Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Li-Ion, onsdag 02. april 2014, klokken 22:31

« forrige - neste »

Royce1981

Målt av meg med min iPhone med Audiotools.

Målinger kan variere stort, men her er alle variabler like, så målingene vil være relevante med tanke på en sammenligning av de to bilene.

Mvh

Jens

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 25. mars 2014, klokken 08:30
Sitat fra: Royce1981 på tirsdag 25. mars 2014, klokken 08:19
I 100km/t, på samme veistrekning, målte E-Klassen 67db (A) mens Model S måler 62,9db (A) noe som er en ganske drastisk forskjell (teoretisk sett over en dobling av lydenergien), og på høyde med min 2008 Jaguar XJ.

Målt av hvem?

http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/

Li-Ion

Sitat fra: Royce1981 på tirsdag 25. mars 2014, klokken 08:19
Med all respekt så tror jeg nok ikke dette stemmer Li-Ion.

Jeg byttet selv en 2011 E-Klasse med 18 (!) Hakkepelita. Min Model S P85 med 19" R2 er både subjektivt og objektivt vesentlig stillere.

I 100km/t, på samme veistrekning, målte E-Klassen 67db (A) mens Model S måler 62,9db (A) noe som er en ganske drastisk forskjell (teoretisk sett over en dobling av lydenergien), og på høyde med min 2008 Jaguar XJ.

Støyisoleringen i Model S er ikke dårlig, men det er en aluminiumsbil og noen resonanser på dårlig vei til derfor være fremtredende. Det store problemet er 21" dekk, som etter min mening er helt ubrukelig å kjøre rundt med.

Mitt råd vil være å bytte til 19", det vil jeg tro du i det lange løp bli mer fornøyd med.


Sitat fra: Li-Ion på mandag 24. mars 2014, klokken 20:43

Dette har jeg opplevd hvert år når jeg bytter... det er bare at Tesla har nesten NULL støy-isolasjon i forhold til mine foregående biler...noe jeg smertelig fikk merke i dag...

Men aksepterer fullt ut at det er mange meninger om dette, uansett så er det fakta at denne bilen har vesentlig dårligere isolasjon - sikkert for å spare vekt - enn tyske premium merker som Mercedes og BMW...
Tror kanskje du har missforstått diskusjonen litt. Mine 19" vinterdekk i Teslaen er lydløse... MEN når du putter på 21" sommerdekk med hard gummi - avslører Telsaen hvor dårlig lydisolert den er... dette er udiskutabelt...!!
Be afraid...

Lokführer

Man må huske at eiere av TMS er en veldig sammensatt gruppe som tidligere hadde alt fra Touran (det hadde jeg), Avensis, Golf, Bmw, Mercedes, Audi osv.
Etter å ha prøvd, sittet på og erfart veldig mange biler, så er også jeg av den klare oppfatning at Teslaen, som forsøker å fremstå som premiumbil, er for dårlig lydisolert i forhold til MINE forventninger. Bmw 5 serien og andre biler i premiumsegmentet er bedre lydisolert. Greit, alu-karosseri kan skape resonans, men det rettferdiggjør ikke det faktum at bilen har et høyt støynivå.
Touranen bråkte mye mer, bare så det er klart.

Om Teslaen faktisk bråker så mye, som jeg og mange andre opplever, kan henge sammen med fraværet av annet støy og derfor blir oppfatningen av støynivå forsterket. Det hadde vært artig å se forskjellige støymålinger, for jeg mistenker at det er veldig forskjellig fra bil til bil. Når den er produsert, hattehylle, panoramatak og dekktype vil selvsagt spille en rolle her.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

FThorsen

Jeg satt i baksetet på TMS'en min i helgen (ikke hele veien selvsagt!) på dårlige veier opp til Trysil. Da ble jeg klar over at det kommer inn en del støy i kupeen fra bakhjulene, og det er med 19" Hakka R2... Kunne godt tenkt meg å fylt opp med noe "støyskum". Noen som vet om noen som gjør dette og har erfaringer fra TMS? Ser ikke for meg at det blir akkurat bedre når 21 tommerne kommer på pluss understellet...
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Muffinman

Kan bekrefte at det er vanvittig forskjell på piggdekk vs piggfritt ihvertfall. Har aldri kjørt en bil med piggdekk som har sluppet så mye piggstøy inn i kupeen...

Videre er det litt mer lyd inni biler med panotak, men ikke veldig. Unntaket er inne i tunneler, der er forskjellen stor.

Muffinman

Sitat fra: fthorsen på tirsdag 25. mars 2014, klokken 11:01
Jeg satt i baksetet på TMS'en min i helgen (ikke hele veien selvsagt!) på dårlige veier opp til Trysil. Da ble jeg klar over at det kommer inn en del støy i kupeen fra bakhjulene, og det er med 19" Hakka R2
Har også disse dekkene. Ved en anledning satt samboeren min i baksetet og hun kommenterte at døra umulig kunne være skikkelig lukket. Så det er potensiale for forbedring.

Vi burde kanskje ha en DIY seksjon i forumet hvor en eller annen driftig bruker kunne legge ut en guide på støyisolering :)

turfsurf

Sitat fra: Cirion på tirsdag 25. mars 2014, klokken 06:29
21" mine, skal ikke på før temperaturen nå 15 grader ute. De støyer sykt mer når det er kaldere. Koser meg med lydløse Pirelli Zottozero fram til da...
Sottozero er kun lydløse hvis du sammenligner med piggdekk...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

snoopy2005

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. mars 2014, klokken 11:06
Kan bekrefte at det er vanvittig forskjell på piggdekk vs piggfritt ihvertfall. Har aldri kjørt en bil med piggdekk som har sluppet så mye piggstøy inn i kupeen...

Videre er det litt mer lyd inni biler med panotak, men ikke veldig. Unntaket er inne i tunneler, der er forskjellen stor.

Husker at jeg undersøkte en del alternativer for å etterisolere mot støy selv, etter at jeg satt bak en tur....

Det er en stor "bjelke" eller aluboks innenfor hjulbuen bak i min som ikke har et gram med asfaltplate limt på.
Denne virker som en stor resonanskasse for hjulstøyen, jeg skal teste med å kjøpe noen dempematter og lime inn for å se om dette bedrer lydbildet....
P85D og en KIA SOUL EV

Muffinman

#53
Ikke umulig at man kan dempe resonnanser ved å tilføre noe død masse der. Tesla har vel sagt at innerskjermene skal være av støydempende design, hva nå det betyr. Ikke så vellykket etter min mening.  Stresser ikke veldig med dette, er litt der at det får bli et hobbyprosjekt en gang det byr seg et par ledige dager. Og helst etter at noen andre har gjort det først.

Men jeg er litt spent på hva 21" gjør med lydbildet. Husker at jeg reagerte litt på hjulstøyen under prøveturen i fjor.

cra

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. mars 2014, klokken 11:20
Vi burde kanskje ha en DIY seksjon i forumet hvor en eller annen driftig bruker kunne legge ut en guide på støyisolering :)

Kan også anbefale å legge slik "statisk" informasjon på elbilwiki, da informasjon i forumet over tid har en tendens til å drukne i ny informasjon. På elbilwiki er der ingen diskusjoner e.l, og det som ligger der kan godt inneholde link til diskusjonstråden i forum. Tanken med wiki er at det er et rent kategorisert oppslagsverk av informasjon, det være seg DIY for forbedringer eller reparasjoner, info (delenr) for slitedeler etc.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Forsåvidt enig, men slike ting kunne gjerne hatt et liv i en DIY-tråd hvor løsningen diskuteres og modnes før den endelige versjonen havnet i wikien.

cra

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 25. mars 2014, klokken 11:58
Forsåvidt enig, men slike ting kunne gjerne hatt et liv i en DIY-tråd hvor løsningen diskuteres og modnes før den endelige versjonen havnet i wikien.

Ja, jeg har flere ganger vært borti DIY-tråder som har formet en god løsning etter en stund. Det er selvsagt ikke noe i veien for å oppdatere wiki når andre/bedre metoder foreligger, men en levende tråd intil man har "konkludert" er nok det mest naturlige, og så ta med info'en over til wiki før diskusjonen "drukner" i nytt materiale. Et typisk skjæringspunkt er når offtopic tar over tråden. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lanber

#57
Klarte ikke dy meg, i morgest gikk sommedekkene på.

19" Hakka R2 bråker mindre enn standard 19" Goodyear, men ikke mye.  Bilen er MYE bedre å kjøre så det veier opp i bøtter og spann.

50% slitasje på bakdekkene etter 10.000km med 45 PSI :-)  Knapt synbar slitasje foran

Cirion

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. mars 2014, klokken 11:22
Sitat fra: Cirion på tirsdag 25. mars 2014, klokken 06:29
21" mine, skal ikke på før temperaturen nå 15 grader ute. De støyer sykt mer når det er kaldere. Koser meg med lydløse Pirelli Zottozero fram til da...
Sottozero er kun lydløse hvis du sammenligner med piggdekk...
Nei, de er tilnærmet lydløse. Faktisk stillere enn HakkaR2 som kompisen min har på sin TMS P85+ ikke sig. TMS P85+ sig er vel ikke mer støydempet enn andre?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

SR

Oj, oj....  Det var forskjell!  La om fra Nokia piggfri til original 21" i dag. Støyen kom allerede ved 20 km/t og nådde "interessante" styrker i motorveihastighet.  Var alene i bilen, men tror det blir krevende å føre en normal samtale med passasjerer i den hastigheten. Kanskje hjelper det litt når det blir varmere i været. På støyen altså.  Må tilbake til 80-tallet sist jeg hadde en bil med det støynivået. Det var en Datsun, fra 70-tallet.
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA