Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...

Startet av bb, fredag 28. mars 2014, klokken 10:44

« forrige - neste »

bb

Teaser video:


(Nederst på siden har jeg samlet alle lademulighetene.)

Jeg og min kone skal på tur til Nordkapp i påska. Jeg har aldri kjørt nord for Fauske og min Model S har ikke vært særlig nord for Trondheim. Så dette blir litt av en jomfrutur. Og attpåtil i norsk vintervær. Ja, jeg regner med at vinteren fortsatt vil vare en stund ut i april langt nord.

Link til Google maps over ruten.

Detaljert beskrivelse av turen ligger i vedlagte regneark.

Jeg kommer selvfølgelig til å lage video. Lang blir den. Foreløpig en stor takk til forumfolk:
- Nordtroms for kontakt av personer i Nord-Norge med tilgang på rød stikk + 2 overnattinger
- hma for utlån av 22 kW semiportabel lader
- Zneip for lading på 230V/32A og to overnattinger
- carinz for mulig lading på Rema 1000 i Narvik med 400V/16A

Som tidligere nevnt har jeg nesten komplett adaptersett fra Kirkebø. Det eneste jeg mangler er komfyrstikk og skjøteledning. Jeg synes Biltema-ledningen blir litt vel stor. Så langt har jeg en Schuko 2,5 kvadrat 10 meter fra Jula.

Samlet oversikt over lademuligheter, sortert fra sør mot nord (som ikke står på ladekartet):
Jeg må understreke at dette ikke er offentlige ladeplasser. For å kunne lade må man avtale med vedkommende først.
- Levanger: 230V/32A enfas hos «Zneip»
- Stiklestad: 230V/32A enfas hos «Lurven»
- Namsos: 230V40A enfas hos «Bjørn»
- Mosjøen: 400V/20A hos Cabo (Bjørnar)
- Mo i Rana: 400V/32A? hos Amfi parkeringshus
- Fauske: 400V/16A ved Amfisenteret
- Bodø: 400/16A*2 i parkeringshuset på oversiden av Glasshuset (tilhører Koch)
- Narvik: 230V/32A hos Kratholm, 400V/16A hos Rema 1000 Frydenlund
- Andslimoen: 230/32A enfas
- Sørkjosen, Nordreisa: 400V/32A
- Alta: 400V/16A på Alta storsenter med en kontakt i hver etasje
- Honningsvåg: 230V/32A + 400V/16A på Rema 1000 (ubekreftet)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

shb

God tur.
Alle kjøpesenter har jo boss og papir presser. Disse kobles med stikk på 32A 230 eller 400V 16A eller 32A.  I krise kan en vel spørre noen om en kan låne en slik. Eller hva med å få senteret til å sette opp 1 eller 4 ekstra som Tesla BMW Renault Leaf med 6.6 kW lader kan bruke.  Noen som kjenner noen eiere vi kan starte med?
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

janmb

Høres ut som et knallbra prosjekt Bjørn - lykke til - gleder meg til å se resultatet  ;D
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

bb

Sitat fra: shb på onsdag 19. mars 2014, klokken 06:07
God tur.
Alle kjøpesenter har jo boss og papir presser. Disse kobles med stikk på 32A 230 eller 400V 16A eller 32A.  I krise kan en vel spørre noen om en kan låne en slik. Eller hva med å få senteret til å sette opp 1 eller 4 ekstra som Tesla BMW Renault Leaf med 6.6 kW lader kan bruke.  Noen som kjenner noen eiere vi kan starte med?
God idé. Problemet er bare at jeg ikke kjenner til hva slags kjøpesentre som finnes nord for Fauske. Men å kunne lade på 400 V 16 A hadde vært meget digg, ja.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Nordtroms

Selv om jeg ikke har fått ladeutstyret mitt enda så vet jeg at det lokale kraftlaget har tilgjengelig 3 fas 32A 400 V. Om Elbilhjelpen rekker å sende meg utsyret så kan du lade her på 22 kw. Om ikke så tror jeg det skal la gjøre å finne overgang til 16A om du har med rødt adapter.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

rene

Wow.

Det er når du ser kartet på Google Maps med kjørerute at du forstår hvor kort avstanden egentlig er fra Stavanger > Oslo eller Oslo > Bergen. Fy søren så langt nord dette landet strekker seg. Norge, ditt nærmeste ferieland.

bb

Sitat fra: Nordtroms på onsdag 19. mars 2014, klokken 07:39
Selv om jeg ikke har fått ladeutstyret mitt enda så vet jeg at det lokale kraftlaget har tilgjengelig 3 fas 32A 400 V. Om Elbilhjelpen rekker å sende meg utsyret så kan du lade her på 22 kw. Om ikke så tror jeg det skal la gjøre å finne overgang til 16A om du har med rødt adapter.
Supert! Hvor bor du?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

cra

Ligger det an til første helaftens Road Movie?  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bb

Sitat fra: cra på onsdag 19. mars 2014, klokken 08:55
Ligger det an til første helaftens Road Movie?  :D
På turen må/bør jeg snakke om lading siden dette er ganske essensielt. Men jeg må også få med meg turinnhold som natur, overnatting, spising osv. Jeg ser for meg at videoen blir i to deler. Første del er Oslo - Nordkapp mens andre del er Nordkapp - Oslo. De fleste vil nok kun se del 1. Hver del blir sannsynligvis på en time eller muligens lengre.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Tønsberg

Kult!
God tur!
Dette er en tur jeg vurderer selv, så det blir veldig interessant å følge med på din reise  :)
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

kjellsve

Sitat fra: bb på tirsdag 18. mars 2014, klokken 23:47
Jeg og min kone skal på tur til Nordkapp i påska. Jeg har aldri kjørt nord for Fauske og min Model S har ikke vært særlig nord for Trondheim. Så dette blir litt av en jomfrutur. Og attpåtil i norsk vintervær. Ja, jeg regner med at vinteren fortsatt vil vare en stund ut i april langt nord.

Ruta så langt er:
Link til google maps

Turen starter fredag 11. april og skal ende mandag 21. april. Så langt har jeg fått kontakt med sjefen hos Sønnico, et par forummedlemmer og Kratholm i Narvik. Jeg har både rød og blå plugg samt nesten komplett adaptersett fra Kirkebø. Foreløpig plan er:

Fredag 11/4: Oslo - Trondheim
Lade hos Tesla i Trondheim.

Lørdag 12/4: Trondheim - Bodø
Skal svinge innom Roar på Levanger og lade på 230 V enfas 32 A et par timer. Mulig vi også tar turen via Namsos for å lade på 22 kW hos Volvo. På Mosjøen får jeg forhåpentligvis brukt den berømte 400 V 32 A røde pluggen.

Søndag 13/4: Henge i Bodø
Mamma bor i Bodø og driver butikk der. Rett utenfor butikken er det en 16 A Schuko offentlig ladestolpe jeg kommer til å leeche fra. For å få fortgang på sakene håper jeg å kunne lade et par timer på 400 V 16 A et eller annet sted i byen. Jeg venter på svar fra Sønnico. Alternativet er å kontakte Bodø Energi og høre om de kan hjelpe meg.

Mandag 14/4: Bodø - Tromsø
Halvveis på turen skal jeg innom Kratholm i Narvik for å lade på 70 A Roadster-lader. Jeg har vært i kontakt med han, og han sier at han fram til nå har ladet på Schuko, men at adapter for Model S skal være sendt. I Tromsø kommer vi til å finne et hotell som er nær en ladestolpe eller som kan tilby lading. Men her blir det knapp med tid. 16 A Schuko vil ta altfor lang tid. Jeg trenger minst 32 A eller raskere. Jeg håper at Sønnico eller noen andre kan hjelpe meg.

Tirsdag 15/4: Tromsø - Alta
Jeg kjører ikke ruten som Google foreslår, men via Lyngseidet. Den innebærer to ferger, men så kutter jeg ned kjørelengden fra 400 km til bare 300 km. I Alta skal det være noen få offentlige stolper jeg kan bruke. Planen er å lade der mens vi sover i bilen. Jeg har Kirkebøs adapter som gjør at jeg kan få 16 A fra Schuko. Forhåpentligvis takler en av stolpene der så mye. Eventuelt kan jeg gå ned til 14-15 A. Fra tidligere erfaringer har jeg sett at soving i bilen trekker ca. 1,2-1,5 kW. Jeg får derfor ca. 2 kW overskudd per time som burde gi 10 km/t ideal range.

Onsdag 16/4: Alta - Nordkapp - Alta/Honningsvåg
På turen svinger vi muligens innom Honningsvåg for en lunsj. Jeg vurderer å kontakte kommunen for å høre om de har noen røde/blå stikk et eller annet sted jeg kan låne. Eventuelt tar jeg til takke med en motorvarmer. Her er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre. Mulig vi overnatter i Honningsvåg på et eller annet sted som har strøm. Eller så kjører vi tilbake til Alta.


5 dager fra Oslo til Nordkapp synliggjør behovet for SCs nordover fra Trondheim veldig tydelig. :-)
TMS85D - juni 2015

bb

Sitat fra: kjellsve på onsdag 19. mars 2014, klokken 09:38
5 dager fra Oslo til Nordkapp synliggjør behovet for SCs nordover fra Trondheim veldig tydelig. :-)
Vi får håpe noen høyere oppe i systemet i Tesla ser videoen. At mange som jobber hos Tesla har sett videoene mine har jeg fått bekreftet flere ganger når jeg er på de ulike servicesentrene.

Man skal ikke se bort ifra at mange med Model S fra utlandet ønsker å kjøre til Nord-Norge om sommeren. Lofoten er jo hot for mange.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

hma

#12
@bb: Har du dobbeltlader?
Hvis ja, og du ikke har en slik 22kW "reiseladeboks", kan du få låne min (se bilde):
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

bb

Sitat fra: hma på onsdag 19. mars 2014, klokken 10:20
@Bjørn: Har du dobbeltlader?
Hvis ja, og du ikke har en slik 22kW "reiseladeboks", kan du få låne min (se bilde):
Omg, jeg fikk vann i munnen av å se på den! Jeg låner den gjerne for turen :D Hvor mye koster det for en slik en? Jeg har sett noe lignende i bagasjerommet til Kirkebø.

Ja, jeg har dobbeltlader.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

hma

Den er grei, du får ta kontakt når det nærmer seg tur.

Under ser du delepriser på "reiseladeren" på bildet (frakt er ikke eksakt). Skal bruke den til sommeren når familien kjører til Lofoten med nyinnkjøpt Model S. :)

-------
32A Mainpine EPC (£70): kr 700
4 meter kabel (Ratio) 3-fase 32A med type2 kontakt: kr 1.700
Jordfeilbryter 4-pol 63A  30mA, NL1:  kr 332
MODULÆRKONTAKTOR-NCH8-63-4POL: kr 502
Støpsel 32A 3Pol 400V 6H IP44: kr 71
Kabel H07RN-F LX 5G6 4,00 Meter: kr 637
KAPPEGEBYR Gebyr for kabelkapping: kr 23
NIPPEL M32. KABELDIAMETER 16 - 20mm 2 stk: kr 22
FORDELINGSKAP 10 MODULER IP55: kr 221
Avstandsmodul PLS/CTX spacer 1 modul 55,57 2 stk: kr 112
1264643 WK 6 SL/U JORDKLEMME-VO 1 stk: kr 32
Frakt:  kr 250
Elektrikker 1 time: kr 700
Sum: kr 5.302
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA