Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 12v batteri

Startet av Muffinman, mandag 31. mars 2014, klokken 12:07

« forrige - neste »

Muffinman

Har kjørt med denne comboen det meste av de 17.000km bilen er gått. Merker ikke mye til ulempene med dekket slik, ihvertfall ikke til normal, ikke-sportslig kjøring på bart føre eller på vinterveier. Forbruket har også til tider vært ekstremt og overraskende lavt - snittet så langt er 206wh/km, og jeg har gjort turer mellom Tr. Heim og Averøy med forbruk ned mot 170. Riktignok med bare veier bortsett fra over fjellet.

Fryktet at dekkslitasjen kunne bli ujevn med dette trykket. Det er ikke tilfelle for framhjulene - her er det svært lite slitasje å spore, og dekkene er helt jevnt slitt i bredden. Bak derimot er det en del mer slitasje i midten, og jeg har droppet til 45psi for et par hundre mil siden. Kommer til å slippe ut litt til siden skjevslitasjen ikke later til å ha rettet seg. Bakdekkene er for øvrig ikke langt unna utslitt. Jepp, av og til er det bare for vanskelig å holde foten unna moropedalen...

Oppsummert, ingen problemer i forhold til slitasje å kjøre 50psi foran, men bak kan du få økt slitasje på midten. Tipset mitt er å kjøre 50 foran til enhver tid, og med en del mindre bak til vanlig. Så kan man heller trykke i 50 bak når man skal på langtur og trenger den ekstra rekkevidden som det eventuelt gir. Det vil neppe utgjøre noe på slitasjen så lenge man ikke kjører slik over tid.

Tipper forresten at R2 holder minst 20 og kanskje 25.000km på bakhjul med fin kjøring.

EDIT: Bør vel kanskje legge til at jeg er strålende fornøyd med disse dekkene. Det var veldig nært på ved en anledning på speilis (underkjølt regn), og selv om farten bare var 20-30 ville jeg nok ha plantet bilen inn i en annen med selv bare _bittelitt_ mindre grep. Setter på to nye bak til høsten. Har forresten erfaring med både R og R2 på gammelbilen, og tro meg - forskjellen er stor nok til å kalle det et generasjonsskifte.

bb

Takk for at du delte erfaringene :) Jeg prøvde en periode med 50 psi, men var redd for ujevn dekkslitasje. Så jeg gikk ned til 45 psi. Jeg synes også "the ride" (jeg har ikke noe bedre ord på norsk) ble litt hardere med 50 psi, mens 45 psi var akkurat perfekt for meg. Men kanskje jeg skal prøve ca. 48 en annen gang. Eller eventuelt 48 foran og 45 bak.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Havebigfun

Jeg oppfattet det dithen at puddingfølelsen ved aks gjorde at dere havnet på 50 PSI. Man kunne kjørt på 48(-50) bak og 45 fremme og byttet dekkene bak/frem når bakdekkene er litt over halvveis slitt i midten. De beste dekkene skal uansett være bak- og man får slitt ut alle dekk samtidig.
Om puddingfølelsen ikke er relevant kan man kanskje like godt kjøre med 45 overallt og bare øte trykket når man trenger maks rekkevidde.

Muffinman

Tja, det ser ut som det vil gå to sett bakdekk for hvert sett framme for min del ihvertfall. Det betyr for min del ett sett bakdekk pr. vinter - minst. Ser ingen hensikt i å slite ut dekkene samtidig heller, jeg bytter bare når det er utslitt.

Cowboystrekk

Du roterer da dem bare og kjører bakdekkene framme neste sesong så har du de 2 vintre i det minste :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

BMW850

Lurer på om Pirellidekkene er bedre på slitasje. Disse er jo beregnet på Panamera og tyngre biler hvis jeg husker riktig.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

#6
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 21. mars 2014, klokken 20:03
Du roterer da dem bare og kjører bakdekkene framme neste sesong så har du de 2 vintre i det minste :)
Nei, de utslitte bakdekkene går i søpla. Med 20K km i løpet av vinteren er det ikke noe igjen av dem. Det er jo helt greit å starte neste vinter med helt nye bakdekk og framdekk som er slitt maks 1/3.

Cowboystrekk

Sitat fra: Muffinman på fredag 21. mars 2014, klokken 20:41
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 21. mars 2014, klokken 20:03
Du roterer da dem bare og kjører bakdekkene framme neste sesong så har du de 2 vintre i det minste :)
Nei, de utslitte bakdekkene går i søpla. Med 20K km i løpet av vinteren er det ikke noe igjen av dem. Det er jo helt greit å starte neste vinter med helt nye bakdekk og framdekk som er slitt maks 1/3.
Ok, trodde ikke de var så ille :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

satheesh.net

Gode observasjoner og nyttig info å ta med seg videre. Takk Muffinman. :)

torerikd

Jeg har prøvd med litt forskjellig lufttrykk i R2 dekkene i løpet av de ukene jeg hatt bilen. Foreløpig mener jeg at det optimale lufttrykket for passe balanse mellom komfort/kjøreegenskaper er 46 psi foran og 48 bak (3,2 og 3,3).
P85+, svart, grått skinn, pano, 21" grå, tech, park, vinter, lyd, luft, lys, sikkerhet, hattehylle, dobbeltlader og barneseter. Hentet 28/2

Muffinman

Tror nok det avhenger en del av hvor mye dekkene er slitt. Har redusert til 40psi bak på mine, og kjenner faktisk ikke forskjell. Bakdekkene mine synger  på siste verset, og vil antageligvis ha rullet (vel, ikke bare rullet ;) ) 20K km når de skal tas av i april.

Muffinman

Da falt jeg for fristelsen til å montere 21" på bilen i dag, selv om jeg kanskje må bytte tilbake. Ca. 17500km, og bakdekkene ville sikkert holdt noen 100 mil til før de ble ulovlige som vinterdekk. Ikke at det er forsvarlig å kjøre ned mot denne grensen da.

Det jeg la merke til når vinterhjulene kom av er at dekkene er en smule mer slitt på innsiden. Ikke så mye at det vil ødelegge dekket før tiden, men nok til at det er synlig. Det gjør at jeg blir _litt_ skeptisk til spec``en Tesla justerer hjulstillingen etter - de tok jo etter sigende hjulstillingskontroll på alle biler før utlevering. Og når det vises på 19" hjul, hva skjer med sommerdekkene som står på 21"? Tiden vil vise...

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på lørdag 29. mars 2014, klokken 19:14
Da falt jeg for fristelsen til å montere 21" på bilen i dag, selv om jeg kanskje må bytte tilbake. Ca. 17500km, og bakdekkene ville sikkert holdt noen 100 mil til før de ble ulovlige som vinterdekk. Ikke at det er forsvarlig å kjøre ned mot denne grensen da.

Det jeg la merke til når vinterhjulene kom av er at dekkene er en smule mer slitt på innsiden. Ikke så mye at det vil ødelegge dekket før tiden, men nok til at det er synlig. Det gjør at jeg blir _litt_ skeptisk til spec``en Tesla justerer hjulstillingen etter - de tok jo etter sigende hjulstillingskontroll på alle biler før utlevering. Og når det vises på 19" hjul, hva skjer med sommerdekkene som står på 21"? Tiden vil vise...

Og det gjaldt alle fire dekkene..? jeg har lest en plass at dem bruker ganske mye m negativ camber.. 2' om jeg ikke husker feil.. det vil ha endel å si på innvendig slitasje.. m gi bedre grep i svingene.
eller det kan være spredning (toe-out) og det tilsier en justering i mine ører..


Muffinman


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA