Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forum for syting og konspirasjonsteorier

Startet av PLUTO, fredag 07. november 2008, klokken 13:47

« forrige - neste »

PLUTO

her er beskrivelsen av jobben som en PDF for den som liker det bedre.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

Virkelig bra beskrivelse Pluto. Håper flere kan bidra med slike når de allikevel gjør en reparasjon.

Men jeg lurer litt på noe du skriver i .PDF'en  (sitat): "ta ut sikringer til hovedbatteri (den store ved 3'er kassen og 11'er kassen)".   3'er sikringen er grei (den har jeg ute titt og ofte), men jeg trodde det holdt med den. At også 11'er sikring må ut, og i tillegg at du sier sikringen (bestemt form, éntall) forvirrer meg. Det er jo to sikringer (+ to shunter) på 11'er kassen ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Pinnen er sikkert bare en "defuser" som lager mindre dråper av drivstoffet som passerer. Burde være likegyldig om den er løs eller fast.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

andreash

Flott veiledning..
Men jeg har nok type C varmer..

Gjorde et forsøk på å finne feilen en dag.. satte 12V direkte på vannpumpen, og åpna lokket til kjølevannstanken.. Hørte at motoren i pumpa surra, men ingen bevegelse i vannet.. Har fått bestilt ny pumpe.. skal gi en oppdatering når den er byttet..

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

PLUTO

#19
Sitat fra: Elmo på søndag 07. desember 2008, klokken 12:35
Men jeg lurer litt på noe du skriver i .PDF'en  (sitat): "ta ut sikringer til hovedbatteri (den store ved 3'er kassen og 11'er kassen)".   3'er sikringen er grei (den har jeg ute titt og ofte), men jeg trodde det holdt med den. At også 11'er sikring må ut, og i tillegg at du sier sikringen (bestemt form, éntall) forvirrer meg. Det er jo to sikringer (+ to shunter) på 11'er kassen ???
Jeg beklager virkelig :-[
Det holder for så vidt å ta ut shunten på 3'er kassen, men i en eller annen verkstedshåndbok skrev Peugeot at man skulle koble ut både på plusspolen (bak på 3'er kassen) og minuspolen (venstre side på 11'er kassen)
Dette er nok for å sikre seg at det ikke kan komme noen kortslutning av fremdriftsbatteriet. Det er grunnen til at jeg skrev det ned. Hvilke av dem som er shunt og hvilken som er sikkring husker jeg ikke nå, men de ser jo temmelig like ut (shunten har hvit farge på toppen, men er ellers lik.) Alle kassene har for øvrig en shunt og en sikkring.

Jeg skjønner ikke helt dette med "sikringen". hvor står det?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

Sitat fra: PLUTO på søndag 07. desember 2008, klokken 21:39
Jeg skjønner ikke helt dette med "sikringen". hvor står det?
Beklager Pluto, her er det jeg som tuller. Du skrev i sikringer i PDF'en. Jeg leste det som "sikringen på 3'eren og sikringen på 11'eren", og tenkte - men 11'eren har jo to sikringer.

Min feil. Jeg må slutte å tenke  ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

PLUTO

Jeg har nå demontert Webastoen uten å fjerne 12V batteriet. Jeg skulle dermed ha slettet noen av mine tidligere innlegg her som motsier dette, men da blir kommentarene fra andre litt rare.

Beskjeden er denne! Webasto kan repareres mens den sitter i bilen. Dette gjelder rensing av brennkammer og annet arbeid på elektronikken. Dersom enheten må ut kan dette gjøres enkelt ved å løsne de to festekruene forran og løsne vann og bensinslanger før man tar den rett opp. 12V batteri kan være og bilen kan brukes mens du reparer Webasto.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

frank

Demonterte min Webasto i går , den har virket fint siden 2001, men nå stoppet den etter å ha varmet litt.
Fikk litt problemer med div. skruer(rustet fast) men fant ikke noen spesielle problem bort sett fra at eksosrøret var rustet helt i stykker og falt av, kan det være nok kanskje.
PTC motstanden gir ca.3,5 ohm, og ca.5 ohm med varming med lighter, høres det rett ut?
Noen som har et brukt eksosutløp(90 graders vinkelstuss)til salgs?
Har type S

Frank
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Ken

#23
Pluto sin reparasjons bilde serie tidligere i trådet her bør legges til WIki er jeg redd. For de som ikke får tilgang her lenge er det viktig.

red. delvis gjort med bare Thumbnail bilder
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

Ser at flere lenker til Webasto dokumenter fungere ikke lenger. Kjekt å ha dem på Wiki Griffel et al.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

#25
Siden Pilt var inne på webasto i et par andre tråder.

Skulle gjerne hatt noen andres erfaringer. Kanskje særlig du Pilt som har hatt din webasto på rep et par ganger ?
Jeg syns ikke mine to biler blir varme nok når det er kaldt. Nå rundt 0 til +5 er det akkurat OK, men blir det minus så sitter jeg og fryser.

Det har vært snakk om å isolere vanntaken her tidligere, men det fikk jeg aldri somlet meg til.
Får vente til det blir litt kaldere i været som vi har nevnt her tidligere ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

De feilene jeg har vært borte i på Webasto/Eberspächer vannvarmer på andre biler når det ikke vises feilmeldinger er at etter mange års drift - PSA bilene er vel rundt10 år nå - er at forbrenningskammeret ruster i stykker. Det medfører at varmen ikke overføres til vannet. Jeg har Eberspächer i en fossilbil som jeg kjørte sommer og vinter i 12 år før jeg kjøpte Th!nk.

Ellers har varmesystemet samme feilmuligheter som en vanlig kjølesystem i bil: Når man ikke bytter frostvæsken (glykol/vann) hvert 3. år oppstår et belegg som er varmeisolerende innvendig i systemet. Belegget legger seg både i Webasto'en og i  registeret (varmeelementet). Luft-siden på registeret blir med årene gradvis tettet av støv som også isolerer mot varme og hindrer luftstrømmen.

Innvendig renses systemet med flytende radiatorrens. Tilpass mengden til størrelsen på systemet (tror det er 2,5 liter) og følg bruksanvisningen nøye! Skyll grundig med rent vann og hell på ny frostvæske.

Utvendig rengjøring av registeret er mer omfattende;  varmeapparatet må demonteres helt, registeret tas ut, vaskes og tørkes.


Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på torsdag 15. oktober 2009, klokken 19:23
Innvendig renses systemet med flytende radiatorrens.
Tror det kan være tingen. Bilene mine er hhv 8 og 9 år gamle.

Har ikke erfaring med webasto fra tidl, men på en PV jeg hadde hjalp det utrolig å rense registeret inni. Der var en del av problemet at inn- og utløp i registeret var på toppen så all møkk i systemet ble liggende i bunnen av registeret og skape stadig mindre sirkulasjon. Såvidt jeg kan avgjøre er ikke konstruksjonen slik her.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

pilt

Sitat fra: Elmo på torsdag 15. oktober 2009, klokken 16:17
Siden Pilt var inne på webasto i et par andre tråder.

Skulle gjerne hatt noen andres erfaringer. Kanskje særlig du Pilt som har hatt din webasto på rep et par ganger ?
Jeg syns ikke mine to biler blir varme nok når det er kaldt. Nå rundt 0 til +5 er det akkurat OK, men blir det minus så sitter jeg og fryser.

Det har vært snakk om å isolere vanntaken her tidligere, men det fikk jeg aldri somlet meg til.
Får vente til det blir litt kaldere i været som vi har nevt her tidligere ;D
Varmen har jeg aldri klagd på, for jeg syns det blir temmelig hett i bilen med innstillingen helt til høyre på det røde. Eller beina har vel forresten fått litt lite blåst, selv om den stilles ned på beina.

Nå vet jeg ikke hva det var som var feil med Webastoen i 2005/06, for det eneste som står på fakturaen er "Rettet Webasto" og det gikk på garantien, men jeg husker jeg var inne med den to ganger før den virket som den skulle og har virket helt til nå.

Nå mener jeg han sa at det var noe som hadde brent i stykker og at den som nå settes inn er en nyere og bedre type og koster 10 000 kr.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Elmo

#29
Sitat fra: pilt på fredag 16. oktober 2009, klokken 17:40
Eller beina har vel forresten fått litt lite blåst, selv om den stilles ned på beina.
Jeg har merket meg at luft ned på beina får du først når spjellet rett under radioen er nesten helt lukket. Men da syns jeg problemet er at gassfoten blir nesten kokt uten at resten av kupeen blir spesiellt varm.

Sitat fra: pilt på fredag 16. oktober 2009, klokken 17:40
.... han sa at det var noe som hadde brent i stykker og at den som nå settes inn er en nyere og bedre type og koster 10 000 kr.
Pass på få med den gamle! Jeg syns det er utrolig om den skal være helt defekt, og om ikke du kan få bruk for den er det helt sikkert andre her som er interessert i deler.  Se bare her på elbil-wiki hva man kan gjøre med mye iver og litt ferdighet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA