Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Li-Ion, onsdag 02. april 2014, klokken 22:31

« forrige - neste »

ducktolate

Nå vet jeg ikke om det er det samme på nye bildekk, men på motorsykkeldekk så kommer de som regel med en slags "hinne" som er litt hardere en det skal være. Så om det er det så kan dt nok stemme at det blir bedre etter litt kjøring. Kan være lønnsomt å ta det litt med ro også i begynnelsen om det er slik da dekkene er mye glattere enn de blir etterhvert.

Ser også det står Trondheim under avataren din, jeg kjører fra Trondheim og litt ut på landsbygda til jobb. Det kan være glatt om du kjører tidlig/sent. (Ikke for å være formanende, men det var enkelte glatte partier når jeg kjørte i dag tidlig kl halv seks utenfor saltet veisone så kjør forsiktig vi har ingen Teslaer å miste...)

frekri

Du kan vurdere å bytte hjul med noen som har kjøpt med 19". Sikkert mange som vil prioritere kulere hjul foran støy.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Øyvind.h

Sitat fra: Brede på mandag 24. mars 2014, klokken 20:00
Det mange gjør feil er å velge piggfrie vinterdekk! Kjør noen mil på Hakk 8 piggdekkene så blir det nesten en religiøs opplevelse å få på de "støyfrie" 21-tommerne.  ;D

Støydemping har hele tiden vært mitt største ankepunkt på bilen. Jeg tør si at den er pinlig dårlig isolert i hjulbuer, på grusvei er det en pinsel å høre grusen hagle..
De har jo gjort et halvveis forsøk på demping med disse innerskjermene av filt, som igjen ikke har noe på en norsk bil på vinterstid å gjøre etter min mening..
Skrekk og gru. Den piggstøyen er helt forferdelig, og gjør Model S mer støyende enn en fossilbil med piggfrie vinterdekk. Skjønner definitivt at overgangen fra pigg til 21" er lettere å svelge om man kjører på piggdekk.

Støydempingen er jeg for øvrig svært fornøyd med! Utrolig stillegående og behagelig bil å kjøre. Nesten på høyde med nye 5-serien :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

erot

Sitat fra: Li-Ion på mandag 24. mars 2014, klokken 19:34
Sitat fra: Muffinman på mandag 24. mars 2014, klokken 19:33
Du beskriver egentlig opplevelsen jeg har hatt hver vår når sommerdekkene kom på. Men forsiktig med så mye trykk i 21".
Er 50 for mye her tror du...?

Det går, men gå heller for 47-49. Jeg har landet på 48. Skulle ikke tro forskjellen er stor på 10 pund, men min var rett under 40 når jeg la de på, og det var tungt, sporete og ustabilt. 8-10 opp og bilen lystret lydig igjen.

Nuvolari

Sitat fra: Li-Ion på mandag 24. mars 2014, klokken 19:04
La om til mine originale 21" felger på søndag, og hadde min første tur med disse i dag siden jeg fikk bilen i desember... Snakk om skuffelse: Dekkstøy ved 50-60 KM/t og oppover er værre en jeg kunne frykte...som å sitte i en Skoda fra 70-tallet i forhold til min 2009 Mercedes...som jeg bytta i fjor... Meget skuffet må jeg si.... tviler på at de kan fikse dette med en softwareoppdatering... :-/  Her burde Tesla tilby støydemping ettermontert....nesten uholdbart etter min mening.... for ikke å snakke om støyen når du kjører på grusvei...herregud....!

En annen ting er strømforbruket: Jeg har nå kjørt samme strekning frem og tilbake på jobb + litt små kjøring i hele vinter (bart føre stort sett) og har i snitt ligget på 230 - 250 mWh forbruk pr. dag. I dag med sommerdekk var denne 336 mWh...med ganske pen kjøring... :-\

Dette blir mye bedre etterhvert. Nå er dekkene nye og steinharde. I tillegg er det kaldt ute å det gjør dekkene enda hardere.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Li-Ion

Sitat fra: ducktolate på mandag 24. mars 2014, klokken 20:02
Ser også det står Trondheim under avataren din, jeg kjører fra Trondheim og litt ut på landsbygda til jobb. Det kan være glatt om du kjører tidlig/sent. (Ikke for å være formanende, men det var enkelte glatte partier når jeg kjørte i dag tidlig kl halv seks utenfor saltet veisone så kjør forsiktig vi har ingen Teslaer å miste...)
Ja, bor i Trondheim ja, og kjører stort sett på hovedveier - og ja...var nok litt tidlig ute, men klarte ikke la være når vårsteminingen trenger seg på... :-)   Kjører forsiktig ja, og blir det glatt...kjører vi konebil :-)
Be afraid...

Li-Ion

Sitat fra: Nuvolari på mandag 24. mars 2014, klokken 20:10
Dette blir mye bedre etterhvert. Nå er dekkene nye og steinharde. I tillegg er det kaldt ute å det gjør dekkene enda hardere.
[/quote]

Høres jo veldig logisk ut egentlig ja...setter splinten tilbake i "missnøye-granaten"....og venter noen uker til dekkene blir innkjørt og det blir litt varmere i været :-)  Må være evig optimist som Tesla eier...
Be afraid...

erot

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. mars 2014, klokken 20:05
Sitat fra: Brede på mandag 24. mars 2014, klokken 20:00
Det mange gjør feil er å velge piggfrie vinterdekk! Kjør noen mil på Hakk 8 piggdekkene så blir det nesten en religiøs opplevelse å få på de "støyfrie" 21-tommerne.  ;D

Støydemping har hele tiden vært mitt største ankepunkt på bilen. Jeg tør si at den er pinlig dårlig isolert i hjulbuer, på grusvei er det en pinsel å høre grusen hagle..
De har jo gjort et halvveis forsøk på demping med disse innerskjermene av filt, som igjen ikke har noe på en norsk bil på vinterstid å gjøre etter min mening..
Skrekk og gru. Den piggstøyen er helt forferdelig, og gjør Model S mer støyende enn en fossilbil med piggfrie vinterdekk. Skjønner definitivt at overgangen fra pigg til 21" er lettere å svelge om man kjører på piggdekk.

Støydempingen er jeg for øvrig svært fornøyd med! Utrolig stillegående og behagelig bil å kjøre. Nesten på høyde med nye 5-serien :)

Det er takket være lav luftmotstand og lite vindstøy og kan nytes med snille hjul, men bortsett fra det er det omtrent ingenting om du sammenligner med f.eks en femserie som bærer på noen hundre kg støydemping. Dette kan man se ved selvsyn bak paneler, tepper osv.

MM

Piggfrie vinterdekk ( eller har du pigg?) har alltid støyet langt mindre enn sommerdekk i tilsvarende dimensjon. Er du virkelig overrasket over at sommerdekk i vesentlig større dimensjon støyer mye mer? Forbruksøkningen høres forvøvrig ganske drøyt ut..
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

Li-Ion

Sitat fra: MM på mandag 24. mars 2014, klokken 20:37
Piggfrie vinterdekk ( eller har du pigg?) har alltid støyet langt mindre enn sommerdekk i tilsvarende dimensjon. Er du virkelig overrasket over at sommerdekk i vesentlig større dimensjon støyer mye mer? Forbruksøkningen høres forvøvrig ganske drøyt ut..
Nei, er ikke overrasket over at sommerdekk i 21" bråker mer en 19" piggfrie vinterdekk. Dette har jeg opplevd hvert år når jeg bytter... det er bare at Tesla har nesten NULL støy-isolasjon i forhold til mine foregående biler...noe jeg smertelig fikk merke i dag...

Men aksepterer fullt ut at det er mange meninger om dette, uansett så er det fakta at denne bilen har vesentlig dårligere isolasjon - sikkert for å spare vekt - enn tyske premium merker som Mercedes og BMW...
Be afraid...

MM

Greit nok, men at Tesla har svak støyisolasjon fra hjul sammenliknet med tyskerne er jo heller ingen nyhet. Samtlige norske tester jeg har lest med 21 tommers hjul påpeker høy veistøy sammenlignet med premium konkurrenter.
2008 Think - plastic fantastic - solgt
Tesla Model S60 Brun - lykkelig eier siden 25/2-14

Drsbkk

Har selv kjørt med 21" hjul nå i snart 3 uker. Synes ikke støyet er så veldig plagsomt, muligens noe klarere ved høy hastighet. Jeg har tidligere hatt BMW X6 også med 21" hjul, kan ikke si at jeg opplever noen merkbar endring her.
S85 svart, 21", lys, lyd, luft, skinn, pano, park, vinter. Hentet 10.03.14
Bil 2. Nissan Leaf, 2013 mod.

Mons

Dere som har hattehylle. Hjelper det noe mot støyen med den?
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Lokführer

Etter å ha prøvd nye BMW 5 serien, så er det ingen tvil om at dekkstøy er mindre tilstedeværende på BMWen, men det har dog en forferdelig støy fra frønken. Det høres ut som en serie med eksplosjoner og annet rakleverk når man trykker på pedalen. Kan umulig være særlig fremtidsrettet...
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Stig O

Sitat fra: MM på mandag 24. mars 2014, klokken 20:58
Greit nok, men at Tesla har svak støyisolasjon fra hjul sammenliknet med tyskerne er jo heller ingen nyhet. Samtlige norske tester jeg har lest med 21 tommers hjul påpeker høy veistøy sammenlignet med premium konkurrenter.

Så har ikke disse premiumkonkurentene 21" med 35 profil heller da. Skal man sammenligne dekkstøy må man gjøre det med like dekk. Ellers så er det kjempestor forskjell på støyen i min kones Golf 6 med Conti vinterdekk i 225/45-17 piggfrie og sommerhjula Continental Sportscontact i 225/40- 18. Skikkelig bråkebøtte. Er veldig spent på mine 21" med Micheline PSS. Har i hvert fall god erfaring med PS2. Den er så nydelig og kjøre nå med R2 i 255/35-20.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA