Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Li-Ion, onsdag 02. april 2014, klokken 22:31

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: SR på tirsdag 25. mars 2014, klokken 22:04
Dette var ingen overdrivelse fra min side.  Støynivået var ekstremt. Jeg vet meget godt hva jeg snakker om, i og med at jeg faktisk var til stede. Det er ofte en fordel. Jeg har hatt mange biler, både gamle og nye. Dette var absolutt langt utover det som er i de fleste nyere biler. Og gamle.

Da finnes kun to muligheter her:

1. Det er noe alvorlig feil med bilen din
eller
2. Du har erfaringer fra generelt veldig støysvake biler og mangler derfor sammenligningsgrunnlag


Når du påstår at støyen er så voldsom at samtale i kupeen vil være vanskelig er ikke det et synspunkt lenger - det er en faktapåstand - som er gal.

Sitat fra: SR på tirsdag 25. mars 2014, klokken 22:04
Det er viktig at du ikke sensurerer andre synspunkter. Da får du heller fremheve at dine egne erfaringer. Ellers blir det unødig vanskelig for de som skal ta egne valg basert på det som skrives her.

Det er nettopp det jeg gjorde. Jeg kommer åpenbart fra biler som støyer langt mer enn du er vant til - og derfor blir overgangen til Tesla - for meg - en kraftig reduksjon i støy - stikk motsatt av inntrykkene du har.

Det er helt greit å mene hva man vil om støyen i Tesla - det er som sagt gjort konkrete målinger som viser at de definitivt kan bli bedre på støydemping - det er ikke DET jeg diskuterer i det hele tatt. Det jeg vil ha fram er at ALLE bilene folk sammenligner med her er ekstremt støysvake, TMS inkludert.

Prøv å kjøre langtur på motorvei med evo 9 - så kan vi snakkes etterpå om hvordan du synes støyen i TMS er...
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: Li-Ion på tirsdag 25. mars 2014, klokken 22:14
Skjønner ikke argumentasjonen.... Når du kjøper NY bil i 2014 og den høres ut som en billigbil fra 70-80 tallet på motorveien....? Hver sin smak er greit...men F.... ble skuffa jeg i allefall...

Jeg bare kjenner meg overhodet ikke igjen i de oppfatningene.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: JohanH på tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:52
Er det mange som har postet her, som kjører på 21" sommerdekk, som kjøpte grisen i sekken d.v.s. aldri hadde prøvekjørt på slike dekk? Eller er det å forstå at dette blir plagsomt når man merker kontrasten ved å gå rett fra myke vinterdekke til store harde sommerdekk?

Det handler nok mest om sistnevnte. Det overveldende flertallet av demobiler brukt i Norge hittil har (bevisst?) vært P85/P85+ så de langt fleste som har prøvekjørt bilen på sommerføre har nok gjort det på 21".
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Bjørn

Jeg har så smått begynt å få tanker om dette.. Og min første approach vil bli å ta ned "hårmattene" i hjulhuset å sprøyte understelsmasse der jeg finner det fornuftig.. av den tykke seige tunge massen.. vil tro dette er den enkleste metoden til å begynne m. :)

Øyvind.h

#79
Sitat fra: janmb på onsdag 26. mars 2014, klokken 00:38
Sitat fra: JohanH på tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:52
Er det mange som har postet her, som kjører på 21" sommerdekk, som kjøpte grisen i sekken d.v.s. aldri hadde prøvekjørt på slike dekk? Eller er det å forstå at dette blir plagsomt når man merker kontrasten ved å gå rett fra myke vinterdekke til store harde sommerdekk?

Det handler nok mest om sistnevnte. Det overveldende flertallet av demobiler brukt i Norge hittil har (bevisst?) vært P85/P85+ så de langt fleste som har prøvekjørt bilen på sommerføre har nok gjort det på 21".
Jeg har kjørt flere forskjellige demobiler, både med 19" og 21". Første var en gang i desember 2012 hvor jeg testet US spec bilen. Husker ikke helt hva slags dekk som satt på den, men husker godt at jeg ble overrasket over hvor mye støy som kom fra hjulene (dette var den sølvfargede med EL18XXX skilter). Spurte Teslas representant om dette og fikk beskjed om at bedre støydemping allerede var på plass og at alle europeiske biler hadde bedre støydemping.

I februar/mars 2013 testet jeg en bil med 19" vinterdekk og delvis EU spec (det meste skulle være på plass, men muligens ikke alt). Den var stillegående! Senere på våren fikk jeg anledning til å teste en EU spec med 21", og den støyet en del, men litt mindre enn den sølvfargede (som bl.a. er brukt i Klikk.nos støymåling). Det var i hvert fall min opplevelse.

Som nevnt flere ganger før – jeg tar ofte taxi og har bekjente med dyre premium-biler. Min bil med 19" felger og Nokian R2 / Goodyear dekkene er nesten på høyde støymessig med eks 5-serie med samme dimensjon. Bekreftet senest rundt jul i forrige taxi-tur i en velutstyrt ny 5``er. At Model S faller igjennom med 21" pakken fra Tesla er helt uvesentlig for meg, for min bil med min konfig har et behagelig støynivå. Valgte konfig ut fra ønske om komfort. 19" sommerdekkene sitter for øvrig som limt på veien, så grepet er mer enn bra nok (for en som ikke har sportsunderstellet i hvert fall :) )

Sitat fra: janmb på onsdag 26. mars 2014, klokken 00:36
Sitat fra: Li-Ion på tirsdag 25. mars 2014, klokken 22:14
Skjønner ikke argumentasjonen.... Når du kjøper NY bil i 2014 og den høres ut som en billigbil fra 70-80 tallet på motorveien....? Hver sin smak er greit...men F.... ble skuffa jeg i allefall...

Jeg bare kjenner meg overhodet ikke igjen i de oppfatningene.
+1
Bilen er svært stillegående og behagelig med 19" felger og standard sommerdekk/Nokian R2 vinterdekk, absolutt på høyde med premium-konkurrenter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Li-Ion

Aksepterer fullt ut at det er flere meninger om dette, og at oppfattelsen av støy er svært ulik. Her har det nok mye å si hvilke type biler en har kjørt tidligere. For min del er jeg kanskje litt for pirkete når det gjelder støy  ::)

Men å si at en Tesla Model S er SVÆRT STILLEGÅENDE med 21" sommerdekk....er etter min mening ikke riktig.

Er enig i at med 19" og med piggfritt er støynivået akseptabelt i Model S sammenlignet med en "normal" bil i dette prissegmentet (ikke med premium-klasse).
Be afraid...

turfsurf

Sitat fra: Li-Ion på onsdag 26. mars 2014, klokken 08:30
Er enig i at med 19" og med piggfritt er støynivået akseptabelt i Model S sammenlignet med en "normal" bil i dette prissegmentet (ikke med premium-klasse).

Med 19" og rett gummi på fin asfalt så skiller ikke Tesla seg fra premium segmentet, problemet er når du kommer på skikkelig ruglete asfalt eller grusvei. Det er da du hører hvor lite støydempet bilen egentlig er.

Kort sagt så har bilen lite annen støy, men når hjulene støyer så forplanter det seg veldig til kupeen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Zanka

#82
Må nok dessverre henge meg på gjengen som klager over støy.
Kjøre 3000km på 21" sommerdekk ifjor og overgangen til 20" 255/35 R2 var stor.
Forrige bil var en BMW 5 serie med standard dekk og den var betydlig stillere.

Jeg fikk komentarer fra folk som satt på at det var mye dekkstøy.

Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

M.SKEIDE

Vil det si at det havner billige 21" felgsett på finn snart?  ;) sikle sikle ;)
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

Zanka

Sitat fra: M.SKEIDE på onsdag 26. mars 2014, klokken 18:00
Vil det si at det havner billige 21" felgsett på finn snart?  ;) sikle sikle ;)
Vurderer vel hellere å bytte til noen andre dekk hvis det hjelper noe, men det er jeg usikker på.
Noen som har testet noen 21" med mindre støy?

Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

BMW850

Lavprofildekk og Michelin Sport Pilot vil bli bedre når man får kjørt dem inn og det blir varmere i været. En annen ting er jo at det alltid høres godt når du legger om fra myke piggfrie til lavprofil. Ingenting er bedre enn myke piggfrie, men hva gjør vi ikke for utseende  :P
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

eadie

Må være flere enn meg som skjønte at 19" var tingen på en så tung bil.
Og at hattehylla bak demper mye støy.
På 2.1 tonn bil er det aldri feil å ha litt ekstra gummi..
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Brede

Sitat fra: eadie på onsdag 26. mars 2014, klokken 18:56
Må være flere enn meg som skjønte at 19" var tingen på en så tung bil.
Og at hattehylla bak demper mye støy.
På 2.1 tonn bil er det aldri feil å ha litt ekstra gummi..

Spørs jo helt hva du er ute etter.
Blir jo helt feil om du vil ha mindre krenging/rulling, bedre veifølelse og bedre utseende.  :P

erot

Fremdeles mye uenighet og synsing om dette, og noen mener man ikke kan si at det er udiskutabelt. Jo, det kan jeg faktisk si. Jeg kan fysikk og jeg kan lyd. Jeg har kjørt hundrevis av ulike biler i mange ulike segmenter, og svært mange av de med ulike hjulstørrelser og gummi, faktisk også systematisk for å teste hjulstøy. Nå har jeg til og med kjørt Teslaen min på samme veistubber som sammenlignbare biler med sammenlignbare hjul samme dag.

Det er ingen tvil: Tesla sin støyisolasjon mot hjul er langt under snittet i sin klasse, langt under hva du forventer av en slik bil, og ikke minst tåpelig dårlig mtp at den har null motorstøy og lite vindsus, noe som betyr at Tesla med enkle midler kunne gitt oss en utrolig lydløs bil som gir deg skikkelig premiumfølelse og herlige langturer. For dårlig, enkelt og greit.

Vil for ordens skyld påpeke at jeg er utrolig fornøyd med bilen, men det endrer ikke på saken. Alt i alt en fantastisk bil, men man kan ikke si at det er en svært stille bil bare fordi den går stille med hjul som knapt lager lyd.

Li-Ion

Sitat fra: erot på onsdag 26. mars 2014, klokken 19:46
Fremdeles mye uenighet og synsing om dette, og noen mener man ikke kan si at det er udiskutabelt. Jo, det kan jeg faktisk si. Jeg kan fysikk og jeg kan lyd. Jeg har kjørt hundrevis av ulike biler i mange ulike segmenter, og svært mange av de med ulike hjulstørrelser og gummi, faktisk også systematisk for å teste hjulstøy. Nå har jeg til og med kjørt Teslaen min på samme veistubber som sammenlignbare biler med sammenlignbare hjul samme dag.

Det er ingen tvil: Tesla sin støyisolasjon mot hjul er langt under snittet i sin klasse, langt under hva du forventer av en slik bil, og ikke minst tåpelig dårlig mtp at den har null motorstøy og lite vindsus, noe som betyr at Tesla med enkle midler kunne gitt oss en utrolig lydløs bil som gir deg skikkelig premiumfølelse og herlige langturer. For dårlig, enkelt og greit.

Vil for ordens skyld påpeke at jeg er utrolig fornøyd med bilen, men det endrer ikke på saken. Alt i alt en fantastisk bil, men man kan ikke si at det er en svært stille bil bare fordi den går stille med hjul som knapt lager lyd.
+1

Godt sagt... og sant er det også ;)
Be afraid...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA