Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde

Startet av bruisepristine, søndag 30. mars 2014, klokken 11:28

« forrige - neste »

Mr.Zero

Ingen som har kjørt Volvo med bensinmotor her..? Med automatgir? Og inn og ut av Oslo hver dag? Regn 18.000km med et forbruk på 1,2 l/mil til 14,- litern. Det blir 30.000,- i året = min besparelse. Så tar vi med bompenger og ikke minst èn time spart i kø hver dag.
Smiler hver bidige dag, jeg - selv på vinterdager der temperaturen i kupeen holdes så vidt over frysepunktet.. 8)
Ellers så har jeg tilgang på fossilbil som løser de mest problematiske dagene..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

sigurdi

Har selv en 92 VW Caravelle 2.4 diesel dunker uten noe.
Luft motstand som en liten Container, målt forbruk stabilt mellom 0.8 og 0.9.

Så har ikke skjedd så veldig mye siste 20 årene når det gjelder forbruk. :-)

Kjører relativt lite, så lite å tjene her ved å gå over til elbil.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

bruisepristine


Sitat fra: Mr.Zero på mandag 31. mars 2014, klokken 07:20
Ingen som har kjørt Volvo med bensinmotor her..? Med automatgir? Og inn og ut av Oslo hver dag? Regn 18.000km med et forbruk på 1,2 l/mil til 14,- litern. Det blir 30.000,- i året = min besparelse. Så tar vi med bompenger og ikke minst èn time spart i kø hver dag.
Smiler hver bidige dag, jeg - selv på vinterdager der temperaturen i kupeen holdes så vidt over frysepunktet.. 8)
Ellers så har jeg tilgang på fossilbil som løser de mest problematiske dagene..

Jeg kjørte Volvo 242 før elbil, 16000 km i året, brukte 1,2 l/mil, 98 blyfri. Bruker vesentlig mindre nå pr år på lån elbil, forsikring, service etc enn jeg brukte bare i drivstoff på volvoen ila ett år :)
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

timingbeltkiller

#18
Det er ingen tvil om i dagens Norge lønner elbil seg stort dersom du enten
- klarer deg med rekkevidden til Leaf & CO eller
- har råd til en Tesla

Har du til daglig større kjørelengder enn Leaf & CO  yter og ikke klarer å finansiere
en Tesla, ligger du tynt an helt til Tesla modell E kommer 19. august 2019.

BTW
I Hongkong ser de noe annerledes på det:
http://www.scmp.com/news/hong-kong/article/1461189/governments-electric-cab-plan-fails-spark-more-suppliers-interest

BTW II
Det største potensiale for å spare transportutgifter ligger i enten
- skaffe seg jobb i gangavstand fra bolig eller
- skaffe seg bolig i gangavstand fra jobben.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

MindViruz


Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 31. mars 2014, klokken 13:36

BTW II
Det største potensiale for å spare transportutgifter ligger i enten
- skaffe seg jobb i gangavstand fra bolig eller
- skaffe seg bolig i gangavstand fra jobben.

Dette er klart den beste måten å spare penger, energi, kø, veier og tid på. Bare flere hadde gjort dette.


Med dagens befolkningsproblem, klimaproblem og rushtidsproblem burde det vert enkelt for mennesker å bytte arbeid seg imellom, og noe arbeidsgivere skulle vert forpliktet til å vurdere i hvert enkelt tilfelle. F.eks. at tømrere som bor på Askøy og jobber på Sotra burde kunne bytte jobb med et tømrere som bor på Sotra og jobber på Askøy. Selvfølgelig må arbeidsgiver ha ett ord med i spillet, men "systemet" burde vert svært godt tilpasset slik "jobbytte". Det sparer både firma, samfunn og arbeidstakere for tid og penger, og sparer oss andre for unødvendig biler i køkjøring samt miljøet...

Ingebrigt

Nå er det dessverre slik i virkeligheten at en tømrer og en tømrer ofte er to forskjellige ting.  Og det samme kan nok sies om arbeidsgivere. Men tanken er god.

MindViruz


Sitat fra: Ingebrigt på mandag 31. mars 2014, klokken 20:21
Nå er det dessverre slik i virkeligheten at en tømrer og en tømrer ofte er to forskjellige ting.  Og det samme kan nok sies om arbeidsgivere. Men tanken er god.

Joda, sant nok.

Men ta hjemmesykepleien da f.eks. Det er praktisk talt samme arbeidsgiver (kanskje forskjellig kommune) med identiske lønnsvillkår. I den type yrker burde det ihvertfall være mulig å tilrettelegge for å kunne flytte seg til andre arbeidsplasser for å redusere reisetid. Generelt sett helsevesenet, barnehager, skoler og andre slike arbeidsgivere burde kunne få dette til.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA