Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Saxo 1999-2000mod hugges

Startet av MikkeBoomBoom, mandag 31. mars 2014, klokken 11:48

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

Sikkert mange som husker denne saken om uorginalt ladeustyr.

http://www.dinside.no/926413/naa-blir-elbileierne-sinte

Hadde service på bilen i dag (vindusviskerproblematikk, skruegreier og et par andre ting) og fikk snakke med fyren som er ansvarlig for elbil når han kom ut med bilen. Da spurte jeg om det var slik at garanti gikk åt skogen om man brukte uorginalt ladeutstyr. Svaret jeg fikk var ganske enkelt "ja".

Det fordrer selvfølgelig at de kan bevise at utstyret har skadet bilen, men likevel så kan dette være lurt å ha i bakhodet når man ser på svaret fra f.eks BMW.

Fullstendig idioti å ha så strenge regler, antar at det kommer en endring på dette en eller annen gang i tiden.

Electrix

Denne saken er egentlig storm I et vannglass. Det er jo I praksis slik all garanti virker.

Om du fyller dårlig bensin på bensinbilen og motoren havarerer så dekkes ikke dette på garantien.
Om du kjøper nytt hus og i ettertid monterer opp en "uoriginal" lampe som du har kjøpt selv og den har en feil som skader huset (feks brann) så dekker ikke husgarantien dette.

Det var vel en sak med en ladekabel fra en annen produsent som ikke slo av ladingen når du trykket inn knappen på håndtaket, dette førte etterhvert til brente kontakter både i kabelen og bilen som måtte byttes. Typisk skade som normalt ikke dekkes av bilprodusent, men av leverandør av kabelen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Electrix på fredag 21. mars 2014, klokken 14:11
Denne saken er egentlig storm I et vannglass. Det er jo I praksis slik all garanti virker.

Forsåvidt enig, men i og med at det er så mange ferske elbilister på veiene, meg inkludert, så kan det være greit å få dette "sort på hvitt". Heller du søppel på tanken på bilen eller sykkelen får du gjerne et par forvarsler før det smeller, henger du opp en lampe bestående av ståltråd og lykkeønsker vil du som regel få indikasjoner på at det ikke er så lurt. Om Elinor takker for seg og jeg må krype til Møller tror jeg det kan komme til å skje uten mulighet til å agere.

Alt dette er bare synsing selvfølgelig (bortsett fra det men bensinen), men siden jeg ikke har behov for 16A hjemme og kan lade på Type 2 mode 3 på jobb så lar jeg andre pingviner hoppe i vannet først, så får vi heller se  hva som skjer når mennekesladere blir billigere :)

Rio

En ladekladd "skrur strømmen av og på". Det er ikke slik at den plutselig kan gi ut 700 Volt, eller på annen måte gjøre "noe" med strømmen som ødelegger laderen.

Det eneste mulige unntaket for det er dersom den kobler 230V inn på kommunikasjonskablene, men:

1) Det bør bilen være beskyttet mot

2) Det skal ikke skjer dersom kladden er CE-merket.

3) Det er jo uansett omtrent umulig å bevise uansett.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tlauri

Er det noen som bruker uoriginal ladekabel på 16A med schuko?
Lurer på om forskjellen på tiden det tar å lade er stor?
Har bestilt 16A lader fra Ev institute for lenge siden men har vel som alle andre hverken sett eller hørt noe siden den gang.

Rio

Sitat fra: tlauri på fredag 11. april 2014, klokken 06:52
Er det noen som bruker uoriginal ladekabel på 16A med schuko?
Lurer på om forskjellen på tiden det tar å lade er stor?
Har bestilt 16A lader fra Ev institute for lenge siden men har vel som alle andre hverken sett eller hørt noe siden den gang.

Dersom laderen i bilen din kan bruke 16 A, så er f. eks. 16 A åpenbart 60% raskere enn 10 A. :) Tiden forkortes tilsvarende.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: Rio på fredag 11. april 2014, klokken 08:34
Dersom laderen i bilen din kan bruke 16 A, så er f. eks. 16 A åpenbart 60% raskere enn 10 A. :) Tiden forkortes tilsvarende.

Alle eUp kan lade på opp opptil 16A, og ingen kan lade på mere enn 16A AC.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

pladask

#7
Ref DinSide kommentarfelt, http://www.dinside.no/928668/ny-elbil-i-gammel-garasje
Noen som vet om det går å lade 16A med originalkladden til e-up! i schuco-kontakten med dette magnettrikset?

Elmo

Sitat fra: pladask på søndag 18. mai 2014, klokken 00:20
Noen som vet om det går å lade 16A med originalkladden til e-up! i schuco-kontakten med dette magnettrikset?

Jeg er 99,9% sikker på at det ikke går. Den er ren 10A
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA