Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Havarert 106 - 2001-mod.

Startet av KAL, søndag 09. november 2008, klokken 02:31

« forrige - neste »

KAL

Ny Status. Det er fremdrift men det som gjenstår av montering er to ledninger som ikke er montert, litt usikker på hvor de skal stå. De har montert en liten plugg med messing skinne på enden av hver kabelpar. Antagelig batteri følere ? Kommer fra kontaktorboksen. kan disse være nok til at den lader dårlig ? men viftene på lader går
Måler 113 volt over utgang av kontaktorboks
Satt på lader på 12 volt batteri.
Høres ut som viftene på lader går er jevn surring, men hvis lader er ok skulle vel det kunne måles en høyere spenning ? enn uten lader
Energimetret vibrerer rund null når tenning slås på for deretter å stå på o. Dette skulle vel stå mye høyere når jeg har over 100 volt på batteri ?
Både grøn og gul bil kommer opp på instrument bord men får ikke kjørt bilen en meter.
Har melding om system feil på instrumentbord.
Tips mottas med takk
Bosted Ski kommune.Kjøpt rep.objekt som ikke var kjørbart.

PLUTO

Sitat fra: KAL på mandag 27. oktober 2008, klokken 17:27
to ledninger som ikke er montert, itt usikker på hvor de skal stå. De har montert en liten plugg med messing skinne på enden av hver kabelpar. Antagelig batteri følere ? Kommer fra kontaktorboksen.

er det to løse ledninger fra HV boksen (grå plastikk boks under luken under førersetet) i batterikassen du mener?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

KAL

Ja, to ledninger fra boksen under sete. I enden av ledningene er det en liten svart plugg med et kontakt punkt. Antar de skal puttes under eller opp i en av hovedkablene ?
Bosted Ski kommune.Kjøpt rep.objekt som ikke var kjørbart.

Rav4_EV

Er det ledningen til bryteren i lokket?

Dersom ikke denne er tilkoblet, eller bryteren i lokket ikke er lukket, vil du få feilmelding og ingen kjørestrøm.

Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hens

113 volt hvilespenning betyr at batteriet er praktisk talt tomt.fulladet har batteriet en hvilespenning på 130 volt.
I bakkant av luken sitter det en sikkerhetsbryter som skal frakoble alle funksjoner dersom lokket åpnes. Er denne bryteren på plass? Og er ledningene tilkoblet?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

KAL

Hei igjen jeg har vært klar over bryteren i lokket må være nede for å få kjørestrøm.
Ja bryteren er der og det sitter ledninger på den
Men må denne bryteren være nede for å få lading ?
Selv om batterispenning er lav bør den vel kunne gå frem en meter ?
Fortsatt litt usikker på hvor de to ledningene med en svart plugg i enden skal stå
Bosted Ski kommune.Kjøpt rep.objekt som ikke var kjørbart.

hens

#6
Som sagt, det er en sikkerhetsbryter som avbryter flere funksjoner . Derfor er det ikke å anbefale å foreta noe annet enn vannfylling når lokket er av.
Tenning av , ladekabel frakoblet før lokket åpnes!
Denne bryteren bryter en felles jord for flere releer, og du kan risikere baklengsspenninger i elektronikken dersom noe aktiviseres når den er brutt.

Men hvorfor i all verden?
Legg ut litt mer info her på forumet, kanskje du har en banal feil et sted. Feil baklyspære, bremselysbryter som henger, treg gasspedal som ikke returnerer.....
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Sitat fra: KAL på tirsdag 28. oktober 2008, klokken 10:02
Men må denne bryteren være nede for å få lading ?
Selv om batterispenning er lav bør den vel kunne gå frem en meter ?
Fortsatt litt usikker på hvor de to ledningene med en svart plugg i enden skal stå
ja bryteren må være der. jeg pleier å kortslutte den når jeg jobber med en bil. bare ta en lite ståltråd og sett mellom kontaktene.

Der er ikke mange løse tråder i en Think kasse. Er det temperatur følerne du har der? De pleier å være i sort plast, men kan hende du har en annen type. Uten tempfølere vil bilen ikke kjøre eller lade og du får en feilmelding. de skal inn i "hullene" på siden av to av blokkene i kassen og den andre til en kontakt som går til BMS
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

KAL

Takk Pluto for tips, ja det er svart plastplugg ca 0,5 cm i firkant med en bronse/metallskinne på hver av de to parene. Jeg prøvde å legge ut et bilde, men mislykkes.
Fortsatt litt uklart i forklaringen din hvor de skal monteres.Gjettet at de skal festes på to av batteriblokkene, men hvordan og hvor er fortsatt litt uklart.
Gjetter at disse følerne skal monteres under lokket på kabelbeskyttelsen ?.
Når det er et metallpunkt på disse følerne ville jeg jo tro at de skal koples til polene til blokkene/batteri
Bosted Ski kommune.Kjøpt rep.objekt som ikke var kjørbart.

PLUTO

#9
Sitat fra: KAL på onsdag 29. oktober 2008, klokken 07:32
Fortsatt litt uklart i forklaringen din hvor de skal monteres.Gjettet at de skal festes på to av batteriblokkene, men hvordan og hvor er fortsatt litt uklart.
Gjetter at disse følerne skal monteres under lokket på kabelbeskyttelsen ?.
Når det er et metallpunkt på disse følerne ville jeg jo tro at de skal koples til polene til blokkene/batteri
Nei de skal ikke festet til polene på blokkene men skal inn i et dertill passende firkantet hull på kortenden av blokken. Hver blokk har fire slike "hull". Det er originalt varmeledende pasta i dette hull og føleren holdes på plass med den lille metallklemmen. De festes til en blokk i rekke en og en i rekke tre. Se på lengden på ledningene for hvilken blokk de skal inn i. hvis jeg ikkehusker feil er det blokk 3 og 16, eller noe slikt, men hvilken blokk de er i er ikke så viktig. Her har vi jo en av svakhetene ved systemet. blokkene blir nemlig ikke like varme ved bruk og ved overlading og Think måler kun to av dem. Dersom det er noen dårlige blokker andre steder i kassen som blir for varme, merker bilen det ikke :( og da begynner det å brenne >:(

du kan se bilde av "hulle" følerne skal inn i på denne tråd: http://elbil.no/forum/index.php?topic=1289.0

litt under der det brenner ser du "hullet"
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

KAL

Hjertelig takk for svar :) da skal jeg se om jeg finner et par hull å feste dem i.
Jeg skjønner fortsatt ikke at dette skal forhindre lading,  hvis disse ikke er festet til blokkene vil de vel bare vil måle luftemperaturen. som antagelig bare vil være lavere. Tipper at disse bare har en temperaturavhengig motstand innebygd.
Bosted Ski kommune.Kjøpt rep.objekt som ikke var kjørbart.

Ken

Riktig. BMS gir en signal til å stoppe laderen ved 40  plussgrader.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Ja, det er en resistor i hver. Du kan finne mer om dem på denne tråd: http://elbil.no/forum/index.php?topic=513.0

Det at de ikke er i blokken skal ikke forhindre lading, men dersom kontakten til dem ikke er koblett inn til BMS fungerer det ikke. Når du først har dem lett tilgjengelig kan du jo måle dem og se at de fungerer som de skal. mål dem ute i kaldt vær og mål dem i varmt vann og se at de fungerer og er like.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA