Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: evselect tull eller gull?

Startet av ekko, torsdag 27. mars 2014, klokken 18:43

« forrige - neste »

ekko

Jeg vet lignende spørsmål har blitt stilt mange ganger, men nå med prisreduksjonen pga. "frivillig norgespakke" ble jeg litt usikker

Hva er egentlig forskjellen på å gå til Nissan og kjøpe denne bilen ny i forhold til å kjøpe den i feks denne bilbutikken?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47292128&searchclickthrough=true

Jeg tenker da på pris, utstyr og rettigheter.

knutgrr

Hva er det med (noen) bilforhandlere og Capslock-galore?
Norsken var jo også på fastfood-nivå.
Ser useriøst ut.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Mippen

Har kjøpt min bil på denne måten selv. Har ikke opplevd noe negativt. Ikke brukt denne forhandleren da. Så lenge bilen ikke har noen skjulte skader er det ikke noe spes som skiller fra kjøp hos Nissan. Får ikke serviceavtaler og slik da.
Fremtiden er elektrisk.

ekko

Sitat fra: Mippen på tirsdag 18. mars 2014, klokken 13:27
Har kjøpt min bil på denne måten selv. Har ikke opplevd noe negativt. Ikke brukt denne forhandleren da. Så lenge bilen ikke har noen skjulte skader er det ikke noe spes som skiller fra kjøp hos Nissan. Får ikke serviceavtaler og slik da.

Serviceavtaler - hva innebærer det? Er det en avtale man betaler ekstra for ved kjøp?

Når det gjelder bilen så er vel denne på 100km i praksis ny, den har evt vært prøvekjørt og kjørt fra A-B, men regner med den er importert da.

2mash

Kjøpte for en måned siden, og da var det maks 10k som skilte. Jeg valgte å kjøpe fra forhandler pga:
- for liten gevinst å kjøpe av parallellimportør  (helt subjektivt)
- noe bedre garanti
- kunne få bilen slik jeg ville ha den
- føles lettere å kunne gå direkte til selgeren om det skulle være noe krøll. Nissanforhandlere er visst veldig forskjellig i hvordan de behandler importbiler.
- fikk krom-pakken - som jeg synes er knall

(er vel også diskutert i mange tråder før, så la oss ikke ta hele diskusjonen om igjen)

Mitt råd er å se hva du kan forhandle frem hos forhandler, spesielt dersom du ønsker noe ekstrautstyr...
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Mippen

#5
Sitat fra: ekko på tirsdag 18. mars 2014, klokken 15:02
Sitat fra: Mippen på tirsdag 18. mars 2014, klokken 13:27
Har kjøpt min bil på denne måten selv. Har ikke opplevd noe negativt. Ikke brukt denne forhandleren da. Så lenge bilen ikke har noen skjulte skader er det ikke noe spes som skiller fra kjøp hos Nissan. Får ikke serviceavtaler og slik da.

Serviceavtaler - hva innebærer det? Er det en avtale man betaler ekstra for ved kjøp?

Når det gjelder bilen så er vel denne på 100km i praksis ny, den har evt vært prøvekjørt og kjørt fra A-B, men regner med den er importert da.

Den bilen der er garantert importert fra europa. Biler som er kjøpt i europa har fortsatt garanti hos nissan i norge. Hvis bilen der i mot er kjøpt i usa er det ikke garanti på den. Det heter parallell import. Nissan norge har kjørt høyere priser enn i enkelte andre land. Etter som det ikke er avgifter på elbiler har små importører kjøpt nye eller nesten nye biler fra utlandet og solgt de til lavere pris enn nissan. Minuset er at noen av de mangler litt utstyr. Viktig hvis du kjøper en slik bil at den har varme i seter, speil og gjerne ratt. Pass også på at den er rustbehandlet.

Som 2mash sier så er det litt opp til en selv hva en velger. Jeg valgte å gjøre det på min måte fordi den bilen jeg fant hadde akkurat det utstyret jeg ville ha. Hadde full vinterpakke mm. Trengte ikke å vente i flere uker på en bil fra Nissan. Fikk på dagen. Jeg betalte også 40.000kr mindre enn det tilbudet jeg fikk hos forhandleren, og det selv med vinterdekk.

Pr i dag kjører Nissan kampanje på sine biler, så da kan du få en bil fra Nissan til lavere pris enn den du linket til. Det er ikke så mye å spare på parallell importørene akkurat nå. Ville ha sjekket med nissan først før du bestemmer deg. Tekna koster vel nå 239000 på tilbud hos Nissan uten norgespakken. Slenger du på vinterdekk så blir det noen tusenlapper ekstra. Da er du oppe i omtrent samme prisen. Dvs, den annonsen du linker til ser ikke ut som inkluderer vinterdekk. Men du kan jo forsøke å prute litt da begge steder.
Kjøpte min bil hos ecocar, kan jo sjekke de ut også.

Slik prisene er nå hos Nissan burde det fint gå an å prute litt hvis du skal kjøpe hos en mindre forhandler.

Service avtale er at du får service inkludert for noen kr ekstra i noen år fram i tid slik at du sparer noen kr. Er også noen ganger med lånebil i prisen når du er på service.
Fremtiden er elektrisk.

BE

Det tilkommer vel transport og klargjøring på den norske prisen også, så 239000,- for en Tekna forblir en lurepris slik vi dessverre aksepterer.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Mippen

Ja, skal ikke bare se på prisen. Viktig å undersøke om det er inkludert vinterdekk, levering, registrering mm. Det er ikke alltid så lett å prute på prisen på nye biler i dag, men det er lettere å prute på tilbehør. Går an å spørre om du kan få med noe ekstrautstyr i prisen. For eksempel vinteredekk =)
Fremtiden er elektrisk.

ekko

Takk for alle savr.
Jeg er ikke noe god på pruting, vet det gjøre og at det finnes penger å spare, men jeg er ikke typen. Må kanskje forbedre meg litt på det.

Jeg har prøvd å følge med på finn nå siste ukene på biler, både de som står hos nissanforhandlere og de som er hos importører, men jeg har ikke sett noe markant fall på disse prisene.

Er det noen som vet om kampanjen til nissan kun gjelder når du faktisk bestiller deg en ny bil, at de som er lagerbeholdning ikke er inkludert i tilbudet?
Logikken tilsier jo det, for de som står på lager har vel den tidligere obligatoriske norgespakken? (for krombiten er vel fabrikkmontert?)

Mippen

Nå er jeg ikke helt 100 prosent sikker, men jeg har blitt fortalt at chromlistene er det importøren eller forhandleren som putter på selv. Dvs, det er utstyr som er unikt for Norge. Bilene som er på tilbud er uten denne pakken. Kan jo være heldig å få en bil med ekstra pynt til samme pris. I utgangspunktet er det ikke med.
Fremtiden er elektrisk.

ekko

Jeg tok kontakt med nissan og hørte. Slik jeg forstod ville bilene med krom, men uten leiebil og serviceavtale være redusert med 23 000kr.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

ekko

Slik jeg tolket det, og da får man ta høyde for at det kan være misforståelser ute og går, så vil vel det være den nye prisen de averterer med + 7.800 som er listeprisen for krom.

Så om de har en acenta på lager med krom er man i følge listen da på

219 900 + krom (7800) + levering + matter (er vel et must) + vinterhjul

http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.13440.File.dat/LEAF_Kundeprisliste__07-03-14_0476b_1.pdf

2mash

Sitat fra: ekko på onsdag 19. mars 2014, klokken 08:23
..
Logikken tilsier jo det, for de som står på lager har vel den tidligere obligatoriske norgespakken? (for krombiten er vel fabrikkmontert?)

Forhandler monterer alle 'pakker' selv, dvs alt av lister, krom, vindavvisere +++
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

bjorn_2390

Sitat fra: ekko på torsdag 20. mars 2014, klokken 10:06
+ matter (er vel et must)
Matter? Hva slags matter er dette? (Som er et must?)
Er de spesielle, eller er det de mattene som "følger" alle biler (bare at du får det som ekstrautstyr)?
Blå Euro-Leaf (2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA