Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forum for syting og konspirasjonsteorier

Startet av PLUTO, fredag 07. november 2008, klokken 13:47

« forrige - neste »

Lynet

Sitat fra: El rayo på torsdag 15. oktober 2009, klokken 19:23
De feilene jeg har vært borte i på Webasto/Eberspächer vannvarmer på andre biler når det ikke vises feilmeldinger er at etter mange års drift - PSA bilene er vel rundt10 år nå - er at forbrenningskammeret ruster i stykker. Det medfører at varmen ikke overføres til vannet. Jeg har Eberspächer i en fossilbil som jeg kjørte sommer og vinter i 12 år før jeg kjøpte Th!nk.

I Webasto sin manual for luftvarmeren for Think står det at brennkammeret skal skiftes etter 10 år!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

pilt

Sitat fra: Elmo på tirsdag 20. oktober 2009, klokken 21:01
Pass på få med den gamle! Jeg syns det er utrolig om den skal være helt defekt, og om ikke du kan få bruk for den er det helt sikkert andre her som er interessert i deler.  Se bare her på elbil-wiki hva man kan gjøre med mye iver og litt ferdighet.
Det er visst litt sent nå, for jeg hentet jo bilen for en uke siden.

Men dere, eller Elektrolux gjelder vel kanskje dette: Nå har jeg fjernkontroll, men jeg har jo ikke lært annet enn det som står i manualen, og der står det ikke noe om hvordan en elbil med webasto skal være stilt inn. Skal jeg når jeg skrur av bilen flytte varmeapparatet helt på rødt og så gå? Skal vifta settes på noe eller vil ikke den virke siden tenninga ikke er på når fjernkontrollen brukes? Hva skjer når jeg skal bruke bilen? Skal jeg starte bilen som vanlig selv om webastoen går? Skal den skrus av først?? Det var jo så viktig å skru av webastoen før man skrudde av bilen og at den var av før man startet bilen igjen, så nå vet jeg virkelig ikke hva jeg skal tro eller gjøre.  ???
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

elektrolux

Hallo Pilt

Vet ikke hvordan din fjernstyrte Webasto er montert,  men du må sette varmen på maks etter at du har parkert for at varmen skal komme inn i kupeen.

Selv koblet jeg leder til vifta slik at denne svev når Webastoen fjernstartet, men det kan være anderledes med din.

Alle skrekksenarione om feil rekkefølge av og på med tenning Webasto etc. kan du la være å bekymre deg for.

Webastoens styrekrets sørger for riktig avstengning og oppstart av Webastoen uansett hvor mye det skrus av og på ellers. Det kan bli mye arbeid for styrekretsen, men det er dens problem, ikke ditt. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pilt

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. oktober 2009, klokken 12:07
Hallo Pilt

Vet ikke hvordan din fjernstyrte Webasto er montert,  men du må sette varmen på maks etter at du har parkert for at varmen skal komme inn i kupeen.

Det må jeg også.

Selv koblet jeg leder til vifta slik at denne svev når Webastoen fjernstartet, men det kan være anderledes med din.

Det virker som det er sånn hos meg også, for vifta går som bare det selv om den står på null og tenninga er av.

Alle skrekksenarione om feil rekkefølge av og på med tenning Webasto etc. kan du la være å bekymre deg for.

Så bra!

Webastoens styrekrets sørger for riktig avstengning og oppstart av Webastoen uansett hvor mye det skrus av og på ellers. Det kan bli mye arbeid for styrekretsen, men det er dens problem, ikke ditt. ;)
Til nå merker jeg at jeg gjør litt som jeg gjorde tidligere. Skrur av Webastoen noen 100-meter før jeg skal parkere (syns det er greit at den har sluttet å bromme når jeg parkerer), skrur av tenninga og så setter jeg den over på rødt igjen.

Når jeg skal kjøre igjen på morgenen, så skrur jeg av Webastoen før jeg setter på tenninga, for så å sette den på igjen. Vi liksom ikke skru på tenninga mens den er på, i tilfelle noe blir ødelagt.

Ang. fjernkontrollen så skjønner jeg ikke helt hvordan den virker. Den står på AV, og jeg trykker rundt i vilden sky før den plutselig hopper over til det første klokkeslettet bilen skal hentes og bilens størrelse (A-1 har jeg valgt) uten at jeg vet hvordan det skjedde. Det samme hendte da jeg skulle hente bilen i dag. Nysgjerrig som jeg var, så måtte jeg jo trykke litt på knappene for å sjekke temperaturen i bilen (utenfor?) og trykket litt rundt, og plutselig kom symbolet om at den sto på på. Det var jo ikke meningen, for sååå kaldt er det ikke på ettermiddagene ennå.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Griffel

#34
Det viser seg at noen gamle vedlegg ikke lar seg åpne derfor legger jeg denne etter oppfordring fra Elmo in på nytt:

I PSA finnes to typer:
ThermoTop S på de litt eldre
ThermoTop C på de litt nyere

Beskrivelse av S er vedlagt her, og er et komprimert utsnitt av det en finner i verkstedmanualen, som jeg ikke lenger vet hvorfra en kan laste ned. Den måtte komprimeres ganske mye for å komme ned i akseptabel størrelse for vedlegg, men er nok lesbar. Det står også en del om S på Wiki. http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:How-to#Varmeapperat_.28Webasto.29_som_ikke_starter

ThermoTop C kommer i neste innlegg

For å kommer ut av lock-out situasjon for elektronikken er det enklest å bruke plugg #2 på Webastoen som har 2 litt tykke ledninger.

Noen ulikheter:
Vannpumpen er bygget inn i enheten på S
Vannpumpen er skrudd på siden på C .
Flammevakten på S er en PTC motstand
Flammevakten på C er glødeelementet selv.

Les først beskrivelsen om S (vedlagt dette innlegget) da sier mest om hvordan det er installert i våre biler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#35
Det viser seg at noen gamle vedlegg ikke lar seg åpne derfor legger jeg denne etter oppfordring fra Elmo in på nytt:

I PSA finnes to typer:
ThermoTop S på de litt eldre
ThermoTop C på de litt nyere

Beskrivelse av C er vedlagt her
ThermoTop S Se forige innlegg

Les først beskrivelsen om S (vedlagt forige innlegget) da sier mest om hvordan det er installert i våre biler.
Skjema i dette vedlegget (C) er fra Webasto så sikrings nr etc er ikke nødvendigvis slik det er installert i PSA biler.

Siden flere nå installerer fjernkontroll.
Det var en tidligere diskusjon hvor anbefalingen var å ikke lade samtidig som varmeapparatet sto på.

Selv fikk jeg feillampe tent om jeg gjorde dette, derfor sluttet jeg med det, men om jeg husker riktig var det bedre grunner enn dette til at en ikke burde lade når en satte på varmeapparatet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på søndag 17. januar 2010, klokken 16:38
. . . verkstedmanualen, som jeg ikke lenger vet hvorfra en kan laste ned
Det er en del verksted dokumenter i ZIP-filen som det er link til i første linje her  (66Mbyte).
Kun ett på Skandinavisk :(, resten krever dypere språkkunnskaper  :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Gaute

Hei!
Jeg har nå vært gjennom en prosess for å få Webastoen (C modell) til å varme igjen.  Prøvde først litt restarting av kortet uten at jeg kom noen vei.  Demonterte så Webastoen og skrudde brennkammeret i fra hverandre(Høyre side av Webastoen) gjorde rent brennkammer og monterte det hele igjen.  Fremdeles ingen virkning.  Konstaterte at det ikke kom bensin frem. Satte bilen på verksted, for at de kunne sjekke opp bensintilførsel( det har vært litt kaldt skru ute i det siste).  De konkluderte at det måtte være feil i brennkammeret - såg ikke pent ut.  Så gikk det en liten periode i venting på nytt brennkammer. Da det ble montert virket den fremdeles ikke, og bilen ble sendt opp til naboen Citroen for feilavlesing på citroen sine instrumenter(det er greit når mekanikerene kjenner hverandre og hjelper hverandre på tvers av verkstedene) De fant feilkode på vifta i Webasto, og den ble skiftet. (Landrover bruker også C modellen diesel i sine biler og der går vifta igjen som en feil  når webasto ikke virker.) I allefall jeg har nå fått bilen igjen. Webastoen virker og varmer som aldri før.  Grunnen til at Webastoen ikke fikk bensin er at så lenge det er en feil i webasto, får ikke bensinpumpa impuls signal til å starte.  Nå gjenstår det bare å se hva regningen kommer på.  Inklusive min egen demontering har webastoen bare vært tre ganger ut av bilen i løpet av siste mnd.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

elektrolux

Sitat fra: Gaute på lørdag 23. januar 2010, klokken 10:58
De fant feilkode på vifta i Webasto, og den ble skiftet.

Hvorfor ikke bare tilføre 12V til vifte, glødeplugg, doseringspumpe?

Det er det styrekortet gjør, og da vil du se om delene virker ;)

Godt tips forresten om at den ikke gir pulser ut til doseringspumpen om den detekterer feil på viften etc.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#39
Sitat fra: elektrolux på lørdag 23. januar 2010, klokken 11:07
Sitat fra: Gaute på lørdag 23. januar 2010, klokken 10:58
De fant feilkode på vifta i Webasto, og den ble skiftet.

Hvorfor ikke bare tilføre 12V til vifte, glødeplugg, doseringspumpe?

Det er det styrekortet gjør, og da vil du se om delene virker ;)

Godt tips forresten om at den ikke gir pulser ut til doseringspumpen om den detekterer feil på viften etc.

Siden bensinpumpen er pulsdrevet vil en ikke kunne teste pumpen på denne måten. Vanskelig å slå av og på med riktig frekvens.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Det er vanskelig å dosere riktig som du sier, men å gnistre litt for å sjekke at det kommer bensin ( like ved der en gnistrer ) er lett.

Tar det fyr er det ikke så mye bensin det er snakk om, men ha gjerne et brannslukkningsapperat ved siden likevel. ;)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

Den skal ha "en del" bensin til å begynne med for å kunne komme igang, så du kan godt "gnistre" en stund til å begynne med. Elektrolux er glad i fyr og spenning forstår jeg  :D.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Ofte har det vist seg at det ikke er noe feil med Webastoen i bilene, men at det av en eller annen grunn ikke kommer bensin fram.
Har da jekket opp bilen, montert ned beskyttelsen rundt servoen og doseringspumpa, og brukt Elektrolux sin metode med å slå 12Ven av/på med et ekstra batteri. Ser da fort om pumpa er i orden, og om det kommer fram bensin.
Når det gjør det, kobles bensinledningen på plass igjen og jeg kobler fra fremme ved Webastoen og gjenntar operasjonen.
Når bensinen kommer helt fram kobles ledningen på igjen og jeg prøver en start av Webastoen.
Ofte er dette nok til å få liv i enheten.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El rayo

På en P106 eller Saxo måtte jeg tømme bensintanken for omtrent en halvliter vann. Vann legger seg i bunnen av tanken fordi det er tyngre enn bensin. Det som kom ut av slangen ved Webastoen etter at bilen var tint opp innendørs over natta luktet ikke bensin og var ikke brennbart. Husk å sette på bensinlokket etter fylling.

Tanken kommer man lett til under baksetet på høyre siden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Jeg har vært borte i at slangen er hoppet av bak ved pumpen. Jeg har også erfaring med at det er kortslutning i ledningen til pumpa.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA