Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 16A lader Nissan Leaf

Startet av Mippen, torsdag 27. mars 2014, klokken 13:48

« forrige - neste »

breitling

Dette er en typisk elbil test som går i samme skuff som de fleste andre tester.

  • Skrevet og testet av journalister som ikke har stor peiling på elbiler.
  • Ofte blandes biler i forskjellige klasser (størrelser). Kalle eUp (3,5 m) en Leaf (4,5 m) konkurent er direkte feil. Samme med noen andre modeller. Har lest et sted at "i3 skal utfordre Leaf". Osv, osv, osv.
  • Rekkevidde delen er story for seg selv. Her blandes NEDC tall med produsentens optimistiske eller forsiktige antydninger, brukernes erfaringer og testens resultat. Hummer og kanari!
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Thomas Parsli

Sitat fra: Vind på torsdag 20. mars 2014, klokken 14:12
...men å kalle BMW i3 usikker, det er faktisk feil.  i3 er tryggere enn en Leaf...

Hva baserer du det på?

Ikke resultatene fra Europ NCAP antar jeg?

* http://www.euroncap.com/results/nissan/leaf/2012/432.aspx
* http://www.euroncap.com/results/bmw/i3/533.aspx

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Vind

#17
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 20. mars 2014, klokken 15:36
Sitat fra: Vind på torsdag 20. mars 2014, klokken 14:12
...men å kalle BMW i3 usikker, det er faktisk feil.  i3 er tryggere enn en Leaf...

Hva baserer du det på?

Ikke resultatene fra Europ NCAP antar jeg?

* http://www.euroncap.com/results/nissan/leaf/2012/432.aspx
* http://www.euroncap.com/results/bmw/i3/533.aspx

Thomas
Det er jo litt feil, i3 - med alt det ettermonterte sikkerhetutstyret er tryggere en Leaf skulle jeg ha skrevet. 

Kravene fra Euro NCAP er betraktelig skjerpet fra 2012 hvor Leaf ble testet, til 2013 hvor i3 ble testet - og for 2014 er det enda strengere.  Blant annet er det krav til fotgjengerdeteksjon og Aktiv kollisjonsvarsling.  Det vil ikke være mulig å få 5 stjerner i 2014 uten dette.

Hverken Leaf, i3 eller Tesla kvalifiserer til 5 stjerner med dagens krav fre Euro NCAP

Det er det kun Golf av el-bilene som vil kunne kvalifisere til 5 stjerner med dagens krav.  i3 har jo teknologien, men som ekstrautstyr gjelder det ikke for Euro NCAP - og det er jeg enig i.  Sikkerhetsutstyr bør være standard.  Dette burde jo en biljournalist i VG vite (men det er jo mye å kreve)

Så får vi vente på en oppgradering av de andre bilene - om det blir standardutstyr eller ekstrautstyr.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Mippen

#18
Her er det test av de ulike elbilene under samme forhold, hvor det er fokus på rekkevidde og andre vinteregenskaper.



http://www.side3.no/motor/article3739297.ece
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Sitat fra: Vind på torsdag 20. mars 2014, klokken 16:05
Det er jo litt feil, i3 - med alt det ettermonterte sikkerhetutstyret er tryggere en Leaf skulle jeg ha skrevet. 

Tryggere på hvilken måte?

i3 gjør det vel dårligst på "Pole"-testen (http://www.euroncap.com/Content-Web-Page/90769bbc-bb74-4129-a046-e586550c3ece/pole-side-impact.aspx), hvilket ettermontert sikkerhetutstyr hjelper der?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Mippen på torsdag 20. mars 2014, klokken 16:14
Her er det test av de ulike elbilene under samme forhold, hvor det er fokus på rekkevidde og andre vinteregenskaper.


http://www.side3.no/motor/article3739297.ece


Fokus var vel på å kjøre bilene tomme for strøm fortest mulig?

Å bare få ut 206,9km av en Tesla med 85kWh batteri er imponerende, nesten på linje med Top Gears prestasjoner tidligere!
Og 69,1 km har jeg hatt på Leaf en gang, da hadde bilen stått i -25 grader i tre dager og viste en strek på batteritemperaturen.

Testen til AutoBild er realistisk for tyske fossilhuer som prøver å få elbiler til å gå kortest mulig uten å kjøre på bane (den ideen har jo Top Gear brukt opp). Nesten like bra som Prius vs BMW M3!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mippen

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 20. mars 2014, klokken 16:39
Sitat fra: Mippen på torsdag 20. mars 2014, klokken 16:14
Her er det test av de ulike elbilene under samme forhold, hvor det er fokus på rekkevidde og andre vinteregenskaper.


http://www.side3.no/motor/article3739297.ece


Fokus var vel på å kjøre bilene tomme for strøm fortest mulig?

Å bare få ut 206,9km av en Tesla med 85kWh batteri er imponerende, nesten på linje med Top Gears prestasjoner tidligere!
Og 69,1 km har jeg hatt på Leaf en gang, da hadde bilen stått i -25 grader i tre dager og viste en strek på batteritemperaturen.

Testen til AutoBild er realistisk for tyske fossilhuer som prøver å få elbiler til å gå kortest mulig uten å kjøre på bane (den ideen har jo Top Gear brukt opp). Nesten like bra som Prius vs BMW M3!

Thomas

Testen ble utført i de østeriske alper. Se på det som en ekstrem test. Er ikke mange plasser en elbil får kjørt seg like hardt både med tanke på kulde og stigning. Stor forskjell å kjøre Oslo - Geilo med en Tesla S i forhold til mange lange og harde stigninger i alpene. Til sammenligning fant jeg noen som kjørte med en annen tesla s i alpene.

"What a climb! Grenoble was at 250 m and we climbed to 650 m on the highway before turning off for the big climb. 16 km and 22 hairpins later we were at 2065 m in the ski resort.

We had 140 km (35%) of rated range at the bottom and 37 km (15%) at the top."


Det beviser at kulde og mye stigning sluker strøm. Hadde vært spennende å testet en vanlig elbil på samme ruten.

Fremtiden er elektrisk.

RunarBT

"Testen" blei og utført med alt av varme på i seter, lengre tids lufting med åpne vinduer mens varme stod på etc.

Virker ganske så tydelig at det var bevist forsøk på å tappe mest mulig strøm, og få kortest mulig rekkevidde dessverre

Mippen

Sitat fra: RunarBT på torsdag 20. mars 2014, klokken 21:40
"Testen" blei og utført med alt av varme på i seter, lengre tids lufting med åpne vinduer mens varme stod på etc.

Virker ganske så tydelig at det var bevist forsøk på å tappe mest mulig strøm, og få kortest mulig rekkevidde dessverre

Kilde?
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA