Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

(Nesten) 1500 nye Model S registrert i Mars!

Startet av BMW850, mandag 31. mars 2014, klokken 23:49

« forrige - neste »

BMW850

Er det noen som har tenkt litt rundt dette? Har for vane å beholde bilene mine leeenge og utføre mye av vedlikeholdet sjøl. Til tross for færre bevegelige deler og mindre som kan gå galt har jeg sett noen eksempler på at det er ganske dyrt å få utført arbeid på autoriserte Tesla-verksteder. Tenker også på delepriser. En bil består ikke bare av motor og drivverk...

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Leaf_2014

Hva med etter to år? Mange firmabiler og kun 80000km.
Leaf 2014

TesLars

Hvis luftfjæringinga ryker blir det dyrt.
Oslo
Black Model S

Havebigfun

Sitat fra: TesLars på lørdag 22. mars 2014, klokken 19:40
Hvis luftfjæringinga ryker blir det dyrt.
Du kan da sette inn spiralfjærer som er kompatible.

Chlangum

Sitat fra: TesLars på lørdag 22. mars 2014, klokken 19:40
Hvis luftfjæringinga ryker blir det dyrt.


Hvis den ryker etter 5 år må det vel være en reklamasjonssak??
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

kennethl

Sikkert like dyrt som på andre biler med luftfjæring. F. Eks består den av flere ulike komp. På Land Rover ryker ofte kompressor etter endel år, den koster deg ca. 20.000,- avhengig av verksted, belger og litt tjafs kan fort komme opp i 3-4000 per hjørne osv.

Husk at Tesla er en bil som alle andre biler, på godt og vondt...

gss

Jeg lurer også på det samme som trådstarter. Når jeg leser her og snakker med tesla er det luftfjeringen som nevnes. Som om det er det eneste som kan ryke med tiden, jeg lurer mer på de helt normale delene. Som hjullager, bærekuler, endeledd, foringer osv. Hva kostet slikt, og hvor raskt får man det ved behov?

sigurdi

Alt av normale slitedeler minus motor, gir, clutch, eksos anlegg, drivstoff pumper, rør, tank...

På en vanlig bil har du alle de samme delene som elbilen, minus batteri, elektriske konvertere, omformere som alle har høy driftsikkerhet og lav feilrate sammenlignet med en bilmotor med bevegelige deler.

Men har tenkt å ha bilen leeeenge så 8års service avtale.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Bowers

#8
Jeg vil tippe (trykk på: tippe) at en TMS uten garanti vil være noe mer kostbar å vedlikeholde samt litt over gjennomsnittet uforutsigbar mht kostnader. Nå vet ingen hvordan kvalitetsnivået hos Tesla vil utvikle seg, men basert på omtrent like mengder erfaring til nå og ukvalifisert gjetning så vil TMS ha litt over gjennomsnittet feilprosent og godt over gjennomsnittet delepriser.
Kvaliteten til nå har vist seg å være langt under biler i samme prisklasse selv uten mvh, avgifter osv og skal man legge til en liten klype histore i regnestykket så er ikke TMS en bil som vil gå og gå flere hundre tusen km uten store problemer. (Veldig få vil gå å kjøpe en Stratus eller Voyager som har gått 200.000+ km i dag)
Nå er det ingen som sier at Tesla vil være som andre amerikanske merker mht kvalitet, men... litt historie er alltid sunt å ha med seg.
Tesla er i dag og vil være i en del år til iallefall et ekstremt lite bilmerke i forhold til andre så det vil være mindre lønnsomt for 3. parts produsentene å lage deler til den. Så å få bremseskiver eller hva det måtte være på mekonomen til 30-60% avslag i forhold til originaldeler er ikke veldig trolig. Forhåpentligvis får man det, men jeg ville ikke satt penger på det.
Det har allerede blitt byttet endel motorer, touch-skjermer osv og dersom noe slikt skulle ryke etter f.eks 6 år og man må betale alt selv fordi man står uten garanti eller serviceavtale så tipper jeg på at det ryker på en hel neve med tusenlapper.

I motsatt fall kan man håpe på at færre ting vil ryke fordi bilen er veldig simpel i forhold til f.eks en MB, Audi, BMW e.l. i samme prisklasse.

Sannheten er nok at man rett og slett ikke vet pr. idag.

Jeg ville beholdt bilen i 2-3 år til å sett ann hvordan erfaringene er innen den tid og tatt avgjørelsen da. Fortsetter det med småfeil og ting som irriterer en i hverdagen når den tid kommer så kan man selge den og gå for hva enn det måtte være som frister der og da.

Og såvidt off topic... har det kommet noen endelig avklaring på hva serviceavtalen dekker? Sist jeg sjekket så var standardsvaret at alt untatt dekk o.l. dekkes... men ingen kunne konkret svare på om serviceavtalen faktisk dekker f.eks knirking i rattstammen eller defekt vindusheis, ødelagte innerskjermer, slark i motoroverføringen, defekt luftfjæring, vannlekkasjer e.l.


Batteritralla

Sitat fra: Bowers på søndag 23. mars 2014, klokken 02:02
Jeg vil tippe (trykk på: tippe) at en TMS uten garanti vil være noe mer kostbar å vedlikeholde samt litt over gjennomsnittet uforutsigbar mht kostnader. Nå vet ingen hvordan kvalitetsnivået hos Tesla vil utvikle seg, men basert på omtrent like mengder erfaring til nå og ukvalifisert gjetning så vil TMS ha litt over gjennomsnittet feilprosent og godt over gjennomsnittet delepriser.
Kvaliteten til nå har vist seg å være langt under biler i samme prisklasse selv uten mvh, avgifter osv og skal man legge til en liten klype histore i regnestykket så er ikke TMS en bil som vil gå og gå flere hundre tusen km uten store problemer. (Veldig få vil gå å kjøpe en Stratus eller Voyager som har gått 200.000+ km i dag)
Nå er det ingen som sier at Tesla vil være som andre amerikanske merker mht kvalitet, men... litt historie er alltid sunt å ha med seg.
Tesla er i dag og vil være i en del år til iallefall et ekstremt lite bilmerke i forhold til andre så det vil være mindre lønnsomt for 3. parts produsentene å lage deler til den. Så å få bremseskiver eller hva det måtte være på mekonomen til 30-60% avslag i forhold til originaldeler er ikke veldig trolig. Forhåpentligvis får man det, men jeg ville ikke satt penger på det.
Det har allerede blitt byttet endel motorer, touch-skjermer osv og dersom noe slikt skulle ryke etter f.eks 6 år og man må betale alt selv fordi man står uten garanti eller serviceavtale så tipper jeg på at det ryker på en hel neve med tusenlapper.

I motsatt fall kan man håpe på at færre ting vil ryke fordi bilen er veldig simpel i forhold til f.eks en MB, Audi, BMW e.l. i samme prisklasse.

Sannheten er nok at man rett og slett ikke vet pr. idag.

Jeg ville beholdt bilen i 2-3 år til å sett ann hvordan erfaringene er innen den tid og tatt avgjørelsen da. Fortsetter det med småfeil og ting som irriterer en i hverdagen når den tid kommer så kan man selge den og gå for hva enn det måtte være som frister der og da.

Og såvidt off topic... har det kommet noen endelig avklaring på hva serviceavtalen dekker? Sist jeg sjekket så var standardsvaret at alt untatt dekk o.l. dekkes... men ingen kunne konkret svare på om serviceavtalen faktisk dekker f.eks knirking i rattstammen eller defekt vindusheis, ødelagte innerskjermer, slark i motoroverføringen, defekt luftfjæring, vannlekkasjer e.l.

Ref siste del av innlegget ditt, så byr ikke noen av disse komponentene på noen problemer. Alle disse har en forventet levetid ut over 2 år, og har 5 års reklamasjon iht Norsk lov.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Bowers

Batteritralla: Beklager svak formulering. Det jeg tenkte på er hvis man velger f.eks 8 års service-avtale. Hva dekkes i virkeligheten da etter at bilen har blitt 5 år og står uten reklamasjonsrett.

Tesla-man

Sitat fra: Batteritralla på søndag 23. mars 2014, klokken 12:08
Ref siste del av innlegget ditt, så byr ikke noen av disse komponentene på noen problemer. Alle disse har en forventet levetid ut over 2 år, og har 5 års reklamasjon iht Norsk lov.

Exactly!

Folk sauser jo sammen service, garanti og reklamasjon.

Spiller vel ingen rolle om man har 8-års serviceavtale. Garantien er den samma uansett.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Batteritralla

Sitat fra: Bowers på søndag 23. mars 2014, klokken 12:17
Batteritralla: Beklager svak formulering. Det jeg tenkte på er hvis man velger f.eks 8 års service-avtale. Hva dekkes i virkeligheten da etter at bilen har blitt 5 år og står uten reklamasjonsrett.

Etter 5 år må være innforstått med å betale for ALT selv.

Dette gjelder for alle bilmerker.

Som Bowers sier, så kan dette bli dyrere med et nyetablert bilmerke som Tesla - produsert i et mindre antall.

Tesla blir imidlertid nødt til å åpne for at Service kan utføres av tredjepart, men selfølgelig uten noen form for support fra dem.

Tiden vil vise om det kommer opp seriøse alternativer på sikt, både på komponent leveranse og vedlikehold siden..
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Mhal

Sitat fra: Batteritralla på søndag 23. mars 2014, klokken 12:33

Tesla blir imidlertid nødt til å åpne for at Service kan utføres av tredjepart, men selfølgelig uten noen form for support fra dem.

Dette er ikke riktig i EU/EØS må Tesla åpne både for 3. parts service og stille til rådighet nødvendig informasjon/suport for att dette skal kunne gjennomføres.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA