Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enkelt å finne ut om en har IT eller TN?

Startet av Bjoris, lørdag 29. mars 2014, klokken 14:40

« forrige - neste »

Sverre_E

Hvor lenge pleier du å forvarme? I hvilke temperaturer?
Forvarmet i går kveld i en drøy halvtime med 10A, ved ca 3C°. 10 streker ventet, og GOM var lik som før forvarming.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Belloq

Sitat fra: Sverre_E på torsdag 27. mars 2014, klokken 12:13
Hvor lenge pleier du å forvarme? I hvilke temperaturer?
Forvarmet i går kveld i en drøy halvtime med 10A, ved ca 3C°. 10 streker ventet, og GOM var lik som før forvarming.
Jeg har satt den til og avslutte når jeg kjører på jobb altså 08.30. har fulgt med litt på den blinkene pæren og den pleier og starte ca 1 time før jeg kjører. Dette avhenger at ute temperaturen har jeg skjønt.
P85 2014

Bjoris

Hos meg skjer det også uten at forvarming står på, men jeg tror det må være noe med nivået en lader fra uten at jeg er helt sikker...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

LeafSwe

Sitat fra: bjoris på søndag 30. mars 2014, klokken 23:46
Hos meg skjer det også uten at forvarming står på, men jeg tror det må være noe med nivået en lader fra uten at jeg er helt sikker...

This seems to be the first sign that your are about to lose the first battery capacity bar(15% degradation)
Check AHr with LeafSpy
3P+
3SR+

Bjoris

#19
Ja, jeg har sett at min ligger under 60, men det rare er jo at jeg kan kjører ganske lenge på 10 streker  når den har ladet til 10 streker så ikke så logisk. Vel, får dra frem denne BT saken og andorid telefonen igjen, det gikk i stå, men får prøve å laste ned på nytt.

Jeg har en US Leaf som nok har hatt det litt varmt og det er kjiipt, men neppe noe jeg kan gjøre så mye med, jeg har krevd at den skulle ha 12 streker når den kom og det har den fortsatt. Jeg har meddelt SørImport som tok inn bilen om dette, og vi har avtalt at bilen skal på service så får vi se hva de finner ut, men såvidt jeg forstår så er det vel bare 12 streker og da er alt ok?

Mitt eneste håp her er at jeg har i garantien jeg kjøpte ekstra hos SørImport at bilen skal ha garanti tilsvarende norsk til 11/2016 og nå er det vel slik at de er satt en grense på 70% ved 5 år? Isåfall før jeg "håpe" at bilen havner under 70% på de neste 2,5 årene, men det tviler jeg egentlig på for jeg har iallefall ikke merket noen som helst redusert rekkevidde siden jeg fikk bilen for 1 år siden, strekene forsvinner nøyaktig på samme plassene til og fra jobb som de gjorde i fjor på denne tiden, faktisk syns jeg det har blitt bedre, men det kan være at jeg kjører mer økonomisk nå...

Jeg ser også at Ah er lavere når jeg bare lader til 80%, lader jeg til 100% 3-4 ganger etterhverandre så kommer den en del opp, over 60 sist jeg gjorde dette på vinteren så jeg får ta en runde på dette igjen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

I helga opplevde jeg noe litt rart som kanskje er litt bekymringsverdig. Det begynner nå å bli mer regelen enn unntaket at bilen lader til 9 streker og ikke 10 på 80% lading, men me hele familien i bilen og klimaanlegget på på flat vei fikk vi plutselig 10 streker etter 1 km kjøring eller så, den stod ganske lenge før den falt ned igjen, iallefall 4-6 km...

Ting som tyder på at noen celler er dårlige kanskje?

Ladet til 100% her om dagen inkl forvarming på 16 A lader og hadde da 12 streker ved oppstart og kjørte vel nesten 1 mil før den falt til 11, men derfra faller det litt fortere, det er vel normalt hos alle. Kjørte 3 mil og hadde 9 streker igjen, men da er det 90 km og klimapå i D så jeg syns det virker så det er bra futt i batteriet også... Den dagen kjørte jeg 7,5 mil med mye småkjøring med klima på hele veien og hadde da 2 streker igjen når jeg parkerte, det er jo ikke imponerende, men 100 km+ på vei hjem for å rekke noe sluker mye strøm og jeg gidder ikke å kjøre i Eco så da bruker klimaen mer også...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

MindViruz

Du kan jo prøve leaf spy og sjekke der? Koster ikke så mye..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA