Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skistativ til Model S

Startet av ingvar, lørdag 29. mars 2014, klokken 23:17

« forrige - neste »

ingvar

Heisann

Jeg flyttet til Canada sommeren 2008.
Siden da har min PICVO CityBee (Også PIV3) stått på en løe her på Vestlandet.
Jeg har hatt planer om å eksportere bilen til Canada, men velger nå å prøve å finne en ny eiger i stedet.

Det ble laget 120 av denne prototypen. En del ble sendt til Tyskland for kollisjonstesting. Noen få endte i hender til private eigere, og de fleste andre var aldri privateigde og endte til slutt opp med å bli destruerte. Det finnes kanskje så mye som 10-12 biler igjen.

Bilen er nøyaktig lik PIV3 som er avbildet på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Think_Global
Der kan man også lese litt om historien bak bilen.

Bilen har blandt annet:
- 20 luftkjølte NiCd (Rettet fra NiMH) SAFT batterier a 6V, totalt 120 volt.
- 3-fase BRUSA motorstyring og 3-fase motor
- BRUSA lader
- Webasto kupevarmer
- Aluminiums understell og polyetylen skall

Jeg har en del reservedeler som medfølger bilen

Da jeg parkerte bilen fikk jeg litt over 100 Ah ut av batteriene, som tyder på at de var i god stand
Jeg var flittig med å toppe opp med batteri-vann til lut-løsningen i batteriene.
Bilen fungerte helt fint da jeg parkerte den.
Jeg antar at bilen har ca 12.000 til 20.000 km.

Da bilen er en prototype har den en del svakheter som man må være klar over.
Dette er en bil som er bygget opp med veldig generiske komponenter som lett kan skiftes ut i motsettning til fabrikkproduserte biler hvor elektronikken er skreddersydd.
Men man må være interessert og litt elektrisk kyndig. Dette er ikke en bil for hvem som helst. Prisen er også dertil.
Jeg brukte bilen daglig til jeg parkerte den.

Ta helst kontakt for en fullverdig beskrivelse av bilen's detaljer.

Bilen har historisk- og "museums"-verdi, men er også fullt kjørbar.

Jeg forventer ikke å få mer for bilen enn 30.000. Noe man burde lett få solgt batteriene alene for til den rette kjøper. Batteriene skal være kompatible med eldre peugeot el-biler (Peugeot 106, tror jeg).

Det medfølger en gammel Toshiba PC med DOS og programmvare for kommunikasjon med BRUSA laderen, samt en lang seriekabel.

Bilen er på en løe i rekkevidde av Stavanger området.

Jeg er på besøk i Norge de neste 3 ukene.
Ta kontakt gjennom forumet eller ring meg på 98828011.

Ingvar Tjøstheim

Elmo

Sitat fra: ingvar på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:42
- 20 luftkjølte NiMH SAFT batterier a 6V, totalt 120 volt.
Er du sikker? Jeg tror heller det er luftkjølte NiCd batterier ??

Dette tyder også på det:
Sitat fra: ingvar på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:42
Jeg var flittig med å toppe opp med batteri-vann til lut-løsningen i batteriene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

ingvar

Trur du har rett, ja. Det er nok NiCd batterier. De ville ha NiMH men fikk ikke det, så batteri pakken er litt for tung for fjærene i bilen da den ble litt tyngre enn planlagd. Jeg blander disse to. Beklager det.

Bilen er fortsatt til salgs, og jeg er åpen for alle bud.

- Ingvar

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA