Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...

Startet av bb, fredag 28. mars 2014, klokken 10:44

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: Zneip på lørdag 22. mars 2014, klokken 13:27
Sitat fra: bb på fredag 21. mars 2014, klokken 12:50
Sitat fra: Lurven på fredag 21. mars 2014, klokken 11:57
Jeg bor på Stiklestad og har 32A 240v (blå) som du kan få lade på hvis du ikke får ladet på Levanger.
Takk skal du ha. Kanskje vi kan stikke innom deg på tur opp/ned slik at vi ikke okkuperer Roars hjem begge gangene :)

Ingen problem å komme hit både på tur opp og ned - det skal du ikke tenke på. Det er bare trivelig med Teslabesøk :) Det eneste mulige skjæret i sjøen er jo som jeg skrev til deg på epost, at jeg muligens ikke er her når du kjører nordover. Strøm får du - for jeg gir deg bare koden til garasjen. Men dusjen til fruen kan det jo bli verre med da  ???

Så: om du skulle ønske å fordele ditt besøk på Innherred så var kanskje det beste å ladde hos Lurven på tur nordover (med omvisning på Stiklestad inkludert Lurven?), og ladde hos meg på tur sørover, samt vaske bilen på den ENORME gårdsplassen til Cowboystrekk. Jeg har jo kun plass til fem biler på min sååååehhh  :P
har plass til 30 biler men felles gårdsplass :D

Nei. Tror nok Zneip sin er bedre på returen, hehe.

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

bb

Jeg planlegger turen for fullt nå. Det ligger an til å bli en ganske spennende tur. Foreløpig skal jeg frakte følgende:
- Et snowboard og seks søppelsekker med klær fra Oslo til Sortland
- 12-24 flasker vin fra Oslo til Harstad
- 6 flasker hjemmebrygget øl fra Oslo til Harstad
- En valp fra Lakselv til Bodø (med overnatting på veien)

Jeg har dog to bekymringer som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

1. Uvær
Jeg har hørt at det var uvær i Nord-Norge. Var det til og med noen som omkom da? Hvor var dette? Er det fortsatt uvær der og kommer det til å bli slik den neste uken?

2. Overnatting
Jeg har ordnet overnatting de fleste steder, enten på hotell, i bilen eller hos familie. Men det er tre steder jeg har slitt litt med å finne ålreite steder. Vi kan i utgangspunktet sove i bilen, men da bør det ikke være flere overnattinger i bilen i strekk uten at vi får dusjet.

Min forespørsel her på forumet er enten om du kjenner til et overnattingssted som koster under 800 kr per natt (to personer) eller om du har mulighet til å være husvert. Vi har med liggeunderlag, sovepose/dyner og håndklær.

Jeg viser gjerne fram bilen for de som vil møte oss. Og har vi nok strøm kan vi ta en prøvetur også :)

Alta - tirsdag 15. april:
Vi er på vei nordover og skal etter planen lade på en av de offentlige 230V/16A i byen. Her kunne det vært fint å sove inne et eller annet sted. Men er det krise sover vi i bilen.

Lakselv - onsdag 16. april:
Vi er på tur sørover, men skal innom Lakselv for å hente en valp som skal leveres i Bodø. Denne henter vi på morgenen etter overnattingen. Lakselv har én 230V/16A stolpe med to punkter. Får vi sovet i hus i Alta kvelden før kan vi klare oss med å sove i bilen i Lakselv.

Narvik - skjærtorsdag 17. april:
Turen fra Lakselv til Bodø er for for lang til at den går på en dag. Derfor må vi ha en overnatting. Å sove i bilen med valp blir nok slitsomt. Og ikke alle hoteller godtar kjæledyr. Planen er å lade hos Kratholm.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

RaBalder

Sitat fra: bb på mandag 07. april 2014, klokken 01:31

1. Uvær
Jeg har hørt at det var uvær i Nord-Norge. Var det til og med noen som omkom da? Hvor var dette? Er det fortsatt uvær der og kommer det til å bli slik den neste uken?

Ingen kan med sikkerhet si om det er uvær om en uke.

Du må absolutt følge med på værmeldingen og veisentralen for stengte veier.
Og ta høyde for at du blir sittende å vente i 1-2 døgn om du er uheldig.

Nordtroms

Sitat fra: bb på mandag 07. april 2014, klokken 01:31
Jeg planlegger turen for fullt nå. Det ligger an til å bli en ganske spennende tur. Foreløpig skal jeg frakte følgende:
- Et snowboard og seks søppelsekker med klær fra Oslo til Sortland
- 12-24 flasker vin fra Oslo til Harstad
- 6 flasker hjemmebrygget øl fra Oslo til Harstad
- En valp fra Lakselv til Bodø

Alta - tirsdag 15. april:
Vi er på vei nordover og skal etter planen lade på en av de offentlige 230V/16A i byen. Her kunne det vært fint å sove inne et eller annet sted. Men er det krise sover vi i bilen.

Lakselv - onsdag 16. april:
Vi er på tur sørover, men skal innom Lakselv for å hente en valp som skal leveres i Bodø. Denne henter vi på morgenen etter overnattingen. Lakselv har én 230V/16A stolpe med to punkter. Får vi sovet i hus i Alta kvelden før kan vi klare oss med å sove i bilen i Lakselv.

Narvik - skjærtorsdag 17. april:
Turen fra Lakselv til Bodø er for for lang til at den går på en dag. Derfor må vi ha en overnatting. Å sove i bilen med valp blir nok slitsomt. Og ikke alle hoteller godtar kjæledyr. Planen er å lade hos Kratholm.

Jeg sendte deg pm før jeg leste denne posten. Jeg ser at du planlegger overnatting i Alta og dagen etter skal kjøre til Lakselv for å hente hvalp. Jeg vet ikke hvilke delplaner du har på turen men det mest naturlige er jo å kjøre direkte fra Nordkapp/Honningsvåg og til Lakselv. Overnatting i Alta medfører ca 340 ekstra kilometer.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Zneip

For å "spå" været så langt frem i tid er det kanskje bedre å ty til statistikk. Den viser i alle fall hva dere har i vente sånn temperaturmessig. I skjermdumpene vedlagt har jeg brukt Oslo og Alta som eksempler - så kan du se forskjellen i "normalværet" på de to stedene  8)

EDIT: Anbefaler forresten værappen "Weatherpro". Den er drevet/utgitt av Meteo Group (som ligger i Storbritannia - der mesteparten av været kommer fra) og har en bedre nøyaktighet enn yr og storm etter min mening.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mg.android
https://itunes.apple.com/no/app/weatherpro/id294631159?mt=8

EDIT2: Her er vegvesnets egne kameraer - en kikk på denne før dagsetappene vil gi deg en god pekepinn på hva som venter: http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger/Webkamera
Nord Trøndelag | X90D

bb

Sitat fra: Nordtroms på mandag 07. april 2014, klokken 07:53
Jeg sendte deg pm før jeg leste denne posten. Jeg ser at du planlegger overnatting i Alta og dagen etter skal kjøre til Lakselv for å hente hvalp. Jeg vet ikke hvilke delplaner du har på turen men det mest naturlige er jo å kjøre direkte fra Nordkapp/Honningsvåg og til Lakselv. Overnatting i Alta medfører ca 340 ekstra kilometer.
Planen er å kjøre Alta - Nordkapp og deretter Lakselv. Planene på side 1 er ikke helt oppdaterte. Men nå som vi har mulighet til å overnatte hos deg skal jeg skru litt på tidsskjemaet slik at vi muligens får til å overnatte hos deg både på tur opp og ned :)

Sitat fra: Zneip på mandag 07. april 2014, klokken 08:00
For å "spå" været så langt frem i tid er det kanskje bedre å ty til statistikk. Den viser i alle fall hva dere har i vente sånn temperaturmessig. I skjermdumpene vedlagt har jeg brukt Oslo og Alta som eksempler - så kan du se forskjellen i "normalværet" på de to stedene  8)

EDIT: Anbefaler forresten værappen "Weatherpro". Den er drevet/utgitt av Meteo Group (som ligger i Storbritannia - der mesteparten av været kommer fra) og har en bedre nøyaktighet enn yr og storm etter min mening.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mg.android
https://itunes.apple.com/no/app/weatherpro/id294631159?mt=8

EDIT2: Her er vegvesnets egne kameraer - en kikk på denne før dagsetappene vil gi deg en god pekepinn på hva som venter: http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger/Webkamera

Takk for masse nyttig info. Jeg kommer til å sjekke webkameraene når det nærmer seg fredagen. Jeg ser at det er stor forskjell på sør og nord. Mens det på vestlandet er over ti grader og grønt, så er det fortsatt minusgrader og snø i nord.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Cries

Kan nevnes at jeg har også mulighet for litt lading på min "gårdsplass" i Vikhammer, men jeg kommer nok ikke til å være til stede selv i den perioden. Jeg har lagt inn ladepunkt på Ladekameratene.no, men det er ca 15 min kjøring nordover fra Trondheim. Laderen står montert ute på veggen, så alt som trengs er en type 2 kabel (da jeg mest sannsynlig tar med min egen på tur i påsken).

Ladeeffekt er 32, fra SALTO-boks. 217-225V spenning. Sleng på en beskjed skulle du finne ut at du trenger en backup :)

bb

Sitat fra: Cries på mandag 07. april 2014, klokken 12:50
Kan nevnes at jeg har også mulighet for litt lading på min "gårdsplass" i Vikhammer, men jeg kommer nok ikke til å være til stede selv i den perioden. Jeg har lagt inn ladepunkt på Ladekameratene.no, men det er ca 15 min kjøring nordover fra Trondheim. Laderen står montert ute på veggen, så alt som trengs er en type 2 kabel (da jeg mest sannsynlig tar med min egen på tur i påsken).

Ladeeffekt er 32, fra SALTO-boks. 217-225V spenning. Sleng på en beskjed skulle du finne ut at du trenger en backup :)
Takk for tilbudet :) Foreløpig går jeg for Zneip (Roar) som også har 32A enfas. Men det er alltids kjekt med plan B :)
Bjørns videoer

dotten

Gleder meg til mange timer stabla som et naut forann pc skjermen, bare å lage en sinnsykt lang film.. Jeg er med på hele turen som jeg skulle vært der selv :-D
S85

P85D fra mars 2015

bosse

Sitat fra: Zneip på mandag 07. april 2014, klokken 08:00
Anbefaler forresten værappen "Weatherpro". Den er drevet/utgitt av Meteo Group (som ligger i Storbritannia - der mesteparten av været kommer fra) og har en bedre nøyaktighet enn yr og storm etter min mening.

De detaljerte værprognosene regnes ut i Norge. Data fra ECMWF i UK er grovere og slett ikke mer nøyaktig enn data fra Meteorologisk institutt. Det er dog mulig at denne appen får data fra det norske APIet, og fremstiller det på en annen måte enn yr.no og StormGeo.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

bb

Sitat fra: dotten på mandag 07. april 2014, klokken 19:21
Gleder meg til mange timer stabla som et naut forann pc skjermen, bare å lage en sinnsykt lang film.. Jeg er med på hele turen som jeg skulle vært der selv :-D
Jeg begynner også å glede meg til turen. Men jeg gruer meg litt til om det blir uvær. Vi får krysse fingrene for at stormen roer seg ned innen en uke.

Hadde jeg hatt muligheten skulle jeg streamet hele turen live på Youtube. Fra fredag 11. april til søndag 20. april. Lurer på hvor mange som hadde sett på da :P
Bjørns videoer

bb

Planleggingen er så å si ferdig nå. Jeg har oppdatert første post med detaljert plan for turen. I morgen skal vi pakke sakene og gjøre oss klare. Bilen blir ganske full av Easybring-oppdrag pluss vår egen bagasje.

Ifølge værmeldingene skal det ikke bli uvær om en uke. Så vi krysser fingrene for at Model Sen ikke blåser av veien!
Bjørns videoer

Real EoN

Gleder meg virkelig til den videoen  :) Blir nok ikke en slik tur på oss før 2016 da min Model S skal selges i august i påvente av Model X. Tror ikke jeg skal prøve meg på Nordkapp i vår kommende nr 2 bil BMW i3  :D
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Voll1

Tips:  Som et alternativ til å ta ferga fra Skarberget, så anbefaler jeg at du kjører via Kjøpsvik. Denne ruta er pittelitt kortere, og du får kjøre gjennom Stetind (Norges nasjonalfjell). Hvis været er godt, blir det en fin video når du kjører inn i tunnelen gjennom fjellet (snu og kjøre motsatt vei inn).http://www.domstol.no/upload/JORDSKIFTE/JBOD/Bilder/Stetind_2.jpg
Ferga fra Kjøpsvik går kl 14,16,18,20,22.
Model S  2013-2018
Model X  2017-

Lanber

Rigg opp med fullt sett av adaptere (blå + rød) + overganger slik at du kan få dratt skikkelig med strøm der det er tilgjengelig.

Generelt er det 400V 3 fase 32A tilgjengelig på byggeplasser i strømskap, så hold utkikk etter orange skap der du ser byggeaktivitet og brakkerigger

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA