Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ikke kappkjør med Porscher

Startet av Keo, onsdag 02. april 2014, klokken 15:40

« forrige - neste »

Keo

Hei, dette burde jeg sikkert funnet ut av selv, men prøver her. Jeg er i ferd med å kjøpe Leaf 13 mil hjemmefra, skulle på vei hjem kjørt innom Oslo og gjort et par småting. Så da blir det nok opp mot 14 mil. Lar det seg gjøre å hurtiglade mellom Drammen og Fredrikstad, uten noen form for abo? Er det kø på ladestasjoner i Oslo på ettermiddagen midt i uka? Eller kan jeg ta sjansen på å kjøre hele veien forsiktig og heller kle meg varmt? Det er vel hurtiglader på Mac Donald på Vestby, men vet ikke om denne er åpen for alle? Om noen kan hjelpe med info hadde det vært fint.

Det trygge er å kjøre Oslofjordtunnelen, men da må jeg til Oslo en annen dag. Er ikke veldig glad for å bruke tid i bil.

offpist

Bruk litt tid på http://www.ladestasjoner.no/ og gjør deg kjent med ladestasjonene som finnes i nærområdet ditt.

Tror ikke du bør satse på den Forum laderen ved MC Donalds i Vestby uten å ringe først.
Usikker på om den er satt i full drift enda.

13 mil på "jomfrutur" med noen stopp kan være risky. Så du bør lade en plass, men du har plenty med lademuligheter mellom Drammen og Fredrikstad.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Leon

Sjekk http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet, og velg CHAdeMO-ladere. Klikker du på ikonet ser du også mer info, blant annet adresse og betalingsmuligheter.

Fortum og Grønn Kontakt har mulighet for betaling med SMS, og betaling via telefonregningen. På Statoil betaler du i kassen før bruk (Økern, Majorstua, Fornebu).

Antar du får bilen tilnærmet fulladet ved utlevering. Da er Vinterbro et greit sted å lade. Du tar av og kjører E18 i retning Stockholm ca en kilometers vei. Fortum har her hurtiglader både ved McDonalds Nygårdskrysset, og noen få hundre meter på andre siden av veien hos Nissan forhandler Birger N Haug.

Skal du gjøre en stopp i Oslo, og finner en ladestasjon/stikkontakt i nærheten, lader du batteriet ca 10% på en time. Det kan være nok til at du slipper stopp for hurtiglading.
NB: Hastigheten har mye å si for forbruket, så ta høyde for 100 km/t sonen fra Vinterbro!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Keo

Takk for svar, kjører innom ved Vinterbro. Om det blir sånn at jeg kjøper bil er jeg blitt lovet at den er fulladet. Har angst for rekkevidden før bilen er kjøpt...

MindViruz

Sitat fra: Keo på mandag 24. mars 2014, klokken 21:18
Takk for svar, kjører innom ved Vinterbro. Om det blir sånn at jeg kjøper bil er jeg blitt lovet at den er fulladet. Har angst for rekkevidden før bilen er kjøpt...

Litt regn og vind så skal det holde hardt med 13 mil. Det er isåfall fra 100-0%. Men det skal gå akkurat.

Høy fart suger batteri, bruk moderat temperatur og en genser i bilen, slå heller på sete- og rattvarme. Kjør jevnt og fint uten raske akselerasjoner, og gli avgårde med minst mulig bremsing. Min erfaring er at bruk av cruisecontrol er gunstig på flate strekk. Hold da litt lavere fart enn trafikken ellers, så slipper du å hente inn bilene foran deg.

Kan du få innpå litt strøm på veien, så slipper du å bli dårlig i magen på den første turen din. Etterhvert vet du akkurat hvor mye du bruker fra A-B, da du får erfaring med de samme distansene. Så da forsvinner rekkeviddeangsten ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA