Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første dag med sommerdekk - skuffelsen kryper innpå...

Startet av ekko, lørdag 29. mars 2014, klokken 20:20

« forrige - neste »

sven erik

husk på nå at type 2 laderne kan en lade fortere med om man har 6,6
og disse bygges ut i høy fart nå

MindViruz

Å kunne lade med 32A mens man spiser middag må være utrolig praktisk. Fulladet bil til kvelden :)

Når det er sagt, forskjellen på å installere en 16a kurs og 32 a kurs er tverrsnittet på kabelen, og størrelsen på stikkontakten dersom man bruker en pluggbar ladestasjon. Sikringen tar like stor plass, og begge kommer med integrert jordfeilbryter. Du kan sannsynligvis glemme å bruke eksisterende trekkerør i huset hvis du vil legge kabelen skjult, men du klarer kanskje å stappe en PFXP under isolasjonen på loftet f.eks.

Ellers er det ikke store forskjellen. Prismessig er det kabelen som skiller mest, og arbeidet med å legge fram en 6/10 kvadrats kabel i forhold til en 2,5 (eller evt. 4 hvis du bruker ladestasjon uten støpsel).

Men 10a synes jeg er sørgelig lite å levere som standard. Juaterbar ladekladd burde vert minimum.

Kvikken

#17
Såvidt jeg husker var det siste scenarioet jeg fikk server mer omfattende enn tverrsnitt på kabler, trekkrør og sikring med jordfeilbryter. Hele anlegget måtte vurderes og ting som trefase, 400v, trafo etc ble nevnt i sammenhengen.

Sven erik:
Kan en Leaf eier lade rett i en type 2 lader? Hva må man evt. skaffe og priser?

Knotten

Sitat fra: sven erik på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:45
husk på nå at type 2 laderne kan en lade fortere med om man har 6,6
og disse bygges ut i høy fart nå

Helt klart!
Det er dumt å si nei til en framtidig mulighet til å lade dobbelt så fort på et ´vanlig´ladepunkt for å spare ca 3% på et bilbudsjett, da er ikke videresalg tatt med..
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Kvikken

#19
Min vurdering og sikkert flere andres var ikke å spare 3% på kjøpet, da man slipper bla. mva om man velger å kjøpe alt med bilen. Videresalg ble også tatt med i betraktningen.

Hovedargumentene og usikkerhetene ift. valget den gang var av ren infrastrukturart samt kostnader rundt nødvendige infrastrukturoppgraderinger på hjemmebane. Hvorvidt det var en usikkerhet projisert av forhandlere med "skjulte økonomiske motiver" er vanskelig å forholde seg til men man fikk heller ingen avklaring på det i forumer som dette. Det blir litt fordummende å fremstille det som at man ikke klarer å vurdere de enkleste faktorene som ren kjøpsøkonomi hvor man har helt klare tallfakta på bordet.

Dog har denne situasjonen endret seg mye bare siden september/oktober 2013. Den gang var det ingen som ga en klar anbefalning om 32A til Leaf i dette forumet. Skulle jeg kjøpt en Leaf i dag ville jeg tatt med 32A uavhengig av hvor lite eller mye jeg ville brukt den muligheten.

jkirkebo

Sitat fra: glennha på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:23
Det var ikke dette alene som var avgjørende for at forhandler snakket meg vekk fra dette men de sa også at de tvilte på at 32A ladere ville bli særlig utbygd i infrastrukturen da hurtigladere nok ville dominere etterhvert og på hjemmefronten ville det bli veldig dyrt å legge opp godkjente kurser og systemer for å utnytte 32A ladere.

Det er jeg ikke enig i. Jeg bor midt imellom Sarpsborg og Fredrikstad, og i dette området har vi 3 hurtigladere. Til sammenligning er det minst 25 Type 2 uttak som kan levere 6,6kW til Leaf, og antallet øker kraftig. F.eks skal det opp noe sånt som 18 stk. nye 1x32A uttak i Apenesfjellet i Fredrikstad.

Skal man legge opp en ny kurs er ikke prisforskjellen fra 16A til 32A all verdens. Jobben er akkurat den samme, sikringen koster det samme, ladeboksen koster litt mer og kabelen koster kanskje det dobbelte. Alt i alt en prisøkning på kanskje 25% fra 16A til 32A, avhengig av kabellengde. Får man ikke lov til å legge opp 32A kan ladeboksene begrenses til 25A. 25A får man alltid lov til å legge opp.

Det forutsetter selvsagt at man ellers har tilstrekkelig inntakskapasitet. Uansett ser jeg størst verdi i 6,6kW på farten, ikke hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knotten

Jeg for min del fikk et meget godt tilbud fra forhandler på en ny 2013 Japan som de kunne levere neste dag. De nye Europa modellene var kommet, osv, så jeg hadde ikke valget...

Men det gikk ikke lang tid før jeg investerte i EVSE kabelen og det opplevdes såååå mye mindre håpløst å lade med 16A istedet for 10A når jeg var underveis og manglet litt strøm og nærmeste hurtiglader befant seg i et annet fylke..
Så å kunne doble ladehastigheten igjen må være snadder, hmm  :P

Klart det kommer flere hurtigladere, men masse type 2 punkter kommer også, kanskje mange steder sammen med hurtigladere, hadde vert et bra alternativ når det står 4 biler foran hurtigladeren.. 8)
Med de rette overgangene vil man vel også kunne grine seg til å lade f.eks ved et bilverksted, andre verksted/industriplasser osv.

Men har man ikke nese kan man ikke snyte seg.. :-X
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

MindViruz


Sitat fra: glennha på torsdag 20. mars 2014, klokken 13:12
Såvidt jeg husker var det siste scenarioet jeg fikk server mer omfattende enn tverrsnitt på kabler, trekkrør og sikring med jordfeilbryter. Hele anlegget måtte vurderes og ting som trefase, 400v, trafo etc ble nevnt i sammenhengen.

Sven erik:
Kan en Leaf eier lade rett i en type 2 lader? Hva må man evt. skaffe og priser?

Da har jeg en gledelig nyhet. 32a ladere til leaf går på vanlig 1-fase 230v :) De vanligste sikringene i dag har integrert jordfeilbryter, og dersom du har forankoblet 30ma jordfeilbryter fra før kan du gå for en helt vanlig 32a automat og spare 500 kr til :)

Hvis du bor i ett veldig gammelt hus med installsjon fra 50-60 tallet var det gjerne 25a inntakssikring i mindre installasjoner. Men denne kan ofte oppgraderes uten mye arbeid, avhengig av plassering av sikringgskap og inntak. Det er først i disse tilfellene at arbeidet blir vesentlig forskellig enn tykk kabel vs. tynn kabel som det egentlig er snakk om.

Kvikken

#23
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. mars 2014, klokken 13:47
Sitat fra: glennha på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:23
Det var ikke dette alene som var avgjørende for at forhandler snakket meg vekk fra dette men de sa også at de tvilte på at 32A ladere ville bli særlig utbygd i infrastrukturen da hurtigladere nok ville dominere etterhvert og på hjemmefronten ville det bli veldig dyrt å legge opp godkjente kurser og systemer for å utnytte 32A ladere.

Det er jeg ikke enig i. Jeg bor midt imellom Sarpsborg og Fredrikstad, og i dette området har vi 3 hurtigladere. Til sammenligning er det minst 25 Type 2 uttak som kan levere 6,6kW til Leaf, og antallet øker kraftig. F.eks skal det opp noe sånt som 18 stk. nye 1x32A uttak i Apenesfjellet i Fredrikstad.

Skal man legge opp en ny kurs er ikke prisforskjellen fra 16A til 32A all verdens. Jobben er akkurat den samme, sikringen koster det samme, ladeboksen koster litt mer og kabelen koster kanskje det dobbelte. Alt i alt en prisøkning på kanskje 25% fra 16A til 32A, avhengig av kabellengde. Får man ikke lov til å legge opp 32A kan ladeboksene begrenses til 25A. 25A får man alltid lov til å legge opp.

Det forutsetter selvsagt at man ellers har tilstrekkelig inntakskapasitet. Uansett ser jeg størst verdi i 6,6kW på farten, ikke hjemme.

Igjen, dette med tilgang til 32A ladere er informasjon som ingen klarte å fremlegge i dette forumet frem til september/oktober 2013, så det kan være mye har skjedd siden da?

På bakgrunn av disse faktorene når man ikke en gang her inne kunne få dette rådet frem til den tidsperioden tror jeg man har årsaken til at man ser mange Leaf uten 6.6kW ladere på Finn. Det var rett og slett ingen gode råd å få ift. dette den gang.

Thomas Parsli

Sitat fra: glennha på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:38
Jeg tror at så lenge jeg har valget mellom en 32A lader (rundt 4+ timer for fullading på en Leaf?) og en Hurtiglader så vil jeg alltid velge sistnevnte.

Poenget med 32A er vel å kunne lade raskt når det ikke er en hurtiglader tilgjengelig?

For min del ville jeg foretrukket 32A lading (~3timer) når det passet fremfor hurtiglading (~45min) -nettopp fordi jeg kan gjøre noe i mellomtiden.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kvikken

#25
Som sagt, rådet om gå for 32A ladere på Leaf har fremkommet de siste 3-5 måneder, ergo ser man nok noe av sammenhengen med at mange Leaf er uten dette på Finn.no nå.

Et resultat av at nye kjøpere (naturlig nok) ikke vet nok, forhandlere ikke ga gode råd og man heller ikke fikk gode råd om dette her inne blant de erfarne og kompetente brukerne den gang.

Ssseee

Hvordan kan man sjekke om man har 6,6kw lader?
Har en 2014 mod tekna. Er det standard på denne?
2015 Kia Soul

salo

#27
Sitat fra: Ssseee på torsdag 20. mars 2014, klokken 23:25
Hvordan kan man sjekke om man har 6,6kw lader?
Har en 2014 mod tekna. Er det standard på denne?

Det er ikke standard, du må selv velge det som tilvalg når du bestiller bilen.

Eneste måte jeg har funnet å få bekreftet det er å bla i kjørekomputeren til du kommer til siden med antatt ladetid. Der står det hvis du har 6.6kW lader noe sånn som "3,3kW xx h, 6,6kW yy h" (hvor yy typisk er halvparten av xx). Trur ikke det kan bekreftes på annet sted.

Og ang. hjemmelading; en leaf med 6.6kW lader spiser alt den får, fra 10A opp til 32A. Man må ikke installere 32A hjemme bare fordi bilen også takler det, går helt fint med 10A eller 16A. Og 32A er ikke mye kraftigere kurs enn hva man samlet trekker til stekeovn og koketopp på kjøkkenet, og jeg kan kjøre ca 11kW effekt på kokeutrustningen min på maks uten å bekymre meg så veldig for det elektriske anlegget.

T-Max

Jeg valgte 6,6 kW da jeg bestilte bil i juni 13. I forhandlinger med BNH, endte jeg med å betale 1.500,- i tillegg for dette. Grunnen til at jeg valgte 6,6 kW var muligheter for fremtiden, skille seg ut blant 2013 modell ved et fremtidig salg og selvfølgelig pris. Jeg har aldri brukt ladehastigheten så langt, har ikke nødvendig ledning.

Jeg kjøpte 16A hjemmelader via BNH (levert av Infratek) ferdig montert med alt til kr 10.000. Hadde jeg valgte 32A hjemmelader, skulle det koste kr 16.370. Beløpene er eks mva, jeg unngikk mva ved å kjøpe dette samtidig med bilen.

2019-11 LEAF Tekna (leasing)
2013-09 LEAF Tekna 6,6 kW (solgt)
2007-01 Ford S-Max (solgt)

fws

Jeg tok heller ikke med dette, men har på ingen måte savnet det. For min del kan jeg ikke lade hjemme siden jeg må parkere i gata. Så jeg lader kun på jobb. De gangene jeg skulle ønske at jeg kunne lade fortere er når jeg er på besøk hos f. eks. familie som bor så langt unna at jeg ikke kommer tur/retur. Men der kan jeg ikke bruke mere enn en 16A lader uansett.
Ser at det kan være et salgsargument med 6,6kw-lader, men tror flesteparten av de som har elbil greier seg fint med en lading i døgnet.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA