Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva vis staten kjører full avgift på elbil?

Startet av knutgrr, mandag 31. mars 2014, klokken 21:32

« forrige - neste »

MindViruz

Aluminium er billig materiale. Kanskje vanskeligere å jobbe med. Men hvorfor blir ikke det brukt på flere biler, skjønner jeg ikke. Her til lands er det utrolig mange biler som tar kvelden nettopp pga rust. Og de summene vi bruker på understellsbehandling ville jeg gjerne brukt på å velge alu karosseri fra fabrikk i stedet.

Desverre er Leaf fra Sande auto understellsbehandlet med mercansol, og det mercansolverkstedet jeg vet om i Bergen ødela min forrige bil da den ble behandler der. Elendig (eller ingen) forarbeid før den ble behandlet sikret gjennomrusting etter bare ett år! Og før behandlingen var den uten rust.

Håper de gjør en god jobb på lakkverkstedet. Har en omlakkert bakdør på en opel, den har begynt å "rustbolble" på mange steder nå etter noen år..

Electra

Har kjøpt til min koksgrå Leaf hos Sørlandets bilsenter, Nissan forhandleren i Kristiansand. Bestillingsvare men kom på et par dager. 2 flasker original Nissan base coat og clearcoat til den nette total sum av 92kr.

knutgrr

Liker å tro at vi som bor på nord-jæren, uten veisalt og snø, og generelt har vår (eller var det høst?) hele året er forskånet fra den ivrigste rusten, eller hva?
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

DeadLock

Sitat fra: knutgrr på fredag 02. mai 2014, klokken 09:05
Liker å tro at vi som bor på nord-jæren, uten veisalt og snø, og generelt har vår (eller var det høst?) hele året er forskånet fra den ivrigste rusten, eller hva?

Hei.

Desverre er klimaet her på Jæren det værste med tanke på metall og korrosjon.

Konstant høy luftfuktighet kombinert med jevnt over høy lufttemperatur (temperaturer over 0 grader C) gir meget god grobunn for korrosjon.

Jeg har selv sett forskjellen på korrosjon da jeg har bodd andre steder i landet. I Trysil-området er det som regel veisalt og dårlig renhold som forårsaker rust.

I Rogaland holder det å sette i fra seg bilen ett par dager, så er det i gang.

Jeg har tatt trinn 1 og trinn 2 Mercasol-behandling på min Leaf, og håper det vil holde korrosjonen tilbake.

Er mange "rustfeller" på Leaf, (som med de fleste Nissan-modeller) bl.a. er det noen "hyller" under bilen hvor mye skitt og lort blir liggende.

Anbefaler jevnlig vask med god underspyling for å holde bilen fri for rust.

Viktig å vaske "motorrommet" også, da det er hull i støtdempertårn som det spruter gørr fra, pluss det er en kant i nedre del av torpedovegg som trenger å spyles av da den fylles med skitt.

Konklusjonen er altså: 
Vask bilen ofte, og helst med underspyling.
Foreta antirustbehandling så raskt som mulig.

Litt om korrosjon

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

knutgrr

Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

MindViruz


Sitat fra: DeadLock på fredag 02. mai 2014, klokken 10:12
Sitat fra: knutgrr på fredag 02. mai 2014, klokken 09:05
Liker å tro at vi som bor på nord-jæren, uten veisalt og snø, og generelt har vår (eller var det høst?) hele året er forskånet fra den ivrigste rusten, eller hva?

Hei.

Desverre er klimaet her på Jæren det værste med tanke på metall og korrosjon.

Konstant høy luftfuktighet kombinert med jevnt over høy lufttemperatur (temperaturer over 0 grader C) gir meget god grobunn for korrosjon.

Jeg har selv sett forskjellen på korrosjon da jeg har bodd andre steder i landet. I Trysil-området er det som regel veisalt og dårlig renhold som forårsaker rust.

I Rogaland holder det å sette i fra seg bilen ett par dager, så er det i gang.

Jeg har tatt trinn 1 og trinn 2 Mercasol-behandling på min Leaf, og håper det vil holde korrosjonen tilbake.

Er mange "rustfeller" på Leaf, (som med de fleste Nissan-modeller) bl.a. er det noen "hyller" under bilen hvor mye skitt og lort blir liggende.

Anbefaler jevnlig vask med god underspyling for å holde bilen fri for rust.

Viktig å vaske "motorrommet" også, da det er hull i støtdempertårn som det spruter gørr fra, pluss det er en kant i nedre del av torpedovegg som trenger å spyles av da den fylles med skitt.

Konklusjonen er altså: 
Vask bilen ofte, og helst med underspyling.
Foreta antirustbehandling så raskt som mulig.

Litt om korrosjon

Mvh,
Thomas

Jeg fikk min Nissan levert fra Sande Auto i Drotningsvik.

Samtlige biler i butikken var understellsbehandlet i Oslo. Sprøytet med Mercansol direkte fra undersiden, og alle hadde synlig bart metall oppå bjelkene om man lyste inn bak hjulet med en lommelykt.

Svaret på dette var at dette var en delbehandling, og derfor skal den inn til nye behandling innen to år. Synes det hørtes rart ut, men alternativet var vel å tibakekalle hver eneste bil de har solgt for nye understellsbehandling?...

kakraemer

Sitat

Jeg fikk min Nissan levert fra Sande Auto i Drotningsvik.

Samtlige biler i butikken var understellsbehandlet i Oslo. Sprøytet med Mercansol direkte fra undersiden, og alle hadde synlig bart metall oppå bjelkene om man lyste inn bak hjulet med en lommelykt.

Svaret på dette var at dette var en delbehandling, og derfor skal den inn til nye behandling innen to år. Synes det hørtes rart ut, men alternativet var vel å tibakekalle hver eneste bil de har solgt for nye understellsbehandling?...

Stemmer det. Det er en såkalt "importbehandling" som de gjør på importhavna i Drammen. Da sprayer de litt i hjulhusene og de mest utsatte områdene. Kan ikke sammenlignes med en skikkelig antirustbehandling!
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Lynet

Underspyling ved vask av Leaf er vel ganske bortkastet da 95% av overflatene under bilen er plast!
Bruk heller høytrykksspyler og spyl skikkelig i hjulbuene og på undersiden av dørstokkene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA