Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva vis staten kjører full avgift på elbil?

Startet av knutgrr, mandag 31. mars 2014, klokken 21:32

« forrige - neste »

knutgrr

Hei.
Er det mulig å få kjøpt små tuber med lakk for å flikke i steinsprut-skader i lakken?
Har en blå leaf.
Det er vel mulig de har dette hos Nissanforhandlere - men sikkert til kjent Nissan-blodpris. Det kan jo være de krever at man må smøre bremsene hvis man skal få handle lakk av de...noen billigere steder f.eks. på internettet?

Hvis det er mulig å skaffe, hvordan går man frem for et best mulig resultat på skader på ca. 1 mm2?
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

MindViruz

Dette pleier de fleste forhandlere å selge som du sier ja. Min erfaring er at du får en stift med bilens farge og klarlakk for ca 200kr.

Jeg har gjort dette før, med variert resultat. Men jeg er ingen ekspert på lakkering, så andre vet helt sikkert bedre. Men:
- Dette gjør en best når det ikke er så kaldt ute.
- Kjøp en god liten pensel på hobbybutikken. Den som sitter i lakkstiften er ikke så bra.
- vask området med lakktynner eller aceton. La det tørke.
- Fyll forsiktig i steinspruten.
- Lakk over med klarlakk når lakken under er tørr nok. Men det første laget skal ikke være helt fullherdet. Da binder de seg ikke så godt sammen.
- Bruk så lite lakk du kan
- Gjør så lite ut av det du kan. Jo mer du prøver å fikse på det, jo værre blir det.
- vask vekk med lakktynner / aceton om du skulle klusse det til.

Rubbing, polering og voksing etter arbeidet kan fobedre resultatet.

Er steinspruten stor kan det lønne seg å maskere og bruke lakk fra sprayboks eller sprøyte. Etterulgt av våtsliping med svært fint våtslipepapir, rubbing, polering og voksing.

Men i ditt tilfelle, en liten spiss hobbypensel som du slikker på (for å få en spis pensel), for å fylle i nålehullet med akkurat nok lakk tror jeg er det beste og enkleste. Polering kan du prøve etter at lakken har herdet ett par uker.

bjorn_2390

Jeg bestilte lakk-rep.-flaske-greie (sånn standard) fra min Nissan-forhandler mot slutten av fjoråret. De svarte at det ikke var kommet på markedet, men at dette nok var rett rundt hjørnet, nå som Leaf "tok av" i Norge.

De skrev opp i lista si, inkludert mitt telefonnummer, sammen med andre med samme ønske.

Vi er så langt fremdeles ikke kommet til "Rett rundt hjørnet". Irriterende nok, for lakken på Leafen er jo ikke råsterk, for å si det meget forsiktig. Vinteren er ikke snill mot bilen.

Jeg har også blå. Si fra hvilken løsning du kommer til, knutgrr!

Takk for fin oppskrift på fremgangsmåte, MindViruz. Jeg er også newbie på dette med lakkskader, selv om jeg har prøvd meg med lakkrep. av småskader med både farge og etterfyll med klarlakk før. Erfaring: Det blir i hvert fall bedre enn uten.
Blå Euro-Leaf (2012)

MindViruz

Bare hyggelig :)

Sant som du sier, det blir bedre enn uten.

Tror kanskje samme spørsmålet på bilforum.no eller dcn.no vil gi mage gode svar :)

2mash

Tannpirker med lakk holder ofte :-) Bedre med for lite og fylle på flere ganger
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Gordon Retriever

Blå Leaf fra 2013 er vel fargekode RBJ.  Ikke så lett å finne, ser det ut til.

Du kan høre med spesialfirmaer The Scratch Doctor og høre om han kan hjelpe.

Regn med ca 100 kroner levert hjemme i postkassen. Utbedringssettet inneholder da små flasker med lakk og klarlakk, renseservietter samt små applikatorer for å bygge opp lakken i såret uten å søle utenfor.
Bra fargematch og rask levering - og selvsagt også lakk for andre merker.

The Scratch Doctor er også på eBay. Her er f.eks. link for dere som har bil i hvit perlemor (QAB).

Kvikken

Hva er fargekoden for den sorte 2013 Leaf? Fått en liten "parkeringsripe" på bakskjermen i parkeringshus som jeg vil pynte litt på. Den grå/hvite/lyse SUV'en som kjørte på den har selvfølgelig ikke lagt igjen noen lapp med "beklager, her er mitt nummer".

Folk på treningsentre er så stressa og kjører så tullete at jeg nesten vurderer å bytte til gammel bil igjen.

MrMastodon

Fargekoden står på den ene dørstolpen. Og disse fargestiftene er i landet, kjøpte en i november i fjor til 98,- kroner.

knutgrr

MrMastodon

knutgrr

Hva med større sår som går ned til metallet - hvordan burde man takle disse?
Har et litt uforklarlig "sår" på 1 kvadratcentimeter helt nede på siden av bilen som går ned til metallet.
Tips?

TorC

Sitat fra: knutgrr på søndag 06. april 2014, klokken 21:05
Hva med større sår som går ned til metallet - hvordan burde man takle disse?
Har et litt uforklarlig "sår" på 1 kvadratcentimeter helt nede på siden av bilen som går ned til metallet.
Tips?

1 cm2? Det er et stort sår. Er du sikker på at det er så stort?

Jeg har kjøpt fra scratchdoctor, og det fremstår som grei kvalitet. Er det lite nok kan man bruke den type reparasjon. Er det på 1 cm2 bør det nok gjøres av proffe.

Jeg har kjøpt fra forhandler tidligere, og da har jeg betalt ca 100,- per flaske. Med klarlakk har det blitt 200,- med pensel man kunne malt et hus med.

Jeg har bestilt 1 stk kit med farge K23, og 1 stk kit med farge QAB og fikk
* 10 ml sølv, 10 ml klarlakk, herder + blandeskål og "q-tips" til påføring, samt våtservietter til rensing.
* 10 ml hvit, 10 ml "perlelakk", 20 ml klarlakk, herder, blandeskål og "q-tips" til påføring, samt våtservietter til rensing.

Totalpris 150,- med frakt.

Jeg vet ikke hvordan kvaliteten er, men på steinsprutskader er det ikke så lett å skille kvaliteten. Men billig er det iallefall.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

knutgrr

Ja, det stemmer.
Det er ganske stort.
Hvis det hadde vært på et synlig sted ville jeg gått til proffe, men dette er nærmest under bilen og kan ikke sees uten at man bøyer seg ned.

Har nå bestilt:

Paint color→   
Vehicle: 2013 Nissan Leaf   Paint: Blue Pearl Clearcoat RBJ
Item Description   Cost   Quantity   Total
1 oz. Basecoat Paint Bottle   15.95   1   15.95
1 oz. Clearcoat Bottle   7.59   1   7.59
1 oz. Primer Bottle   6.50   1   6.50

fra http://www.paintscratch.com/
Ble 250 med frakt.

Satser altså på å gjøre dette selv, siden det vesentlige her er at det dekkes til og ikke ruster (derfor primer). Ser Paintscratch.com sier man ikke bør lakke såret selv hvis det er over "en dime" i str., altså ca. 1,7 cm i diameter. Det er vel omtrent der jeg er.

Synes folk det høres hårete ut?

mausie

Er vel bedre med egen lakk enn ingen lakk tenker nå jeg. :P en gammel bilmekanikerbekjent av meg mente at det meste av små lakkskader kunne man like så godt fikse sjøl hvis en var nøye med pussing, primer, tynne lag og topcoat. Han sa en skade i lakken var en skade uansett, det forble en svakhet om verksted fikset også. Men at det var mye bedre å prøve å fikse og dermed kanskje utsette rustangrepet en stund enn å la det være i alle fall.

Regner med det ikke er annerledes lakk på elbiler. Eller? :)

knutgrr

Fikk takst fra lakkverksted på 3500 kr på skaden. ai ai...

Edit: Fikk dårlig samvittighet ovenfor min kjære Leaf, og har nå satt bort arbeidet til proffe. 3,5k, jaja...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA