Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har noen fått sin bil som lovet?

Startet av sveander, søndag 09. november 2008, klokken 11:09

« forrige - neste »

sveander

Hei

Jeg har kjøpt Buddy i høst og er spent om jeg mister mye kapasistet i vinter.

Noe som har noen tommelfingerregler?

0 grader = - 10 %
-5 = - 30 %

Eller hva?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

Rav4_EV

Det finnes en egen tommelfingerregel for blybatteri i kulde som brukes av batteriprodusenter.
Tommelfingerregelen er 1% reduksjon av kapasitet per grad fra 20 grader.

Dvs. ved -20 har du 60% kapasitet.

Dette er basert på lave utladingsstrømmer.


Den indre motstand øker dramatisk ved minusgrader, og gjør at du tømmer batteriet raskt ved høy belastning.

Eksempelvis vil et godt blybatteri på 100Ah gi 75 Ah ved en belastning på 75A og 20 grader. Samme batteri vil gi 15 Ah ved 75A belastning og -20 grader.

Med andre ord: Ved -20 grader har du kun 20% av kapasiteten tilgjengelig i forhold til romtemperatur.


Arne Magnus Berge

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Christian

Hei,

Gjelder samme tommerfingerregel for NiCd? Jeg synes min rekkevidde er blitt kortere med lavere ute temp.

Rav4_EV

Nei, kapasitetsreduksjon med nicad i kulde er marginalt.
Men alt går treigere når det er kaldt (gear, hjullager,dekk osv.) og luftmotstanden øker fordi lufta er tykkere. Da bruker du mere strøm.

Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

cra

Og i tillegg skal gjerne varmeapparat/vifte, varmetråder o.l. kjøres - fra samme batteri.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Manna

En annen faktor er at på snøføre øker friksjonen, slik at du bruker mere strøm.
J
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA