Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...

Startet av bb, fredag 28. mars 2014, klokken 10:44

« forrige - neste »

Lanber

Det beste adapteret er kanskje det med vanlig 230V stikk, 0,5m kabel og 32A plugg i bil enden.
Husk å juster ned strømtrekket til 16A :-)  Det er 23% raskere enn alternativet å lade med 13A på samme kontakten

bb

Sitat fra: Voll1 på torsdag 10. april 2014, klokken 10:14
Tips:  Som et alternativ til å ta ferga fra Skarberget, så anbefaler jeg at du kjører via Kjøpsvik. Denne ruta er pittelitt kortere, og du får kjøre gjennom Stetind (Norges nasjonalfjell). Hvis været er godt, blir det en fin video når du kjører inn i tunnelen gjennom fjellet (snu og kjøre motsatt vei inn).http://www.domstol.no/upload/JORDSKIFTE/JBOD/Bilder/Stetind_2.jpg
Ferga fra Kjøpsvik går kl 14,16,18,20,22.
Takk for tips. Jeg skal vurdere den veien. Landskapet så jo helt fantastisk ut!


Sitat fra: Lanber på torsdag 10. april 2014, klokken 10:43
Det beste adapteret er kanskje det med vanlig 230V stikk, 0,5m kabel og 32A plugg i bil enden.
Husk å juster ned strømtrekket til 16A :-)  Det er 23% raskere enn alternativet å lade med 13A på samme kontakten
Jeg har rødt adapter med Schuko fra Kirkebø. Da slipper jeg å justere ned til 16 A. Eventuelt har jeg fått høre at man kan trekke 18 A fra de fleste stolper med blått adapter og overgang. Dette bør gjøres ute, under oppsyn og på eget ansvar :P Da snakker vi om 38 % økning i forhold til 13 A.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Lanber

Problemet er selve konstruksjonen til schuko kontakten som egentlig ikke er lagd for å tåle 16A over lengre tid.
Det blir varmgang og kontakten kan smelte. Ville ikke gått for 18A nei

Muffinman

Prøver man 18 bør man kjenne tilstanden til uttaket veldig godt. Det finnes stolper som blir veldig varme allerede ved 13A, men på den andre siden har jeg prøvd noen på 18 hvor det knapt ble lunk. Uansett en risikosport.

fredag

Sitat fra: bb på torsdag 10. april 2014, klokken 13:10
Jeg har rødt adapter med Schuko fra Kirkebø. Da slipper jeg å justere ned til 16 A. Eventuelt har jeg fått høre at man kan trekke 18 A fra de fleste stolper med blått adapter og overgang. Dette bør gjøres ute, under oppsyn og på eget ansvar :P Da snakker vi om 38 % økning i forhold til 13 A.

Det er en grunn til at Tesla ikke tillater lading med mer enn 13A på schuko.

Det er også en grunn til at DSB har vedtatt at elbil-lading fra schuko ikke får overstige 10A fra 1. juli 2014. Gjelder for nye anlegg.

Jeg synes du bør være forsiktig med å spre cowboy-holdninger til elsikkerhet. Og du har et spesielt ansvar for dette, siden du har et publikum som ser på videoene dine på youtube og dermed lærer elbil-lading av deg.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Cowboystrekk

fredag: Får vedtaket fra DSB noen praktisk betydning for oss elbileiere med tilbakevirkende kraft? Må f.eks Tesla legge inn sperrer så vi maks kan lade med 10A?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lanber

fredag, rull inn på moralen.
Vi er alle voksne mennesker. Her utveksler vi erfaringer og bygger kollektiv kunnskap.
18A på schuko er ikke greit. Det kan potensielt være ugreit på 16A også. Case closed.

hma

Sitat fra: Voll1 på torsdag 10. april 2014, klokken 10:14
...så anbefaler jeg at du kjører via Kjøpsvik. Denne ruta er pittelitt kortere, og du får kjøre gjennom Stetind (Norges nasjonalfjell).
http://goo.gl/maps/oy0Tg
Ser lekket ut :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

D.O

Sitat fra: fredag på torsdag 10. april 2014, klokken 14:01
Sitat fra: bb på torsdag 10. april 2014, klokken 13:10
Jeg har rødt adapter med Schuko fra Kirkebø. Da slipper jeg å justere ned til 16 A. Eventuelt har jeg fått høre at man kan trekke 18 A fra de fleste stolper med blått adapter og overgang. Dette bør gjøres ute, under oppsyn og på eget ansvar :P Da snakker vi om 38 % økning i forhold til 13 A.

Det er en grunn til at Tesla ikke tillater lading med mer enn 13A på schuko.

Det er også en grunn til at DSB har vedtatt at elbil-lading fra schuko ikke får overstige 10A fra 1. juli 2014. Gjelder for nye anlegg.

Jeg synes du bør være forsiktig med å spre cowboy-holdninger til elsikkerhet. Og du har et spesielt ansvar for dette, siden du har et publikum som ser på videoene dine på youtube og dermed lærer elbil-lading av deg.
Dette var nytt, har du noen link til DSB sin uttalelse?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

bb

Godt poeng. Greit nok at vi på forumet her er ganske opplyste, men dette gjelder kanskje ikke hele publikum på Youtube.

Når jeg tenker meg om så skal jeg ikke si/prøve noe som helst om 18 A på videoen. Og jeg kommer nok heller ikke til å kjøre mer enn 16 A. Ifølge Kirkebø skal 16 A gå greit så lenge man sjekker for varmgang. Så dette vil jeg gjøre/vise på videoen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

alexander

Lykke til med turen og ha en riktig god påske BB ;)
TMS P85 grønn,21" grå,beige seter, alt utstyr untatt + og barne seter. Levering i midten av juni 2014 :) Levert 03.03.14. Drøm å kjøre.

Bmw i3 fra 01.05.14 :)

bb

Sitat fra: alexander på fredag 11. april 2014, klokken 10:49
Lykke til med turen og ha en riktig god påske BB ;)
Takk :)

Snart legger jeg avgårde. Jeg kommer kanskje til Lillehammer ca. kl 15 =)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Cowboystrekk

Sitat fra: bb på fredag 11. april 2014, klokken 11:20
Sitat fra: alexander på fredag 11. april 2014, klokken 10:49
Lykke til med turen og ha en riktig god påske BB ;)
Takk :)

Snart legger jeg avgårde. Jeg kommer kanskje til Lillehammer ca. kl 15 =)
Ser deg kanskje på Levanger ikveld om det ble så du skulle til Zneip :) Bor bare noen 100 meter unna han :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

christian1986

Sitat fra: Lanber på torsdag 10. april 2014, klokken 14:11
fredag, rull inn på moralen.
Vi er alle voksne mennesker. Her utveksler vi erfaringer og bygger kollektiv kunnskap.
18A på schuko er ikke greit. Det kan potensielt være ugreit på 16A også. Case closed.
Hvordan kan det være utgreit å lade på med 16A med mindre det er problemer med det elektriske anlegget...?

Speeder

Sitat fra: christian1986 på fredag 11. april 2014, klokken 13:39
Sitat fra: Lanber på torsdag 10. april 2014, klokken 14:11
fredag, rull inn på moralen.
Vi er alle voksne mennesker. Her utveksler vi erfaringer og bygger kollektiv kunnskap.
18A på schuko er ikke greit. Det kan potensielt være ugreit på 16A også. Case closed.
Hvordan kan det være utgreit å lade på med 16A med mindre det er problemer med det elektriske anlegget...?
Vanlig shuko kontakter er ikke laget for kontinuerlig last på 16A.
   Fra 2010(?) Har det vært påkrevd med permanent kobling på faste laster over 2000W, f.eks varmtvannsberedere.
Zoe 43kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA