Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av Nala, onsdag 02. april 2014, klokken 19:55

« forrige - neste »

Nala

Hei.

Har en 2006 Citijet, og tror jeg har Eberspacher varmeapparat i den.
Det er iallefall 3 knapper og en vribryter som regulerer varmen, og ikke noe display.

Dieselvarmeren på Buddyen sluttet å virke idag og håper noen vet hva som kan være galt.
Når jeg trykker på knappen som starter varmeren så kommer det vanlige røde lyset ved siden av knappen, men etter ca 5 sekunder slukker lyset. Dette skjer hver gang jeg prøver å starte varmeren.

Hva kan problemet være?

På forhånd, tusen takk for eventuelle svar :-)

smukken

Kanskje det er for lav volt på batteriet, da skal ikke dieselvarmeren starte.
Det kan også være defekt glødeplugg.
BMW i3

Nala

"Kjørebatteriene" var fulladet idag da jeg ikke fikk varmeren til å fungere. (Vet ikke om det finnes et eget batteri til varmeren?)
Men selv om bilen er fulladet så kan jo spenningen være lav selvfølgelig. Har ikke sjekket spenningen på batteriene siden ifjor sommer. (Og da var det slik det skulle være).

Høres uansett ut som den må på verksted for å enten skifte batteri eller glødeplugg.

Om ingen andre har noen forslag en enkelt kan prøve uten å noe særlig med verktøy? :-)



ElDino

Iite diesel, kondens i tanken eller tett filter..

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

Åneby - i-Miev powered by Eberspacher

Nala

Takk for forslag.

Lite diesel tror jeg ikke det er. Da tanken gikk tom i desember måtte jeg lufte ut dieselrøret frem til pumpen (var knusk tørt inni der), men da lyste denne "på" lampen hele tiden, selv om pumpen ikke fikk diesel. Nå slukker lampen av seg selv etter 5 sekunder, så må være noe annet.

Ingen som har vært borti akkurat denne feilen før?

ØysteinBuddy

Prøv og ta ut sikring nr 10 + 11, sjekk at de er hele, vent noen sekunder, stram holderene og sett tilbake sikringene.
Sjekk evt hunn-stikkerne i kontakten til varmeren, de kan utvide seg og miste kontakten.

X-div buddy
X-2xthink city
Nå- 2014 Nissan Leaf Tekna

Nala

Jeg tok ut alle sikringene og satte dem inn igjen. Alle var hele, og jeg forsøkte å klemme det hele litt sammen slik at det eventuelt ble bedre kontakt.
Fremdeles samme problemet :-(

Hun-stikkerne i kontakten til varmeren. Er det den lille "hun-møter-hann-boksen" en ser under panseret mellom spylevæskebeholderen og varmeren? Om det er denne vet jeg ikke hvordan en åpner den. Gikk iallefall ikke å bare trekke den fra hverandre med håndkraft?

lettrus

Dersom varmeren har kjørt tom for diesel kan den være litt kranglete. Starter pumpen? Hvis pumpen tikker, kan du holde dieselkannen høyt en stund, og da vil du etter hvert høre at brenneren starter (mulig du må gjøre det et par ganger - varmeren gir opp etter en stund og da må du skru den av og vente en time eller så).

Sikringene er også et godt tips. Lyset på displayet kan lyse, men selve brenneren går på en annen sikring (på min er det samme som til radioen). Denne er underdimensjonert og må byttes fra tid til annen på grunn av varmgang.

Pass på at varmeren står på fullt. På min slukner den hvis den står på mindre enn fullt.

Nala

Takk for tips, lettrus.

Har kjørt varmeren tom for diesel før, og da hjalp det å lufte ut og holde kannen høyt ja.
Og da var det som du sier, ingen klikkelyd fra pumpen før den fikk diesel.

Forsøkte varmeren istad, men nå lyser det ikke i det hele tatt lenger. Den virker helt død. Så har ringt og bestilt time om en uke på Buddy på Økern.

Skal poste hva feilen var her på forumet.

Takk for innspill alle sammen :-)

smukken

Jeg hadde problemer med en varmer jeg hadde i en varebil.
Da var problemet for lite kvadrat på stømledningen frem til varmeren, hadde brukt den et år før det ble problem, når jeg la opp tykkere ledning fyrte den opp umiddelbart, jeg går ut fra koblingene dine er skrudd godt til og ikke er irret/korrodert.
Det er veldig mange sikkerhetsfunksjoner i dieselvarmere, ofte en enkel sak å fikse når man først finner ut hva det er som er feilen.
Skulle det mot formodning være sentralen som krangler (den ("hjernen"), så koster det litt for en ny.. er det tilfellet, vil jeg anbefale å høre med båtverksteder om de har en brukt sentral liggende, de pleier ikke å kaste slike, fordi det er en dyr del som man vet ryker i blant.
BMW i3

RoadRunner

Sitat fra: smukken på torsdag 27. mars 2014, klokken 20:33
Jeg hadde problemer med en varmer jeg hadde i en varebil.
Da var problemet for lite kvadrat på stømledningen frem til varmeren
Samme erfaring fra varmeren i båten. For lav spenning inn til styre-enheten pga korrosjon (under 11.5V).
På Kewet'n til junior er det en dårlig kobling som er problematisk. Av og til slår varmen seg ikke av... og av og til ikke på.

Og noen ganger kan varmeren slå seg på av seg selv. Dette skjer der det er satt opp fjernstyring. På RoadRunneren er fjernstyringsmodulen nå demontert. På prosjekt-buddyen er modulen også fjernet av forrige eier pga samme erfaring.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

espenel

Glødepluggen er keramisk og lite feil med, den største feilen er gitteret som virker som en stål veke.
Gitteret ligger inntil glødepluggen, når gitteret brennes bort evnt når forbrennings rester fester seg og kapilær kreftene ikke lenger kan trekke frem diesel og kjøle veken, brenner den opp og brennkammeret er ødelagt. Det er noen versjoner der man kan sette på ett lite gitter på selve glødepluggen noen må man bytte hele brennkammeret. nytt brennkammer koster ca 1500kr. Et tips er å skru opp ende stykket på pumpen 1/4 turn for større slag og leveringsmengde da brenner den varmere og renser veken bedre og man får mer effekt.

Nala

Da har Nemi vært på service på Økern, og det viste seg at det "bare" var dieselpumpen som hadde røket  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA