Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Marstilbud på finansiering av Tesla Model S

Startet av Kvikken, fredag 28. mars 2014, klokken 16:42

« forrige - neste »

Kvikken

Til helgen gjør jeg et nytt forsøk på tur til Halden og Sverige og denne gangen vil jeg være bedre forberedt så det ikke blir veihjelp, vendereis og annet kluss.

Avreise starter omtrent 3,5 mil fra Oslo utenfor Lillestrøm og jeg skal da først til Halden. Planen er å stoppe på på BNH sin hurtiglader ved motorveien i Ski eller på "Charge&Drive" på McDonald ved motorveien i Vestby.

Deretter er jeg litt usikker på hvilke lademuligheter jeg har i Halden. Jeg skal oppholde meg i Halden til lørdag og det blir litt småkjøring i løpet av fredagen men tror jeg får mulighet til 10A lading over natten. Dog er ikke dette 100% sikkert så det kunne vært greit med kjennskap til åpne hurtigladere i Halden.

Lørdag morgen bærer det til Nordby som er ca. 20 minutters(?) kjøretur fra Halden og da er jeg avhengig av hurtiglading på Nordby-senteret eller i nærheten. Vi skal være veldig tidlig ute slik at jeg bør klare å få tak i ladeplass hvis det finnes.

Så blir det en del handling og totalt sett vil vi være 2 voksne på turen (har ikke hørt noe annet ennå) og på veien tilbake blir det nok noen kg. handlevarer.

Tilbake i Halden er jeg så avhengig av tilgang til hurtiglader da jeg nok skal tilbake til Lillestrøm området sammen dag.


Noen som har gode innspill til en kjøre/ladeplan?


EDIT:
Jeg finner kun 1 hurtiglader i Halden området, i svinesundsparken, og denne tilhører selvfølgelig den lukkede løsningen til Ishavsveien (noe som ergrer meg stadig mer). Selv om jeg nå skulle bestilt et klippekort eller abonnement (noe jeg ønsker å unngå) så har jeg ingen garanti for at jeg har dette i hende før fredag kl. 12 ved avreise.

Innspill? Bør jeg leie meg en fossilbil? Føler det er en ganske heftig nedtur nå i 2014 med såpass gode salgstall på elbiler siste 3 år.

diax

Jeg bor like ved Svinesundparken og kan tilby strøm opptil 230V 3x32A fra garasjen.
Du står fritt til å lade der om du skulle ønske det.
Ellers er det en Fortum Charge & Drive hurtiglader ved McDonalds i Sarpsborg, pluss at Brennes Auto
(Nissan-forhandler) har en gratis hurtiglader og de er heller ikke langt unna E6 gjennom Sarpsborg.
På Nordbysenteret er det ikke hurtiglading men de har 15 stk 16A Schuko.

Jeg foreslår følgende:

1. Lade hjemme før avreise (doh!;) )
2. Lade i Vestby (Charge & Drive Chademo)
3. Lade i Sarpsborg (Charge & Drive Chademo, alt. Brennes Auto Chademo)
4. Lade i Halden (Du kan gratis låne ladekort for offentlige 16A Schuko av meg, alt. lade på inntil 230V/3x32A hos meg)
5. Lade på 16A Schuko på Nordby
6. Lade i Sarpsborg (Charge & Drive Chademo, alt. Brennes Auto Chademo)
7. Lade i Vestby (Charge & Drive Chademo)

Thomas Parsli

Strekningen Lillestrøm-Halden kan du enten gjøre med stopp på Vestby (Fortum) eller Sarpsborg (Fortum), alternativt begge steder hvis du ønsker å kjøre "fort".

Det er ingen hurtigladere i Halden, men Ishavsveien har en ved Svinesund. Her må du enten ha abonnement, eller betale 100,-/lading. Sjekk om laderen har betalingsmulighet (SMS eller P-app) før du kjører dit!
Ellers er det flere ladepunkter i Halden, så du bør kunne anta at du kjører til Nordby med full tank.

Halden-Nordby er under 20km, så du klarer t/r med nok strøm til å komme til Sarpsborg.

Halden-Lillestrøm blir som Lillestrøm-Halden, men du har litt mindre strøm når du starter så jeg anbefaler to stopp (Sarpsborg og Vestby).

Dette bør la seg gjennomføre uten problemer, uten å bruke Ishavsveien og uten å kjøre i 70km/t på E6 :) God tur!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

diax

Hos Ishavsveien er det vel ikke lenger mulig å nødlade? Dvs du MÅ være abonnent for å få lade. (?)

Thomas Parsli

Du har selvølgelig rett, jeg blandet med Grønn Kontakt...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)


offpist

Ser at Fortum sin lader på Vestby blir nevnt, men den er vel ikke satt i drift enda tror jeg?

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Kvikken

Jeg var også litt usikker på det men oppdaget i går på ladekartet en kommentar at den ble satt i drift 11. mars?

offpist

Siste som ble sagt om denne saken var:

Sitat fra: Charge and Drive på onsdag 12. mars 2014, klokken 21:28
Hei,

Pga tekniske problemer har vi dessverre stengt hurtigladeren på McD Vestby. Gir beskjed så snart den er i drift igjen. Beklager dette!

De har ikke gitt beskjed at den er tilbake i drift, så jeg ville undersøkt det nærmere eller legge opp ruten så du ikke er avhengig av å lade der.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)


diax

Hvordan gikk turen? Hurtigladeren på Brennes ute av drift og når jeg kom til Charge & Drive
i Sarpsborg var også den ute av drift i dag. Stod en kar med Leaf og ladet på Schuko der
når jeg prøvde Chademoen.

Kvikken

Jeg feiget litt ut da jeg fikk låne en annen god bil og det ville bli en del ærender på turen. Men jeg driver nå å forbereder meg på en enklere elbilhverdag og lurer litt på hvilke kabler og overganger jeg bør kjøpe i tillegg til den fulgte med Leafen?

offpist

16A Ladekabel kan være en grei invistering. (f.eks evselect.eu)

Og en overgang så du får ladet på CEE plugg (blå med 3 pinner). Disse kontaktene finner man ofte på utsiden av bensinstasjoner om man er i nød.

Og så er en 10 meter skjøtekabel av god kvalitet lurt å ha med når man skal på langtur.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

offpist

Sitat fra: diax på lørdag 22. mars 2014, klokken 20:55
Hvordan gikk turen? Hurtigladeren på Brennes ute av drift og når jeg kom til Charge & Drive
i Sarpsborg var også den ute av drift i dag. Stod en kar med Leaf og ladet på Schuko der
når jeg prøvde Chademoen.

Ladestasjonen Charge & Drive i Sarpsborg, er grønn på ladestasjoner.no ser jeg.
Hvordan var den ute av drift.. noen feilmelding?

Da jeg ladet på Charge & Drive på Jessheim sist helg var nødstopp knappen trykket inn.
Så måtte trekke den ut og trykke på noen knapper så fikk jeg den i gang igjen.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

diax

Fikk to forskjellige feilmeldinger i retur når jeg prøvde å aktivere via SMS.
"Kommandoen er ukjent", og "Timeout detected while communicating with charger".

Når jeg koblet til Chademo-pluggen gjorde den de vanlige oppstartsprosedyrene
som initialisering og batterisjekk, før skjermen bare gikk direkte tilbake til
startvinduet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA