Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan bygger en solcelle-anlegg for ladning av Tesla hjemme?

Startet av Sirka, torsdag 27. mars 2014, klokken 10:55

« forrige - neste »

Sirka

... skulle ikke den la oss lade med 32A?  ???

Oppdaget tilfeldigvis fem nye Fortum-ladestasjoner i dag, og måtte selvfølgelig teste. Ble helt oppglødd da jeg så en type 2-kontakt i stolpen, og fikk pakket ut den fine blå kabelen. Da jeg satte meg inn i bilen, trodde jeg først displayet viste at bilen ville være fulladet om ca. to timer(!) - tok litt tid før jeg skjønte at den viste full lading kl. 02 i natt ... ::) (Klokken var da ca. 20.)

På stolpen stod det vitterlig 32A - men den kan ikke ha gitt fra seg mer enn max halvparten, vel? Hva er det jeg har misset her ...?

Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

LMOR

Alt tyder på 16A.

Men du sjekket at mode3 instillingen stod på MAX?


Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sirka

Ehh ... Mener å huske at "alt" stod på max ved gjennomgangen med selger, men dobbeltsjekket ikke i dag. Skal sjekke i morgen!

Kan det være at stolpen ikke leverer mer, forresten? Mener å ha lest i en annen tråd at Fortum et annet sted i landet begrenset dette, etter ønske fra kunden (de som driftet P-anlegget)?
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

LMOR

Det siste er sikker mest sannsynlig.

Selv om den ikke stod på max, så ville den trukket mer enn 16A hvis det var 32A tilgjengelig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

jkirkebo

#4
Sitat fra: Sirka på tirsdag 18. mars 2014, klokken 01:13
Ehh ... Mener å huske at "alt" stod på max ved gjennomgangen med selger, men dobbeltsjekket ikke i dag. Skal sjekke i morgen!

Kan det være at stolpen ikke leverer mer, forresten? Mener å ha lest i en annen tråd at Fortum et annet sted i landet begrenset dette, etter ønske fra kunden (de som driftet P-anlegget)?

Hvor var dette? F.eks på Strømmen Storsenter er det kun stolpe nr. 30 som gir 3x32A, de andre gir 1x16A.

Det er synd at BMW ikke viser litt mer teknisk info på skjermene. Visning av ladestrøm og spenning hadde vært kjekt å ha, men det er vel foreløpig kun Tesla som har implementert dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Terondo

2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Sirka

Hysjda, Terondo - disse stolpene er tydeligvis så nye og/eller hemmelige at de ikke står oppført noe sted, ikke en gang på Fortums egne sider ... ;)

jkirkebo; som du ser på det øverste bildet så står det i hvert fall 32A på innsiden av lokket?

Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

LMOR

Det som står på innsiden av lokket er spec'en på stasjonen, ikke hva den er tilkoblet. Den tåler 32A, 400V, IP44 osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sirka

Ah - takk for den avklaringen, LMOR. :)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

nofuelno

Kan det være at den type2 kabelen man får fra BMW er en 16A versjon ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

snakkis


Sitat fra: nofuelno på tirsdag 18. mars 2014, klokken 18:28
Kan det være at den type2 kabelen man får fra BMW er en 16A versjon ?
Nei, det står 32A på den.

LMOR

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 18. mars 2014, klokken 18:28
Kan det være at den type2 kabelen man får fra BMW er en 16A versjon ?
Nei, denne kabelen er "dum". Alle som kjøper hurtigladning har betalt for 32A maks. (VW har maks 16A på sine biler, men samme kabel kan brukes)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

nofuelno

Sitat fra: snakkis på tirsdag 18. mars 2014, klokken 18:35

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 18. mars 2014, klokken 18:28
Kan det være at den type2 kabelen man får fra BMW er en 16A versjon ?
Nei, det står 32A på den.
OK, da skal den kunne trekke 32A også. Det finnes kabler som er merket med f.eks. 20A og de kan da trekke maks 16A fra type2 uttaket. Det holder jo for de som har standardlader i sin i3 eller for de som har eUP.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Charge and Drive

Hei,

Ladestolpene på Lagunen Storsenter er satt opp med 16 amp i pilotfasen. De vil bli meldt inn i NOBIL / ladestasjoner.no i løpet av uken  :)
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

Sirka

Takk for info, C&D! :) Når vil de endres til 32A, sånn omtrent ...? (Ser for meg at Lagunen kan bli et greit sted å ta lørdagshandelen framover - forutsatt at ikke for mange oppdager disse ladepunktene, da ...) 8)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA