Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enkelt å finne ut om en har IT eller TN?

Startet av Bjoris, lørdag 29. mars 2014, klokken 14:40

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg fikk alltid 10 streker før når jeg ladet til 80%. I vinter med forvarming så er det alltid 9 streker og jeg antar det er fordi det trekkes strøm fra batteriet i tillegg til det kladden gir av strøm.

Så fikk jeg meg en 16A kladd og tenkte at nå kom jeg til å ha 10 streker, men den gang ei.

Det siste nå som bekymrer litt er at jeg ser nå at det ofte er bare 9 streker etter 80% er fullført også uten forvarming. Dårlig tegn? Det skal sies at den går uvanlig langt på den 9.streken i disse tilfellene... Nei, jeg har ikke hatt forvaming på uten at jeg er klar over det...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

emil

Har jo forlengst droppet 1-12 måleren og gjettometeret og ser kun på LeafSpy, og selv om jeg ikke husker helt når de forskjellige strekene forsvant i forhold til SOC husker jeg at det var en viss variasjon. På min bil som ikke lader mer enn til ~93% gikk første strek på ca 86% (11 igjen), andre på 80% (10 igjen) og tredje på 74% (9 igjen).

Ellers hadde jeg som oftest ca 87-88% SOC etter fullading og forlading med timer og aktiv 16A kabel når det var noen minusgrader og snø ute.

Når jeg lader til 80% med ladetimer er alltid SOC på 79.9% ved oppstart.


(Skulle tro jeg fikk andeler av LeafSpy salget så mye jeg anbefaler det, men gratisversjonen holder i massevis).

Bjoris

Jeg har denne SOC måleren, men har et relle som klikker så infernalsk når denne BT boksen står i så jeg har droppet å bruke den... Har også sett før at det alltid var 79,8-79,9 ved 80% ja. I det siste har det kun vært 10 streker:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

emil

Sitat fra: bjoris på onsdag 26. mars 2014, klokken 00:10
Jeg har denne SOC måleren, men har et relle som klikker så infernalsk når denne BT boksen står i så jeg har droppet å bruke den... Har også sett før at det alltid var 79,8-79,9 ved 80% ja. I det siste har det kun vært 10 streker:)

Rele problemene er kjent og årsak beskrives i noen andre tråder, løses enklest ved å ta ut adapteren når bilen står parkert...   ;)

Jeg har kjøpt inn en 30cm skjøtekabel med vinklet kontakt som jeg skal montere mellom obdii adapter og bil, og så monterer jeg en bryter på den kabelen. Steg to blir å bytte ut bryter med et rele som skrur på obdii når bilen settes på.

offpist

Hmm.. min mini blåtann obdii står i hele tiden (2 uker nå), og jeg opplever ikke noen tikking i rele.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

BE

Sitat fra: bjoris på onsdag 26. mars 2014, klokken 00:10
Jeg har denne SOC måleren, men har et relle som klikker så infernalsk når denne BT boksen står i så jeg har droppet å bruke den... Har også sett før at det alltid var 79,8-79,9 ved 80% ja. I det siste har det kun vært 10 streker:)

Den klikkelyden hører jeg bare dersom bilen står tilkoblet lader og jeg fyrer opp Lef Spy på telefonen uten at bilen er påskrudd, så snart laderen er frakoblet er det slutt på denne relélyden. Jeg har ikke lagt merke til at det er noen ulyder fra relét så lenge bilen ikke er tilkoblet lader.

Men jeg er enig i at det var en lite hyggelig lyd, og jeg aner ikke hva det er for noe.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

emil

Sitat fra: offpist på onsdag 26. mars 2014, klokken 11:31
Hmm.. min mini blåtann obdii står i hele tiden (2 uker nå), og jeg opplever ikke noen tikking i rele.

Skjedde ikke hele tiden, for meg var det kanskje en gang hver 2. uke eller noe sånt.
Kortversjonen i copypaste format:
Sitat
The sound is because the OBDII adapter tries to wake the car.
It only comes when the car is in sleep mode (after 10-15min of inactivity)

Adapteren reagerer på blåtanntilkobling og prøver å starte bilen

Belloq

Sitat fra: bjoris på onsdag 19. mars 2014, klokken 23:56
Jeg fikk alltid 10 streker før når jeg ladet til 80%. I vinter med forvarming så er det alltid 9 streker og jeg antar det er fordi det trekkes strøm fra batteriet i tillegg til det kladden gir av strøm.

Så fikk jeg meg en 16A kladd og tenkte at nå kom jeg til å ha 10 streker, men den gang ei.

Det siste nå som bekymrer litt er at jeg ser nå at det ofte er bare 9 streker etter 80% er fullført også uten forvarming. Dårlig tegn? Det skal sies at den går uvanlig langt på den 9.streken i disse tilfellene... Nei, jeg har ikke hatt forvaming på uten at jeg er klar over det...

samme greine for meg med 16 amp lader, jeg også får bare 9 streker. Så det at man bør kjøpe 16 amp lader for og slippe trekk fra batteriet ved bruk av forvarming  funker ikke i mitt tilfelle.
P85 2014

Sverre_E

I starten av forvarmingen trekker varmeapparatet mer enn hva som kan leveres fra 16A i veggen. Da tappes det fra batteriet. Hvis man lar forvarmingen stå på en stund vil man oppleve at bilen bruker mindre på varme enn det som tilføres fra veggen. Da vil batteriet lades.
Jeg har opplevd å komme til 11 streker etter forvarming, men da hadde den stått i over en time.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

MindViruz

Sitat fra: Sverre_E på onsdag 26. mars 2014, klokken 16:07
I starten av forvarmingen trekker varmeapparatet mer enn hva som kan leveres fra 16A i veggen. Da tappes det fra batteriet. Hvis man lar forvarmingen stå på en stund vil man oppleve at bilen bruker mindre på varme enn det som tilføres fra veggen. Da vil batteriet lades.
Jeg har opplevd å komme til 11 streker etter forvarming, men da hadde den stått i over en time.

Så om man skal på lagtur er det best lade den til 100% og forvarme en time. Da får man 13 streker :p

Bjoris

Så var det 9 streker igjen, uten at jeg hadde forvarmet. Kan det være at det har noe med hvor langt ned bilen er kjørt før du lader den? Jeg har begynte å lade både på jobb og hjemme for å unngå å trekke langt ned OG ikke lade mer enn til 80% og det er etter dette at 9 strekene har begynte å komme sporadisk. I dag var det 10 streker ved oppstart m/forvarming! Så hjem fra jobb var det 9 streker UTEN forvarming. Jeg plugget da i med 7 streker på batteriet. Når jeg kom hjem nå hadde jeg 6 streker og har ladet igjen så får vi se...

16A lader har jeg også, men det er hips om happ, jeg bruker 10 A laderen i bilen og den på 16A står hjemme, ser ikke ut til at dette betyr noe, men det er digg med 16A hjemme ifht 10A, 2 timer så er bilen ladet til 80% (eller deromkring:)) etter at jeg kommer hjem så det hindrer dermed ikke bruken å bare lade til 80% slik det gjorde før...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

TimeBandit

Sitat fra: bjoris på onsdag 26. mars 2014, klokken 17:15
Så var det 9 streker igjen, uten at jeg hadde forvarmet. Kan det være at det har noe med hvor langt ned bilen er kjørt før du lader den? Jeg har begynte å lade både på jobb og hjemme for å unngå å trekke langt ned OG ikke lade mer enn til 80% og det er etter dette at 9 strekene har begynte å komme sporadisk. I dag var det 10 streker ved oppstart m/forvarming! Så hjem fra jobb var det 9 streker UTEN forvarming. Jeg plugget da i med 7 streker på batteriet. Når jeg kom hjem nå hadde jeg 6 streker og har ladet igjen så får vi se...

16A lader har jeg også, men det er hips om happ, jeg bruker 10 A laderen i bilen og den på 16A står hjemme, ser ikke ut til at dette betyr noe, men det er digg med 16A hjemme ifht 10A, 2 timer så er bilen ladet til 80% (eller deromkring:)) etter at jeg kommer hjem så det hindrer dermed ikke bruken å bare lade til 80% slik det gjorde før...

Aha. Tipper at du har satt timer-lading med bare slutt-tid på jobben. Problemet er at bilen tror at den kan lade med 16A (for det var det den ladet med sist). Først når den har startet ladingen skjønner den at den bare har 10A tilgjengelig, og da rekker den ikke å bli ferdig med å lade til 80%. Altså ikke noe å bekymre seg over med mindre du virkelig trenger alle prosentene.
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

Belloq

Jeg også sliter med at når jeg lader til 80% med 16 amp med forvarming så er det nesten alltid kun 74% tilgjengelig. Når jeg lader til 100% med forvarming så er det 100% tilgjengelig. Hvorfor er det slik?
P85 2014

Thomas Parsli

* Fordi dere ikke har prioritert lading fremfor varme i menyen på bilen (husker ikke hva det heter)?
* Fordi den første streken (av 12) på batteriet er mer i prosent enn den 10. ?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Belloq

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 27. mars 2014, klokken 11:34
* Fordi dere ikke har prioritert lading fremfor varme i menyen på bilen (husker ikke hva det heter)?
* Fordi den første streken (av 12) på batteriet er mer i prosent enn den 10. ?

Thomas
Jeg har prioritert lading , men det hjelper ikke et døyt
P85 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA