Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Li-Ion, onsdag 02. april 2014, klokken 22:31

« forrige - neste »

Gressvikingen

Veistøy er faktisk det eneste jeg ble litt negativt overrasket over. Jeg hadde aldri sittet i en Tesla før jeg satte meg i min egen for første gang for 14 dager siden. Den hadde da og har nå 21" + dekka og så har den hattehylla.
Jeg har fra før en tyngre bil med 20" 275/40 dekk. Den langt behagligere.

Det er særlig det at det er så mye høyfrekvent støy som tyder på at det er minimalt med demping. De høye frekvensene er de enkleste å fjerne. Det betyr jo også, den andre veien at det skal relativt enkle tiltak til for i hvertfall å fjrene den delen av spekteret.

Får se om jeg gidder å lime på noen viskoelastiske butylplater over hjulkassene i trunken.
Er det noen som vet om det er noe demping av dørpanelene?
P85D"+"

Muffinman

Tar heller litt støy enn å kjøre rundt på 19" som av en eller annen grunn ser fryktelig smått ut på denne bilen. Trådsneller  ;D   Linjene kommer bedre fram med de store felgene også. Smak og behag selvfølgelig, men jeg er enig med forumbrukeren som syntes at 19" på denne bilen ble litt som å gå i findressen med joggesko til.

Så får jeg heller se om det ikke blir et DIY dempeprosjekt i løpet av sommeren.

Li-Ion

Sitat fra: Muffinman på onsdag 26. mars 2014, klokken 19:54
Tar heller litt støy enn å kjøre rundt på 19" som av en eller annen grunn ser fryktelig smått ut på denne bilen. Trådsneller  ;D   Linjene kommer bedre fram med de store felgene også. Smak og behag selvfølgelig, men jeg er enig med forumbrukeren som syntes at 19" på denne bilen ble litt som å gå i findressen med joggesko til.

Så får jeg heller se om det ikke blir et DIY dempeprosjekt i løpet av sommeren.
+1

...men synes du ikke det blir feil å begynne å "mekke" på en helt ny bil... Synes dette er noe Tesla virkelig burde tatt tak i, og kanskje tilby sine kunder en behandling med støydemping til de som ønsker dette (når de har funnet en god løsning som kan benyttes). Trenger ikke bli all verdens kostbart for dem heller det... etter som ganske mange faktisk synes den er "utrolig stillegående" også...  :o
Be afraid...

Øggen

Jo flere kokker, jo mere søl.
Jeg kjører på 20" hakka 8 pigg og syntes 21" var en drøm i forhold. Nå er de solgt og 22" bestillt med Vredestein Ultrac Sensatta da disse er de stilleste dekkene på markedet. Vi får se hvordan det er.

Muffinman

Spent på å høre hvordan disse blir.

I mellomtiden håper jeg du ikke vikler skjegget inn i hjulkrysset  ;D

eadie

Mulig jeg begynner å bli gammel (40) men å ofre komfort for "looks" er noe som ikke ligger for meg.

Jeg synes helt klart at 21" er penere enn 19", men støyforskjellen er så stor at valget bør være enkelt for de aller fleste
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Muffinman

Gressvikingen

Jeg visste ikke hva jeg gjorde med hensyn på støy når jeg valgte 21", men vil gjøre det igjen. Det er kanskje fordi jeg er enda eldre?
P85D"+"

Stig O

Og jeg slår dere sikkert begge på alder og kunne ikke tenke meg annet en 21" på sommerhjula.
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Quintilian

Jeg er relativt ung (27...) og valgte bort 21" med bakgrunn i støy og kjørekomfort... Har dog bare bestilt S85... Med P85 hadde jeg tatt 21" for å øke kontaktflaten mot underlaget pga de ekstra kreftene.

rene

Øke kontaktflaten mot underlaget med 21"? De har samme bredde hvis du ikke går for P+ og får 265 bredde. Lufttrykket og bredde er jo det som utgjør kontaktflate mot underlaget hvis man snakker samme dekk med samme gummiblanding.

Muffinman

x525

Selv fikk jeg levert bilen med 19" og vinterdekk i november, og var meget spent på hvordan 21" med +-pakke ville utarte seg. Jeg skiftet til disse i forrige uke, og jeg må si at jeg ble meget positivt overrasket! Ja, litt mer støy, men komforten er overraskende bra! Og looks worth dying for! Velger aldri noe annet igjen!
Bor på Kolbotn.
Grå/grå Model S P85+ inkl. alt unntatt bagasjeromsskjuler.

Quintilian

Sitat fra: rene på onsdag 26. mars 2014, klokken 22:09
Øke kontaktflaten mot underlaget med 21"? De har samme bredde hvis du ikke går for P+ og får 265 bredde. Lufttrykket og bredde er jo det som utgjør kontaktflate mot underlaget hvis man snakker samme dekk med samme gummiblanding.

Manglet en + der ja :)

TeslaSvein63

Jeg gleder meg til å sette på sommerdekkene 19" og høre hvordan det blir.
En ting jeg har lyst til å nevne ang støy som kanskje noen av dere har synspunkter på, siden noen av dere snakker om høyfrekvent støy, er følgende:
Når jeg vasker felgene skikkelig (merket det første gangen jeg vasket) så bruker jeg en slags felgbørste overtrukket med filt og skrubber langt inne i mellom de mellomrom jeg kommer til. Litt på skrå, hit og dit osv. Når jeg staket med den langt inn kom jeg borti bremseskjoldene bak og hørte tross den myke "børsten" ett tydelig høyt pling. Disse knipset jeg på og da ble det rene kirkeklokken. Jeg tror at disse kommer i svingning og lager en høyfrekvent resonans bak i bilen når man kjører fort. Det er nesten som om at man før i tiden ble mistenksom på om ett hjul lager var gåent når man hørte denne syngende lyden. Hvis dere prøver å plinge på skjoldene, så forstår dere hva jeg mener. Man Kommer til i mellom eikene på felgen. Biler jeg har eid før har hatt støttestag i disse skjoldene med vibrasjonsdemping som oppgave. Det har ikke skjoldene på Teslaen. Jeg tror det blir mye bedre ved å dempe disse skjoldene med gummi eller noe slik at de stopper å vibrere / svinge. Finn ut og la meg høre hva dere synes om fenomenet. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA