Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Slepekroken virker!

Startet av satheesh.net, mandag 31. mars 2014, klokken 13:32

« forrige - neste »

satheesh.net

Hurtigladere for elbiler skal bli åpne for alle - uten å ha lomma full av forhåndsbestilte kort.
http://www.dinside.no/927827/snart-kan-alle-hurtiglade-uansett

Meget godt tiltak av Transnova!

jog

Bare synd at Chademo overgangene kommer om 2 uker
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

sven erik

ja men ikke der med sakt det er gratis en må regne med å ha lomma full av penger  en 150 for 30 min

Amper

Sitat fra: jog på lørdag 22. mars 2014, klokken 22:38
Bare synd at Chademo overgangene kommer om 2 uker

Ja, men vi har aldri vært så nærme som de kommende (2) ukene...   ::)
P85D :o)

OleJA

Ok, da er vi på fristen (31. mars) som Transnova har satt for at hurtigladere enten skal være tilgjengelige uten abonnement, evt åpnes opp gratis intill dette er på plass. Er det noen som har observert at det faktisk skjer noen endring 'der ute'?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

cstromme

Vi hadde vel hørt noe hvis det hadde vært store endringer der ute. :(
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

MindViruz

Er det slik å forstå at alle skal kunne lade på alle hurtigladestasjoner, utenom på Tesla sine. De skal kun være forbeholdt Tesla?

Amoss

Sitat fra: MindViruz på mandag 31. mars 2014, klokken 19:39
Er det slik å forstå at alle skal kunne lade på alle hurtigladestasjoner, utenom på Tesla sine. De skal kun være forbeholdt Tesla?

Teslas "superladere" er etter det jeg vet ikke oppført med offentlige midler, og berøres derfor ikke av krav fra Transnova.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

MindViruz

Så deler av viktig infrastruktur blir forbeholdt de aller dyreste elbilene, mens de selv skal kunne bruke de aller fleste. Jaja, sånn er det vel...

Hyperstress

Sitat fra: MindViruz på mandag 31. mars 2014, klokken 19:52
Så deler av viktig infrastruktur blir forbeholdt de aller dyreste elbilene, mens de selv skal kunne bruke de aller fleste. Jaja, sånn er det vel...

Det overordnede målet til Tesla er å bygge rimelige biler, så de kommer om noen år. Når det gjelder superladerne så har vel Tesla ønsket andre hjertelig velkommen til å benytte disse (sikkert ved å betale sin del av kaka), men det er ingen som har tatt initiativ til dette så langt.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Amoss

Sitat fra: MindViruz på mandag 31. mars 2014, klokken 19:52
Så deler av viktig infrastruktur blir forbeholdt de aller dyreste elbilene, mens de selv skal kunne bruke de aller fleste. Jaja, sånn er det vel...

Deler av viktig PRIVAT infrastruktur ja. Akkurat som stikkontakten hjemme på veggen hos deg, eller krana til hageslangen for den sak skyld, er forbeholdt deg dersom du ikke har lyst til å dele den med andre.

Har man derimot fått offentlig støtte for å lage offentlig infrastruktur så sier det seg selv at det offentlige også kan stille visse krav om offentlig tilgjengelighet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

MindViruz

#11
Sitat fra: Amoss på mandag 31. mars 2014, klokken 20:18
Sitat fra: MindViruz på mandag 31. mars 2014, klokken 19:52
Så deler av viktig infrastruktur blir forbeholdt de aller dyreste elbilene, mens de selv skal kunne bruke de aller fleste. Jaja, sånn er det vel...

Deler av viktig PRIVAT infrastruktur ja. Akkurat som stikkontakten hjemme på veggen hos deg, eller krana til hageslangen for den sak skyld, er forbeholdt deg dersom du ikke har lyst til å dele den med andre.


Jaja.

Nå vet ikke jeg om telsa laderene står på offentlig grunn eller om tesla har kjøpt tomten og parkeringplassen ved laderen også da. Men det spiller heller liten rolle.

Vi kan ihvertfall være veldig glad at ikke alle hurtigladerene er som Tesla sine. Da skulle det blitt mange hurtigladere, men få hver enkelt kan bruke...

EDIT: en mer samfunnsnyttig løsning på dette med Tesla sine ladere ville vært å innføre betaling for andre elbiler, men gratis for Tesla. Det mener ihvertfall jeg.

Amoss

Sitat fra: MindViruz på mandag 31. mars 2014, klokken 20:32

EDIT: en mer samfunnsnyttig løsning på dette med Tesla sine ladere ville vært å innføre betaling for andre elbiler, men gratis for Tesla. Det mener ihvertfall jeg.

Elon har sagt at dersom andre ønsker å bruke Teslas ladere er han åpen for dette, så lenge batteriene er istand til å ta i mot så rask ladning. Sannsynligvis hadde dette også ment at den/de andre bilfabriken(e) måtte betalt for å være med på infrastrukturen Tesla har betalt for.

Men altså, pr. i dag er det så vidt jeg vet ingen annen bil som kan ta i mot lading i dette tempoet, og hele konseptet blir litt bortkastet om man skal stå å vente på at noen lader der på 22kW :p

Teknikken og kontakten er så vidt jeg vet også noe helt annet enn noen annen ladekontakt, så det er ikke bare å komme med en Leaf og prøve å lade :p Bilen må være laget for å bruke disse kontaktene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Tesla tilrettelegger for at andre aktører skal kunne sette opp sine hurtigladere på samme sted som Teslas SuperChargere, selv om all elektrisk infrastruktur (trafo, kabler etc.) er betalt av Tesla. F.eks har Ishavsveien satt opp 2 stk. CHAdeMO på Lillehammer.


Jeg synes de allerede gjør mer enn forventet for resten av elbilleverandørene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MindViruz

Det siste her var ny, og gledelig informasjon for meg :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA