Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglad elbilen på Kiwi!

Startet av offpist, mandag 31. mars 2014, klokken 11:37

« forrige - neste »

offpist

Etter det jeg forstår så virker ikke den originale Homelink fjernkontrollen som er innebygget i US Leaf``n så bra på garasjeporter i det Europeiske markedet.

Men jeg er veldig interessert i en løsning for fastmontering så jeg slipper ned i lommen og finne frem fjernkontrollen.

Noen som har erfaring med Homelink adapteret som er avbildet under?
Skulle være en enkel sak å montere i taket ved tak konsollen i Leaf``n.
Bare hente strøm fra taklyset.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

offpist

Da har jeg bestilt en, så får vi prøve ;)
Den er tilsynelatende støtte for 433,92 MHZ, med både fast or rullerende kode.
Så den burde virke på Krafer porten min, som bruker den frekvensen.

150 kr, pluss hundre i frakt kom det seg på.


Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

MortenT

Håper du holder oss oppdatert!
Jeg sliter med det samme, dyr nok portåpner med elendige fjernkontroller som knapt virker om jeg står foran porten....
Men hvordan virker denne egentlig, sender den hele tiden eller er det en knapp ettellerannet sted?

offpist

Du ser kanskje det er 3 knapper på den, så man skal i teorien kunne programmere 3 porter.
Alt den trenger for å virke er 12V tilkoblet de to ledningene.

Den modellen ser ut til å være original montert på mange forskjellige biler.
Og ser ut til å være enkel å ettermontere, alt man trenger er litt plass på baksiden av en plate.

Her er en film om hvordan den programmeres og brukes.


Her er en film om hvordan jeg har tenkt å montere den.
(Om den virker som tiltenkt så klart)

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

TorC

Hvor er det du har funnet den? For 150,- kroner kan man jo leke seg litt.

Imidlertid skjønner jeg ikke helt monteringsvideoen, hvorfor monterer han dette når han allerede har Homelink i bilen? Var det ikke et adapter du skulle montere?

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

offpist

Dette er på ebay så vi snakker om en brukt enhet.

Bare søk for "Homelink tan". Den kommer i 3 forskjellige "tan" farge variasjoner, tror dette blir den som matcher taket i Leaf best.

http://www.ebay.com/itm/Custom-Program-HOMELINK-Transmitter-Rolling-Codes-TAN-/251357556180

Alternativt så kan man så klart kjøpe et speil som har det innebygget.
Men etter hva jeg har forstått så virker de Homelink enhetene som er innebygget i US Leaf på langt færre garasjeporter.

Kan jo være lurt å undersøke om den virker på akkurat din port først.

I verste fall kan man kjøpe en homelink kompatibel mottaker som man monterer ved garasjeport motoren.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

TorC

Aha. Da skjønner jeg hva du mener.

Det er godt mulig jeg tar feil her, men den Homelinken som er i LEAF har akkurat samme funksjoner som alle andre HomeLink. Det hjelper ikke å kjøpe en annen US Homelink fordi disse går på samme frekvenser. Disse frekvensene er ikke lov å bruke i Norge.

Jeg trodde du hadde fått tak i et adapter som sendte ut på andre frekvenser jeg, eller en euro-homelink. For DA kunne man gjort noe.  Jeg var i kontakt med Homelink i Europa for et års tid siden og fikk dette svaret:

"As the hardware of the US system differs completely from the European system we have no information on the frequencies that the US system uses. Furthermore due to the fact that your Homelink system uses the US frequencies, you can not use your Homelink system as the usage is not permitted in Europe. This is because these frequencies are reserved for special purposes such as radio, public authorities, etc

We apologise for the unsatisfying response.

Do not hesitate to contact us with further questions.

Best regards

---
Christine Colyer
Eurohomelink support
"
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

offpist

Kan godt tenkes du har rett, at dette ikke vil virke.

Men når man ser i kompabilitet kartet til Homelink så står det listet blant annet:
433.92 Fixed Code
433.92 Rolling Code
Som er samme frekvens som min port bruker.

Er enkelt å sette opp en ekstern mottaker i garasjen som vil virke med homelink.

Jeg fant også denne:
http://www.portspesialisten.com/fjernkontroll/bil-mc-fjernkontroll/
Virker som en smart løsning..
Men jeg ville koblet den på en diskret bryter, i stedet for å koble den på lysene.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

TorC

Sitat fra: offpist på lørdag 22. mars 2014, klokken 15:09

Jeg fant også denne:
http://www.portspesialisten.com/fjernkontroll/bil-mc-fjernkontroll/
Virker som en smart løsning..
Men jeg ville koblet den på en diskret bryter, i stedet for å koble den på lysene.

DEN var noe av smarteste jeg har sett på veldig veldig lenge.

Sitat fra: offpist på lørdag 22. mars 2014, klokken 15:09
Kan godt tenkes du har rett, at dette ikke vil virke.

Men når man ser i kompabilitet kartet til Homelink så står det listet blant annet:
433.92 Fixed Code
433.92 Rolling Code
Som er samme frekvens som min port bruker.


Hvor fant du det? På en europeisk side eller US side? På Homelinks US side står det: "HomeLink is compatible with radio frequency devices operating between 288 and 433 MHz"

Hvis de har gått opp i frekvens kan det jo hende at jeg kan bytte ut min til en nyere på en enkel måte.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

offpist

Se vedlagt dokument Homelink_UKenglish.pdf

Tror jeg bare får teste når den kommer.. virker det ikke så har jeg ikke kastet bort så mye penger.. ;)

Da går jeg heller for den universal senderen til porteksperten.
Ser for meg å sette inn en vippebryter i en av de ledige plassene ved siden av rattvarmen osv. Kanskje jeg til og med greier å finne en med riktig symbol.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

offpist

Fant også dette:

Procedure for obtaining diagnostic information directly from your HomeLink :
(Note that these steps, carefully followed, will not erase your programmed HomeLink channels).

1. To determine the Software Revision of your HomeLink press and continue to hold button I or III, (but NOT both!) for about 50 seconds, at which point the diode will stop flashing
and turn completely off. Continue to press the button. A few seconds later, the diode will start flashing again. The number of flashes is equivalent to the software version of your HomeLink system.

For example, four flashes would mean Revision 4.0.

2. To determine the Region Code status of your HomeLink, press and continue to hold button II for about 50 seconds, until the diode extinguishes and remains off. Continue to hold button number 2. A few seconds later, the diode will start flashing again. The number of flashes will indicate the Region that your HomeLink system has been factory programmed to operate in. For example:

One Flash = Rest of Europe
Two Flashes = France
Three Flashes = U.K.
Four Flashes = Italy
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

offpist

Noen som har prøvd dette på sin US leaf?

Changing the Region Code of the Homelink Integrated Garage Door Opener

Hold down buttons 1 and 3, after about 20 seconds the lamp goes out, and then let go (this resets the mirror)
Press and hold buttons 1 and 3 again, and then after 1.5 to 2 seconds press the 2nd button briefly, it will flash to tell you the region code, press the 2nd button again to change to region 2 (and it will flash twice), again once for region 3 etc.  Region 1 is Europe, Region 2 is France, Region 3 is UK, Region 4 is Italy.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

TorC

Jeg tror ingenting av dette gjelder for US-Homelink jf det Homelink har svart meg tidligere. Får du det til er jo det knallbra, evt. så går du vel neppe konkurs av de 150,- kronene...

Det med en "bryter" til Homelink på venstre side av rattet er ingen dum idè. Jeg har lett etter brytere som passer i holderen der, men finner ingen. Gi beskjed hvis du finner noe. Selv har jeg montert en bryter til dieselvarmer på en av de ledige plassene ved å bare bore et hull en av dekslene. Se vedlagt bilde. Ideelt sett skulle det gjerne vært tre innstillinger, men det ble bare "on/off".

Jeg vil jo tro at flere kan være interessert i å montere en garasjeåpner der, så legg gjerne ut alt du kommer over. :-)


2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

offpist

Jeg har brukt disse knappene ganske mye i forskjellige applikasjoner tidligere.
Nå passer kanskje ikke børstet stål inn i Leaf sitt interiør, men de er veldig stilrene og av høy kvalitet.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=10-726-04&toc=20538



Finnes med med og uten lys, lys i ring rundt knappen og lys i midten.
Lyset er LED og finnes i alle farger.

Man kan velge vekselbryter så den holder seg på til du trykker en gang til, eller bare impulsbryter.

Monteres i 16mm hull.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

offpist

Rød hadde vært fint på varmeren din..
Rødt lys, nå er varmen på.. ;)
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA