Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Snart kan alle hurtiglade - uansett

Startet av elbilgeir, mandag 31. mars 2014, klokken 19:49

« forrige - neste »

elbilgeir

Sikkert noen lenker på dette fra før, men jeg fikk min første elbil i går :-)

1. Lader man bilen hele tiden?
2. Er klattlading ok?
3. Er det best med 80% eller 100% lading mtp levetiden for batteriet?
4. Skjøteledning, mange topics om det, men går det greit?

Beklager hvis dette er i forumet fra før...

Fersking med Leaf :-)

BE

1. Ja, det kan du godt.
2. Ja, faktisk å anbefale så lenge en ikke lader til 100%.
3. 80% (Sett via timer, så kan du lade til 100% de gangene du eventuelt trenger dette)
4. Det går bra, men pass på at den er fri for skader og 2.5 mm^2 kabel (Godkjent for 16A)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

elbilgeir


nordleaf

Hei, har også nettopp kjøpt en leaf  :) leser litt gjennom forumet for å komme meg skikkelig inn i alt, men jeg lurte på en ting, er det altså ikke å anbefale å lade bilen helt fullt opp (12 streker/100%) ? og er det som du skriver i parentes at det kan justeres via timer slik at den stopper på 80% lading?

Jeg har kjørt bilen ved å enten kjøre den nesten tom (2 strekker igjen) eller ved å lade den fra 50% til fullt opp.

takk for alle svar på forhånd  ;)

emil

#4
Trenger du hele rekkevidden er det bare å lade til 100%. For optimal batterilevetid skal det vistnok være bedre å holde den mellom 20% og 80% enn å gå ned til 0% eller la den stå på 100% over lengre tid.

Men ikke vær redd for å kjøre til tom tank eller lade helt opp eller hurtiglade en gang i blant. Bilen er laget for å brukes av normale mennesker og du skal ikke måtte ha en ingeniørgrad eller lignende for å bruke den.

Etterhvert vil du innarbeide deg en rutine for når det passer best å lade i forhold til kommende turer og gjenværende kapasitet. For min egen del lader jeg ca etter hver 3. jobbtur nå. Så noen dager lader jeg på jobb, andre ettermiddager/netter hjemme og noen dager og netter lades den ikke i det hele tatt.

TorC

Bruk bilen akkurat som du har behov for. Alle disse gode rådene som gis er for å få optimalt ut av batteriet.

Mine råd er: ikke la bilen stå tom for strøm, og helst ikke la bilen stå full bare for at den skal være full. Begge deler er skadelig for batteriet, men det betyr ikke at det ikke kan skje.

2 streker igjen er langt fra tomt. Det å la bilen stå på to streker er ikke noe problem.

Bruker du bilen mellom 30% og 80% har batteriet nesten ubegrenset levetid, så det er det aller beste. Men har du kjøpt bilen for å kjøre på veien, eller til pynt?

Noe av det aller verste du kan gjøre er å kjøre bilen helt dønn tom (altså at bilen kutter strømtilførselen) og deretter lar den stå.  Og like ille er det å lade bilen full, og deretter drive å starte lading gang på gang for å "presse inn noen ekstra watt".
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

elbilgeir


nordleaf

Takk for gode råd og svar!  :D  skal prøve å ta godt vare på batteriet. Jeg fant også innstillingen på menyen i bilen der du kan sette den på slik at den stopper ladingen på 80%. Men den var merket med "langdistanse (80%)" og jeg satt den "på" så syns det er omvendt merket  ??? eller har jeg misforstått noe  :-[

Men syns det er rart at bilselgerne ikke påpeker dette mer, eller kanskje jeg bare har gått glip av det:P

knnygar

Det tek litt lenger tid å lade bilen frå 80-100% enn 0-80%.
Er vel difor dette blir kalt "langdistanse", ein sparar litt tid på ladinga.

Klattlading mellom 20-80% er best for batteriet.

Min bil står på lading frå 24:00 til 80% batteri nesten kvar natt, utanom når eg veit eg skal køyre litt ekstra neste dag.
Då startar eg ladinga med mobilappen, og ladinga går til 100%.

Skøyteledning er best å unngå, men å bruke ei god ledning når ein treng ekstra lengde er ikkje noko problem.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Sverre_E

Sitat fra: knnygar på lørdag 22. mars 2014, klokken 23:14
Det tek litt lenger tid å lade bilen frå 80-100% enn 0-80%.
I dag ladet jeg bilen min fra 80 til 100% på 1 time og 5 minutter med 10A. Pleier å bruke lenger tid fra 0 til 80%...

Sitat fra: knnygar
Er vel difor dette blir kalt "langdistanse", ein sparar litt tid på ladinga.
"Langdistanse" er en dårlig oversettelse av "long life mode"


Sitat fra: knnygar
Klattlading mellom 20-80% er best for batteriet.

Min bil står på lading frå 24:00 til 80% batteri nesten kvar natt, utanom når eg veit eg skal køyre litt ekstra neste dag.
Då startar eg ladinga med mobilappen, og ladinga går til 100%.

Skøyteledning er best å unngå, men å bruke ei god ledning når ein treng ekstra lengde er ikkje noko problem.

Enig  :)
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

elbilgeir

Takk!

Jeg har dessverre ikke mulighet for app i min bil iom den er importert fra US.... Litt merkelig at man ikke kan oppdatere denne Carwingen til NO/EU... Står kun No Signal på min....


nordleaf

Ja tenkte meg at "Langdistansemodus" kunne være en dårlig oversettelse... var litt forvirrende.  :o

Men undersøkte litt mer om den lade funksjon og ser at Nissan i USA faktisk har fjernet denne funksjon fra 2014 Leafen i USA. Om det er for å få bedre rekevidde på papiret eller om Nissan faktisk går god for batteriene er nok en annen sak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA