Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første dag med sommerdekk - skuffelsen kryper innpå...

Startet av ekko, lørdag 29. mars 2014, klokken 20:20

« forrige - neste »

ekko

Trådstarter her igjen - kjekt å se at det så kort spørsmål kan lede til så mye diskusjon og informasjon, betyr at det ikke var helt bak mål.

Jeg ser at jeg selv hadde misforstått hva dette egentlig var da jeg stilte spørsmålet. Jeg var ikke klar over at Leafen hadde 2 punkter i front, et til hurtigladere og et til typisk hjemmebruk (som da er det man oppgraderer).

Da jeg stilte spørsmålet trodde jeg at man måtte ha 6.6kw for å få utnyttet hurtigladerpunktene, men etter samtale med bla forhandlere forstår jeg at dette er hovedsaklig til bruk på hjemmebane, da med oppgradert anlegg.

Om jeg for min del skal velge dette med vil det koste meg 7.500 + lengre leveringstid. Og dette er hvis jeg ikke skal bruke det.

Skal jeg bruke det må jeg vel påregne 20 000 i hjemmelader og el-installasjon.

Vi bor i Bergen, jobber i Bergen og skal ha denne som en bil nummer 2. Vanlig bruk på en dag er 30 km + småkjøring på ettermiddagen.  Har lademulighet hele natten, så behovet for 32A-lading er fraværende for oss.

Eneste motivasjonen jeg har for å kjøpe en bil med 6.6kw lader er da mhp. gjensalg og da til noen som ikke er i samme situasjon som meg.

MEN - jeg synes at forhandler sa i en bisetning at i tillegg til hjemme og kanskje på jobb om arbeidsgiver stiller med lader, så kunne det dukke opp slike ladere feks på kjøpesentre. Er dette type 2 ladere som dere snakker om?
Jeg ser jo at dette kan øke gjensalgsverdien, (men for min bruk betyr det egentlig ingenting).

Og hvorfor utplasserer man type 2-adere istedenfor hurtigladere? Er de billigere?

Jeg tror , om jeg nå kjøper, kommer til å kjøpe uten, tross gode råd.

offpist

Min motivasjon for å kjøpe 32A lader, er fordi det dukker stadig opp flere ladeplasser som tilbyr 32A ladning.
Da trenger man kanskje ikke bruke hurtiglading så mye på langturer, men i stedet kan ha en pause på 2 timer på et kjøpesenter.


Det som slår meg mest er kanskje mangelen på innsikt fra bil selgerne.
6,6KW lader er helt sikkert ikke nødvendig for alle, men de burde kunne snakke om hvilke fordeler det gir slik at de som ønsker det ikke ender opp med å angre når de innser etterpå at de kunne trenge det.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

emil

Sitat fra: ekko på fredag 21. mars 2014, klokken 09:28
Da jeg stilte spørsmålet trodde jeg at man måtte ha 6.6kw for å få utnyttet hurtigladerpunktene, men etter samtale med bla forhandlere forstår jeg at dette er hovedsaklig til bruk på hjemmebane, da med oppgradert anlegg.

Skal jeg bruke det må jeg vel påregne 20 000 i hjemmelader og el-installasjon.

Jeg vil si at 32A ikke er primært for hjemmelading, men for lading fra Mode3/Type2 stolper når man er på lengre trur med bilen, og da sammen med en type2-type1 kabel til ca 2000kr. En sånn stolpe koster veldig mye mindre å sette opp en hurtigladere, og hvis man er på ferietur eller lignende og skal ha et par timers stopp for å se/oppleve noe vil det være nok til å fullade bilen.

Alternativt kan man supplere med en semiportabel lader (til noe under/rundt 10.000kr) som enkelte her på forumet selger så kan man lade fra 32A industrikontakter hvis det ikke skulle være noen aktuelle stolper i nærheten.

cosinus

Jeg ble å frarådet sterkt av selger å kjøpe med 6.6 kw laderen. Det var unødig og  dyrt. Når jeg sa at jeg godt kunne droppe chromepakka, som jeg syntes var unødig dyr, var der ingen respons. Jeg kjøpte likevel med 6.6 kw laderen. De hadde tidligere bare solgt et par stykker med 6.6 kw lader.

Har jeg bruk for den. Javist. Har ikke fått lagt opp strøm til den enda og mister stadig vekk turer pga manglende strøm. En annen bieffekt nå jeg får infrastrukturen på plass er at det blir mye lettere å innføre et 80% lading regime.

Jeg ville og tro at de fleste som handler leaf idag kan få pruttet laderen med. Det kan ikke koste de så mye fra fabrikk.

De som ikke har 6.6 kw lader kan jo ta en kikk på denne tråden, som omhandler utviklingen av  en mini hurtiglader for hurtigladerkontakten. Mener det er antydet en pris der på rundt $2000. Kan jo vær et svært spennende alternativ, spesielt viss de klarer å lage en trefas utgave. Mye kan jo skje framover.

Allman

#34
Til trådstarter / Ekko:
Du har kommet frem til samme konklusjon som mange andre. :)

Ulempene er kost og forlenget leveringstid.   :o

Fordelen er mulighet for betydelig raskere lading (fra 0 til 80% på 2-3 timer), hvis/når man har behov og uttak for 6,6 kW lading. Ikke nødvendig, men kjekt/praktisk. :)

Det kommer flere/nye offentlige "Modus 3 - Type 2" ladestasjoner, spesielt i Oslo-området:

http://www.osloby.no/nyheter/Elbil-sjokk-i-Oslo--350-nye-ladestasjoner-7463058.html

http://elbil.no/ladestasjoner/1193-bruksanvisning-nye-oslo-ladepunkt-for-elbil

Imidlertid er det er uklart hvor mange av disse som tåler 6,6 kW (32A). Finnes det en oversikt? Hvis jeg husker riktig: majoriteten er 16A (3,5 kW). Har også lest at de har skrudd ned gamle 16A stolper til 10A (2,3 kW) pga. varmeutvikling/sikkerhet.

Oppsummering/info ang. lademoduser, kontakttyper, ladefart, osv. for Leaf:

Lademodus
- Lademodus 1: Uaktuell for Leaf (240V/1fas eller 480V/3fas, ingen styringsenhet mellom uttak og bil).
- Lademodus 2: 240V/1fas, maks 32A, styringsenhet integrert i ladekabel (boks på kabel).
- Lademodus 3: 240V/1fas, maks 32A, styringsenhet integrert i ladestasjon.
- Lademodus 4: 480V/DC, maks 100A, hurtiglading, styringsenhet integrert i ladestasjon.

Uttak på vegg/ladestasjon
- Husholdnings- "Schuko" kontakt: 230V/1fas, 10A (normalt) eller 16A
- Type 2 "Mennekes" kontakt.

Bilen er utstyrt med
- Type 1 kontakt for 240V/1fas maks 3500 Watt eller 6600 Watt (hvis bilen har 6,6 kW lader).
- CHAdeMO/hurtligladerkontakt for DC opptil 480V/125A, 50 kW.

OBS! Original Nissan ladekabel er kun 10A (Schuko-plugg-->styringsenhet-->Type1 plugg), den kan omstilles til 16A (må sendes inn) eller du kan kjøpe justerbar ladekabel 6A/10A/16A for ca. 5000,-

Ladefart (under optimale forhold)
- 240V/10A/1fas (ca. 2300 Watt): ca. 10% pr. time
- 240V/16A/1fas (ca. 3500 Watt): ca. 16% pr. time
- 240V/32A/1fas (ca. 6600 Watt): ca. 40% pr. time (hvis bilen har 6,6 kW lader)
- 480V/100A/DC (ca. 50.000 Watt): ca. 40% pr. kvarter

For Harrytur: "Modus 3 - Type 2" 32A ved gamle Töcksfors shoppingsenter.  ;)

Det er kjekt å kunne lade 40% pr. time (ca. 40-50 km pr. time), via. gratis "Modus 3 - Type 2" 32A uttak. Du trenger da en Type2-til-Type1 kabel, det koster ca. 2000,- i Norge (blodpris, burde vært 500,-). Spørsmålet er hvor mange 32A ladestasjoner som kommer og hvor...

Allman


PS#1: Bruk av industrikontakt (blå eller rød) for 6,6 kW lading f.eks. på langtur er også mulig, MEN: krever styringsenhet mellom uttak og bil (dvs. du trenger en portabel 32A lader), dette er et eget kapittel og uaktuelt for det fleste (for dyrt med mindre man har 32A hjemme og bruker samme lader hjemme og på tur).

PS#2: 32A kurs hjemme kan bli en utfordring hvis gammelt inntak/anlegg må oppgraderes. Mange tror "det er jo bare ny sikring, ledning og kontakt" til maks 9.000,- Det går som regel greit hvis anlegget er "moderne", men det kan også være en kostnadsbombe. Det har vært meldinger på forumet fra folk som fikk avslag på 32A/1fas kurs fra nettleverandør pga. potensiell skjev fasefordeling i nabolaget. Lurt å undersøke 32A-mulighet i heimen (rett og slett få det installert før bilkjøp) hvis primærmålet er 6,6 kW lading hjemme.

MindViruz


Sitat fra: Allman på fredag 21. mars 2014, klokken 14:42

PS#2: 32A kurs hjemme kan bli en utfordring hvis gammelt inntak/anlegg må oppgraderes. Mange tror "det er jo bare ny sikring, ledning og kontakt" til maks 9.000,- Det går som regel greit hvis anlegget er "moderne", men det kan ligge en kostnadsbombe der. Det har vært meldinger på forumet fra folk som fikk avslag på 32A/1fas kurs for EL-bil fra nettleverandør pga. potensiell skjev fasefordeling i nabolaget. Lurt å undersøke 32A mulighet i heimen (rett og slett få det installert før bilkjøp) hvis primærmålet er 6,6 kW lading hjemme.

Jeg jobber for tiden for nettselskap, og har i 10 år jobbet som serviceelektriker på bolig.

Nettselskapet har ingenting med å gjøre om du installerer en 32a kurs hjemme. Det er kun størrelsen på inntaket som er vesentlig, og bruk av svært strømkrevende maskiner med store startstrømmer. Da kan de f.eks. kreve "soft start" hvis du er langt ute på en belastet linje. (Høytørker f.eks.) Men uansett blir ikke nettselskapet involvert på noe nivå om du skal ha en ny kutssikring hjemme.

32A er en relativt liten kurs. I dag monteres 25a til induksjonstopper med boost funksjon. Nettselakapet ditt kan ikke nekte deg en kurs til induksjonstopp heller, og DLE fører ikke tilsyn med akkurat dette.

Moderne anlegg eller ikke, det spiller ingen rolle. Det er størrelsen på inntakssikring/hovedikring som er vesentlig. Hovedsakelig på mindre installasjoner fra 50-60 tallet som små hus eller leiligheter er steder man kan finne 25A hovedsikring. Siden 70-80 tallet er det 50-63A som er mest vanlig, også noen 40A. 32A forekommer helst på leiligheter. I dag er 3x50A veldig vanlig å installere. Dette gjelder rundt bergen, sotra, askøy og omegn, og er nok representativt for resten av landet også. Dette betyr i de fleste tilfeller at det kun er en sikring, kabel og kontakt som skal til for å få 32A lading. Jeg har rehabilitert ett hundretalls boliger og installert nok nye kurser til å vite dette.

I mitt område har jeg ikke hørt om noen som har fått avslag på å øke fra 25A. Da blir i så fall linjen forsterket, med mindre der er snakk om hytter. I så fall bor man svært langt ute på en trafokrets, og det kan jo forekomme i grisgrendt strøk. Men såklart, å bytte inntak kan bli dyrt, men ikke nødvendigvis så veldig dyrt. Det kommer an på svært mange faktorer.

Allman

MindViruz: Jepp, det er slik jeg ser det og. Nettleverandør trenger ikke å blande seg inn, men det har jo skjedd, ref. f.eks. her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9457.msg122166.html
Nettleverandør tillater ikke installasjon av 32A 1 fas 230v kurs  (Lest 3045 ganger)

Syns 50A inntak er for lite hvis vaskemaskin / oppvaskmaskin / tørketrommel / komfyr /  varmekabler / ovner / osv. brukes mye. :) 63A og oppover er bedre.

Uansett, vi er enige.

Poenget mitt var at det ikke er bare-bare å få opp et 32A kurs i et hvilket som helst hjem, det beste er å få en fastpris fra elektriker (dvs. konkret holdepunkt) før man tar 6,6 kW avgjørelsen hvis primærmålet er å lade med 6,6 kW hjemme. Alt annet blir synsing/gjetting.

Allman

jkirkebo

Sitat fra: Allman på fredag 21. mars 2014, klokken 19:27
Syns 50A inntak er for lite hvis vaskemaskin / oppvaskmaskin / tørketrommel / komfyr /  varmekabler / ovner / osv. brukes mye. :) 63A og oppover er bedre.

Uansett, vi er enige.

Poenget mitt var at det ikke er bare-bare å få opp et 32A kurs i et hvilket som helst hjem, det beste er å få en fastpris fra elektriker (dvs. konkret holdepunkt) før man tar 6,6 kW avgjørelsen hvis primærmålet er å lade med 6,6 kW hjemme. Alt annet blir synsing/gjetting.

Evt. legger man opp en 25A kurs og lader på 5,8kW. Blir ikke så veldig mye tregere det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Allman

jkirkebo: Jepp, godt poeng, lader må kunne skrus ned til 25A, men de fleste som selges støtter vel det.

Allman

MindViruz


Sitat fra: Allman på fredag 21. mars 2014, klokken 19:27
MindViruz: Jepp, det er slik jeg ser det og. Nettleverandør trenger ikke å blande seg inn, men det har jo skjedd, ref. f.eks. her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9457.msg122166.html
Nettleverandør tillater ikke installasjon av 32A 1 fas 230v kurs  (Lest 3045 ganger)

Syns 50A inntak er for lite hvis vaskemaskin / oppvaskmaskin / tørketrommel / komfyr /  varmekabler / ovner / osv. brukes mye. :) 63A og oppover er bedre.

Uansett, vi er enige.

Poenget mitt var at det ikke er bare-bare å få opp et 32A kurs i et hvilket som helst hjem, det beste er å få en fastpris fra elektriker (dvs. konkret holdepunkt) før man tar 6,6 kW avgjørelsen hvis primærmålet er å lade med 6,6 kW hjemme. Alt annet blir synsing/gjetting.

Allman

Jøss..?!?... Den der sliter jeg voldsomt med å forstå. 32A er lite, og med en fasefølgemåler kan man fordele kursene på forskjellige faser hos abonnentene. Men alt det er diskutert i den tråden, også muligheten for 25A kurs. (Man kan skru ned ladestrømmen på bilen).

Når det gjelder 50A og 63A pleier det å holde rikelig til en stor enebolig. Ihvertfall på 3-fase.

Når man kommer over 63A betyr det at man oftest må over på målertrafo. Det er vanligvis ikke plass til i standard boligskap, og da må man ofte over på gulvskap avhengig av utstyr montert i skapet.

jkirkebo

Sitat fra: MindViruz på fredag 21. mars 2014, klokken 21:03
Men alt det er diskutert i den tråden, også muligheten for 25A kurs. (Man kan skru ned ladestrømmen på bilen).

Man kan ikke justere ned ladestrømmen i en Leaf, det må gjøres i ladestasjonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MindViruz


Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. mars 2014, klokken 21:13
Sitat fra: MindViruz på fredag 21. mars 2014, klokken 21:03
Men alt det er diskutert i den tråden, også muligheten for 25A kurs. (Man kan skru ned ladestrømmen på bilen).

Man kan ikke justere ned ladestrømmen i en Leaf, det må gjøres i ladestasjonen.

Nettopp. Problemet løst :)

Allman

#42
jkirkebo: MindViruz refererte nok til den andre tråden (ref. Tesla eieren som var uheldig med nettleverandør), i TMS kan man justere ladestrømmen i bilen; og helt riktig: Leaf har ikke denne muligheten i bilen. Leaf eiere med 6,6 kW lader og 32A eller 25A kurs justerer på lader (utenfor bil) hvis konstant 32A blir for mye vs. resten av husets strømforbruk/behov.

Heh, jeg kom til å tenke på at det tar jo bare en time eller to med 32A (kommer an på hvor full/tom bilen er); så man kan jo lade "raskt" en time med full pupp før matlaging, klesvask/tøk, osv.  osv. igangsettes. :)

Allman

Kvikken

#43
Jeg har fått litt av de samme tilbakemeldinger som Allman refererer til, det var ikke "bare bare" å sørge for 32A lading der vi bor i vårt rekkehus fra 70-tallet. Vi har flere ganger fått beskjed om at strømopplegget i feltet der vi bor er "et mareritt fra A til Å" på alt fra jord til inntak etc. og at de helst ikke vil ha noe med det å gjøre. Ergo, ting kan bli veldig dyrt og man bør sjekke opp dette grundig om planen er å bruke 32A selv.

Denne kabelen som gjør at vi med 16A kan lade fra type-2 kontakt. Hvor får man tak i den? Fungerer den også i alle 16A stolper?

Kan 16A hjemmeladeren også justere strømstyrken ned ved høy belastning på kursen?

JanBrede

#44
For å svare på det opprinnelige spørsmålet til trådstarter først; 6,6 kW lader kom som opsjon først på 2013 modellen.  Det er naturlig at det ikke omsettes så mange av disse forholdsvis nyere bilene ennå.  I tillegg kommer de valgene som andre har referert til tidligere inn; "Vi har en bil slik du vil ha klar for levering, men hvis du vil ha 6,6 kW så må du vente noen måneder.."  Importøren har også forhåndsvalgt oppsettet på en del biler og bare en viss andel med 6,6 kW... Så mesteparten av bilene som kommer til Norge er uten.

Jeg var ikke i tvil når jeg bestilte vår Leaf.  Etterhvert har jeg opplevd forskjellen på «å lade når jeg stanser, istedenfor å stanse for å lade".  Alle stopp for å lade, med mindre man har planlagt ekstremt godt, er bortkastet tid, selv om man skulle være så heldig at det er noe interessant der man står.

Et praktisk eksempel fra helgen, på shoppingsenter med tilgang på full effekt; parkerte med 60% igjen på batteriet, etter 56 minutter var bilen på 93%.  Da trenger jeg ikke å tenke på at jeg kjører elbil, bilen lades raskere enn det jeg selv skal gjøre.

Selv om jeg har blitt litt skuffet over utbyggingstakten av type2/32A i Oslo, opplever jeg nå at elbilforeningens råd om dette begynner å ta effekt og at det dukker opp ladepunkter med 32A og mer enn det på kjøpesentre og andre lokasjoner, og også i mindre sentrale strøk.  Tesla salget er også med på å hjelpe frem dette (med langt sterkere strømpunkter). 

Og ikke minst som nevnt av flere, muligheten til å faktisk se vesentlig forskjell på prosenten på batteriet før og etter middag hjemme er ganske komfortabel.  Uten 6,6 kW lader har man ikke den muligheten.  ;) Du MÅ ikke oppgradere hjemme med en gang, det vil antakelig både bli billigere og lettere etterhvert... Ettersom dere får mer erfaring med elbil, lysten til å bruke den øker, og kjøring på trening/kveldsaktiviteter tar til, kan det være kjedelig å ikke ha muligheten til å ta elbilen.

Med mindre hurtigladere senere blir bygget der jeg har lyst til å stanse (handlesenter, jobb, kino... Familie?!?, Hjemme?!?), og ikke langs veien (som jo er og må være første pri) så vil 32A/6,6 kW la meg kjøre lenger uten å legge til et 30 min+ stopp for å lade.  På stedet jeg besøker vil jeg bruke mindre tid på å «finne på noe å gjøre mens batteriet lader».  Alt er jo også avhengig av bruksmønster, men muligheten til rask påfyll påvirker også bruksmønsteret og mulighetene.

I vårt tilfelle ble den kjøpt som en nr 2 bil, ihvertfall trodde fruen det, men den ble raskt oppgradert til nr 1... ("Den andre bilen bråker så mye" ;))

Lykke til med kjøp av Leaf  :) 
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA