Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forum for syting og konspirasjonsteorier

Startet av PLUTO, fredag 07. november 2008, klokken 13:47

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg ser at dette med Webast problemer er behandlet noen ganger på ulike tråder her på forumet, men jeg finner ingen tydelig beskrivelse av systemet. Jeg har en Webasto som slår seg på og av slik at det ikke blir mye varmt. Den slår seg på og etter en kort tid slår den seg av. Den øvre slangen er da varm, mens returslangen er like kjølig. Det har skjedd at alt har fungert og at alt har blitt varmt som det skal, men det er sjelden. Jeg har nullstillt elektronikken uten forandret virkning.

Er det noen som har en sprengskisse?
Er det en ekstern temperatursensor, eller er den intern i enheten?
Er det en ekstern vannpumpe, eller er den intern?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Rio

Sitat fra: PLUTO på søndag 26. oktober 2008, klokken 08:01
Jeg ser at dette med Webast problemer er behandlet noen ganger på ulike tråder her på forumet, men jeg finner ingen tydelig beskrivelse av systemet. Jeg har en Webasto som slår seg på og av slik at det ikke blir mye varmt. Den slår seg på og etter en kort tid slår den seg av. Den øvre slangen er da varm, mens returslangen er like kjølig. Det har skjedd at alt har fungert og at alt har blitt varmt som det skal, men det er sjelden. Jeg har nullstillt elektronikken uten forandret virkning.

Er det noen som har en sprengskisse?
Er det en ekstern temperatursensor, eller er den intern i enheten?
Er det en ekstern vannpumpe, eller er den intern?


Husk å sjekke om optosensoren er skitten.

Du finner dokumentasjon på nett, tror jeg. Søk på Google etter modellen du har.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

#2
Denne filen inneholder en god del interessante tekniske dokumenter
http://elbil.no/dokumenter/Verkstedmanualer.zip

Kapittel 9 i filen "Citroen_Elbiler_manual_DK" omhandler Webastoen til Citroen AX som jeg tror er den samme som på alle PSA. "Spregskissen" er kanskje ikke veldig detaljert, men iallefall bedre enn ikkeno.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Når Webastoen stopper etter oppstart er det ofte grunnet redusert tilførsel av drivstoff, og at flammen dør ut. Det skyldes igjen skittent brennkammer eller dyse.

Brennkammeret tas ut fra toppen, etter å ha tatt ut glødeplugg, og flammesensor, som begge ser like ut. Ta også ut den lille lufteslangen til elektronikken.

Deretter løsnes den lille umbrakoskruen som presser brennkammerets 2 deler mot veggene, og alt tas ut. Skrap uttav sot fra selve kammeret, og bås ren dysen, så kan det hende Webastoen virker som den skal etterpå.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

det er bare det at den øvre slangen er gloheit og den nedre, returslangen er kall
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Tj

Høres ut som sirkulasjonspumpen kan være stoppet.
Om pumpen ikke går, men får spenning, ta av impellerhus, trekk ut impeller og magnetrotor og gjør rent (Q-tips virker bra her)
Det er små klaringer melom magnetsylinder og motorhus, om det finnes noe magnetisk rusk i systemet kan du gjette hvor det setter seg...
mvh
Tj
P106, 77000km

PLUTO

Jeg fikk ordnet det idag. Jeg fant en lettere løsning enn å demontere Webasto. jeg løsnet på den øvre slangen på tanken og spylte rent vann baklengs. deretter løsnet jeg hele tanken og gjorde den rein (det var mye brunt skitt på bunnen som kom ut) der etter spylte jeg i den nedre slangen og renset hele systemet (riktig vei). så blåste jeg ut vannet og fylte systemet med ny kjølevæske. Nå fungere alt som det skal. Tydelig var det skitt i systemet som hindret vannpumpa

Av denne erfaring vil jeg anbefale flere å gjøre en slik rens, for det var mye skitt som kom ut av systemet.  Jeg samlet opp alt i en stor bøtte og hadde dermed god oversikt over hva som kom ut.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

andreash

Heisann

Jeg har samme problemstilling som Pluto omtrent..

Min Partner Webasto starter. men det er kun eksospotten som blir varm.. og Dessuten stopper webastoen etter et par startforsøk..

Tittet litt i manualen for citroèn AX som er referert til litt oppe i denne tråden, men det ser ut til å være en annen webasto modell som står i min bil..

Mistenker at pumpen for kjølevann ikke surrer rundt, da alle rør er kalde..
Noen tips? Og er det noen som har link til manual for Peugeot partner sin webasto??
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

Griffel

Heisan det var et tema om Webasto her på avanserte reparasjoner også. Siden jeg etter søking idag omsider fant en manual for Webastos Thermotop C legger jeg denne her.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#9
Jeg slapp altså unna demonteringen i denne omgang, og lærte litt om Webastoen.

Altså det er to typer:
ThermoTop S på de litt eldre
ThermoTop C på de litt nyere
Beskrivelse av C typen er vedlegg til innlegget foran dette
Beskrivelse av S er vedlagt her
Når en i beskrivelsen kan lese at en kommer ut av lock-out situasjon for elektronikken med sikring F1 20A vises det til en sikring i Webasto beskrivelsen, som ikke nødvendigvis stemmer med PSAs sikrings layout. På min bil er er det sikring #2 40A eller #3 15A som er tingen (jeg tok begge for sikkerhets skyld). Alternativet er plugg #2 på Webastoen som har 2 litt tykke ledninger.

Sitat fra: PLUTO på søndag 26. oktober 2008, klokken 08:01

Er det noen som har en sprengskisse?
Er det en ekstern temperatursensor, eller er den intern i enheten?
Er det en ekstern vannpumpe, eller er den intern?


For skisser se vedlegg
Temperatur sensor er intern i enheten (PTC motstand)
Vannpumpen er skrudd på siden av Termotop C og bygget inn i enheten på S

Sitat fra: Rio på søndag 26. oktober 2008, klokken 08:03

Husk å sjekke om optosensoren er skitten.

Det er ikke noen optosensor, men varmeføler i brennkammeret.
Flammevakten på S er en PTC motstand
Flammevakten på C er glødeelementet selv.

Les først beskrivelsen om S (vedlagt dette innlegget) da sier mest om hvordan det er innstallert i våre biler. Beskrivelse av C er vedlagt innlegget rett før dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

andreash

Flott at du fant denne..

Det ante meg at det ikke var en optisk sensor i min versjon C..
Har forresten funnet ut at sirkulasjonspumpen surrer, men klarer ikke å pumpe vannet rundt..
Dermed kutter webastoen ut siden det blir for varmt rett rundt sensoren..

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

PLUTO

#11
jeg har demontert min og funnet feilen på vannpumpa. magneten rundt "turbinen" var sprekkt og gjørde at den ikke kunne gå rundt. Det kan være du har samme feil Andreash. For selve motoren til pumpa kan nemlig gå uten at den sviver rundt.
For å få ut vannpumpa må nok så mye av Webastoen demonteres.
1. fjern midterste plast deksel.
2. løsne ledningene og fjern lokket.
3. ta ut glødeplugg og flammekontroll.
4. løsne brennkammer ved å skru ut umbrakoskruen litt og ta dette opp (dette må opp før alt det andre til høyre kan fjernes).
5. skru ut de tre skruene som holder luftturbinen og bensintilførselen.
6. løsne de to skruene som holder vannpumpa.
7. Ta bort låseskiven og ta ut "turbinen" og se om den er hel.

Jeg har lagt ved bilder som beskriver hele jobben.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

#12
Her er noen flere bilder fra jobben.
Tang fra Biltema med del no:19:1282 er grei til å løsne slangeklemmene med.
lengst ned ser du at jeg har limt sammen magnetdelene. Det ser ut som om det vil fungere.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Meget god og grundig reperasjonsveiledning Pluto.

Dette er en Type S, mens jeg trodde du hadde Type C?

Når en har ute brennkammeret bør en blåse gjennom dysen inn til dette med en vanlig luftpistol for å rense ut ev. restriksjoner der. Skrap gjerne rent inni forbrenningskammeret.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

I dysen er det en "pinne". Skal denne kunne bevege seg lett? Hva er dens funksjon? kapilærkraft?
Jeg prøvde meg på å løsne lufttubinsiden før jeg løsnet på brennkammeret og dermed bøyde jeg tilførselsrøret. Jeg bøyde det tilbake men vet jo da ikke helt hvordan det var med den pinnen før det. På min går den nå å bevege, men den går ikke lett.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA