Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde

Startet av bruisepristine, søndag 30. mars 2014, klokken 11:28

« forrige - neste »

bruisepristine

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

tomrh

Etterhvert som dette går opp for taxi-næringen kommer alle taxisjåfører til å kjøpe Tesla S. Økonomien avgjør til slutt. I tillegg får man en svært standsmessig bil, masse bagasjeplass, gode kjøreegenskaper++.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sigurdi

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Kvikken

Selv sparer jeg oppimot 12.000,- på 3 mnd. i drivstoffutgifter med elbil og totalt 17.000+ i samme periode på å kjøre elbil til hverdags fremfor fossilbilen jeg hadde. Definitivt lønnsomt. Det er i grunn besparelsene som finansierer hele kjøpet.

d386yv

Sitat fra: glennha på søndag 23. mars 2014, klokken 19:16
Selv sparer jeg oppimot 12.000,- på 3 mnd. i drivstoffutgifter med elbil og totalt 17.000+ i samme periode på å kjøre elbil til hverdags fremfor fossilbilen jeg hadde. Definitivt lønnsomt. Det er i grunn besparelsene som finansierer hele kjøpet.

Nå ble jeg litt nysgjerrig på hva du driver med hehe. Er du også taxi-sjåfør? Da skjønner jeg det.

Hvis ikke, hvordan i alle dager klarte du å bruke 12k på drivstoff per kvartal før? Det tilsier ca 10 000 km pr. kvartal kjøring hvis vi antar 15 kr liter og 0.8 l/10 km som snitt tall.

Dette tilsvarer jo også nesten 150 timer i bil i kvartalet hvis vi sier ca. 70km/t snittfart, som er veldig høyt. 150 timer er en hel arbeidsmåned. 

Jeg bare lurer altså, da livstilen er så fjernt fra min egen at jeg ikke klarer å forestille meg et slikt scenario for andre enn taxi-sjåfører engang :)

MindViruz

Bruker en tesla f. Eks. 2,5kw per 100 km koster det ca 2,5 kr per mil.

Bruker en dieselbil 0,5l/mil koster det ca 6,5 kr per mil med en pris på 13kr liter etter evt. rabattkort.

En besparelse på 4 kr per mil vil si en besparelse på 600,- mmd ved en kjørelengde på 150 mil/mnd.....



emil

Pendlet selv Arendal-Kristiansand-Arendal (7 mil hver vei) i mange år med fossilbil før jeg kjøpte Leaf. Med litt kjøring på ettermiddagene, helgekjøring og feriekjøring ble det fort oppi 50.000km i året.

Med de kjørelengdene lønner deg seg ikke med "ny" bil med lavt forbruk, så jeg brukte min gamle CR-V som var nedbetalt for lengst og som hadde rullet over 360.000km da jeg kjøpte Leafen . Men den brukte oppimot en liter på mila, og med ca 60kr i bom pr døgn ble det for min del 3000kr/mnd i betaling på Leaf og 3000kr mer i lommeboka etterpå.

Kvikken

d386:
Fantasien setter begrensningen :)

Jeg fylte omtrentlig 1000,- per uke i drivstoff. Bilen jeg kjørte brukte gjennomsnittlig litt over litern på mila på hverdagskjøringen. Fossilbiler er det mange varianter av. Legg på bompenger og annet rusk i besparelser så smiler jeg herfra til banken hver eneste dag.

Emil  8)

MindViruz

Dere snakker om å spare penger. Hva i all verden fikk dere da til å kjøpe en bil som bruker en liter på milen???

Jeg har en opel astra stasjonsvogn. Den bruker ca 0,6 på blandet kjøring..

leafster

Enig. Tenk på innsparingspotensislet på de som tidligere tok f.eks helikopter til jobb ;)

emil

Sitat fra: MindViruz på fredag 28. mars 2014, klokken 22:11
Dere snakker om å spare penger. Hva i all verden fikk dere da til å kjøpe en bil som bruker en liter på milen???

Jeg har en opel astra stasjonsvogn. Den bruker ca 0,6 på blandet kjøring..

Der og da var CR-V'en det beste alternativet i forhold til bl.a pris/plass/forbruk/holdbarhet/fremkomlighet. Utover service og vanlige slitedeler har den ikke vært på et eneste ikke planlagt verkstedbesøk frem til den begynnte å få litt rusk i tenninga på ca 340.000km. Den gikk bl.a igjennom eu-kontroll uten en enste feil etter 15 år og 330.000km.

Kan du si det samme om Astraen din med de kjørelengdene?

Hvis du hadde kommet for 8 år siden med en 4x4 på samme størrelsen, med automatgear og samme holdbarhet, og med et forbruk på 0.6l/mil til samme pris så kunne jeg kanskje valgt en annen bil ja. Ellers vil jeg si at et bekymrings- og problemfritt bilhold er verd 15.000kr/år med de kjørelengdene jeg har hatt.

MindViruz

Det blir helt feil å sammenligne Leaf med en stor 4-hjulsdrevet bil som bruker så ekstremt med drivstoff.

En tilsvarende bil til Leaf bruker rundt 0,5 på milen.

jkirkebo

Sitat fra: MindViruz på lørdag 29. mars 2014, klokken 16:42
Det blir helt feil å sammenligne Leaf med en stor 4-hjulsdrevet bil som bruker så ekstremt med drivstoff.

En tilsvarende bil til Leaf bruker rundt 0,5 på milen.

De aller mest effektive, ja. Prius 0,52, Golf 1.6TDI Bluemotion 0,54 i følge spritmonitor.de. De fleste bruker nok noe mer enn det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Men fortsatt er bensinkostnaden bare en liten del av totalkostnaden ved å eie bil.

Jeg kjørte ikke 50.000km/år da CR-V'en ble anskaffet, men det var ikke noe økonomi i å kjøpe en nyere og mer bensingjerrig bil av tilsvarende størrelse eller en ekstra pendlebil med lavere forbruk når jeg begynnte i ny jobb 7 mil unna. Verdifall på bil nummer to og ekstra forsikring hadde kostet mye mer det 0.3 sparte liter pr mil koster.

Det var først når Leaf hadde fått noen år bak seg og man kunne få ett år gamle biler til fornuftig pris at det virkelig begynnte å lønne seg.

I regnestykket jeg satte opp før kjøp av Leaf så ble status at hvis jeg fikk en bensin/dieselbil som brukte 0.5L/mi,l men betalte for bom/ferge/parkering/bensin/service, ville det etter 5år koste meg mer enn en Leaf til 200.000kr som så var verdiløs (selv som delebil) etter de 5 årene. Forutsatt at jeg i de årene fortsatte med samme pendlingen.

Kvikken

Det ser  ut som mange er litt begrenset i tankegangen her. Det behøver absolutt ikke dreie seg om store 4-hjulsdrevne biler og denne tråden ligner til tider på hodeløs kverulering. Med unntak av Emil som virker å være en meget edruelig kar som faktisk har satt seg inn i dette.

I 2000 solgte vi en morsom turbobil med stort anlegg og kjøpte brukt Passat stasjonsvogn 1999mod da vi nylig hadde fått et barn. Vi måtte ha en trygg familiebil med god plass og enkelt tilgang til bagasjerommet. Vi bodde nær jobb men trengte snart også større plass da barnet ville vokse ut av vårt soverom i vår 50kvm leilighet om ikke lang tid.

Når man har en presset økonomi som nyetablerte foreldre (og ikke er vant til støtte i hue+ræva fra generasjonene over seg) har man hverken råd til å kjøpe de beste bilene eller boligene. For å finne noe større og barnevennlig som vi fikk støtte til i banken måtte vi flytte betraktelig lenger fra jobb som førte til at km per år steg betraktelig, den doblet seg og litt til.

Stasjonsvognen vi hadde råd til, som alikevel var ny nok til at vi ville ha en driftsikker bil med lave vedlikeholdskostnader, hadde en 1,6l motor (større motor kostet betraktelig mer takket være våre idiotiske bilavgifter) og det viste seg etterhvert at denne var i overkant tørst og i grunn litt undermotorisert. Men når man har en presset økonomi og hverdag kan man ikke bare bytte i hytt og pine.

Denne bilen har blitt brukt godt og står fortsatt parkert utenfor vår bolig med 330.000km på telleren. Jeg hadde over tid spart opp midler til å kjøpe en 2004mod dieselbil i 2009 som var litt mindre enn Leafen (da vi måtte ha bil nr 2) som brukte kun 0,48l på mila. Drivstoffutgiftene gikk dramatisk ned men denne var så ofte på verkstedet at økonomien overgikk Passaten en lang gang. I tillegg bare kort tid etter jeg hadde kjøpt denne bestemte regjeringen seg for at Dieselbiler alikevel ikke var miljøvennlige og vi skulle nå betale betraktelig mer for drivstoff og i årsavgift.

Leafen ble dermed en ren "halleluja" ift. bilhold kostnader. :-) Dette er min første nybil og den første bilen jeg har eid som betaler seg selv. Hadde det ikke vært en elbil som er så helt hinsides økonomisk å kjøpe og eie hadde jeg aldri vurdert å kjøpe en splitter ny bil rett ut av fabrikken i dette fossilbilfiendtlige landet vi bor i.

Jeg var også helt siden 2009 en av de store elbil skeptikerne men har fulgt temaet med argusøyne siden den gang og har sett at alle argumentene mot elbil var mer eller mindre bestående av tøv og myter.

EDIT:
Når vi kjøpte stasjonsvognen fikk vi beskjed om at ikke ville overgå 0,6-0,7l på mila på blandet kjøring. Rent tøvprat da den lå rundt literen. Jeg tror nok enkelte pynter voldsomt på drivstofftalllene når de omtaler fossilbilene sine her ;).

Tallenes klare tale vises dog på bankontoen hver eneste måned og de får meg til å smile hver dag når jeg møter den kjære Leafen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA