Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Li-Ion, onsdag 02. april 2014, klokken 22:31

« forrige - neste »

AndersinOslo

Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

AndersinOslo

Vi har kjøpt Californiabiler. Der er asfalten svart og glatt. Her er den grå og knudrete.

Stod og hørte på en Tesla passerte i 50 km/t sånn ca her en dag, overrasket over hvor bråkete den var. Veistøy. Det kommer nok inn via hjulbuene og kan som sådann fikses.

Det enkleste er nok å spraye på støydempermasse, en slags tung "maling." Å henge opp matter inni der er nok litt krevende, ugreit hvis de detter ned i fart. Den samme "malingen" kan ha nytte under mattene inne i hjulbrønnene og opp torpedoveggen. Overraskende bra effekt er min erfaring.

Og til deg som sa det ikke kan fikses med software. Jo det kan det, støykansellering går jo mot monotone lyder som dette. Som i Bose headset.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Sharp

Sitat fra: AndersinOslo på mandag 24. mars 2014, klokken 22:02
Og til deg som sa det ikke kan fikses med software. Jo det kan det, støykansellering går jo mot monotone lyder som dette. Som i Bose headset.

Støykansellering krever at du har en del mikrofoner i bilen som fanger opp støyen. TMS er vel ikke utstyrt med det.

eadie

Da jeg prøvekjørte TMS i Bergen i september sto den med 21" på. Jeg kom fra BMW 5-serie og syntes 21" på TMS var grusomt på norsk asfalt. Valget var veldig enkelt, 19" på både sommer og vinter. Tålelig fornøyd med støyen på Sottozero piggfrie vinter på 19".
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19.

Bjørn

Sitat fra: Mons på mandag 24. mars 2014, klokken 21:19
Dere som har hattehylle. Hjelper det noe mot støyen med den?

Jah, den hjelper veldig vil jeg si..!

AttackOfTheMac

#35
Hmm i følge EU merkingen kan 21" støye like mye eller mindre enn Pirelli/Nokian 19". Virker rart.

http://www.teslamotors.com/en_EU/models/tyrelabelling

HKS

Sitat fra: AndersinOslo på mandag 24. mars 2014, klokken 22:02
Vi har kjøpt Californiabiler. Der er asfalten svart og glatt. Her er den grå og knudrete.
Ehh nei. Det er den ikke.
Veidekket her i California kan variere ganske mye, også mye veier her med slipt betong, og grov asfalt.
Tesla Model S 90D

SK901

Sitat fra: HKS på mandag 24. mars 2014, klokken 22:43
Sitat fra: AndersinOslo på mandag 24. mars 2014, klokken 22:02
Vi har kjøpt Californiabiler. Der er asfalten svart og glatt. Her er den grå og knudrete.
Ehh nei. Det er den ikke.
Veidekket her i California kan variere ganske mye, også mye veier her med slipt betong, og grov asfalt.

Har skrive under på dette. Har mange miles på amerikanske veier, deriblant California på kryss og tvers. Er mange veier som ligner på eller er dårligere enn norske.

Cirion

21" mine, skal ikke på før temperaturen nå 15 grader ute. De støyer sykt mer når det er kaldere. Koser meg med lydløse Pirelli Zottozero fram til da...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Celter

Selv opplevde jeg ikke overgangen fra 21" Michelin Supersport til 19" piggfrie Nokian som en stor forbedring på støynivået. Derfor frykter jeg ikke overgangen til sommerdekkene. Jeg er imidlertid enig i at Model S støyer alt for mye, det er faktisk det eneste jeg har å utsette på bilen. Hvis noen har tips om firmaer som kan gjøre effektiv støydemping er jeg takknemlig for dette.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Royce1981

Med all respekt så tror jeg nok ikke dette stemmer Li-Ion.

Jeg byttet selv en 2011 E-Klasse med 18 (!) Hakkepelita. Min Model S P85 med 19" R2 er både subjektivt og objektivt vesentlig stillere.

I 100km/t, på samme veistrekning, målte E-Klassen 67db (A) mens Model S måler 62,9db (A) noe som er en ganske drastisk forskjell (teoretisk sett over en dobling av lydenergien), og på høyde med min 2008 Jaguar XJ.

Støyisoleringen i Model S er ikke dårlig, men det er en aluminiumsbil og noen resonanser på dårlig vei til derfor være fremtredende. Det store problemet er 21" dekk, som etter min mening er helt ubrukelig å kjøre rundt med.

Mitt råd vil være å bytte til 19", det vil jeg tro du i det lange løp bli mer fornøyd med.


Sitat fra: Li-Ion på mandag 24. mars 2014, klokken 20:43

Dette har jeg opplevd hvert år når jeg bytter... det er bare at Tesla har nesten NULL støy-isolasjon i forhold til mine foregående biler...noe jeg smertelig fikk merke i dag...

Men aksepterer fullt ut at det er mange meninger om dette, uansett så er det fakta at denne bilen har vesentlig dårligere isolasjon - sikkert for å spare vekt - enn tyske premium merker som Mercedes og BMW...

snurrehue

Sitat fra: Royce1981 på tirsdag 25. mars 2014, klokken 08:19
I 100km/t, på samme veistrekning, målte E-Klassen 67db (A) mens Model S måler 62,9db (A) noe som er en ganske drastisk forskjell (teoretisk sett over en dobling av lydenergien), og på høyde med min 2008 Jaguar XJ.

Målt av hvem?

http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/

Øyvind.h

Bilen min er omtrent på høyde støymessig med 5-serie og E-klasse. Det har jeg fått bekreftet når jeg sitter på i disse bilene som taxi eller med bekjente siste halvåret.
Men jeg har ikke + understellet eller 21 toms felger. Derimot har jeg testet begge varianter før kjøp, og jeg opplevde forskjellen mellom 21" og 19" som stor!

Har lest ganske mye om dette på TMC, og lest støymålinger utført av div journalister. Er veistøy viktig å unngå - dropp + understellet og 21" felger. Bilen er etter min smak mer enn stiv nok med standard understell, og sitter som limt på veien med 19" sommerdekk (Goodyear dekkene gjør en overraskende god jobb).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 25. mars 2014, klokken 08:30
Sitat fra: Royce1981 på tirsdag 25. mars 2014, klokken 08:19
I 100km/t, på samme veistrekning, målte E-Klassen 67db (A) mens Model S måler 62,9db (A) noe som er en ganske drastisk forskjell (teoretisk sett over en dobling av lydenergien), og på høyde med min 2008 Jaguar XJ.

Målt av hvem?

http://www.dagbladet.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/
Har du ikke fått med deg at det der er test av en gammel US modell med dårligere støydemping, som i tillegg ruller på 21" felger?

Og Royce henviser til ny EU spekk bil med oppgradert støydemping og 19" felger?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Brede

Jeg begynner å lure på om det er forskjeller i hvor godt bilene våre er isolert, eller om vi er enormt forskjellige i hvordan vi opplever støy.

Har dere prøvd å kjøre på grusvei? Høres jo ut som en er på en fransk strand under D-dagen så fælt som det hagler og smeller av stein og grus i hjulbuene.
Helt enig med de som mener bilen er dårlig støyisolert, det kommer alt for mye støy inn fra hjulbrønnene.
Mye mer støy enn mine tidligere Land Rover, Audi, Peugeot og Mazda. Den slår muligens en -88 Subaru Justy jeg en gang hadde.. Og da snakker jeg her om hjulstøy.

Jeg kjøpte piggdekk på vinterhjulene da jeg bestandig har hatt det før og har vært meget fornøyd med disse.
Angrer meg forferdelig i etterkant da det å kjøre med pigg på en Model S er en opplevelse i uutholdbar støy i forhold til de fleste andre biler.
Har ved enhver finværsperiode i vinter lagt om til 21-tommerne for å slippe støyen, har vel så langt lagt om hjul 4 eller 5 ganger tror jeg..
Piggstøy gjelder selvsagt på asfalt, på is og snø er den betydelig redusert.
Støy på grusveier gjelder dessverre også på sommerstid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA