Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Frunk blir mindre på VIN P21270 og utover!

Startet av runekm, tirsdag 01. april 2014, klokken 18:10

« forrige - neste »

runekm

Dette er min første post her, men jeg har lest ganske så mye. Nå er det endelig snart min tur til å hente bilen. Skal hente den mandag 31. Gleder meg helt vanvittig, og klarer nesten ikke tenke på annet!

Men det er et ikke ubetydelig problem. Parkeringsplassen vår i parkeringskjelleren er veldig trang. Den er 247 cm bred med vegg på begge sider. Vi hadde kanskje trodd at vi skulle klare å få byttet plass med noen med litt bredere plass, men har hittil ikke lyktes med det, så vi er nødt til å klare  oss med den plassen vi har.

Jeg har lenge vært i tvil om det i det hele tatt vil være fysisk mulig å komme seg ut av bilen på en så trang plass, men satser på at det skal gå hvis vi parkerer bilen med millimeterpresisjon. Bilen vil måtte være plassert svært nærme veggen på høyre side for at det skal være mulig å åpne førerdøra nok til å komme seg ut, så det er en fare for at bilen kan kunne komme borti denne veggen. Er det noen som har noe tips til hva jeg kan kle denne veggen med for å minimere eventuelle skader, dersom vi skulle være uheldig og komme borti? Veggen er idag av betong. Jeg ser for meg at noe som er både mykt og veldig glatt, vil være det beste å kle den med.

Tesla-man

Hva med eei fenderlist eller gummilist fra f.eks Biltema i rett høyde.  Bør gjøre susen.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

diax

Newbee

Hadde parkert ute fremfor en så trang garasje, men tynne isoporplater beskytter bra, uten å koste skjorta.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

runekm

Takk for bra tips.

Hver cm kommer til å bli verdifull her, så fenderlistene blir kanskje for tykke, selv om jeg ellers synes de ser bra ut. Trekker jeg fra en sikkerhetsmargin mot høyre vegg på 5 cm, blir det bare 45 cm igjen til å slå opp døra. Jeg vet ikke nøyaktig hvor tykke dørene på bilen er, så jeg vet ikke hvor mye jeg trenger å slå opp døra for å komme ut, men jeg ser for meg at det ikke er langt unna disse 45 cm.

Jeg hadde nok parkert ute, hvis det ikke var for at vi må jo lade. Får ikke gjort det i gata.

Tesla-man

Ville vel valgt å ha noe på veggen, men om du kan leve med noe på bilen er disse en mulighet:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Styling/Eksterior/Dorbeskyttere-33534/
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Muffinman

Kanskje henge opp en rekke snorer fra taket med lodd i enden, f.eks. 1-2cm fra veggen, slik at du ser når du er nær nok? Å berøre disse vil neppe sette merke.

Quintilian

For å beskytte dørene er jeg selv veldig stor fan av hageslangemetoden....

Man fester hageslange i hele bilens lengde i riktig høyde ved å skru den rett på veggen og la hodet passere den "ytterste gummien" (som er mot bilen) men deretter la skruehodet klemme mot gummien nærmest mot veggen.... Da får man ingen skruehoder som kan skrape opp døren, den bygger lite (2-3 cm?), den beskytter mot skraper, og "demper" greit om man slår døren opp (gummien kan jo vandre ca 2 cm)....

Vet dog ikke om det vil fungere i ditt spesifikke tilfelle, men er kanskje verdt et forsøk? :-)

Mhal

Ville montert list på gulvet i litt mindre enn dekkets høyde for å ha noe som varslet.

AndersinOslo

Jeg ville gjort mer for å få en bredere plass. Dørene er uvanlig tykke/buet, dørterskelen er bred og du sitter lavt. Ikke en enkel bil å smyge seg ut av. Jeg har (etter tips herfra) laget meg en profil som heter "utoginn", den drar setet bakover og oppover, og rattet inn og opp. Da trenger jeg mindre plass til døråpning.

Men så er jeg 190 høy og 100 kg tung så det er mulig at det er problemet. Men jeg tviler...
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Sofus

Jeg har montert et vidvinkel speil fra biltema http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Speil/Vidvinkelspeil-33702/
og koblet to led lyslister til lyset i garasjeport åpneren som lyser opp siden av bilen. Å se hvor nær du er er gull verdt.
Model S

thoru

i min trange grasje så har jeg montert lyddempings platene til biltema. disse bygger ikke mye. har vært å snusa på veggen med disse montert uten at det ble skade(med en leaf).

runekm

Takk for veldig mange gode forslag her!

Likte spesielt godt forslaget til Mhal med lister på gulvet. Det gjør at vi kan ha en minst mulig sikkerhetsavstand, samtidig som det bør eliminere nesten helt sjansen for at vi kommer borti veggen. Tror også at vidvinkelspeil og å gjøre noe med belysning kan være lurt, samtidig som jeg sikkert også kommer til å kle veggen med et eller annet, selv om vi bruker lister på gulvet.

Men jeg er også enig med AndersinOslo. Jeg skulle veldig gjerne ha gjort mer for å skaffe meg en bredere plass, men vet ikke hvordan vi skal få dette til. Er selv 187 cm høy og veier 90 kg. Vi finner ingen parkeringsplasser til leie i nærheten, og vi har heller ikke klart å få noe respons på ønsket om å bytte plass, selv om vi selvsagt hadde vært villig til å betale for dette også. Folk er lite lystne på å bytte til en trangere parkeringsplass, uansett hva slags bil de har. Hvis noen har noen gode ideer til hvordan vi kan klare å bestikke noen av naboene, så mottas dette også med takk :)

Har forresten noen et godt anslag på hvor langt ut til siden man må åpne døra for å ha mulighet til å komme seg ut?

pej

Når vi er inne på garasje. Min garasje er 2.75 bred. Kommer jeg ut av bilen? Har planlagt å stå ute i hverdagen, men når kong vinter kommer og snøen er på værmeldingen så hadde det vært digg å stå inne. Det gikk fint med Passaten, men nå snakker vi jo vesentlig bredere bil samt lengre dører vil jeg tro. Får bilen på onsdag...
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Tai

Vi står to biler i garasjen min og det er ca 245 centimeter til hver bil.Nå vi står der inne begge to er det helt greit med plass til å komme seg inn og ut av bilen. Ikke fantastisk men det er uproblematisk.

Når det gjelder å kle vegg har jeg funnet det perfekte materialet: Lydfelle plater!
Platene er glava isolasjon kledd med en glatt tekstil duk på ene siden. De er 5 cm tykke så kommer du borti fjærer mattene fint. Veldig nyttig om man kjører inn og er for nærme veggen.

Skal ta bilder av det og poste her i morgen, det er for mørkt der nede nå.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA