Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Første dag med sommerdekk - skuffelsen kryper innpå...

Startet av ekko, lørdag 29. mars 2014, klokken 20:20

« forrige - neste »

ekko


emil

6.6kW lader ville vært første tillegg hvis jeg skulle kjøpe en ny Leaf, men det virker som om forhandlerene ikke anbefaler denne oppgraderingen. Jeg synes det er merkelig da rekkevidde+ladetid er elbilens to største negative sider og halvert ladetid hadde vært veldig greit og kan få mange til å velge elbil som hovedbil.

Har en liten teori om at forhandlerne ikke tjener noe på denne oppgraderingen og heller anbefaler oppgraderinger der de får større fortjeneste.

knutgrr

Når jeg bestilte min bil var den en del av en bestilling/levering som allerede var gjort av forhandler, uten 6.6, og det var lite å gjøre med det. Sjansen er dog stor for at jeg selv ved mulighet til å velge hadde glemt/utelatt å bestille med 6.6, da jeg ikke viste så mye om hva greia var at the time.
Lever dog godt uten. 
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Kvikken

#3
Min BNH forhandler pratet meg bort fra 6.6kW når jeg kjøpte i oktober 2013. Dette var årsak til at jeg nesten ønsket å heve kjøpet før bilen ble levert (tok noen måneder etter kontrakt) men jeg hadde ikke mulighet til å vente 2 måneder til på en annen bil samt at de begynte å krangle på jussen i det hele.

Pga. inkompetanse hos forhandlere ser du mange biler uten. Jeg fikk også veldig mange ulne råd her inne ang. dette før kjøpet og veldig mange "etterpåklokskap" råd etter kjøpet.

MindViruz

Ville hatt det jeg og. Men da jeg bestilte visste jeg ikke bedre.

Kvikken

#5
Når det er sagt har jeg faktisk ikke en eneste gang savnet 32A lader til bilen :). Jeg foretrekker hurtiglader når jeg har behov for raskere lading enn jeg får hjemme på 16A.

Allman

Hei,

6,6 kW lader er ikke standard, må bestilles før bilen produseres og koster ca. 7000,- NOK ekstra. Forhandlere/selgere sier "du klarer deg fint uten", har inntrykk av at de er generelt lite interessert i å pushe det.  ::) Mulig det er som Emil skriver, at de ikke tjener noe på det og at det tar lenger tid å få bilen (ref. forhåndsbestillinger, dvs. biler som står klare for import/salg), osv.

Kjøper må selv gjøre research og vite om han/hun trenger 6,6 kW. Svært praktisk hvis man har tilgang på 32A kurs f.eks. hjemme/jobb og trenger å lade raskt / flere ganger om dagen og/eller på langtur (med 6,6 kW tar det ca. 2-3 timer fra 0% - 80%).

Hvis jeg har forstått det riktig kan 6,6 kW lader ikke ettermonteres, det er i alle fall offisiell info. Det er dumt. Det finnes folk som har ettermontert selvutviklet* 6,6 kW lader, men dessverre ingen kommersielle tredjeparts-produkter/tjenester som muliggjør oppgradering.

Allman

*
http://www.greencarreports.com/news/1078184_evse-upgrade-testing-6-6-kw-upgrade-to-halve-leaf-charging-time

http://www.evdl.org/archive/index.html#nabble-td4656950



jkirkebo

Sitat fra: Allman på torsdag 20. mars 2014, klokken 10:50
Hei,

6,6 kW lader er ikke standard, må bestilles før bilen produseres og koster ca. 7000,- NOK ekstra. Forhandlere/selgere sier "du klarer deg fint uten", har inntrykk av at de er generelt lite interessert i å pushe det.  ::) Mulig det er som Emil skriver, at de ikke tjener noe på det og at det tar lenger tid å få bilen (ref. forhåndsbestillinger, dvs. biler som står klare for import/salg), osv.

Det er mye av det samme problemet med Tesla og dobbeltlader. Der kan det ettermonteres, men koster skjorta.

Jeg har hørt MANGE som angrer på at det ikke bestilte 6,6kW lader/dobbeltlader, men INGEN som angrer på at de bestilte det. Og mange av de som ikke bestilte det vurderte det man lot være pga. råd fra forhandler.

Etter min mening er dette en sak Elbilforeningen burde ta opp med Møller og Tesla. Det er tydelig at selgerne der ikke helt har innsyn i folks reelle behov. Begge to har mao. litt informasjonsbehov å gjøre internt, og det burde også være i deres egen interesse å skape fornøyde kunder. Anbefale en krompakke til 7800 kroner men ikke 6,6kW lader til omtrent det samme? Galskap...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

6,6kW lader er det eneste jeg virkelig savner på vår Leaf, med en slik lader kunne vi brukt bilen til turer vi nå må kjøre fossilt.

Forskjellen på å lade 6 timer eller 3 timer er enorm, vi kunne f.eks kjørt Asker-Kristiansand uten overnatting. Eller kanskje Asker-Trondheim om sommeren (3 timer kan brukes til bading, shopping eller sightseeing. 6 timer er for mye)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Knotten

Sitat fra: glennha på torsdag 20. mars 2014, klokken 10:31
Når det er sagt har jeg faktisk ikke en eneste gang savnet 32A lader til bilen :).

Ikke jeg heller, men det er nok fordi det ikke har vert 32A lademuligheter på mine kanter så langt.
Noe helt annet blir det nok når mulighetene dukker opp.. :P
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

salo

Foruten at det stadig bygges ut lademuligheter har man jo også momentet med hjemmelading. Er ikke så mye forskjell å installere 32A ladestasjon hjemme som 16A, og stiller ikke værre krav en andre moderne el-installasjoner i huset (stekeovn + koketopp drar fort like mye).

Dessuten må det jo være et poeng ved annenhåndsverdi at bilen har noe ekstra. Rett og slett hvis man skal skryte av tilbehør ville jeg mulig trukket frem 6.6kW-laderen fremfor led-lys i stigtrinnet eller krom-pakka som uansett er inkludert i norsk leaf.

I alle fall for min det var det aldri noe spørsmål om lader, selvfølgelig skal man ha det. Klarer rett og slet ikke se et eneste argument for ikke å ta det med.

kjbu

Jeg valgte uten 6kw lader for å spare de kronene. Har ikke hatt bruk for det hittils. De gangene jeg trenger hurtig lading bruker jeg hurtiglader. Ser heller ikke uttak som gir oss tilgang til 32A.

Så vil tiden vise om jeg kommer til å angre på den avgjørelsen ;-)

Blir som automatgir....noen betaler ekstra for det, mens andre klarer seg med manuell gir. Litt lavere bruktverdi, men trolig ikke så mye som opsjonen kostet i utgangspunktet.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Kvikken

#12
Sitat fra: Allman på torsdag 20. mars 2014, klokken 10:50
Hei,

6,6 kW lader er ikke standard, må bestilles før bilen produseres og koster ca. 7000,- NOK ekstra. Forhandlere/selgere sier "du klarer deg fint uten", har inntrykk av at de er generelt lite interessert i å pushe det.  ::) Mulig det er som Emil skriver, at de ikke tjener noe på det og at det tar lenger tid å få bilen (ref. forhåndsbestillinger, dvs. biler som står klare for import/salg), osv.

Kjøper må selv gjøre research og vite om han/hun trenger 6,6 kW. Svært praktisk hvis man har tilgang på 32A kurs f.eks. hjemme/jobb og trenger å lade raskt / flere ganger om dagen og/eller på langtur (med 6,6 kW tar det ca. 2-3 timer fra 0% - 80%).

Hvis jeg har forstått det riktig kan 6,6 kW lader ikke ettermonteres, det er i alle fall offisiell info. Det er dumt. Det finnes folk som har ettermontert selvutviklet* 6,6 kW lader, men dessverre ingen kommersielle tredjeparts-produkter/tjenester som muliggjør oppgradering.

Allman

*
http://www.greencarreports.com/news/1078184_evse-upgrade-testing-6-6-kw-upgrade-to-halve-leaf-charging-time

http://www.evdl.org/archive/index.html#nabble-td4656950
Det meste du nevner her er kjent stoff og var også kjent for meg når jeg gjorde mitt kjøp:

"6,6 kW lader er ikke standard, må bestilles før bilen produseres"
"Hvis jeg har forstått det riktig kan 6,6 kW lader ikke ettermonteres, det er i alle fall offisiell info. Det er dumt. "


Det får man beskjed om ved kjøpet og bilen må faktisk bygges med det i henseende. Dog er det på ingen måte helt utelukket at dette kan ettermonteres. At det er mer praktisk å gjøre det når bilen bygges er noe annet. Offisielt "sies det" at de ikke kan ettermonteres men hverken Nissan (via forhandler) eller forhandlere utelukker det helt. Dog ville jeg IKKE basert meg på at det ble en mulighet, har du behovet kjøper du med.

"Mulig det er som Emil skriver, at de ikke tjener noe på det og at det tar lenger tid å få bilen (ref. forhåndsbestillinger, dvs. biler som står klare for import/salg"

I utgangspunktet veldig logisk at det står x antall biler klare for leveranse hvor det tar kortere tid og gir mer salg mot kunde. Dog var informasjonen at bilen min uten 6.6kW også måtte produseres fra scratch og at det derfor ville ta rundt 3 måneder før den var hos forhandleren. Det tok kun 2 måneder.

"Forhandlere/selgere sier "du klarer deg fint uten", har inntrykk av at de er generelt lite interessert i å pushe det."

Det var ikke dette alene som var avgjørende for at forhandler snakket meg vekk fra dette men de sa også at de tvilte på at 32A ladere ville bli særlig utbygd i infrastrukturen da hurtigladere nok ville dominere etterhvert og på hjemmefronten ville det bli veldig dyrt å legge opp godkjente kurser og systemer for å utnytte 32A ladere.

Det har de delvis rett i da det virker som om hurtigladere nå blir det store fokuser ift. utbygging, men på en annen side ga de også mye info som var regelrett feil. Dermed tror jeg nok som Emil at det nok også var økonomiske motivasjonsfaktorer i spill hos forhandlere.

"Kjøper må selv gjøre research og vite om han/hun trenger 6,6 kW."

Og det gjorde jeg i omtrent 6 måneder før kjøpet på dette forumet og flere andre steder. Ingen ga meg et godt råd om at jeg burde ha 32A mulighet før etter kontrakten var undertegnet. Ergo kan man hvertfall på det tidspunktet ikke legge all skyld på forhandlere.



Kvikken

#13
"Er ikke så mye forskjell å installere 32A ladestasjon hjemme som 16A"

Rent bortsett fra de opplagte forskjellene så strides de lærde kraftig om dette og mange sier det er en vesentlig stor forskjell å klargjøre for 32A hjemmelading kontra 16A lading ift. det elektriske anlegget, muligens med mindre du har et elektrisk anlegg av ganske så ny standard.

Dog har jeg ikke sett en eneste diskusjon her inne hvor man har klart å bli enig om hva som er fakta. Deltakere som sier at de er elektrikere av yrke sier både det ene og det andre. Ergo velger jeg å tro at det nok ikke er så enkelt som man kan fristes til å tro. Har selv fått kontrameldinger på dette i snart 1 år mens jeg var i vurderingsfasen.

At noen "har fått det til å virke" uten at det ble en omfattende jobb tviler jeg heller ikke på men så lenge jeg har barn som sover i huset vil jeg være sikker på at alt er gjort som det skal.

Kvikken

#14
Sitat fra: Knotten på torsdag 20. mars 2014, klokken 11:28
Sitat fra: glennha på torsdag 20. mars 2014, klokken 10:31
Når det er sagt har jeg faktisk ikke en eneste gang savnet 32A lader til bilen :).

Ikke jeg heller, men det er nok fordi det ikke har vert 32A lademuligheter på mine kanter så langt.
Noe helt annet blir det nok når mulighetene dukker opp.. :P
Jeg tror at så lenge jeg har valget mellom en 32A lader (rundt 4+ timer for fullading på en Leaf?) og en Hurtiglader så vil jeg alltid velge sistnevnte.

Hjemme har jeg 16A og det holder lenge for mitt daglige bruk (kjører ca. 10-15 mil per dag). Trenger jeg mer forsøker jeg å finne en hurtiglader samt at jeg alltid kobler meg til lademuligheter der de finnes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA