Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Status: Hurtigladere med Combo

Startet av Cowboystrekk, torsdag 27. mars 2014, klokken 20:48

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Idag da jeg kjørte jobb-Leafen (2011) og hadde kjørt ca 8 mil så droppa plutselig rekkevidda fra 22 til 13 km og medfølgende batterialarm på 2 km kjøring i 80 sona. Kjørte da med ECO uten klima. Heldigvis var det en hurtiglader i nærheten, og ifølge den hadde jeg 22% batteri igjen. Hvor langt kunne jeg reelt ha kjørt med 13 km på "tanken"? Synes det var kjip av bilen å regne så feil at jeg mista nesten ei mil på 2 km...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

offpist

Har ikke noe direkte svar på spørsmålet ditt, men jeg kjørte langt sist helg og merket også at de siste 20 kom gikk ekstra fort unna. Til stor frustrasjon naturligvis.


Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Arnt Helge

Bilen prøver å beregne hvor langt du kommer basert på siste kilometrene du har kjørt. Dersom du har hatt en fartsøkning evt fått stigning på veien, vil rekkevidden falle.

Min erfaring er at du kan kjøre fra 10-20km etter at restrekkevidde estimeres til - - på bilens display.
Så Nissan har lagt inn en backup slik at vi skal unngå å kjøre helt tom for strøm.
Bergen: Blå Nissan Leaf siden 22.6.2012, kjøpt ny hos Nissan i Åsane, 63500 km (Pr 25.1.2016)

Bekkenes

Nå med 2-5 grader temp har jeg beregnet meg frem til 1km per %, noe som er imponerende dårlig rekkevidde.

TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

emil

Anbefaler alle å gå til anskaffelse av LeafSpy (gratisversjon er god nok til mye) og obdii-blåtann adapter (~50lapp på ebay) og da har man mye mer kontroll med gjennværende kapasitet, særlig på slutten. Har selv hatt noen opplevelser med stort fall på gjettometeret med lite gjennværende rekkevidde, men leafspy har vist at jeg har nok av kapasitet igjen så jeg ikke trenger å bekymre meg.

Anbefaler en tur under kontrollerte forhold for å se hvordan bilen oppfører seg ned mot tomt batteri sammen med LeafSpy så kan du selv se når det blir krise uten å måtte høre på bilen.

1% pr km på vinterdekk ved temperaturer rundt 0 er det jeg selv regner med.

offpist

Og når stopper bilen, om man ser på Leaf Spy?
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

BE

Sitat fra: offpist på onsdag 19. mars 2014, klokken 12:11
Og når stopper bilen, om man ser på Leaf Spy?
Når bilen sier batteriet er tomt  :)

Fordelen med Leaf Spy er at du kan legge inn et forbruk, f.eks 180 Wh/km nå på denne tiden. Du vil da få et mer stabilt tall til LBW, VLBW eller Turtle (Alt etter hva du velger). På denne måten kjører en ikke i blinde slik en gjør med informasjonen som er tilgjengelig i bilen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

emil

Har ennå ikke kjørt til eller forbi skilpadde, men har kjørt ganske langt med gjettometer på "--.-" og masse mas om at det haster å finne ladested. En gang kjørte jeg vel bortimot to mil etter at første low batteri advarsel kom, og da parkerte jeg med 9% igjen på batteriet.

RuneW

Jeg har kjørt en del med LeafSpy og visning av SOC og uten å ha noe hardt å slå i bordet med synes jeg som de siste 50% av ladingen forsvinner mye raskere enn de første 50% - selv med tilnærmet lik kjørestil/veitype. Mulig jeg er den eneste i verden som har denne følelsen...  ::)

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

FrodeK

Sitat fra: RuneW på onsdag 19. mars 2014, klokken 14:04
Jeg har kjørt en del med LeafSpy og visning av SOC og uten å ha noe hardt å slå i bordet med synes jeg som de siste 50% av ladingen forsvinner mye raskere enn de første 50% - selv med tilnærmet lik kjørestil/veitype. Mulig jeg er den eneste i verden som har denne følelsen...  ::)

Har litt samme følelsen. Og så ser det ut for meg som regen blir svakere eller mindre effektiv jo mindre strøm jeg har igjen på batteriet. Men kan det stemme?

MindViruz

Sitat fra: BE på onsdag 19. mars 2014, klokken 12:37
Sitat fra: offpist på onsdag 19. mars 2014, klokken 12:11
Og når stopper bilen, om man ser på Leaf Spy?
Når bilen sier batteriet er tomt  :)

Fordelen med Leaf Spy er at du kan legge inn et forbruk, f.eks 180 Wh/km nå på denne tiden. Du vil da få et mer stabilt tall til LBW, VLBW eller Turtle (Alt etter hva du velger). På denne måten kjører en ikke i blinde slik en gjør med informasjonen som er tilgjengelig i bilen.

På min 2014 mod. kan man vise gjernværende kapasitet på batteriet i form av prosentvisning (SOC). Er ikke denne til å stole på? Er LeafSpy sin SOC visning noe mer nøyaktig?

Jeg regner også 1% per km på denne tiden... Jeg kjører vanligvis 6 mil for dagen fordelt på 2-4 turer. Det virker som hvis jeg kjører lengre strekk uten stopp varer hver prosent opp mot 1,5 km ved tørre veier og lite trafikk.

Men med 1% per km, og med 10% i ønskelig rest vet jeg at jeg kommer fram. Men da blir total rekkevidde altså 90 km...

Bjoris

Sitat fra: Bekkenes på onsdag 19. mars 2014, klokken 11:16
Nå med 2-5 grader temp har jeg beregnet meg frem til 1km per %, noe som er imponerende dårlig rekkevidde.

Det er min erfaring også, iallefall om jeg kjører i D og har varmen på 20 grader, det er spesielt om det blir en del start og stopp. Lurer på om Mich dekkene suger ekstra mye...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mippen

Når jeg lader til 80% prosent og det er mellom - og + klarer jeg å kjøre mellom 105 og 115 km. Jeg bor på toppen av en ås og det er ca 1 km med stigning fra hovedveien. Bruker 4-5km bare på den ene kilometeren for å komme meg opp bakken. Nå fikk jeg bilen min i vinter, så har bare kjørt noen få kilometer med sommerdekk for å teste bilen. Merker ganske stor forskjell på vinterdekkene og sommerdekkene. Har Micheline X-ice.


Fremtiden er elektrisk.

Bjoris

Typisk i dag ladet jeg til 80%, uten forvarming, øspøs og litt dårlig tid til en avtale, men kjørte i Eco, så var det to nye avtaler så det blir 3 lengre stopp på ca 2 timer hver. Når jeg parkerer hjemme har jeg kjørt 50 km og har 2 streker igjen. Det er ikke så imponerende, men ser at klima trekker mye på start/stop på denne tiden av året.

Nå har denne SOC appen min sluttet å fungere, men jeg har nok brukt 50-55% av SOC så det stemmer ganske bra med 1% pr km nå. MEN, er det tørt og en kjører veldig forsiktig og slår av klima og fryser litt så er det ganske imponerende hvor langt en kommer så min erfaring er at batteriet er det ikke så stor forskjell på, det er det at en bruker så mye mer strøm nå enn på sommeren...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

MindViruz

#14
Har aldri nullstil gjennomsnittsforbruket. Den viser 16,5kw/100km. Jeg har eid leafen siden februar, kjører samme runden hver dag, og normalt sett går det 1%/km.
Det får jeg ikke til å stemme med gjennomsnittsforbruket, og GOM er mer optimistisk enn en prest...

Jeg har funnet meg en rute på 99,9 km med blandet bred/smal/svingete landevei og motorvei. Fartsgrenser fra 50-80. Litt smått opp og ned som det er på hovedveiene rundt Bergen, men ingen store stigninger. Denne ruten tenkte jeg å prøve med forvarmet bil i helgen. Hvis det ikke går, så får Nissan hente meg...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA