir er dog neppe representativt. Sjekket du lufttrykket?

erot

Jeg kritiserte bilens mangel på støydemping i noen tråder og kunne ikke skjønne at mange var så fundamentalt uenig, skulle tro det ikke var samme bil vi snakket om. Det skjønte jeg derimot fort når vinterhjulene kom på og det ble nesten helt stille.

Men den er så uendelig mye bedre å kjøre på sommerdekk at det skal jeg leve med til jeg får gjort noe med det, for noe må gjøres. Hjulbuer og dører bør gjøre susen. Tipper det ikke kommer så mye gjennom gulvet pga batteriet.

Muffinman

Sitat fra: janmb på mandag 24. mars 2014, klokken 19:12
Hmm, det var da en rabiat stor forskjell. Selv vinterdekkene gjerne har en hel del mindre dimensjon pleier de jo å tross dette ha større rullemotstand enn sommerhjul - ikke langt mindre slik det virker som i ditt tilfelle.
Kommer nok veldig an på type vinterdekk. Tviler på at man uten videre finner et sommerdekk med mindre rullemotstand (og støy for den saks skyld) enn R2. Men igjen, dekktrykket er avgjørende. For eksempel, jeg har ikke vært i nærheten av så høyt forbruk på vinterdekkene som trådstarter skriver. Har kjørt R2 med 50 psi.

janmb

Det er skikkelig fascinerende hvor ulikt folk oppfatter lyd - og hvor ulike forventninger vi har.

Når jeg prøvde P85+ på originale michelin sommerhjul synes jeg den var stille som en drøm
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cowboystrekk

Husk at du må kjøre inn dekkene noen titalls mil. Etter det kan både forbruk og hjulstøyen bli bedre :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

#7
Sitat fra: erot på mandag 24. mars 2014, klokken 19:12
Jeg kritiserte bilens mangel på støydemping i noen tråder og kunne ikke skjønne at mange var så fundamentalt uenig, skulle tro det ikke var samme bil vi snakket om. Det skjønte jeg derimot fort når vinterhjulene kom på og det ble nesten helt stille.

Men den er så uendelig mye bedre å kjøre på sommerdekk at det skal jeg leve med til jeg får gjort noe med det, for noe må gjøres. Hjulbuer og dører bør gjøre susen. Tipper det ikke kommer så mye gjennom gulvet pga batteriet.
Jeg var en av de som var uenig med deg :) I etterkant har jeg innsett at jeg er enig ift grusknatring.

Men at 21" felgene gir mye mer støy enn biler med 19" sommerdekk har jeg vært klar over fra dag 1. Prøvekjørt begge deler, og det var en viktig grunn til at jeg dropper 21". Faktisk er jeg svært overrasket over hvor mange som velger 21" mtp støyen, men man velger jo det man selv har lyst på. Utseendet er jo bedre med 21" :) 19" sommerdekkene er også stive nok for min kjøring, og bilen sitter som limt på veien.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: janmb på mandag 24. mars 2014, klokken 19:14
Det er skikkelig fascinerende hvor ulikt folk oppfatter lyd - og hvor ulike forventninger vi har.

Når jeg prøvde P85+ på originale michelin sommerhjul synes jeg den var stille som en drøm
Opplevelsen av støy understøttes av målinger utført av dinside.no og til dels klikk(men klikk kjørte gammel bil). Med 21" og + understellet blir model s omtrent dårligst i klassen på støy. Langt over 5 serie og a6. Med 19" sommer og vinter uten + understell derimot er den meget god.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Li-Ion

#9
Oppdatering: Var nå ute i garasjen å målte lufttrykk...41 bar - økte dette til 50 nå....hjelper sikkert litt på forbruk, men sikkert ikke på støy... Får se i morgen  :o

Jeg fikk Continental dekkene levert med mine 21" - Ikke Michelin Super Sport.... Mener disse stod på demobilen, og er nok tydelig bedre på støy vs Continental.

Men uansett, disse dekkene støyer MYE...altfor mye!!!  :-(

EDIT: Jeg kjørte Michelin X-ice på vinter...og dette var meget stille. Gode kjøreegenskaper også.
Be afraid...

Muffinman

Du beskriver egentlig opplevelsen jeg har hatt hver vår når sommerdekkene kom på. Men forsiktig med så mye trykk i 21".

Li-Ion

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 24. mars 2014, klokken 19:20
Husk at du må kjøre inn dekkene noen titalls mil. Etter det kan både forbruk og hjulstøyen bli bedre :)
Håper virkelig du har rett...
Be afraid...

Li-Ion

Sitat fra: Muffinman på mandag 24. mars 2014, klokken 19:33
Du beskriver egentlig opplevelsen jeg har hatt hver vår når sommerdekkene kom på. Men forsiktig med så mye trykk i 21".
Er 50 for mye her tror du...?
Be afraid...

Johnny

Dette er den verste tiden på året i forhold til dekkstøy. Når alle har fått av piggdekkene(rundt 17.mai), kombinert med noen soldager, vil asfalten bli valset litt flatere igjen.
TMS og eGolf.

Brede

Det mange gjør feil er å velge piggfrie vinterdekk! Kjør noen mil på Hakk 8 piggdekkene så blir det nesten en religiøs opplevelse å få på de "støyfrie" 21-tommerne.  ;D

Støydemping har hele tiden vært mitt største ankepunkt på bilen. Jeg tør si at den er pinlig dårlig isolert i hjulbuer, på grusvei er det en pinsel å høre grusen hagle..
De har jo gjort et halvveis forsøk på demping med disse innerskjermene av filt, som igjen ikke har noe på en norsk bil på vinterstid å gjøre etter min mening..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA