Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

FW 5.9

Startet av Veggen, mandag 24. mars 2014, klokken 12:22

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: Sbr på tirsdag 08. april 2014, klokken 14:09
Sitat fra: Høgis på tirsdag 08. april 2014, klokken 13:48Burde vært en innstilling vedr. følsomheten. Dette har de fleste biler med regnsensor i dag.
Det er jo nettopp dette trinn 1 og trinn 2 er.
Men at man ikke er helt enig med sensoren i når og hvor fort den bør slå inn har jeg opplevd på de fleste bilmerker :P I de aller fleste tilfeller synes jeg automatikken i TMS gjør en god jobb.

Helt enig i alt du skriver her. Automatikk er egentlig til syvende og sist noe herk som sjelden eller aldri vil 100% matche dine egne preferanser. Men opplevelsen med Tesla sine viskere er rimelig bra hittil.

Er mer spent på diverse varianter av snøvær, slaps, sludd, lett sprut fra bilen foran, tåke etc.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Sjøhyene

Synes viskerne nå fungerer veldig bra på trinn 2. Men var egentlig første dag med ordentlig regn i dag siden jeg fikk bilen for en måned siden så kan ikke si så mye om hvordan de fungerte før 5.9.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Omnilord

Sitat fra: fortoggale på tirsdag 08. april 2014, klokken 14:11
Dette var et legetimt innlegg og på sin plass, nettop her og ikke gjemt vekk andre steder.
Denne tråden handler om ting rundt FW 5.9 - så nei, denne moralprekenen er ikke på sin plass her.
X Sig reservert

hma

#453
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. april 2014, klokken 14:01
Vær så snill og kutt ut moralpreknene, ta de i dertil egnete forum.
Beklager så meget at min moralske preken har forkludret leseflyten i denne tråden.

Vi diskuterer jo bare at fartsmåleren på Model S har økt fra 240 til 260km/t. Således er det helt adekvat å finne ut om Tesla leverer på dette punktet.

Kan i stedet skrive på "Elbilen i Samfunnet", slik at Buddy- og iMiEV-folket ikke ryker på en smell i media.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

turfsurf

Sitat fra: fortoggale på tirsdag 08. april 2014, klokken 14:11
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. april 2014, klokken 14:01
Vær så snill og kutt ut moralpreknene, ta de i dertil egnete forum.

Edit: F.eks "Elbilen i Samfunnet"

Det er bare Tesla som kan kjøres som en racerbil. Hvis inkompetente sjåfører prøver seg på offentlig veg og mislykkes kommer vi i miskreditt - hele gjengen. Dessuten kan forsikringen skyte i været.

Dette var et legetimt innlegg og på sin plass, nettop her og ikke gjemt vekk andre steder.

Det er din (og hmas) mening. Det er ikke on topic uansett hvor mye du mener at det som blir ytret er riktig. Det er en polariserende meningsytring som veldig fort sporer av og ødelegger tråder, som du allerede kan se her.

Man kan foresten kjøre idiot med alle elbiler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hma

Ny "moraltråd" opprettet under Elbilen i Samfunnet:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13761.0.html
Jeg regner med de sterkeste meningsbærerene hiver seg på tastaturet med innsiktsfulle innlegg :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Cirion

Sitat fra: hma på tirsdag 08. april 2014, klokken 14:33
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. april 2014, klokken 14:01
Vær så snill og kutt ut moralpreknene, ta de i dertil egnete forum.
Beklager så meget at min moralske preken har forkludret leseflyten i denne tråden.

Vi diskuterer jo bare at fartsmåleren på Model S har økt fra 240 til 260km/t. Således er det helt adekvat å finne ut om Tesla leverer på dette punktet.

Kan i stedet skrive på "Elbilen i Samfunnet", slik at Buddy- og iMiEV-folket ikke ryker på en smell i media.
Tro du gikk på aprils narren til en som postet tidligere i tråden... Sjekk datoen før du reagerer.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Schumilight

Min første post i en normal Model S-tråd her, når vi ser bort i fra Tesla-aksjer. Hei, alle sammen! :)
Jeg fikk bilen for 1,5 uke siden. Skalv i hele kroppen av glede da jeg fikk den, og den har ikke skuffet på viktige punkter i det hele tatt :)

Men en ting synes jeg er synd, og det er at music features i 5.9 ikke inkluderte dette med å håndtere egen musikk. Jeg er en av de få(?) som perfeksjonerer musikksamlingen min, med id-tags og integrering av album art...full pakke.

Da jeg første gangen testet mp3 over blåtann fra mobilen og fikk se helt andre album-bilder enn de jeg ikke hadde lagt inn, skjønte jeg ikke bæret. Helt til jeg leste meg fram til at bilen via 3g selv henter infoen/bildene fra gracenote, og dermed overkjører min egen info, som jeg har jobbet grundig med via discogs. Utrolig irriterende, og kan ikke forstå hvorfor Tesla har valgt å gjøre det på den måten.
En temmelig basic mediaspiller generelt, og hadde faktisk ventet noe mer komplisert i en såpass fin bil. Men neida, her har Elon Musk og co valgt å kjøre et slags apple-prinsipp. Med andre ord ikke helt full kontroll på egne ting for den enkelte bruker/kjører.
Så en passende feature hadde vært å velge om vi kunne hente tags fra nettet eller beholde vårt eget... ja/nei eller custom/gracenote...veldig enkelt.

Jeg som jobbet så mye med dette her for å få det klart til bilen. Ikke noen stor og viktig ting, men nok til å bli litt frustrert. I hvert fall hvis bilen selv ikke greier å finne riktig albumart engang.

Eller er det noen som har et triks?

tho

Henter den ikke album art fra mappene dine hvis du spiller av fra en usb minnepenn e.l.? Jeg kan skjønne at det ikke fungerer over blåtann.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

hma

#459
Sitat fra: Cirion på tirsdag 08. april 2014, klokken 14:56
Tro du gikk på aprils narren til en som postet tidligere i tråden... Sjekk datoen før du reagerer.
Takk Cirion, jeg ble faktisk lurt der :) Da vet vi at FW 5.9 og 260km/t var 1. aprilspøk.
Dog var dette neppe det:
Sitat
Jeg kan og bekrefte at bilen *ikke* går i 240km't selv om speedometret er oppgradert..!  :P
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Schumilight

Sitat fra: tho på tirsdag 08. april 2014, klokken 15:05
Henter den ikke album art fra mappene dine hvis du spiller av fra en usb minnepenn e.l.? Jeg kan skjønne at det ikke fungerer over blåtann.

Jo, det skal funke over blåtann hvis du integrerer albumbildene i mp3-fila(et program som heter mp3tag), men bilen overkjører altså dette. Jeg har nettopp kjøpt en 32GB minnepenn som er liten nok til å ikke stikke for mye ut i en av de to usb-inngangene i bilen, så jeg skal selvfølgelig teste, men jeg har lest på diverse forumer at det ikke hjelper. Så det er en del folk som etterlyser dette. Er det så stor jobb å få mediaspilleren litt mer "ordentlig"?

Stig O

Var ute og sjekket dekktrykket i dag, og mens jeg gjorde dette senket bilen seg. Det samme skjedde da jeg parkerte hjemme og gikk ut av bilen??!! Kjører for tiden i always low og FW 5.9 (1.51.94)
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Brede

Angående lading..
Jeg har siden midten av desember kjørt over 6000km og aldri en eneste gang hatt problemer med lading, aldri opplevd noen form for røde lys eller feilmeldinger.
Første gangs lading på 5.9: rødt lys på UMC og feilmelding i bil ("check charger power" eller noe slikt).
Lader på blå med 16A.
Resatte UMC og ladingen fortsatte, men begrenset seg nå til 13A. Justerte opp til 15A og alt ser ut til å fungere.
Satt tilfeldigvis å kikket på Visible Tesla når ladingen kuttet så jeg tror jeg hadde en responstid på cirka 10 sekunder fra jeg så at noe skjedde til jeg sto i garasjen.

erot

 :D  Tviler ikke på måleevnene dine, og for så vidt er det jo helt uinteressant siden vi ikke har 5.8 lenger. Synes bare det var merkelig, for min mistet 2 cm for lenge siden, altså ingen endring her fra 5.8 til 5.9 bortsett fra overstyringen.

Forresten blir jeg ikke helt klok på den nye høydejusteringen. Som mange har påpekt går bilen ned etter at du har gått ut av bilen, men min gjør også det når den sto i low fra før. Så da sto den ikke i low likevel? Og når jeg setter bilen i high før start detter den ned igjen når jeg kjører, men ikke om jeg trykker rett etter start. Og av og til virker det som display og bil rett og slett ikke stemmer.

Skulle ønske man kunne velge mellom manuell eller auto. Slik det er nå lever den sitt eget liv i " always" og begge innstillingene er mao en form for auto  :-\

Sitat fra: Lanber på tirsdag 08. april 2014, klokken 12:39
Jo jeg målte i forrige uke, så igår igjen....og jeg er landmåler av yrke. Jeg vet hva 1cm er.
Målt på samme plass med bilen på betongunderlag. Det er nå 1cm forskjell mellom standard og low mot tidligere 2cm.


Sitat fra: erot på tirsdag 08. april 2014, klokken 11:13
Sitat fra: Lanber på tirsdag 08. april 2014, klokken 10:41
Sjekket høyden på luftfjæring med 5.9

På 5.8 skilte det 2cm mellom standard og low, på 5.9 skiller det 1cm

Kan ikke stemme. 2 cm (+) på 5.6 ja, men når auto-low ble tatt vekk ble det bare 1 cm som i dag.

Quattro

Skulle nesten tro det viktigste i livet er å få bilen senket så mye som mulig. Tror nok Tesla setter høyden slik at bilen får best mulig egenskaper.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA