Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: subjektiv erfaring av merkeverksted Bergen

Startet av hkaspenberg, søndag 09. november 2008, klokken 17:00

« forrige - neste »

hkaspenberg

... etter å ha laget ulyder en stund. Hvor skadelig er det å fortsette å kjøre bilen? Den skal ikke til Drammen før neste mandag.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

PLUTO

ikke kjør!
bestill en ny pumpe og skift den selv, den sitter greit til ved siden av radiatoren på venstre side.

Det er klart at nå er det kaldt i været og det hjelper jo, men blokkene blir varme ved kjøring og ved lading så det er ikke lurt å kjøre eller lade uten en fungerende vannpumpe. Det kan fort bli meget dyrt. Taxi hver dag kan fort bli billigere
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hkaspenberg

Ja, ja. Da tar jeg en tur til Drammen imorgen - med den andre bilen - og henter meg en vannpumpe. Takk for råd.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Boogie

Fikk inn en bil i går kveld hvor sirk pumpa hadde stoppet. Dvs at bilen ikke tok lading (den slutter å ta lading fordi den ikke får kjøling..)
Bilen hadde vært inne hos Peugeot, og de fant ikke ut av det, og konkluderte med at elektronikkassen var gåen.
Hadde endel problemer med å finne fram til feilen siden det manglet strøm til sikringene for både kjølevifte og sirk pumpe. Det viste seg at Peugeot hadde flyttet inntakssikringen på 40A til en holder som ikke var tilkoblet. Når jeg fant ut det, og hadde byttet pumpe fungerte ladingen igjen.
Det viste seg også at vifta var gåen!
Dette har også vært et tema på nettet her, og Citroen/Peugeot har jo slutte å ta den inn.
Jeg har en ordre på 20 vifter med fabrikken i Italia. Disse kommer inn i desember dersom noen trenger vifter....

Sjekk at den beveger seg lett uten lugging, og at sikringen er OK. Det er ingen overvåking at vifta i systemet...
Men den er heller ikke så kritisk nå som det blir kaldt.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Det er ingen problem for batteriene at der ikke sirkulerer vann, MEN. Elektronikken får ikke kjøling, så absolutt ingen kjøring.

Ellers kan Boogie gjerne holde av en vifte til meg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 28. oktober 2008, klokken 09:44
Det er ingen problem for batteriene at der ikke sirkulerer vann, MEN. Elektronikken får ikke kjøling, så absolutt ingen kjøring.

Regnet med det - bilen står stille i garasjen hjemme og der blir den en stund da Enviro ikke har vannpumper  på lager. Grmf.  :'(

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

PLUTO

har du sjekket om peugeot eller citroen har pumpe?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

Det var diskusjon om mulige alternative - fortrinnsvis børsteløse - vannpumper både i denne tråden
Alternative Vannpumper http://elbil.no/forum/index.php?topic=803.0
og her
Reservdeler utenom bilmerke verksteder http://elbil.no/forum/index.php?topic=652.msg8435#msg8435

Er det noen som har kommet noe lenger med det?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Tj

Jeg har erstattet original pumpen med en Pierburg nr. 7.02058.50.0
Børsteløs og tetningsløs.
Måtte modifisere klammertet til mindre diameter motor, og monterte slangene uten slangeklemmer, stussene er litt større på den nye pumpen.
Sirkulasjonen ser ut til å være tilsvarende original pumpe, vurdert ut fra strømning i ekspansjonstanken.
Monterte i slutten av august da det fortsatt var noe varme i været.., holdt temperaturen fint under både kjøring og vedlikeholdslading.
Kjøpte fra Motor-Teknikk, tel 23050660, pris 1780,- +mva.
Motor-Teknikk sender i oppkrav til private.
P106, 77000km

Tj

Obs! Obs! Jeg skrev noe om bytte til Pierburg pumpe og glemte en vesentlig detalj...
Kontakten tiloriginal pumpen (festet med et klips på radiatoren) passer rett inn i Pierburg pumpen, men polariteten er motsatt!. Ledning til kontakt må kappes og kryssbyttes.
Jeg brukte krympeskjøter med krympestrømpe/smeltelim for å få det vanntett.
Tj
P106, 77000km

hkaspenberg

Fikk henta meg en pumpe og byttet den, en rimelig enkel operasjon. Men: Det rant ut endel kjølevæske under operasjonen, og jeg fyllte opp med standard Shell kjølevæske. Uheldig?
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

PLUTO

Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 12. november 2008, klokken 21:36
...jeg fyllte opp med standard Shell kjølevæske. Uheldig?

Hva skulle være uheldig med det? De fleste kjølevesker kan blandes, men det er jo to litt ulik typer, en blå og en rød og de skal ikke blandes med hverandre.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hkaspenberg

Sitat fra: PLUTO på onsdag 12. november 2008, klokken 21:49
Hva skulle være uheldig med det? De fleste kjølevesker kan blandes, men det er jo to litt ulik typer, en blå og en rød og de skal ikke blandes med hverandre.

Denne var også blå. Etter at jeg gjorde dette oppdaget jeg at instruksjonsboka spesifiserer to typer, samt teksten "OG ALDRI NOE ANNET" med fete typer. Ergo begynte jeg å lure om jeg hadde gjordt noe dumt ...  ;D
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

jornheim

I Schweiz og Tyskland har en del PSA-ejere gjort gode erfaringer med denne børsteløse pumpe:

Laing ecocirc D5vario-38/790 N 
Pumpens ydelse kan indstilles trindløst.

Elias har tidligere henvist til den på det gamle tema
http://elbil.no/forum/index.php?topic=803.0
monteringsvejledning (tysk):
http://www.elektro-auto.net/index.php?option=com_content&task=view&id=33&Itemid=70

Men her kommer noget på engelsk:
http://www.lainginc.com/pdf/LTI%20D5%20basic,%20vario%20and%20strong%20-%206pages.pdf
http://www.laing.de/eng/products/pumps/dc_pumps_d5vario
http://www.laing.de/eng/contact/international_sales_representations
Norsk leverandør skulle være:
http://www.probata.no

Pumpen koster dernede ca. 125 Euro, kan evtl. også købes hos
Roland Reichel, RR(at)solarmobil.net 
som har købt et antal. Roland redigerer tidskriftet Solarmobil - om alternativ drivkraft på biler etc.
http://www.solarmobil.de/zeitschrift

jornheim

Vi bruger en berlingo-pumpe i Saxo'en, den høres meget mindre en den gamle originale...



Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

elektrolux

Sitat fra: jornheim på torsdag 13. november 2008, klokken 08:54

Vi bruger en berlingo-pumpe i Saxo'en, den høres meget mindre en den gamle originale...


Interresant. Er det plug and play, eller måtte noe endres.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA