Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...

Startet av bb, fredag 28. mars 2014, klokken 10:44

« forrige - neste »

P85_Norway

#90
Sitat fra: D.O på torsdag 10. april 2014, klokken 15:02
Sitat fra: fredag på torsdag 10. april 2014, klokken 14:01
Sitat fra: bb på torsdag 10. april 2014, klokken 13:10
Jeg har rødt adapter med Schuko fra Kirkebø. Da slipper jeg å justere ned til 16 A. Eventuelt har jeg fått høre at man kan trekke 18 A fra de fleste stolper med blått adapter og overgang. Dette bør gjøres ute, under oppsyn og på eget ansvar :P Da snakker vi om 38 % økning i forhold til 13 A.

Det er en grunn til at Tesla ikke tillater lading med mer enn 13A på schuko.

Det er også en grunn til at DSB har vedtatt at elbil-lading fra schuko ikke får overstige 10A fra 1. juli 2014. Gjelder for nye anlegg.

Jeg synes du bør være forsiktig med å spre cowboy-holdninger til elsikkerhet. Og du har et spesielt ansvar for dette, siden du har et publikum som ser på videoene dine på youtube og dermed lærer elbil-lading av deg.
Dette var nytt, har du noen link til DSB sin uttalelse?
http://dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%c3%b8rer.pdf
Utdrag:
Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarig
høy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig
belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A.

« Offentlige ladepunkter bør ha støtte for«Mode 1» og «Mode 2» - av hensyn til eksisterende elbilpark. Ladestrømfor de to sistnevnte systemer, gitt en rimelig overgangsperiode, må begrenses tilen maksimal ladestrøm på 10 A. Ovennevnte gjelder også lading av hybridbiler.Tilrådningen fikk støtte fra hele ekspertgruppen. »
(Sitat fra NEK EV forum)
Tesla M3 Performance

jkirkebo

Sitat fra: P85_Norway på fredag 11. april 2014, klokken 14:59
« Offentlige ladepunkter bør ha støtte for«Mode 1» og «Mode 2» - av hensyn til eksisterende elbilpark. Ladestrømfor de to sistnevnte systemer, gitt en rimelig overgangsperiode, må begrenses tilen maksimal ladestrøm på 10 A. Ovennevnte gjelder også lading av hybridbiler.Tilrådningen fikk støtte fra hele ekspertgruppen. »
(Sitat fra NEK EV forum)

Det der var veldig ullent. Mode 2 kan liksågodt være fra en 16A CEE kontakt (som på Nordby kjøpesenter) eller fra en 16A 400V 3-fase for eksempel. Da er det lite poeng i å begrense maks ladestrøm til 10A. De burde nok ha spesifisert "schuko" i teksten.

Ellers er jeg ikke enig i at man bør bygge nye ladestolper med schuko. Bedre å bygge kun med Mode 3 Type 2 og heller pålegge forhandlerne av nye elbiler å legge ved Type 2 kabel sammen med bilen. Så vidt jeg vet har f.eks Østfold Fylkeskommune en policy på at nye ladepunkter ikke skal tilby schuko-stikk i det hele tatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjørn

Bla-bla-bla... 18A.. 16A.. 13A.. 10A... schuko... bla bla.. myndigheter osv osv :P
Jeg lader på 18A!
Sååh.. Kom akkurat frem til Meyergården hotell i Mo. der dem som avtalt hadde lagt ut en 3fas 32A kabel til meg.. (som jeg fint kveilet ut i hele sin lengde og jada, jeg vet skjøteledninger ikke er lov. (men det driter jeg i) ) Vært litt vel mye moralpjatt her i det siste, så må bare gi dem noe å tygge på ;)
Det som *er* kjipt er at det var bare såååvidt jeg rakk fram.. :( kjørte 334km fra 100% soc, og det var det.. 4km igjen, og 219wh/km.
Og det er 20" som er synderen.. At det skulle utgjøre så voldsomt mye hadde jeg ikke trodd..!  :( 5mil/10kwt forsvant i gummien.. G.Y. Asymetric2 255/40-20 m 50psi..
Tror jammen jeg selger hele sulamitten, kjøper meg et sett 19" felger til, og bruker OEM dekka.. for de var noe helt annet! dem kom jeg uten de helt store anstrengelser ned i 185 m.

btw denne tråden er jo BB "sin" men jeg skal halve strekka til BB så den er vel ganske on topic..  ::)

God tur videre fra Zneip i morgen BB :) Ser ut til at mitt behov for å lade på "Fausk" virkelig blir reelt..!  :(

hma

#93
Dagens bokstav: T
Trondheim, Tesla, Toyota, Th!nk og Type2
Bjørn på Tur nordover :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Bjørn

Kan og avkrefte at det finnes 400V kontakter på amfisenteret i mo, hverken i parkeringshuset, oppå parkeringshuset el rundt selve senteret.. Kun noen fancy stolper m schuko og låst m nøkkel..
Rånte litt rundt her å så etter ladeplasser, etter jeg fikk 5 mil på "tanken" igjen.. Og det var et bedrøvelig syn.. Kun på baksiden av mo handelspark fant jeg en 400V som var tilkoblet en søppelpresse, og på baksiden av byggmakker.. denne var 16A, lett tilgjengelig, og ikke tilkoblet noe..

Karkris

#95
Jeg kjørte fra Namsos til Mo i Rana igår, 33 mil, 188 W/km, 50 km til overs. Har 19" r2 , myke dekk som visstnok gir lite forbruk. Blir 19" OEM sommerdekk som ligger klar i garasjen. Spennende å se om de gir høyere forbruk.
Testet navigatoren i går. Trykket på recordknappen: "navigate to Bimbo".  :D Google prosesserte og kom opp med kjørerute direkte til Bimbo Vegkro der jeg hadde planlagt å bo. Utrolig! Science fiction!
Her har jeg ladet på 3 fase 25 Amp. Kirkebo-overgang ga meg 23 Amp enfase via blå adapter. Fulladet nå til kl 11 ( etter 14 timer).
Nå går turen videre for litt lading på Fauske. God tur til dere som er på veg oppover Nordnorge!
Tesla Model S 85, hvit, Namsos

Bjørn

God tur videre til deg og Karkis.. :) Bare et sp.. var kursen på Bimbo sikret m 25A, så du fikk ikke lov å dra mer..? eller var kursen 32A og du fant 23A passende for natten..? :)

Karkris

#97
Takk Bjørn! Lademulighetene nordover er helt elendig. Tenkte å lade på Amfi Fauske, men fikk ikke lade siden det ikke var gjort forhåndsavtale. Og vaktmesteren hadde dratt på ferie. Det andre (!) ladepunktet på Fauske var schuko og låst med nøkkel. Håper Transnova etterhvert inbefatter Nordnorge i riket vårt.  >:(
Blir spennende å se hvilke erfaringer bb gjør.

Kontakten på Bimbo var sikret med 25 Amp. Teslaen la selv inn 23 Amp etter en feilstart med rødt lys.
Tesla Model S 85, hvit, Namsos

Voll1

@karkris:  Hva gjorde du når du ikke fikk ladet på Fauske? Var det du som "nød-ladet" i Lødingen?  :-)
Model S  2013-2018
Model X  2017-

bb

Sitat fra: Bjørn på fredag 11. april 2014, klokken 21:10
kjørte 334km fra 100% soc, og det var det.. 4km igjen, og 219wh/km.
Og det er 20" som er synderen.. At det skulle utgjøre så voldsomt mye hadde jeg ikke trodd..!  :( 5mil/10kwt forsvant i gummien.. G.Y. Asymetric2 255/40-20 m 50psi..
Tror jammen jeg selger hele sulamitten, kjøper meg et sett 19" felger til, og bruker OEM dekka.. for de var noe helt annet! dem kom jeg uten de helt store anstrengelser ned i 185 m.
Var det vått på veien? Da jeg kjørte gjennom Namsskogan var det vått og kupert. Da jeg lå i 75-80 km/t fikk jeg forbruk på ca. 190-200 Wh/km. Men da jeg var nede i Saltdalen og hadde tørr asfalt og rett vei fikk jeg samme forbruk på 90+ km/t.

Sitat fra: Karkris på lørdag 12. april 2014, klokken 17:33
Blir spennende å se hvilke erfaringer bb gjør.
Hvordan lading på Cabo i Mosjøen gikk kan du lese i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13694.msg210591.html#msg210591
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Karkris

Voll1: ja, etter å ha kjørt fra Mo i Rana til Bognes hadde jeg bare 42 km igjen. Hadde behov for 74 for å komme helt hjem. Prøvde å lade på ferga, men bilen likte ikke strømmen. Fikk låne en blå 32 Amp ved båthavna og fikk ladet til 80 km på batteriet. Da jeg kom frem hadde jeg 3 km til overs :).
Oppsummer tur Namsos til Harstad: bilen er perfekt for slik tur, men problemet er at det IKKE finnes ladere nord for Steinkjer. Myndighetene ( Transnova ) ligger LAAANGT etter det som skjer. Skjønner heller ikke hvorfor Tesla ikke holder oppe trykket på etablering av nye ladere nordover? De selger jo biler i tusenvis!
Gleder meg til skikkelige ladere er på plass. Da vil TMS være konge på nordnorgetur 8)
Tesla Model S 85, hvit, Namsos

hma

Sitat fra: bb på søndag 13. april 2014, klokken 18:38
Noen bilder fra turen så langt :)
Herlige bilder! Det er mye tiltrekkende ved Nord-Norge :)
Gleder meg til selv å legge ut på tur til sommeren.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Bjørn

Jeg kan ihvertfall bekrefte at det finnes en trippelader på Sortland..! :D type1 type2 og CaDeMo..
type2 kan levere opp til 63A.! :)
Stasjonen er åpen for alle og gratis.. befinner seg på Vesterålen bil (Nissan)

http://www.vol.no/nyheter/article8424891.ece

Bjørn

Da var jeg ved mitt nordligste punkt på denne turen... :) Bleik på Andøya, Bleiksøya i bakgrunnen, naturreservat m Bla mye ørn og lundefugl.. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA