Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

FW 5.9

Startet av Veggen, mandag 24. mars 2014, klokken 12:22

« forrige - neste »

erot

Sitat fra: Lanber på tirsdag 08. april 2014, klokken 10:41
Sjekket høyden på luftfjæring med 5.9

På 5.8 skilte det 2cm mellom standard og low, på 5.9 skiller det 1cm

Kan ikke stemme. 2 cm (+) på 5.6 ja, men når auto-low ble tatt vekk ble det bare 1 cm som i dag.

jkirkebo

Sitat fra: fthorsen på tirsdag 08. april 2014, klokken 10:34
Jeg fikk 5.9.85 for noen uker siden og da jeg parkerte bilen på jobb i dag morges var 5.9.94 klar til installering.
Har 5.9.94 blitt sluppet til samtlige nå?

Neppe, jeg er fortsatt på 5.8 i en eller annen variant.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

sondell

Sitat fra: fthorsen på tirsdag 08. april 2014, klokken 10:34
Jeg fikk 5.9.85 for noen uker siden og da jeg parkerte bilen på jobb i dag morges var 5.9.94 klar til installering.
Har 5.9.94 blitt sluppet til samtlige nå?
Jeg fikk den idag automatiskt. Pleier ikke å få disse oppdateringene särlig tidlig så det tyder vel på at de begynt å pushe ut til alle nå.

Car-El

Sitat fra: Daniel.B på tirsdag 08. april 2014, klokken 11:16
Kjedelig da. Kanskje i V6?

Æ gleder mæ no mest til at Tesla kommer med en skikkelig v8
::)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

hma

Ut i fra tidligere innlegg kan det se ut til at enkelte har gjort forsøk på å finne ut hvor raskt bilen går. Om dette skjer utenfor lukket bane er det meget urovekkende!

Om et slik idiotisk påfunn finner sted langs offentlig vei, håper jeg man forstår det vil få store konsekvenser dersom en ulykke skulle inntreffe.

Først og fremst på grunn av den enorme tragedien det vil medføre for eventuelle offer og dets nærmeste, men også for elbilister generelt.

En slik hendelse vil få massiv medieoppmerksomhet og vil ikke bli godt mottatt noe sted.

Tenk dere derfor godt om før dere trår fartspedalen (vedvarende) i bånn!


Håkon Markussen
Trøndelag Elbilforening

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Car-El

No må du ikke sette så store krav te oss. TENKE & kjøre...  Næææ, det blir for mye. (Trur ikke at æ har den programvarefila "tenke".)

:P
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Lanber

Jo jeg målte i forrige uke, så igår igjen....og jeg er landmåler av yrke. Jeg vet hva 1cm er.
Målt på samme plass med bilen på betongunderlag. Det er nå 1cm forskjell mellom standard og low mot tidligere 2cm.


Sitat fra: erot på tirsdag 08. april 2014, klokken 11:13
Sitat fra: Lanber på tirsdag 08. april 2014, klokken 10:41
Sjekket høyden på luftfjæring med 5.9

På 5.8 skilte det 2cm mellom standard og low, på 5.9 skiller det 1cm

Kan ikke stemme. 2 cm (+) på 5.6 ja, men når auto-low ble tatt vekk ble det bare 1 cm som i dag.

Lanber

Selvsagt vil folk prøve hva bilen er god for og selvsagt gjøres dette på offentlig veg.
Mange veger her i landet er bygd så dette tåles. At det ikke er lov er noe ganske annet.

Når slik "testing" utføres med omtanke for omgivelser så vil jeg tro det er lavere risiko forbundet med det iforhold til mye annet vi foretar oss i trafikken. 

La kjepphesten stå på stallen, bruk de elektriske istedet!

Sitat fra: hma på tirsdag 08. april 2014, klokken 12:27
Ut i fra tidligere innlegg kan det se ut til at enkelte har gjort forsøk på å finne ut hvor raskt bilen går. Om dette skjer utenfor lukket bane er det meget urovekkende!

Om et slik idiotisk påfunn finner sted langs offentlig vei, håper jeg man forstår det vil få store konsekvenser dersom en ulykke skulle inntreffe.

Først og fremst på grunn av den enorme tragedien det vil medføre for eventuelle offer og dets nærmeste, men også for elbilister generelt.

En slik hendelse vil få massiv medieoppmerksomhet og vil ikke bli godt mottatt noe sted.

Tenk dere derfor godt om før dere trår fartspedalen (vedvarende) i bånn!


Håkon Markussen
Trøndelag Elbilforening

Høgis

Var ute og kjørte i regnværet i dag. Syntes viskerne gikk alt for tregt på ved trinn 1. Ved trinn 2 gikk de for ofte og for fort. Noen andre som har lagt merke til dette etter 5.9... oppdatering? Dette har ikke plaget meg tidligere.
Burde vært en innstilling vedr. følsomheten. Dette har de fleste biler med regnsensor i dag.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

hma

#444
Sitat fra: Lanber på tirsdag 08. april 2014, klokken 12:43
Selvsagt vil folk prøve hva bilen er god for og selvsagt gjøres dette på offentlig veg.
Mange veger her i landet er bygd så dette tåles. At det ikke er lov er noe ganske annet.

Når slik "testing" utføres med omtanke for omgivelser så vil jeg tro det er lavere risiko forbundet med det iforhold til mye annet vi foretar oss i trafikken. 

La kjepphesten stå på stallen, bruk de elektriske istedet!
Det er like idiotisk som ansvarsløst å utføre slike fartstester på offentlig vei - uansett hvor godt det måtte være "planlagt". Den som har levd en stund vet det.

En ting er å stå inne for slikt tankegods i sitt private rom, en annen ting er det å stå fram på et forum, skryte av det, ufarliggjøre det og indirekte oppfordre andre å gjøre det samme.

Jeg forstår fullt ut at folk gjør hva de vil og at slike "fenomen" florerer på langt viktigere nettsteder som YouTube. Men jeg vil altså komme med en appell som retter seg mot fellesskapsfølelsen hos oss elbilister; at et eventuelt "uhell" med Tesla Model S vil få langt større oppmerksomhet og konsekvenser enn om en fossilbil ble brukt.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

turfsurf

#445
Sitat fra: hma på tirsdag 08. april 2014, klokken 12:27
Ut i fra tidligere innlegg kan det se ut til at enkelte har gjort forsøk på å finne ut hvor raskt bilen går. Om dette skjer utenfor lukket bane er det meget urovekkende!

Om et slik idiotisk påfunn finner sted langs offentlig vei, håper jeg man forstår det vil få store konsekvenser dersom en ulykke skulle inntreffe.

Først og fremst på grunn av den enorme tragedien det vil medføre for eventuelle offer og dets nærmeste, men også for elbilister generelt.

En slik hendelse vil få massiv medieoppmerksomhet og vil ikke bli godt mottatt noe sted.

Tenk dere derfor godt om før dere trår fartspedalen (vedvarende) i bånn!


Håkon Markussen
Trøndelag Elbilforening

Vær så snill og kutt ut moralpreknene, ta de i dertil egnete forum.

Edit: F.eks "Elbilen i Samfunnet"
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Høgis på tirsdag 08. april 2014, klokken 13:48
Var ute og kjørte i regnværet i dag. Syntes viskerne gikk alt for tregt på ved trinn 1. Ved trinn 2 gikk de for ofte og for fort. Noen andre som har lagt merke til dette etter 5.9... oppdatering? Dette har ikke plaget meg tidligere.
Burde vært en innstilling vedr. følsomheten. Dette har de fleste biler med regnsensor i dag.

Ja, tror de har gjort noen endringer. Tidligere kom de konsekvent litt seint på, trinn en eller to. Nå virket det som om de kom på raskere. Nå skal det sies at det regnet mye mere enn det har gjort på lenge i dag, så litt dårlig grunnlag for sammenligning.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Spinner

Sitat fra: Høgis på tirsdag 08. april 2014, klokken 13:48Burde vært en innstilling vedr. følsomheten. Dette har de fleste biler med regnsensor i dag.
Det er jo nettopp dette trinn 1 og trinn 2 er.
Men at man ikke er helt enig med sensoren i når og hvor fort den bør slå inn har jeg opplevd på de fleste bilmerker :P I de aller fleste tilfeller synes jeg automatikken i TMS gjør en god jobb.

fortoggale

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 08. april 2014, klokken 14:01
Vær så snill og kutt ut moralpreknene, ta de i dertil egnete forum.

Edit: F.eks "Elbilen i Samfunnet"

Det er bare Tesla som kan kjøres som en racerbil. Hvis inkompetente sjåfører prøver seg på offentlig veg og mislykkes kommer vi i miskreditt - hele gjengen. Dessuten kan forsikringen skyte i været.

Dette var et legetimt innlegg og på sin plass, nettop her og ikke gjemt vekk andre steder.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

janmb

#449
Sitat fra: hma på tirsdag 08. april 2014, klokken 14:00
Det er like idiotisk som ansvarsløst å utføre slike fartstester på offentlig vei - uansett hvor godt det måtte være "planlagt". Den som har levd en stund vet det.

Og selv om jeg er helt enig med deg er det en mening du godt kan holde for deg selv.

Folk har alltid og kommer alltid til å gjøre sin egen risikovurdering uavhengig av hva du og jeg måtte mene om det, derfor er slike diskusjoner totalt meningsløst og ren støy - alltid.

I tillegg er det ingen indikasjoner her på at noen definitivt har gjort dette på offentlig vei. Det er mange som har tilgang på bedre arenaer til slikt enn som så.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA