Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeutsyr til BMW i3

Startet av Veggen, onsdag 02. april 2014, klokken 17:00

« forrige - neste »

Bjørn

Sitat fra: OleJA på søndag 30. mars 2014, klokken 20:41
Sitat fra: Stig O på søndag 30. mars 2014, klokken 18:02
Sitat fra: Muffinman på torsdag 27. mars 2014, klokken 20:13
Er alle som har fått 5.9 så euforiske at de ikke vet fram og tilbake på en tommestokk?? Mål LOW da folkens!

Øyy, fant egen tråd på det. Men ingen har målt enda med 5.9?

Nå er det gått snart en uke og ingen har giddet og måle forskjellen på low og standard. Dette er viktig for mange og Laumb synes at senking var den eneste funksjonen som gjalt!!! Det er stilt flere spørsmål om dette i denne tråden, så hvor er målestokken din Laumb! Kjekkt om dere tilfredse som har fått 5.9 kan opplyse oss andre også.
Har vært i garasjen og målt:
Standard er 74cm fra gulv til kanten av skjerm, samme forran og bak
Low måler jeg til 72.9cm forran og 72.5 cm bak. (Fw 5.9)
Var det 1" det var originalt?
Man bør måle fra navsenter og til skjermkant.. da ungår man feilmarginer pga forskjelige dekk, og ulik dekkslitasje.
Jeg kommer til å måle min på flattmark som den er nå, og rett etter oppdat. (når den kommer) på alle nivåer.. har en gryende mistanke til at "low" ikke kommer til å være like low som før nemlig..

petersv

Sitat fra: Sbr på søndag 30. mars 2014, klokken 19:55
Sitat fra: Roger (NO) på søndag 30. mars 2014, klokken 19:38
Sikker på du ikke husker feil?
Jeg fikk bil i August, har har alltid kun ladet med 13A med UMC og Schuko...
Får riktig nok ladetid på 16km/t, men trekker kun 13A.

Når det gjelder rødt adapter (som beskrevet i sitatet), så trekker den 3x16A med rødt adapter så lenge man har dobbellader.

Det er lagt inn en begrensning på 13A pr lader, og det må en HW fix til for å utnytte alle 16A som laderne kan trekke. Ref. Mr. Musk.
Helt sikker, reagerte på det selv da jeg også trodde 13A var maks. Jeg målte aldri med amperemeter, men ladehastigheten gikk som sagt ned i km/t og opp i tid etter første oppdatering så det er ikke tvil om at den faktisk trakk mer. Husker dessverre ikke SW/FW versjon... Har aldri hatt rødt adapter, og bilen ble levert med kun en lader som de fleste andre på dette tidspunktet.

Jeg fikk min 4. sept. så jeg er sikker. Men det kan jo hende de leverte en annen sw. versjon på din.

MartinezSC

Hvis noen kunne målt fra den sorte plastkanten helt foran, og ned til bakken hadde det vært fint. Særlig i Very High, da vår oppkjørsel er veldig bratt ;)

OleJA

Sitat fra: Bjørn på søndag 30. mars 2014, klokken 20:52
Man bør måle fra navsenter og til skjermkant.. da ungår man feilmarginer pga forskjelige dekk, og ulik dekkslitasje.
Jeg kommer til å måle min på flattmark som den er nå, og rett etter oppdat. (når den kommer) på alle nivåer.. har en gryende mistanke til at "low" ikke kommer til å være like low som før nemlig..
Her var det vel et spørsmål om forskjellen mellom standard og low. Da er jeg ikke istand til å se at det betyr noe hvilke punkt man måler fra, såfremt begge måla er tatt med samme referanse.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

jalias

Hører kompressoren starter etter stopp /parkering. Mener den ikke gjorde det før 5.9? Har ikke sjekket, men den går kanskje ned til low?

Batteritralla

Ganske stor forskjell på 90 % batteri og 40 %. På 40 drar den ikke igang av seg selv, men må ha litt grus å komme seg igang på. Røyk effekten er ganske instant  ::)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Batteritralla

På slutten av 60 tallet var det like naturlig med burnout med amerikansk V8 som å fylle bensin.

I 2014 er det strøm man fyller, men "some things remain the same"  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Muffinman

Sitat fra: Batteritralla på søndag 30. mars 2014, klokken 21:57
Ganske stor forskjell på 90 % batteri og 40 %. På 40 drar den ikke igang av seg selv, men må ha litt grus å komme seg igang på.
What?! Min er ikke slik. Skal ikke mye pedal til før festet på tørr asfalt slipper, selv med 40%. S eller P?

Batteritralla

P med 21"..

Bør jeg klage???

???
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Cirion

Sitat fra: petersv på søndag 30. mars 2014, klokken 21:03
Sitat fra: Sbr på søndag 30. mars 2014, klokken 19:55
Sitat fra: Roger (NO) på søndag 30. mars 2014, klokken 19:38
Sikker på du ikke husker feil?
Jeg fikk bil i August, har har alltid kun ladet med 13A med UMC og Schuko...
Får riktig nok ladetid på 16km/t, men trekker kun 13A.

Når det gjelder rødt adapter (som beskrevet i sitatet), så trekker den 3x16A med rødt adapter så lenge man har dobbellader.

Det er lagt inn en begrensning på 13A pr lader, og det må en HW fix til for å utnytte alle 16A som laderne kan trekke. Ref. Mr. Musk.
Helt sikker, reagerte på det selv da jeg også trodde 13A var maks. Jeg målte aldri med amperemeter, men ladehastigheten gikk som sagt ned i km/t og opp i tid etter første oppdatering så det er ikke tvil om at den faktisk trakk mer. Husker dessverre ikke SW/FW versjon... Har aldri hatt rødt adapter, og bilen ble levert med kun en lader som de fleste andre på dette tidspunktet.

Jeg fikk min 4. sept. så jeg er sikker. Men det kan jo hende de leverte en annen sw. versjon på din.
Jeg har alltid kunne lade 16km/t på 13A schuko. Gjør det fortsatt, både med UMC og Mennekes schuko lader. Da jeg fikk bilen i August, hadde jeg kun enkeltlader. 16A Type2 enfas på Aker brygge gav meg 20km/t. Type2 stolper på 11/22kW ladet 64km/t 16Ax3. Utpå høsten kom en firmware som reduserte laderen min til 13A. Ladet fortsatt 16km/t hjemme og 64km/t på Strømmen Storsenter. Aker brygge stolpen ladet nå kun 13A og 16km/t. Så begrensningen var kun på 16A enfas med Type2. Så ble bilen oppgradert til dobbeltlader. Da fikk jeg 16A på aker brygge igjen, og 26A på 22kW stolper. Disse lader nå på 102km/t.

De som ikke lenger får 16km/t på schuko, har kansje glemt at bilen stod på rated den gangen, som er det jeg fortsatt bruker. Typical viser lavere ladehastighet.

Med "volvo" lader CEE 16A får jeg 20km/t siden jeg har dobbelt lader.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Muffinman

Sitat fra: Batteritralla på søndag 30. mars 2014, klokken 22:07
P med 21"..

Bør jeg klage???

???
Jepp. Du har nok ladet med for slapp strøm ;)

Batteritralla

Sitat fra: Cirion på søndag 30. mars 2014, klokken 22:08
Sitat fra: petersv på søndag 30. mars 2014, klokken 21:03
Sitat fra: Sbr på søndag 30. mars 2014, klokken 19:55
Sitat fra: Roger (NO) på søndag 30. mars 2014, klokken 19:38
Sikker på du ikke husker feil?
Jeg fikk bil i August, har har alltid kun ladet med 13A med UMC og Schuko...
Får riktig nok ladetid på 16km/t, men trekker kun 13A.

Når det gjelder rødt adapter (som beskrevet i sitatet), så trekker den 3x16A med rødt adapter så lenge man har dobbellader.

Det er lagt inn en begrensning på 13A pr lader, og det må en HW fix til for å utnytte alle 16A som laderne kan trekke. Ref. Mr. Musk.
Helt sikker, reagerte på det selv da jeg også trodde 13A var maks. Jeg målte aldri med amperemeter, men ladehastigheten gikk som sagt ned i km/t og opp i tid etter første oppdatering så det er ikke tvil om at den faktisk trakk mer. Husker dessverre ikke SW/FW versjon... Har aldri hatt rødt adapter, og bilen ble levert med kun en lader som de fleste andre på dette tidspunktet.

Jeg fikk min 4. sept. så jeg er sikker. Men det kan jo hende de leverte en annen sw. versjon på din.
Jeg har alltid kunne lade 16km/t på 13A schuko. Gjør det fortsatt, både med UMC og Mennekes schuko lader. Da jeg fikk bilen i August, hadde jeg kun enkeltlader. 16A Type2 enfas på Aker brygge gav meg 20km/t. Type2 stolper på 11/22kW ladet 64km/t 16Ax3. Utpå høsten kom en firmware som reduserte laderen min til 13A. Ladet fortsatt 16km/t hjemme og 64km/t på Strømmen Storsenter. Aker brygge stolpen ladet nå kun 13A og 16km/t. Så begrensningen var kun på 16A enfas med Type2. Så ble bilen oppgradert til dobbeltlader. Da fikk jeg 16A på aker brygge igjen, og 26A på 22kW stolper. Disse lader nå på 102km/t.

De som ikke lenger får 16km/t på schuko, har kansje glemt at bilen stod på rated den gangen, som er det jeg fortsatt bruker. Typical viser lavere ladehastighet.

Med "volvo" lader CEE 16A får jeg 20km/t siden jeg har dobbelt lader.

Det du bekrefter i siste setning, det er DET som er mitt problem.

Ble anbefalt å IKKE kjøpe dobbeltlader, og ser fremdeles ikke behovet for det.

Men at mangel på dobbeltlader skal føre til at man mister 3A er totalt meningsløst, og heller ikke i henhold til det man har kjøpt når det gjelder 400v. Jeg har ikke rød plugg, og har ikke egen erfaring med dette.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Batteritralla

Sitat fra: Muffinman på søndag 30. mars 2014, klokken 22:11
Sitat fra: Batteritralla på søndag 30. mars 2014, klokken 22:07
P med 21"..

Bør jeg klage???

???
Jepp. Du har nok ladet med for slapp strøm ;)

Tenkte meg til det....

Jeg har sånn derre avtale der jeg lader med strøm fra fornybare kilder, rennende vann, vindmøller, syngende fugler - fjell og daler & sånn.

Hvilken strøm mener du er best?

Personlig heller jeg mot strøm laget på gigantiske kjernekraftverk - denne strømmen skal etter sigende være veldig sterk!

Innspill?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Roger (NO)

Sitat fra: Batteritralla på søndag 30. mars 2014, klokken 22:13
Sitat fra: Cirion på søndag 30. mars 2014, klokken 22:08
Sitat fra: petersv på søndag 30. mars 2014, klokken 21:03
Sitat fra: Sbr på søndag 30. mars 2014, klokken 19:55
Sitat fra: Roger (NO) på søndag 30. mars 2014, klokken 19:38
Sikker på du ikke husker feil?
Jeg fikk bil i August, har har alltid kun ladet med 13A med UMC og Schuko...
Får riktig nok ladetid på 16km/t, men trekker kun 13A.

Når det gjelder rødt adapter (som beskrevet i sitatet), så trekker den 3x16A med rødt adapter så lenge man har dobbellader.

Det er lagt inn en begrensning på 13A pr lader, og det må en HW fix til for å utnytte alle 16A som laderne kan trekke. Ref. Mr. Musk.
Helt sikker, reagerte på det selv da jeg også trodde 13A var maks. Jeg målte aldri med amperemeter, men ladehastigheten gikk som sagt ned i km/t og opp i tid etter første oppdatering så det er ikke tvil om at den faktisk trakk mer. Husker dessverre ikke SW/FW versjon... Har aldri hatt rødt adapter, og bilen ble levert med kun en lader som de fleste andre på dette tidspunktet.

Jeg fikk min 4. sept. så jeg er sikker. Men det kan jo hende de leverte en annen sw. versjon på din.
Jeg har alltid kunne lade 16km/t på 13A schuko. Gjør det fortsatt, både med UMC og Mennekes schuko lader. Da jeg fikk bilen i August, hadde jeg kun enkeltlader. 16A Type2 enfas på Aker brygge gav meg 20km/t. Type2 stolper på 11/22kW ladet 64km/t 16Ax3. Utpå høsten kom en firmware som reduserte laderen min til 13A. Ladet fortsatt 16km/t hjemme og 64km/t på Strømmen Storsenter. Aker brygge stolpen ladet nå kun 13A og 16km/t. Så begrensningen var kun på 16A enfas med Type2. Så ble bilen oppgradert til dobbeltlader. Da fikk jeg 16A på aker brygge igjen, og 26A på 22kW stolper. Disse lader nå på 102km/t.

De som ikke lenger får 16km/t på schuko, har kansje glemt at bilen stod på rated den gangen, som er det jeg fortsatt bruker. Typical viser lavere ladehastighet.

Med "volvo" lader CEE 16A får jeg 20km/t siden jeg har dobbelt lader.

Det du bekrefter i siste setning, det er DET som er mitt problem.

Ble anbefalt å IKKE kjøpe dobbeltlader, og ser fremdeles ikke behovet for det.

Men at mangel på dobbeltlader skal føre til at man mister 3A er totalt meningsløst, og heller ikke i henhold til det man har kjøpt når det gjelder 400v. Jeg har ikke rød plugg, og har ikke egen erfaring med dette.
16A blir tilgjengelig.
Her er sitat fra Tesla sine sider som omhandler lading:

"16A lading er mulig med det rette Tesla Hardware. (Noen tidlige modeller vil kreve en gratis ettermontering for å aktivere denne funksjonen.)"

Muffinman

Sitat fra: Batteritralla på søndag 30. mars 2014, klokken 22:19
Innspill?
Jeg bruker for det meste strøm generert av spanske nonner på tredemølle. Men til burnouts bruker jeg som regel denne varianten:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA