Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: rå maktkamp om elbildesign

Startet av Focus, fredag 07. november 2008, klokken 21:17

« forrige - neste »

Focus

Jeg har selv ødelagt 1 batteri ved et uhell med repp av varmeapp.

Se tidliger innlegg  http://elbil.no/forum/index.php?topic=1161.0

Etter å ha tatt ut det ødelagte batteriet og satt inn det nye, som er identisk med resten ab batteriene og helt nytt.
resten av  batteriene har gått ca 10000 km

Det som nå skjedde var at hele batt pakken ladet seg selv ut til alle diodene sluttet å lyse.
Det ser ikke ut på diodene at batteriene blir ladet DVS de lyser ikke opp og viser hvor mye som er oppladet slik de pleier.
Jeg ladet det nye batteriet opp før jeg innstalerte det.
Spenningen på de batteriene jeg kommer til uten problemer viser individuelt 13.3 volt.
For å spare unødvendige spørsmål så er batteriet satt inn rett vei
Jeg lurer på om det at kretsen har vært brutt muligens kan ha ført til at kontroller må ressettes eller noe slikt.

Noen som har et tips om hva som  kan være problemet.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

eljet

Du trenger ikke å resette kontrolleren etter at batterikretsen har vert brutt

lurer på om det defekte batteriet  var blant de du har målt eller om der er ett av de under setet?

Du har vel ikke kortsluttet pakken når du byttet batteri

På min 4er er det tynne måle ledninger på hvert sett, det går jeg ut i fra at du også har  denne måle ledningen , om den er koplet rett etter batteri byttet eller ikke koplet till etter batteri byttet
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

Focus

Takker for tilbakemelling.

Når du sier det så tror jeg den ene av bateri kablene var borti jord altså sjassi og at det gnistrett.
Jeg har sjekket alle sikringene i boksen under dasjbord på passasjerside der er alle ok.
Finnes det en sikring et annet sted som kanskje kan være deffekt.

Det er ikke batteriene under sete.
Det som skjedde med det batt som er "deffekt" DVS det er vel egentlig ikke deffekt.
Var at jeg skulle teste varmeapp ette å ha skiftet vifte før jeg monterte det tilbake.
I den prossesen satt jeg varmeapp provosorisk mot spylerveske tanken, varmeapp veltet og eksosen bloste rett ned på det ene batteriet slik at det ble et hull i toppen på det.
Bilen virket helt fint med det batteriet. Jeg ville bare skifte det for sikkerhetsskyld.

de tynne gule ledningene er er koblet rett tilbake.

Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Rav4_EV

Når en av batterikablene kom borti ramma har nok dette ødelagt inngangen til strømmåleren til Car Controlleren. Da vil ikke lenger bilen registrere lading eller forbruk riktig.

Heldigvis har ikke din bil blitt oppgradert med en "jordshunt" mellom drivbatteri (-) og ramme. Da vile du hatt et flott sveiseapparat inntil hovedsikringen ville brenne av.

Korrekt måte å koble batterier i Buddy er å fjerne hovedsikring i el boks bak, og fjerne Car Controller før man begynner.

Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Focus

Takk Arne magnus.

Jeg satte da på laderMen uhellet med kabel til ramma skjedde etter at feilene oppsto.
Det har seg slik at jeg bytta batteriet og etter at det var innmontert indikerte diodene at batteripakken ladet seg ut DVS at diodene slukket 1 etter 1 til alle var slukket uten at jeg kjørte bilenen og det ble ikke indikert at bilen mottok lading.


Det nye batteriet hadde da stått på lading 1 døgn slik at jeg var sikker på at det var toppladet.

For å være sikker på at det ikke var noe galt med det nye batteriet satte jeg det gamle tilbake og det var i den forbindelse at den ene av batterikablen var borti ramma.
Jeg glapp kabelen og den svingte rundt og tangerte ramma.
Spenningen mellom kabel og ramme er ca 67 v.

Bilen oppfører seg på samme måte med det gamle batteriet tilbake.

Batterispenning uten lading tilkoblet er 13.3 volt og over 14 når jeg setter på laderen.

Dette indikerer vel at batteriene faktisk mottar lading og at det er systemet som ikke ser det.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Rav4_EV

Laderen fungerer uavhengig av bilen ellers. Når laderen viser "grønt" er batteriene oppladet.
Car Contolleren "teller" amperetimer inn og ut av batteripakka. "Nullpunktet" er nå sikkert et par hundre Ampere, og du vil ikke få registrert lading korrekt.
Sett denne feilen mange ganger.

Du trenger en ny Car Controller fra ElbilNorge.

Arne Magnus
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Focus

hei igjen Arne Magnus

Har nå snakket med ElbolNorge, han sier nesten det samme, men mente at det var vært forsøket å resette Controller først ved å å trekke ut pluggen i minst 30 sek.

Krysser fingre for at det hjelper.

Finn
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

sveander

Er jeg en pyse som aldri ville drømt om å gå i gang med en slik jobb?
Selv om jeg er elktronikkingeniør og har jobbet med batterier i 3 år.

Er det bare meg?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

Focus

#8
Til Arne Mangnus.
Jeg har nå utført testen som ElbilNorge foreslo med negativt resultat.
Så du fikk helt rett i at jeg trenger ny controller.
Stig sender meg en ny.

Til Sveander
Ja du er pyse. ;)

dersom man har elbil i et distrikt der det ikke er noe service verksted så må man kunne gjøre litt selv og da hender det at man GUFER litt. Jeg kan ta den på strak arm.

Den som intet våver intet vinner. Etter å ha lest om alle de batteri problemene som er med think og de andre bilene her på forumet så synes jeg ikke dette var den store risken.

Det jeg skulle ha gjort var å koble fra controlleren før jeg koblet fra batteriet.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

cra

Sitat fra: mx på mandag 27. oktober 2008, klokken 14:26
Det jeg skulle ha gjort var å koble fra controlleren før jeg koblet fra batteriet.

Etterpåklokskap er en meget eksakt vitenskap. ;D  Regner med du setter det på kontoen for "dyrkjøpt erfaring" og gjør det riktig neste gang. Greit at en del ting må læra ved å prøve og feile, men synd at det kan bli dyrt innimellom (uten at jeg vet noe om hvor mye dette vil koste deg)

Ellers er vel kanskje ikkeSveander direkte pyse, men har kanskje litt mindre fremskreden trang/tvang til å gjøre slikt selv. Det kommer etterhvert. ;)  Hadde ikke sett for meg å gjøre vannfylling på thinken min selv heller, men jaggu har det blitt investert i diagnoseapparat med mer... :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Focus

Tusen takk for støtten cra den varmet.

Det blir ikke så veldig dyrt mellom 1000 og 2000 kr og som du sier erfaring er meget bra å ha med seg.
Det jeg selfølgelig skulle ha gjort var å undersøke først om det var noe jeg burde være oppmerksom på, men gjore ikke det denne gangen.

Det som er det dummeste er jo at jeg ikke en gang måtte skifte det batteriet bilen virka helt fint den ønsket bare ikke å kjøre med et batteri der det et hull i toppen.

Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

cra

Sitat fra: mx på mandag 27. oktober 2008, klokken 14:52
Tusen takk for støtten cra den varmet.

Bare hyggelig

Sitat fra: mx på mandag 27. oktober 2008, klokken 14:52
Det blir ikke så veldig dyrt mellom 1000 og 2000 kr og som du sier erfaring er meget bra å ha med seg.

Til å overleve det, men sure penger alikevel. På edn positive siden så ligger det npå en tråd her i forumet som andre kan finne og lese, slik at de slipper å gjøre samme feilen. Bra for alle så nær som de som lever av å produsere og selge disse delene. :)


Sitat fra: mx på mandag 27. oktober 2008, klokken 14:52
Det jeg selfølgelig skulle ha gjort var å undersøke først om det var noe jeg burde være oppmerksom på, men gjore ikke det denne gangen.

Greit å kjøre et kjapt søk her på forumet, i alle fall. Det er som regel noen som har vært borti det før, evt. snoen som har gjort noe lignende og kan komme med noen generelle pekere i det minste.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Focus

#12
Ja det er jeg helt enig i.

Når det gjelder prisen på "erfaringen" så ville det blitt mye dyrere å sende bilen tur retur Stavanger Oslo.

Den infoen jeg fikk fra ElbilNorge var at de koblet fra controller før de begynte å jobbe med batterier.
Det var jo det jeg skulle ringt å spurt om før jeg skifta batt istedenfor etter at skaden var skjedd.

Det blir det samme som at dersom man skal av med rattet på en bil med airbag så koble fra +polen før man begynner ellers blir det fort en utblåsning som man ikke glemmer så fort.

Men som du sier nå står det her og andre kan finne det å slippe den feilen.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Focus

Har idag mottat ny controller fra ElbilNorge. Montert den tilbake i bilen.
Alt virker som det skal og jeg er igjen en fornøyd elbil trafikant.

BENYTTER ANLEDNINGEN TIL Å SKRYTE UHEMMET AV SERVICEN TIL ELBILNORGE.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

bosonic

Må du til Biltilsynet nå og få registrert at km teller er skiftet?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA