Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forbruk pr. mil...?

Startet av Rapid, onsdag 02. april 2014, klokken 19:30

« forrige - neste »

Rapid

Jeg har i dag en kurs til garasjen i vanlig 16mm "flexi" rør. Denne er trukket med 1,5 kvadrat på 13A kurs.

Kan en elektrikker fjerne denne ledningen og trekke en kabel som kan mate eksempelvis 1 til 3-fas 32A ut? Hvor går grensen på et sånt rør?

2mash

32A i vegg krever 10mm2, så det kan du nok glemme
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

nofuelno

du kan nok få plass til 2,5 kv kabel i samme rør slik at du kan få en 16A kurs.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på mandag 24. mars 2014, klokken 15:10
du kan nok få plass til 2,5 kv kabel i samme rør slik at du kan få en 16A kurs.

Jeg tipper 3 stk. PN 4mm2 også går bra, så 20A bør være innen rekkevidde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Greide å lirke 5 stk 2,5 mm PN kabel gjennom et 16mm rør under stuegulvet.

Det blir opp til 10 kW ved 400V, men vil begrenses av nye forskrifter som tar hensyn til varmgang.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nofuelno

Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. mars 2014, klokken 16:44
Sitat fra: nofuelno på mandag 24. mars 2014, klokken 15:10
du kan nok få plass til 2,5 kv kabel i samme rør slik at du kan få en 16A kurs.

Jeg tipper 3 stk. PN 4mm2 også går bra, så 20A bør være innen rekkevidde.
Det går nok bare hvis det er på noen få meter og uten bend...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

leaf-newbe

Sitat fra: Rapid på mandag 24. mars 2014, klokken 14:14
Jeg har i dag en kurs til garasjen i vanlig 16mm "flexi" rør. Denne er trukket med 1,5 kvadrat på 13A kurs.

Kan en elektrikker fjerne denne ledningen og trekke en kabel som kan mate eksempelvis 1 til 3-fas 32A ut? Hvor går grensen på et sånt rør?

om du skal ha glede av 3 fas til lading så må du ha NT nett (400 volt) etter det jeg har forstått.

om du har vanlig IT nett (230volt 3 fas) så kan du like gjerne legge opp en en fas 32 amper  ( strengt tatt så heter det egentlig 2 fas om det er 230volt anlegg ) om du greier å trekke 6m2 du trenger da strengt tatt kun 2x6m2 + 1x2.5 til jord. om ikke det er et lang strekk så skal det vel la seg gjøre.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Griffel

#7
Sitat fra: leaf-newbe på tirsdag 25. mars 2014, klokken 01:28
Sitat fra: Rapid på mandag 24. mars 2014, klokken 14:14
Jeg har i dag en kurs til garasjen i vanlig 16mm "flexi" rør. Denne er trukket med 1,5 kvadrat på 13A kurs.

Kan en elektrikker fjerne denne ledningen og trekke en kabel som kan mate eksempelvis 1 til 3-fas 32A ut? Hvor går grensen på et sånt rør?

om du skal ha glede av 3 fas til lading så må du ha NT nett (400 volt) etter det jeg har forstått.
Nissan Leaf har ingen glede av 3fas hverken TN eller iT nett. Dersom du skal bytte til Tesla eller Renault kan det vurderes.

Sitat fra: leaf-newbe på tirsdag 25. mars 2014, klokken 01:28
( strengt tatt så heter det egentlig 2 fas om det er 230volt anlegg )
Strengt tatt heter det 1fas, men å kalle det 2 fas er en ikke uvanlig feil.

Sitat fra: leaf-newbe på tirsdag 25. mars 2014, klokken 01:28
om du har vanlig IT nett (230volt 3 fas) så kan du like gjerne legge opp en en fas 32 amper  ( strengt tatt så heter det egentlig 2 fas om det er 230volt anlegg ) om du greier å trekke 6m2 du trenger da strengt tatt kun 2x6m2 + 1x2.5 til jord. om ikke det er et lang strekk så skal det vel la seg gjøre.
Om dette streng tatt ligger innenfor regelverket og mulig må nok elektrikker vurdere.


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

leaf-newbe

Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

elektrolux

Det er også mulig å omtransformere 3 fase 230V til 400V og så lade 3 fase på Tesla/Renault.

Snart kommer elektronisk transformator fra Zaptek nettopp til dette formålet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#10
Sitat fra: leaf-newbe på tirsdag 25. mars 2014, klokken 13:36
Det heter faktisk 2 fas om det er it nett.
http://www.trainor.no/servlet/nettsted.forum?function=visheletraaden&forid=6477&start=585
Sitat fra: Griffel på lørdag 06. mars 2010, klokken 22:19
Sitat fra: Elmo på onsdag 03. mars 2010, klokken 08:20

Så jeg vet at det er 1-fas, men jeg syns alle andre kaller det 2-fas så jeg tenderer til å kalle det for det jeg og :(


Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 03. mars 2010, klokken 12:02
Dersom vi holder et antikvarisk 2-fase system unna, og forholder oss til 3 fase systemet er følgende terminologi i bruk i dag.

1 fas = tilkobling mellom NULL leder og en fase L1, L2 eller L3.  Gir 230 volt i et TN nett (400v).
2 fas = tilkobling mellom L1 og L2, L2 og L3 eller L1 og L3.        Gir 230 volt i et IT nett (230v).

En 2 fas tilkobling i et TN nett gir 400 volt.

AM

Når en feil gjentas ofte nok blir det tilslutt riktig. Det ser ut til at det kan være iferd med å skje når det gjelder begrepet en-fas og to-fas.

I NEK 400 som definerer terminologien står det (ennå) riktig. En-fas enten spenningen er tatt mellom 0 og L eller mellom L1 og L2.
Dessverre har det i montørhåndboken som refererer til NEK, blitt feil, og riktige eksamensbesvarelser har fått feil av sensor. NEK prøver å få rettet opp i dette. En god venn og kollega, som sitter i NEK fortalt meg dette da jeg nevnte om feilen i montørhåndboka.

Jeg skjønner samtidig at der er greit å bruke begrepene slik det står i montørhånboka, da blir 1 sikring i en kurs 1 fas, 2 sikringer 2 fas og 3 sikringer 3 fas og det blir enkler å skille systemene for de som jobber med både IT TN nett, med tanke på hvilke forskrifter som gjelder. Vi må nok akseptere at noen kaller det for enfas og andre for tofas. (Men tofas betyr da ikke at det er to faser.)

En enfas transformator er og blir en enfas transformator enten den kobles mellom L og 0 eller L1 og L2.

En enfas motor er egentlig en tofasmotor hvor det internt i motoren lages en fase som er forskjøvet i forhold til den som kommer fra nettet, slik at en får et roterende magnetfelt. Men det kalles enfas motor enten den kobles mellom L og 0 eller L1 og L2. Men det går å koble den ene vikingen mellom L1 og 0 og den andre mellom L2 og 0. Da får vi 2 faser forskjøvet og et roterende magnetfelt.

De første flerfasesystemene var tofasesystemer hvor de to fasene lå 90 grader forskjøvet, slik at en fikk et roterende magnetfelt. Altså L1, 0 og L2.
(ofte 4 leder, 2 ledere for hver fase og fasene forskjøvet)

Det finnes transformatorer som kan gjøre 2-fas om til 3-fas og omvendt, 2-fas og 3-fas systemer ble koblet samme og levde side om side i en årrekke men nå 2 fasesystemet praktisk talt «faset ut» ;D.
Men jeg har sett noen amerikanske kontrollsystemer hvor to-fas benyttes (arv fra Edison) for styring av kontrollventiler. Servomotorene blir litt enklere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

leaf-newbe

Er klar over muligheten for bruk av trafo men det vil for de fleste ikke være aktuelt da en slik løsning fort blir for dyr. Instalasjon av Hjemmelader med trafo kommer fort på over 30k

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Mippen

Jeg lurer på det samme som trådstarter. Jeg har også et 16mm rør ut til et uthus. Lurer på å få trekt en ny kurs gjennom veggen og ut og legge opp en kraftigere kurs slik. Står TNS-C 400/230 V og hovedsikringen er 63A. Hvor kraftig kan jeg få det ut i fra dette? Har tenkt å kjøpe meg en tesla etter hvert og kunne tenkt meg litt mer enn 16A.
Fremtiden er elektrisk.

Griffel

Sitat fra: Mippen på tirsdag 25. mars 2014, klokken 22:28
Jeg lurer på det samme som trådstarter. Jeg har også et 16mm rør ut til et uthus. Lurer på å få trekt en ny kurs gjennom veggen og ut og legge opp en kraftigere kurs slik. Står TNS-C 400/230 V og hovedsikringen er 63A. Hvor kraftig kan jeg få det ut i fra dette? Har tenkt å kjøpe meg en tesla etter hvert og kunne tenkt meg litt mer enn 16A.
For 400V 3 fas trenger du 5 ledere gjennom røret 3+J+N, du kan trygt se bort fra mer en 3x16A 400V eller 15A avhengig av automatsikringsfabrikat, altså en 10-11kW  om du har planer om å benytte dette røret.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Sitat fra: Griffel på tirsdag 25. mars 2014, klokken 23:13
Sitat fra: Mippen på tirsdag 25. mars 2014, klokken 22:28
Jeg lurer på det samme som trådstarter. Jeg har også et 16mm rør ut til et uthus. Lurer på å få trekt en ny kurs gjennom veggen og ut og legge opp en kraftigere kurs slik. Står TNS-C 400/230 V og hovedsikringen er 63A. Hvor kraftig kan jeg få det ut i fra dette? Har tenkt å kjøpe meg en tesla etter hvert og kunne tenkt meg litt mer enn 16A.
For 400V 3 fas trenger du 5 ledere gjennom røret 3+J+N, du kan trygt se bort fra mer en 3x16A 400V eller 15A avhengig av automatsikringsfabrikat, altså en 10-11kW  om du har planer om å benytte dette røret.

Tenker du på det 16mm røret eller tenker du på et nytt rør? Det er vel enklere (og billigere?) å bare trekke et nytt rør gjennom ytterveggen på huset og montere en ny stikk rett utenfor enn å oppgradere 16A kursen? Trenger uansett to kurser pga samboeren vurderer også å kjøpe seg en elbil.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA