Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeutsyr til BMW i3

Startet av Veggen, onsdag 02. april 2014, klokken 17:00

« forrige - neste »

eclipse

Jeg legger merke til at tRange på 90% lading har steget fra 345 til 361km etter oppgradering til 5.9
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

i3_X5_730

Sitat fra: Batteritralla på søndag 30. mars 2014, klokken 21:57
Ganske stor forskjell på 90 % batteri og 40 %. På 40 drar den ikke igang av seg selv, men må ha litt grus å komme seg igang på. Røyk effekten er ganske instant  ::)

... djeeezzzez. (!) Så'eh ... batteriet bør være nærmere 15-20% når jeg kommer på besøk?  ;D

Batteritralla

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 30. mars 2014, klokken 23:05
Sitat fra: Batteritralla på søndag 30. mars 2014, klokken 21:57
Ganske stor forskjell på 90 % batteri og 40 %. På 40 drar den ikke igang av seg selv, men må ha litt grus å komme seg igang på. Røyk effekten er ganske instant  ::)

... djeeezzzez. (!) Så'eh ... batteriet bør være nærmere 15-20% når jeg kommer på besøk?  ;D

Du må ha med egen strøm selvfølgelig  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Cirion

Sitat fra: Batteritralla på søndag 30. mars 2014, klokken 22:13Ble anbefalt å IKKE kjøpe dobbeltlader, og ser fremdeles ikke behovet for det.

Men at mangel på dobbeltlader skal føre til at man mister 3A er totalt meningsløst, og heller ikke i henhold til det man har kjøpt når det gjelder 400v. Jeg har ikke rød plugg, og har ikke egen erfaring med dette.
Med enkeltlader, har du midlertidig en begrensning med medfølgende UMC. Schuko lader med full hastighet 13A. Blått adapter lader med full hastighet 32A. Rødt adapter lader med maks 13Ax3 og vil med oppgradering kunne lade med 16Ax3.

Når det gjelder tredjeparts ladeutstyr, er begrensningen større. Noe du har merket på din Mennekes CEE 16A lader. Dette fordi den ikke er lasket slik Tesla gjør det, men følger standard. Det skulle ikke vært nødvendig, men det er mulig å tilpasse din CEE 16A kabel til å lade med 16A også på Tesla, selv med dagens begrensning.

Det har tatt tid for Tesla å finne ut av ladeproblemene. Personlig syns jeg det er bra at de bruker tid på å lage en veltestet løsning, framfor å hastefikse uten å helt vite hva som er årsaken. Før sommern har vi nok oppgradert lader og oppgradert UMC.

Jeg har nå kjørt bilen 18 000km og ser ikke de manglende 3A'ene som noen begrensning. Første 4mndr hadde jeg kun Schuko 13A hjemme. Første 30 dager kjørte jeg over 6000km med singel lader. Nå er jeg tilbake på 13A Schuko, UMC'en røk og jeg fikk en 13A Mennekes lader mens jeg venter på ny UMC.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Batteritralla

Det enkleste er jo bare å slutte å irritere seg, for noe problem er det det ikke  :)

Kanskje jeg skal prøve å venne meg til tanken på å kunne stole på UMC?

Er det lurt?

Ang "Det skulle ikke vært nødvendig, men det er mulig å tilpasse din CEE 16A kabel til å lade med 16A også på Tesla, selv med dagens begrensning"

Regner med at jeg må åpne Mennekes laderen da, for å skifte motstand som forteller bilen hvilken kurs "kladden" er tilkoplet?

Det ligger ikke noen motstand i CEE støpselet på Mennekes laderen, slik det gjør i støpselovergangen til UMC.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Freddan

Sitat fra: Freddan på mandag 31. mars 2014, klokken 09:43
Jeg har oppdaget at bilen ikke har sensorene foran aktivert under rygging. Jegblir dermed ikke varslet om jeg kommer for nærme noe med fronten under rygging.

Har alle samme problem eller er dette en bug i min TMS?

Jeg har forstått dette er en svakhet med alle biler. Noen endring på dette i FW 5.9 ?
P85, Brunt skinn, Panorama, Perf int, Tech, Parkass, Vinterpakke, Lydstudio, Luftfj, Lyspakke, Alarm, Hattehylle. Best okt 2013, levering Mars 2014.

Cirion

Sitat fra: Batteritralla på mandag 31. mars 2014, klokken 08:24
Det enkleste er jo bare å slutte å irritere seg, for noe problem er det det ikke  :)

Kanskje jeg skal prøve å venne meg til tanken på å kunne stole på UMC?

Er det lurt?

Ang "Det skulle ikke vært nødvendig, men det er mulig å tilpasse din CEE 16A kabel til å lade med 16A også på Tesla, selv med dagens begrensning"

Regner med at jeg må åpne Mennekes laderen da, for å skifte motstand som forteller bilen hvilken kurs "kladden" er tilkoplet?

Det ligger ikke noen motstand i CEE støpselet på Mennekes laderen, slik det gjør i støpselovergangen til UMC.
Jeg ville ikke stolt på kun 1 lader, uansett om det var UMC eller Mennekes. Jeg liker å ha en Type2 kabel og en "schuko" lader i bilen. Det er Type2 kabelen jeg bruker primært, da denne kan brukes ganske mange steder nå. Så har jeg Mennekes CEE 16A laderen med meg som backup med et Schuko adapter.

Modifiseringen jeg anntydet, skal gjøres i Type2 kontakten som skal inn i bilen. Trenger ikke motstand. Da lader enkeltladeren med 2 stk. delladere på 8A = 16A. Dette er uansett noe jeg ikke vil anbefale å gjøre, med mindre du har kunnskap eller en elektriker som kan utføre dette korrekt. Beste er nok bare å vente og heller plugge inn alltid! Hvis du plugger inn alltid når du parkerer, er det sannsynligvis mer lading enn kjøring du gjør, og starter hver dag med fult batteri.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

christian1986

Mye enklere og bedre å lage en overgang til rødt/blått adapter for umcen. Har brukt det selv lenge nå, og for meg er de ekstra 3A gull verd!

Batteritralla

Enig i begge de to siste innleggene.

13A holder nok til vanlig bruk, og jeg har allerede overgangen det er snakk om.

På verkstedet monterer jeg 32A kurs, og da kan jeg halvere ladetiden de gangene jeg evt måtte får bruk for
det  :)

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Øyvind.h

Sitat fra: Cirion på mandag 31. mars 2014, klokken 10:13
Jeg ville ikke stolt på kun 1 lader, uansett om det var UMC eller Mennekes. Jeg liker å ha en Type2 kabel og en "schuko" lader i bilen.
+1
Ville aldri dratt på langtur uten to ladekabler, gjerne en Mennekes og en UMC. Har selv kjøpt en ekstra UMC, men resultatet er at jeg nå har en mennekes + en umc på lån fra Tesla, og to UMC i restordre hos SC når de kommer inn en gang i fremtiden...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jalias

Hva gjenstår å få i verson 6.0?

OleJA

Sitat fra: jalias på mandag 31. mars 2014, klokken 11:52
Hva gjenstår å få i verson 6.0?
Kun 'Traffic Routing' i navigatoren så vidt jeg vet, dvs aktuell trafikk tas hensyn til når ruta planlegges.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

rene


Cheetah

Sitat fra: Cirion på søndag 30. mars 2014, klokken 22:08
Sitat fra: petersv på søndag 30. mars 2014, klokken 21:03
Sitat fra: Sbr på søndag 30. mars 2014, klokken 19:55
Sitat fra: Roger (NO) på søndag 30. mars 2014, klokken 19:38
Sikker på du ikke husker feil?
Jeg fikk bil i August, har har alltid kun ladet med 13A med UMC og Schuko...
Får riktig nok ladetid på 16km/t, men trekker kun 13A.

Når det gjelder rødt adapter (som beskrevet i sitatet), så trekker den 3x16A med rødt adapter så lenge man har dobbellader.

Det er lagt inn en begrensning på 13A pr lader, og det må en HW fix til for å utnytte alle 16A som laderne kan trekke. Ref. Mr. Musk.
Helt sikker, reagerte på det selv da jeg også trodde 13A var maks. Jeg målte aldri med amperemeter, men ladehastigheten gikk som sagt ned i km/t og opp i tid etter første oppdatering så det er ikke tvil om at den faktisk trakk mer. Husker dessverre ikke SW/FW versjon... Har aldri hatt rødt adapter, og bilen ble levert med kun en lader som de fleste andre på dette tidspunktet.

Jeg fikk min 4. sept. så jeg er sikker. Men det kan jo hende de leverte en annen sw. versjon på din.
Jeg har alltid kunne lade 16km/t på 13A schuko. Gjør det fortsatt, både med UMC og Mennekes schuko lader. Da jeg fikk bilen i August, hadde jeg kun enkeltlader. 16A Type2 enfas på Aker brygge gav meg 20km/t. Type2 stolper på 11/22kW ladet 64km/t 16Ax3. Utpå høsten kom en firmware som reduserte laderen min til 13A. Ladet fortsatt 16km/t hjemme og 64km/t på Strømmen Storsenter. Aker brygge stolpen ladet nå kun 13A og 16km/t. Så begrensningen var kun på 16A enfas med Type2. Så ble bilen oppgradert til dobbeltlader. Da fikk jeg 16A på aker brygge igjen, og 26A på 22kW stolper. Disse lader nå på 102km/t.

De som ikke lenger får 16km/t på schuko, har kansje glemt at bilen stod på rated den gangen, som er det jeg fortsatt bruker. Typical viser lavere ladehastighet.

Med "volvo" lader CEE 16A får jeg 20km/t siden jeg har dobbelt lader.

Hei,
Kan du forklare hva en "Volvo"-lader CEE 16A er?

Er du sikker på at du får 102 km/t på 22kW stolpe med 26A og dobbeltlader.
Jeg har dobbeltlader og bruker Salto sin standard Mennekes kabel og får adri mer enn ca 80-85 km/t på disse ladestasjonene.....?
Bruker du en annen type kabel?

/Tore

Jimpec

Har forbruket gått litt opp med 5.9?
Jeg føler det, basert på identiske ruter med alt annet likt. Men har ikke målt nøyaktig - ser på snitt forbruk for en rundtur som har økt ca 10%.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA